Petra75 Skrevet 12. juli 2014 #1 Skrevet 12. juli 2014 http://www.nrk.no/viten/_-tjukke-mennesker-er-late-og-dumme-1.11822083 En tankevekkende artikkel mange burde lese og lære av. Noen burde også føle seg litt truffet. Er det mulig å få en litt mer nyansert fedmedebatt etter at man har lest dette? 2
Silfen Skrevet 12. juli 2014 #2 Skrevet 12. juli 2014 Jeg er lat. Jeg tror en del kritikk kunne vært unngått dersom flere feite hadde innrømmet sin latskap. Istedet går man rett i strupen på folk og kommer med mange unnskyldninger. Jeg syns det er på høy tid at man heller forsvarer sin latskap, for jeg har nemlig all rett til å være lat. 21
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #3 Skrevet 12. juli 2014 Jeg er lat. Jeg tror en del kritikk kunne vært unngått dersom flere feite hadde innrømmet sin latskap. Istedet går man rett i strupen på folk og kommer med mange unnskyldninger. Jeg syns det er på høy tid at man heller forsvarer sin latskap, for jeg har nemlig all rett til å være lat. Signerer.Anonymous poster hash: 9ef96...e7b 1
Petra75 Skrevet 12. juli 2014 Forfatter #4 Skrevet 12. juli 2014 Ja, og det at du er lat gjør det vanskeligere for deg å holde deg slank. Og poenget med artikkelen er at det er et veldig sammensatt problem - det er faktisk ikke alle feite som er late. 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #5 Skrevet 12. juli 2014 Jeg er lat. Jeg tror en del kritikk kunne vært unngått dersom flere feite hadde innrømmet sin latskap. Istedet går man rett i strupen på folk og kommer med mange unnskyldninger. Jeg syns det er på høy tid at man heller forsvarer sin latskap, for jeg har nemlig all rett til å være lat. Hvorfor skal jeg innrømme min latskap, når jeg ikke er lat? Jeg trener 5 dager i uken, ligger i moderat kaloriunderskudd, men går ikke ned ett eneste gram. Årsaken? Jeg går på kortison, har høye kortisolverdier (fettlagringshormon), noe som medfører blant annet væskeretensjon, måneansikt, fettlagring rundt midjen og mellom skulderbladene. Anonymous poster hash: b06b9...c84 8
Silfen Skrevet 12. juli 2014 #6 Skrevet 12. juli 2014 Ja, og det at du er lat gjør det vanskeligere for deg å holde deg slank. Og poenget med artikkelen er at det er et veldig sammensatt problem - det er faktisk ikke alle feite som er late. Jada. Men med så mange, og økende, feite, så er det ikke til å stikke under en stol at en god del er det grunnet kjappe og lettvinte løsninger, helge"kos", inaktivitet m.m. Men alle hyler stadig om barndomstraumer og sykdommer og diverse. Som jo finnes. Det er bare en mindre del. Når det er sagt, så er det jævlig vanskelig å snu en fedmetrend, men jeg tror at de fleste kommer dit at de er feite fordi de har gitt en god faen i utgangspunktet. 6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #7 Skrevet 12. juli 2014 http://www.nrk.no/viten/_-tjukke-mennesker-er-late-og-dumme-1.11822083 En tankevekkende artikkel mange burde lese og lære av. Noen burde også føle seg litt truffet. Er det mulig å få en litt mer nyansert fedmedebatt etter at man har lest dette? Jeg deler ditt ønske, men tror ikke det er realistisk å håpe på. Anonymous poster hash: b06b9...c84 2
Silfen Skrevet 12. juli 2014 #8 Skrevet 12. juli 2014 Hvorfor skal jeg innrømme min latskap, når jeg ikke er lat? Jeg trener 5 dager i uken, ligger i moderat kaloriunderskudd, men går ikke ned ett eneste gram. Årsaken? Jeg går på kortison, har høye kortisolverdier (fettlagringshormon), noe som medfører blant annet væskeretensjon, måneansikt, fettlagring rundt midjen og mellom skulderbladene. Anonymous poster hash: b06b9...c84 Og her beviser du poenget mitt. Fullstendig irrelevant. Dette gjelder så jævlig få at det ikke er gøy engang. Dermed så faller det helt bort som poeng. 16
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #9 Skrevet 12. juli 2014 Og her beviser du poenget mitt. Fullstendig irrelevant. Dette gjelder så jævlig få at det ikke er gøy engang. Dermed så faller det helt bort som poeng. Jeg er kanskje en av få, men når du ser en overvektig, ser du ikke på personen om det er latskap, medisiner, eller andre ting som er årsak til overvekten, du ser kun overvekten, (Ok, på meg ser du måneansiktet også, men vanligvis ikke) og du dømmer ut i fra ditt syn på overvektige. I ditt tilfelle: "jeg er overvektig fordi jeg er lat, og da må andre overvektige være late også". Anonymous poster hash: b06b9...c84 10
Silfen Skrevet 12. juli 2014 #10 Skrevet 12. juli 2014 Jeg er kanskje en av få, men når du ser en overvektig, ser du ikke på personen om det er latskap, medisiner, eller andre ting som er årsak til overvekten, du ser kun overvekten, (Ok, på meg ser du måneansiktet også, men vanligvis ikke) og du dømmer ut i fra ditt syn på overvektige. I ditt tilfelle: "jeg er overvektig fordi jeg er lat, og da må andre overvektige være late også". Anonymous poster hash: b06b9...c84 Nei, jeg sier da aldeles ikke at alle overvektige er late. Hvor i all verden får du det fra? Jeg sier simpelthen at ingen innrømmer det. At alle går i forsvar. Akkurat slik som du. I stedet for at du kan si, jo, mange feite er helt sikkert late. Som er fakta. 10
Petra75 Skrevet 12. juli 2014 Forfatter #11 Skrevet 12. juli 2014 Jada. Men med så mange, og økende, feite, så er det ikke til å stikke under en stol at en god del er det grunnet kjappe og lettvinte løsninger, helge"kos", inaktivitet m.m. Men alle hyler stadig om barndomstraumer og sykdommer og diverse. Som jo finnes. Det er bare en mindre del. Når det er sagt, så er det jævlig vanskelig å snu en fedmetrend, men jeg tror at de fleste kommer dit at de er feite fordi de har gitt en god faen i utgangspunktet. Leste du artikkelen eller bare overskriften? 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #12 Skrevet 12. juli 2014 Nei, jeg sier da aldeles ikke at alle overvektige er late. Hvor i all verden får du det fra? Jeg sier simpelthen at ingen innrømmer det. At alle går i forsvar. Akkurat slik som du. I stedet for at du kan si, jo, mange feite er helt sikkert late. Som er fakta. Det kan jeg ikke si, for av de overvektige jeg kjenner, er det kun en av dem som er lat, resten er veldig aktive, men har andre utfordringer. Anonymous poster hash: b06b9...c84 1
Silfen Skrevet 12. juli 2014 #13 Skrevet 12. juli 2014 Leste du artikkelen eller bare overskriften? Jeg har lest artikkelen tidligere. Og jeg står fremdeles ved at feite folk må slutte å gå i angrep for hver minste uttalelse om fedme. 10
Petra75 Skrevet 12. juli 2014 Forfatter #14 Skrevet 12. juli 2014 Jeg har lest artikkelen tidligere. Og jeg står fremdeles ved at feite folk må slutte å gå i angrep for hver minste uttalelse om fedme. Det er ikke det det er snakk om. Det virker ikke som om du har lest denne artikkelen, svarene dine er litt godagmannøkseskaft. 5
Silfen Skrevet 12. juli 2014 #15 Skrevet 12. juli 2014 Det er ikke det det er snakk om. Det virker ikke som om du har lest denne artikkelen, svarene dine er litt godagmannøkseskaft. Svarene er helt relevante. Hadde folk innrømt sin latskap hadde det ikke vært mulig å bruke dette som argument for å gi et stikk til feite. 5
Cata Skrevet 12. juli 2014 #16 Skrevet 12. juli 2014 Jeg er lat, men jeg er ikke dum..... . Jeg er enig i det grunnleggende temaet i artikkelen: det er tydeligvis tillatt å si ting om overvektige mennesker som man aldri kunne sagt om noen andre "grupper". Siterer fra artikkelen i HI: Ville kommentatorene like ubesværet kunne foreslått å bruke jøder eller homofile som brensel? Eller erklært at de aldri ville ha ligget med en mørkhudet eller funksjonshemmet? Jeg tror nok den generelle oppfatning ville vært at det er usmakelig å foreslå jøder eller homofile som brensel. Med rette. Synes imidlertid at artikkelforfatteren overdriver litt når han reagerer på utsagn om at "noen ikke vil ligge med en fet person". Det må være lov å ha personlige preferanser i så måte. Så til et annet sitat fra selvsamme artikkel: Undersøkelsene viser at mange mennesker tror at fete personer generelt er late, dumme, grådige og umotiverte. Og at de er ulykkelige og stygge og har lave ambisjoner og manglende viljestyrke. Her treffer han spikeren på hodet. Slike holdninger ser vi jo hver dag, også inne på dette forumet. Min første reaksjon er å reagere "politisk" korrekt på det som sies der, men så begynner jeg å gå i meg selv litt. En del av det har faktisk hold i seg, uansett hvordan man vrir og vender på det. (Og jeg hater å se meg selv skrive det, men jeg tror jeg må ha fått et anfall av selvinnsikt.) Jeg har vært overvektig hele mitt liv og jeg har faktisk ikke trivdes spesielt godt med det. Jeg skal være den første til å signere på at jeg er lat. Dvs. jeg kan jobbe døgnet rundt om så er, så jeg er ikke generelt lat, men hva angår fysisk aktivitet så, jepp, gørrlat! Når man ved enhver gitt anledning velger sofaen framfor å røre på seg, så er man nettopp det. For ordens skyld: her forutsetter jeg at man er funksjonsfrisk og fysisk og psykisk i stand til å forlate sofaen. I våre dager kjenner de fleste sammenhengen mellom fysisk aktivitet, matinntak og vekt. Jeg også. Så hvor smart er man da når man tillater seg selv å komme opp i helseskadelig overvekt? Egentlig. Problemet er generaliseringen. Man er dum når det kommer til egen kropp og egen vekt, men ikke dum i andre sammenhenger. Det er der det blir fullstendig feil. Omverdenen ser: Hun er feit, hun ser ikke sammenhengen mellom det hun spiser og vekta si, så hun er dum. Den feite tenker: "Javel, jeg er feit, men jeg er ikke dum." Hun har tross alt en dr. grad i mikrobiologi så hvordan kan hun være dum? "Grådig" skal jeg ikke kommentere, jeg tror de færreste som legger på seg er bevisst grådige, selv om jeg kan se det kan oppfattes sånn av omverdenen. Men umotivert? Tja, er man oppe i helseskadelig overvekt og velger å ikke gjøre noe med det, så er det kanskje en sannhet i at man ikke er motivert nok - eller umotivert om man vil. Viljestyrken er vel heller ikke på topp når man tar slike valg? Personlig føler jeg ikke for å generalisere og si at "alle overvektige er stygge", men jeg innser de ofte blir oppfattet slik av samfunnet. Jeg må dessuten innrømme at jeg i alle mine år som overvektig har vært ute av stand til å definere meg selv som "pen" eller "tiltrekkende". Jeg er definitivt mer fornøyd med meg selv som normalvektig enn jeg var som overvektig, selv om det er et stykke igjen til "pen". Så jeg kan klart se hvordan den generelle oppfatningen kan dannes. Dessverre. Dårlig selvbilde har det med å påvirke et menneske, og det er som oftest i negativ retning. Personlig har jeg aldri slitt med lave ambisjoner, men jeg kan se at år med negativ tilbakemelding fra omgivelsene: "Du er feit. Du duger ikke til noen ting når du ikke en gang klarer ta vare på din egen kropp." kan påvirke et menneskes ambisjonsnivå. Jeg ser ikke bort fra at sitatet fra artikkelen rett og slett er en variant av en selvoppfyllende profeti. Man blir betraktet som lat, giddesløs og ambisjonsløs så lenge at man selv begynner å tro på det. Puh, dette ble i overkant langt innlegg, ser jeg, men det får så være. Hovedpoenget mitt var vel å si at sett fra et "fett" synspunkt så blir man offer for en nedadgående spiral. Noe som i utgangspunktet kan være noe så enkelt som latskap (som for meg) eller et dårlig selvbilde utløst av en eller annen tilfeldig hendelse fører til at man legger på seg, og omverdenens oppfatning av deg som feit bidrar da til å forverre situasjonen ytterligere. 10
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #17 Skrevet 12. juli 2014 Hvorfor skal jeg innrømme min latskap, når jeg ikke er lat? Jeg trener 5 dager i uken, ligger i moderat kaloriunderskudd, men går ikke ned ett eneste gram. Årsaken? Jeg går på kortison, har høye kortisolverdier (fettlagringshormon), noe som medfører blant annet væskeretensjon, måneansikt, fettlagring rundt midjen og mellom skulderbladene. Anonymous poster hash: b06b9...c84 Anonymous poster hash: 3aebc...573 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #18 Skrevet 12. juli 2014 Anonymous poster hash: 3aebc...573 Lyst til å utdype? Anonymous poster hash: b06b9...c84 5
Pringle Skrevet 12. juli 2014 #19 Skrevet 12. juli 2014 (endret) Jeg er lat, men jeg er ikke dum..... . Jeg er enig i det grunnleggende temaet i artikkelen: det er tydeligvis tillatt å si ting om overvektige mennesker som man aldri kunne sagt om noen andre "grupper". Siterer fra artikkelen i HI: Jeg tror nok den generelle oppfatning ville vært at det er usmakelig å foreslå jøder eller homofile som brensel. Med rette. Synes imidlertid at artikkelforfatteren overdriver litt når han reagerer på utsagn om at "noen ikke vil ligge med en fet person". Det må være lov å ha personlige preferanser i så måte. Så til et annet sitat fra selvsamme artikkel: Her treffer han spikeren på hodet. Slike holdninger ser vi jo hver dag, også inne på dette forumet. Min første reaksjon er å reagere "politisk" korrekt på det som sies der, men så begynner jeg å gå i meg selv litt. En del av det har faktisk hold i seg, uansett hvordan man vrir og vender på det. (Og jeg hater å se meg selv skrive det, men jeg tror jeg må ha fått et anfall av selvinnsikt.) Jeg har vært overvektig hele mitt liv og jeg har faktisk ikke trivdes spesielt godt med det. Jeg skal være den første til å signere på at jeg er lat. Dvs. jeg kan jobbe døgnet rundt om så er, så jeg er ikke generelt lat, men hva angår fysisk aktivitet så, jepp, gørrlat! Når man ved enhver gitt anledning velger sofaen framfor å røre på seg, så er man nettopp det. For ordens skyld: her forutsetter jeg at man er funksjonsfrisk og fysisk og psykisk i stand til å forlate sofaen. I våre dager kjenner de fleste sammenhengen mellom fysisk aktivitet, matinntak og vekt. Jeg også. Så hvor smart er man da når man tillater seg selv å komme opp i helseskadelig overvekt? Egentlig. Problemet er generaliseringen. Man er dum når det kommer til egen kropp og egen vekt, men ikke dum i andre sammenhenger. Det er der det blir fullstendig feil. Omverdenen ser: Hun er feit, hun ser ikke sammenhengen mellom det hun spiser og vekta si, så hun er dum. Den feite tenker: "Javel, jeg er feit, men jeg er ikke dum." Hun har tross alt en dr. grad i mikrobiologi så hvordan kan hun være dum? "Grådig" skal jeg ikke kommentere, jeg tror de færreste som legger på seg er bevisst grådige, selv om jeg kan se det kan oppfattes sånn av omverdenen. Men umotivert? Tja, er man oppe i helseskadelig overvekt og velger å ikke gjøre noe med det, så er det kanskje en sannhet i at man ikke er motivert nok - eller umotivert om man vil. Viljestyrken er vel heller ikke på topp når man tar slike valg? Personlig føler jeg ikke for å generalisere og si at "alle overvektige er stygge", men jeg innser de ofte blir oppfattet slik av samfunnet. Jeg må dessuten innrømme at jeg i alle mine år som overvektig har vært ute av stand til å definere meg selv som "pen" eller "tiltrekkende". Jeg er definitivt mer fornøyd med meg selv som normalvektig enn jeg var som overvektig, selv om det er et stykke igjen til "pen". Så jeg kan klart se hvordan den generelle oppfatningen kan dannes. Dessverre. Dårlig selvbilde har det med å påvirke et menneske, og det er som oftest i negativ retning. Personlig har jeg aldri slitt med lave ambisjoner, men jeg kan se at år med negativ tilbakemelding fra omgivelsene: "Du er feit. Du duger ikke til noen ting når du ikke en gang klarer ta vare på din egen kropp." kan påvirke et menneskes ambisjonsnivå. Jeg ser ikke bort fra at sitatet fra artikkelen rett og slett er en variant av en selvoppfyllende profeti. Man blir betraktet som lat, giddesløs og ambisjonsløs så lenge at man selv begynner å tro på det. Puh, dette ble i overkant langt innlegg, ser jeg, men det får så være. Hovedpoenget mitt var vel å si at sett fra et "fett" synspunkt så blir man offer for en nedadgående spiral. Noe som i utgangspunktet kan være noe så enkelt som latskap (som for meg) eller et dårlig selvbilde utløst av en eller annen tilfeldig hendelse fører til at man legger på seg, og omverdenens oppfatning av deg som feit bidrar da til å forverre situasjonen ytterligere. Her traff DU spikeren på hodet, Cata! Vil bare kommentere det med "grådig". I gamle dager kunne nok folk som ble tjukke, av og til med rette, betraktes som grådige, det var ikke mye mat tilgjengelig, og bare de rike var tjukke (grovt sett). I våre dager er det mat overalt og den er billig, og alle tilbyr deg noe, hele tiden, og det er uhøflig å si nei! Samtidig skal vi vise viljestyrke ved å si nei! Og maten er så sinnsykt fristende - spesielt hvis man er litt underernært, som man lett blir ved å basere matinntaket sitt på moderne matvarer. Det er mange ting å ta hensyn til og mange av disse er i direkte konflikt med hverandre. Forresten mener jeg at det er "grådighet" når kortet "spis lettprodukter, så kan du spise så mye mer" spilles ut. Jeg føler meg mye bedre når jeg spiser vanlige produkter, de smaker bedre og jeg har så mye mer å velge mellom. Jeg føler meg tilfredsstilt på mindre mengde. Når man bare tar det man trenger, er man ikke grådig. Endret 12. juli 2014 av Pringle
Pringle Skrevet 12. juli 2014 #20 Skrevet 12. juli 2014 (endret) Lyst til å utdype? Anonymous poster hash: b06b9...c84 Jeg tror det var "ligger i kaloriunderskudd, men går ikke ned" som utløste denne reaksjonen... Kaloriunderskudd betyr nødvendigvis vektnedgang, men reelt kaloribehov finner man ikke ved kalkulatorer, det må måles, eller enkelt beregnes ut fra måling av kroppsvekt over tid sammenholdt med registrert kaloriinntak i samme periode. Jeg har feks inntak 1500, går ned 250 gram pr uke i gjennomsnitt, dermed er mitt daglige kaloriforbruk ca 1750. Dette stemmer bra med hva kalkulatoren på trening.no forteller meg, men den vil ikke treffe alle like nøyaktig. Endret 12. juli 2014 av Pringle 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå