AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #1 Skrevet 12. juli 2014 Jeg har fått et utslett etter å ha gått på en antibiotika-kur. Mange små, røde prikker over hele kroppen, noen har en liten hevelse. Det klør ikke spesielt. Jeg har aldri hatt utslett før, men jeg antar det kom av antibiotikaen? Nå er det jo veldig fint vær, og jeg skulle gjerne solet meg, men er det dumt å gjøre med utslett? Er redd utslettet skal bli verre. Anonymous poster hash: ade23...1c0
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #2 Skrevet 12. juli 2014 Du bør holde deg i skyggen for og ikke irritere utslettet mer. Høres ut som en reaksjon på antibiotikaen. Fikk du dette mens du gikk på tablettene? I så fall bør du gi melding til lege om det slik at du ikke får samme type en annen gang. Jeg tåler ikke peniciln og har fått dette reg på sykehuset også. Soler meg aldri når jeg går på antibiotika. Anonymous poster hash: e6ef4...34e
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #3 Skrevet 12. juli 2014 Du bør holde deg i skyggen for og ikke irritere utslettet mer. Høres ut som en reaksjon på antibiotikaen. Fikk du dette mens du gikk på tablettene? I så fall bør du gi melding til lege om det slik at du ikke får samme type en annen gang. Jeg tåler ikke peniciln og har fått dette reg på sykehuset også. Soler meg aldri når jeg går på antibiotika. Anonymous poster hash: e6ef4...34e Takk for svar Ja, tror jeg holder meg innendørs og i skyggen til det går over, kjedelig, men sånn er det Fikk utslettet dagen etter kuren var ferdig. Solet meg mens jeg gikk på kuren, det burde jeg nok ikke gjort! Men jeg tenkte ikke over at det kunne gjøre noe med huden. Får huske det til neste gang. Det er penicillin jeg tok, amoxicillin. Er utslettet en allergisk reaksjon eller kan det være bare en "ufarlig" reaksjon? Det står jo som bivirkning. Må jeg holde meg unna alle typer penicillin framover, eller bare akkurat denne? Kan legen teste for hva jeg tåler og ikke tåler? Anonymous poster hash: ade23...1c0
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #4 Skrevet 12. juli 2014 Les pakningsvedlegget og se hva det står om soling der. Hvilken type antibiotika er det? Doxilin, tetracyklin el.? I så fall mener jeg du skal holde deg unna solen en god stund fremover. Husk å merked eg navnet på qntibiotikaen og nevn for legen neste gang det er aktuelt med antiniotika at du fiik utslett av denne medisinen. Kanskje skal du ikke ha den igjen.Anonymous poster hash: 6faf4...dad
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #5 Skrevet 12. juli 2014 Har lest i en gammel Felleskatalog. DerTakk for svar Ja, tror jeg holder meg innendørs og i skyggen til det går over, kjedelig, men sånn er det Fikk utslettet dagen etter kuren var ferdig. Solet meg mens jeg gikk på kuren, det burde jeg nok ikke gjort! Men jeg tenkte ikke over at det kunne gjøre noe med huden. Får huske det til neste gang. Det er penicillin jeg tok, amoxicillin. Er utslettet en allergisk reaksjon eller kan det være bare en "ufarlig" reaksjon? Det står jo som bivirkning. Må jeg holde meg unna alle typer penicillin framover, eller bare akkurat denne? Kan legen teste for hva jeg tåler og ikke tåler? Anonymous poster hash: ade23...1c0 Takk for svar Ja, tror jeg holder meg innendørs og i skyggen til det går over, kjedelig, men sånn er det Fikk utslettet dagen etter kuren var ferdig. Solet meg mens jeg gikk på kuren, det burde jeg nok ikke gjort! Men jeg tenkte ikke over at det kunne gjøre noe med huden. Får huske det til neste gang. Det er penicillin jeg tok, amoxicillin. Er utslettet en allergisk reaksjon eller kan det være bare en "ufarlig" reaksjon? Det står jo som bivirkning. Må jeg holde meg unna alle typer penicillin framover, eller bare akkurat denne? Kan legen teste for hva jeg tåler og ikke tåler? Anonymous poster hash: ade23...1c0 Har lest i en gammel felleskatalog, der står ingenting om sol, så du kan gå ut, men smør deg med en god faktor. Kan være en allergisk reaksjon, er det det skal du ikke ha medisinen igjen, da du kan få anafylaktisk sjokk. Å tesre allergi mot medisiner gjør man omtrent aldri. Dette er svært kostbart og vanskelig. Der finnesmså mye antibiotika å velge mellom, at det er enklere å gi deg en annen type neste gang enn å teste. MEN det er viktig at du noterer deg navnet på meidisinen og sier i fra. Helst bør dette journalføres hos legen din ved neste legebesøk.Anonymous poster hash: 6faf4...dad
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #6 Skrevet 12. juli 2014 Har lest i en gammel Felleskatalog. Der Har lest i en gammel felleskatalog, der står ingenting om sol, så du kan gå ut, men smør deg med en god faktor. Kan være en allergisk reaksjon, er det det skal du ikke ha medisinen igjen, da du kan få anafylaktisk sjokk. Å tesre allergi mot medisiner gjør man omtrent aldri. Dette er svært kostbart og vanskelig. Der finnesmså mye antibiotika å velge mellom, at det er enklere å gi deg en annen type neste gang enn å teste. MEN det er viktig at du noterer deg navnet på meidisinen og sier i fra. Helst bør dette journalføres hos legen din ved neste legebesøk.Anonymous poster hash: 6faf4...dad OK Skal huske å si fra til legen om det, er ikke så lenge til jeg skal dit Anonymous poster hash: ade23...1c0
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #7 Skrevet 12. juli 2014 Det kan høres ut som du har fått soleksem fordi du har vært sensitiv for sol mens du har gått på antibiotika kuren. Les pakningsvedlegget nøye, noen av antibiotikakuren har advarsel mot soling mens man går på dem da det kan føre til soleksem og/eller hypersensitivitet mot sol. Selv kan jeg ikke nærme meg solen hvis jeg går på antibiotika da jeg får vonde soleksem over hele kroppen. Anonymous poster hash: dae9c...09a
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #8 Skrevet 12. juli 2014 Det kan høres ut som du har fått soleksem fordi du har vært sensitiv for sol mens du har gått på antibiotika kuren. Les pakningsvedlegget nøye, noen av antibiotikakuren har advarsel mot soling mens man går på dem da det kan føre til soleksem og/eller hypersensitivitet mot sol. Selv kan jeg ikke nærme meg solen hvis jeg går på antibiotika da jeg får vonde soleksem over hele kroppen. Anonymous poster hash: dae9c...09a Det kan også være soleksem ja. Det stod ingenting om soling i pakningsvedlegget som jeg så, men hudutslett var en vanlig bivirkning. Skal være forsiktig med sol og antibiotika fremover Anonymous poster hash: ade23...1c0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå