Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et problem med flere av mine venner som plager meg sterkt. Jeg har også lagt merke til at denne tendensen er utbredt blant flere av vennene til andre her på forumet også, når det stadig klages over dette "problemet" i flere tråder.

Det gjelder venner, eller andre kjente og kjære, som enten ikke møter opp til avtalt tid, eller avlyser.

Jeg har særlig to venninner som har dette "syndromet". Den første jenta avtaler jeg titt og ofte med, da vi går på samme studium og pleier å avtale study-dates sammen. Men ofte møter hun opp timer for sent - om hun i det hele tatt dukker opp. Andre ganger kan hun bare sende en melding og avlyse rett før, eller etter hvert. Som regel med en eller annen lame unnskyldning. Den andre venninna er av det slaget som alltid sier noe à la: "Åh, det er så lenge siden sist, vi må finne på noe". Så foreslår man et konkret tidspunkt, og hun er med på den. Så i aller siste liten, dagen før eller samme dag, kommer hun med en eller annen irriterende unnskyldning for å ikke møtes likevel.

Jeg har tenkt mitt om det kan skyldes meg osv, men vi har vært venner lenge, og når de holder avtaler har vi det jo hyggelig sammen. Dessuten skjer de samme tingene når vi er mange flere som har avtalt å møtes også. Har også hørt at felles bekjente og venner av oss, reagerer på det samme.

Så hva skal man gjøre med det, egentlig?

Jeg har blitt så lei at jeg har nesten sluttet å ta initiativ til å møtes. Har bare sluttet å spørre når, hvor, osv. Og bare latt dem ta styringa. Og når de avtaler et tidspunkt, møter jeg opp, men med en liten baktanke i hode om at det er en mulighet for at vedkommende ikke møter opp likevel eller er for sen. Helt egentlig så syns jeg at det er direkte uhøflig og respektløst gjort. Avtaler skal holdes!

Anonymous poster hash: 22e9c...465
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et problem med flere av mine venner som plager meg sterkt. Jeg har også lagt merke til at denne tendensen er utbredt blant flere av vennene til andre her på forumet også, når det stadig klages over dette "problemet" i flere tråder.

Det gjelder venner, eller andre kjente og kjære, som enten ikke møter opp til avtalt tid, eller avlyser.

Jeg har særlig to venninner som har dette "syndromet". Den første jenta avtaler jeg titt og ofte med, da vi går på samme studium og pleier å avtale study-dates sammen. Men ofte møter hun opp timer for sent - om hun i det hele tatt dukker opp. Andre ganger kan hun bare sende en melding og avlyse rett før, eller etter hvert. Som regel med en eller annen lame unnskyldning. Den andre venninna er av det slaget som alltid sier noe à la: "Åh, det er så lenge siden sist, vi må finne på noe". Så foreslår man et konkret tidspunkt, og hun er med på den. Så i aller siste liten, dagen før eller samme dag, kommer hun med en eller annen irriterende unnskyldning for å ikke møtes likevel.

Jeg har tenkt mitt om det kan skyldes meg osv, men vi har vært venner lenge, og når de holder avtaler har vi det jo hyggelig sammen. Dessuten skjer de samme tingene når vi er mange flere som har avtalt å møtes også. Har også hørt at felles bekjente og venner av oss, reagerer på det samme.

Jeg har blitt så lei at jeg har nesten sluttet å ta initiativ til å møtes. Har bare sluttet å spørre når, hvor, osv. Og bare latt dem ta styringa. Og når de avtaler et tidspunkt, møter jeg opp, men med en liten baktanke i hode om at det er en mulighet for at vedkommende ikke møter opp likevel eller er for sen. Helt egentlig så syns jeg at det er direkte uhøflig og respektløst gjort. Avtaler skal holdes!

Noen mennesker har ikke respekt for andres tid. Jeg vet ikke om det er noe å gjøre med det for å få de til å forandre på det som de gjør mot deg og andre.

Anonymous poster hash: 85c68...080

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at noen sliter jo med psyken også. At noen dager orker bare ikke orker å være sosial, og det er ikke noe man kan vite på forhånd hvilken dag det vil bli.

Anonymous poster hash: 71d96...eda

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk at noen sliter jo med psyken også. At noen dager orker bare ikke orker å være sosial, og det er ikke noe man kan vite på forhånd hvilken dag det vil bli.

Anonymous poster hash: 71d96...eda

Disse menneskene har helt perfekt og fin psyke ellers. Lever i oppegående samboerskap, studerer og jobber på siden i butikk, osv. Skal jeg gjette vil jeg tro det er mer latskap! Særlig når det gjelder "studie-venninna" mi som avlyser. Er ganske sikker på at hun velger å sove lenge i stede for å møtes og gå gjennom forrige ukes pensum sammen. Og det er selvfølgelig helt greit for meg, kan godt gjøre det alene eller sammen med noen andre, men da kan hun heller la være å avtale det da.

• Liker 2
Gjest Lady.In.Heels
Skrevet (endret)

Jeg har også merket dette her. Mange er alt for flinke til å si ´´ååhh det er så lenge siden nå, kan vi ikke møtes en dag neste uke? Jeg kan komme en tur til deg på onsdag? ´´ for så å avlyse den planlagte dagen med en lam unnskyldning.

Veldig irriterende for man har jo som regel satt av den dagen til vedkommende, og når de ikke møter så sitter man jo der med skålene fulle av chips og alt klart. Da går dagen på en måte litt i vasken for man feier jo bort andre eventuelle planer for noen som ikke dukker opp.

Jeg tror at noen rett og slett ikke tar det så seriøst, og planlegger litt for spontant uten å tenke om de faktisk kan møte den aktuelle dagen.

Endret av Lady.In.Heels
Gjest andysowhat
Skrevet

Jeg har ikke dette problemet. Men det er vell fordi jeg ikke planlegger noe. Så klart inviterer folk meg så er jeg med eller sier nei med engang.

Vanligvis sier jeg til alle mine venner at de er alltid velkommen på besøk eller sove over. Døra er altid åpen. Sånn er jeg med andre også. Plutselig møter jeg på døra dems. Og passage det dårlig så Stikker jeg igjen. Men nå passer det som oftest siden Vienna mine har litt samme synspunkt på ting som meg c:

Skrevet

Noen mennesker har ikke respekt for andres tid. Jeg vet ikke om det er noe å gjøre med det for å få de til å forandre på det som de gjør mot deg og andre.

Anonymous poster hash: 85c68...080

Enig i denne. Det har med respekt for andres tid å gjøre, og mangelen på denne.

TS, dette problemet tror jeg mange sitter med. Jeg har selv to stykker som jeg river meg tidvis i håret av: hun ene kan sende mld fem minutter før planlagt møtetidspunkt og utsette det en time. Så da har jeg liksom en time til "rådighet" til å sitte å trippe og drikke femten kaffekopper innen hun dukker opp. Den andre har en lei tendens til å avlyse i siste liten. Feks i fjor, da vi skulle på stranda, og jeg var kommet så langt at jeg stod på butikken i byen og hadde kjøpt frukt og bær til oss og vi skulle møtes utafor butikken om typ et minutt og jeg får en telefon om at "Sorry mac, no can do,". Så måtte jeg dra på stranda alene, da.

Jeg blir litt sånn oppfarende sinna når det skjer, men prøver å roe meg ned - jeg var nemlig lik selv for et par år tilbake. Så jeg vet hvordan det er å ha noe som dukker opp i tide og utide og noen ganger er det faktisk ikke deres feil. Likevel, jeg er nå kjent for hun i vennegjengen som ikke tillater slike avlysninger og forsentkomminger i fleng. Mest fordi jeg jobber så og si hver helg, og i skift, så når jeg endelig har en fridag/kveld til rådighet så setter jeg den svært høyt - og da forventer jeg at andre ikke forkludrer den til og gjør den til en negativ opplevelse. Etter å ha forklart dette til diverse venner på en fin måte så respekteres dette, altså. Så jeg ville rett og slett sagt ifra, jeg TS. Ingen grunn til å være konfliktsky når det er de som er grunnen til at problemet har oppstått :)

Skrevet

Ahhh, jeg kjenner at jeg seriøst KOKER inni meg når jeg leser slikt! :twisted:

AnonymBruker
Skrevet

Dette problemet kom i kjølvannet av og som en bivirkning av mobiltelefonen. Det har blitt alt for lett å avlyse en avtale, og folk tenker at det er jo greit siden de har sagt fra. Forsentkomming har også blitt helt greit i enkeltes bok, på det tidspunktet du står og venter, tikker det inn en melding om at de kommer en halvtime senere. Jeg bør bli flinkere til å gå min vei i de tilfellene.

Anonymous poster hash: 4fb96...9d8
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Enig i denne. Det har med respekt for andres tid å gjøre, og mangelen på denne.

TS, dette problemet tror jeg mange sitter med. Jeg har selv to stykker som jeg river meg tidvis i håret av: hun ene kan sende mld fem minutter før planlagt møtetidspunkt og utsette det en time. Så da har jeg liksom en time til "rådighet" til å sitte å trippe og drikke femten kaffekopper innen hun dukker opp. Den andre har en lei tendens til å avlyse i siste liten. Feks i fjor, da vi skulle på stranda, og jeg var kommet så langt at jeg stod på butikken i byen og hadde kjøpt frukt og bær til oss og vi skulle møtes utafor butikken om typ et minutt og jeg får en telefon om at "Sorry mac, no can do,". Så måtte jeg dra på stranda alene, da.

Jeg blir litt sånn oppfarende sinna når det skjer, men prøver å roe meg ned - jeg var nemlig lik selv for et par år tilbake. Så jeg vet hvordan det er å ha noe som dukker opp i tide og utide og noen ganger er det faktisk ikke deres feil. Likevel, jeg er nå kjent for hun i vennegjengen som ikke tillater slike avlysninger og forsentkomminger i fleng. Mest fordi jeg jobber så og si hver helg, og i skift, så når jeg endelig har en fridag/kveld til rådighet så setter jeg den svært høyt - og da forventer jeg at andre ikke forkludrer den til og gjør den til en negativ opplevelse. Etter å ha forklart dette til diverse venner på en fin måte så respekteres dette, altså. Så jeg ville rett og slett sagt ifra, jeg TS. Ingen grunn til å være konfliktsky når det er de som er grunnen til at problemet har oppstått :)

Jeg har spesielt en kompis som er slik. Han eier ikke respekt for andres tid. Han er av den typen som kan avtale bursdagsfest hjemme hos seg selv, få fullt av gjester - før han så (alene eller med et par utvalgte) stikker på et annet forspill, mens vi sitter hjemme hos han å drikker... Han kan også finne på å avlyse en avtale 3 minutter før vi skal møtes, eller ikke dukke opp i det heletatt (uten å gi lyd fra seg).....

Han er upresis, for sen og (eller) alt for tidlig. Jeg blir ekstremt forbanna av slik oppførsel, da jeg selv alltid møter presist til mine avtaler, og respekterer tiden til andre. Jeg har tatt dette opp med han en DEL ganger, da jeg seriøst blir forbannet på denne oppførselen. Han sier hver gang at han forstår forargelsen min. Men han forandrer seg ikke....

Og tilslutt blir man jo vant med slike folk, selv om at det irriterer en ekstremt mye...

nb.... Denne kompisen har heller ikke problemer med psyken sin, da han lever i samboerskap, har masse venner og sosiale antenner så det holder.... Problemet hannes er bare det å faktisk møte opp når han skal...

Endret av MS.MR
AnonymBruker
Skrevet

Ville sagt det rett ut, tror jeg, og gjerne med en plan B også. "Ja, vi kan møtes da, men bare hvis det passer for person X også, for jeg er lei av å bli sittende alene når du ikke dukker opp."

Anonymous poster hash: a570c...611

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare venner og bekjente dette gjelder.

Har hatt flere anonser på gis bort på finn, folk er helt ville og skal ha, komme og hente klokken sånn og sånn, dukker ikke opp. Tar kontakt etter noen timer og skal komme neste dag, men dukker de opp, Nei.

Respektløse mennesker.

Anonymous poster hash: 83b48...3ac

AnonymBruker
Skrevet

Disse menneskene har helt perfekt og fin psyke ellers. Lever i oppegående samboerskap, studerer og jobber på siden i butikk, osv. Skal jeg gjette vil jeg tro det er mer latskap! Særlig når det gjelder "studie-venninna" mi som avlyser. Er ganske sikker på at hun velger å sove lenge i stede for å møtes og gå gjennom forrige ukes pensum sammen. Og det er selvfølgelig helt greit for meg, kan godt gjøre det alene eller sammen med noen andre, men da kan hun heller la være å avtale det da. Anonymous poster hash: 22e9c...465

Så naivt. Oppegående samboerskap, studier og jobb ved siden av er ikke nødvendigvis tegn på at de har det bra. Er mye som foregår bak "fasaden".

Anonymous poster hash: f2a45...24a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så naivt. Oppegående samboerskap, studier og jobb ved siden av er ikke nødvendigvis tegn på at de har det bra. Er mye som foregår bak "fasaden".

Tviler på at mer enn et par prosent forsentkomming skyldes dårlig psyke, gitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at mer enn et par prosent forsentkomming skyldes dårlig psyke, gitt. Anonymous poster hash: 4fb96...9d8

Jeg svarte fordi jeg har selv vært der. Nei, alle er ikke slik, noen er late og eier ikke respekt. Men du kan ikke vite for sikkert. Og jeg synes det er temmelig naivt å si;jammen det ser jo ut som hun/han har det bra fordi de har kjærest og jobb vedsiden av stuidier.

Skrevet (endret)

Så alle vennene dine som ikke dukker opp tidsnok til avtaler med deg (eller dropper avtaler rett før dere skal møtes) sliter med psyken sin? :fnise:

Endret av MS.MR
AnonymBruker
Skrevet

Så alle vennene dine som ikke dukker opp tidsnok til avtaler med deg (eller dropper avtaler rett før dere skal møtes) sliter med psyken sin? :fnise:

Ja, det blir litt søkt. Du kan jo like gjerne tenke at han sliter med løs mage og synes det er flaut å oppgi grunnen. Eller at han har kjøpt klokken sin på billigsalg. Eller at bussen hans på fast basis kjører feil rute. Eller at han har en angst for akkurat deg, og heller søker tilflukt hos andre venner.

Skrevet

Ja, men klarer man å opprettholde et sunt og greit samboerskap, gjøre det godt på studier og jobb og ellers være aktiv i utfordringer og dagliglivet, klarer man å møte opp til en avtale med ei venninne ;)

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at mer enn et par prosent forsentkomming skyldes dårlig psyke, gitt.

Neida for "ork" og "gidde" går veldig mye på psyken det også! :D bortsett fra de somer syke selvsagt:)

Anonymous poster hash: 957c3...8e5

Skrevet

Hvorfor må alt nå til dags bortforklares med psykiske problemer? Den ansvarsfraskrivelsen er veldig oppbrukt! Ja noen mennesker sliter med psyken, noen er frekke og har null respekt for andres tid! Rett og slett ignorante! Hadde en slik venninne.. kjempe kjekt å ta henne med på fest hos andre, da vi alltid var 1-2 timer for sen. Hun gikk alltid i dusjen 1 time senere enn hun burde, og skulle spise/sminke seg/finne klær og skifte 5 ganger. Hun forsto at det var irriterende, men gjorde hun noe med det? Nei. Sa jeg måtte bare planlegge utfra at hun ble sen....

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...