Gå til innhold

Allergi mot pollen fra bjørk - sesong?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått påvist allergi mot bjørkepollen, og har vært plaget med rennende nese, nysing, såre/rennende øyne samt kløe i hals, øyne og ører(!) siden mai. Fastlegen min mente at jeg burde være kvitt plagene allerede i slutten av juni, men jeg er fremdeles veldig plaget.

Siden jeg er en "fersk" allergiker, lurer jeg på om det fremdeles er bjørkepollen i lufta til tross for at alle offisielle oversikter viser at det er "ingen spredning" av bjørk...?

Anonymous poster hash: 60b47...734
AnonymBruker
Skrevet

Høyst sannsynlig er det ikke bare bjørkepollenet du er allergisk mot.

Anonymous poster hash: 3e97a...e64

• Liker 2
Skrevet

Du har sikkert gresspollenallergi også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil anta det er både bjørk og gresspollen. Bjørka er normalt fra ca. Begynnelsen av mai og ca. 2 til 3 uker fremover. Gresset er fra juni til ut i august.

Tror det ligger pollenkallender på naaf.no, eller allergitien.no.

Har du kjøpt en pakke antihistaminer på apoteket og tatt sammenhengende i 7 dager?

Merker du bedring med det, så er det difinitivt allergi.

Ellers kan du reagere på muggsopper, de finnes både inne og ute, med unntak av når det er frost, da ligger muggen i dvale og gir oss allergikere en pause...

Anonymous poster hash: 50bf5...5aa

AnonymBruker
Skrevet

Skal være, allergiviten.no

AnonymBruker
Skrevet

Vil anta det er både bjørk og gresspollen. Bjørka er normalt fra ca. Begynnelsen av mai og ca. 2 til 3 uker fremover. Gresset er fra juni til ut i august.

Tror det ligger pollenkallender på naaf.no, eller allergitien.no.

Har du kjøpt en pakke antihistaminer på apoteket og tatt sammenhengende i 7 dager?

Merker du bedring med det, så er det difinitivt allergi.

Ellers kan du reagere på muggsopper, de finnes både inne og ute, med unntak av når det er frost, da ligger muggen i dvale og gir oss allergikere en pause...

Jeg tok en blodprøve i juni som altså viste at jeg reagerer på bjørk - ingen av de andre pollentypene eller husmidd ga utslag ifølge legen min. Tviler jo også på at vi har mugg her, da vi bor i en relativt ny bolig med ventilasjonssystem. Men jeg skal ta meg en tur tilbake til legen for å be om grundigere allergitesting :)

AnonymBruker
Skrevet

Mugg er det overalt ute i luften naturlig. Kun når det er frost er det fritt for muggsoppsporer i uteluften. Noe drar vi med oss inn via klær og åpne vinduer etc. I den senere tid har det vist seg at mange som har trodd de har hatt gresspollenallergi egentlig har muggsoppallergi. Disse to er ikke så lett å skille fra hverandre i sommervarmen.

Du kan reagere på gress / timotei, selv om du ikke har positivt utslag på blodprøve.

Hadde du høyt IgE? Eller mange Eos?

Pollenallergidiagnosen settes like mye på bakgrunn av symptomer som blodprøve funn.

Dersom du er under utdanning har du rett på 1 time ekstra ved eksamen samt ekstra tid ved prøver. Da må du fremlegge legeerklæring i forkant og få godkjenning fra rektor eller andre.

Blir du symptomfri med bruk av antihistaminer, så er det og en god pekepind på allergi.

AnonymBruker
Skrevet

Mugg er det overalt ute i luften naturlig. Kun når det er frost er det fritt for muggsoppsporer i uteluften. Noe drar vi med oss inn via klær og åpne vinduer etc. I den senere tid har det vist seg at mange som har trodd de har hatt gresspollenallergi egentlig har muggsoppallergi. Disse to er ikke så lett å skille fra hverandre i sommervarmen.

Du kan reagere på gress / timotei, selv om du ikke har positivt utslag på blodprøve.

Hadde du høyt IgE? Eller mange Eos? Dette vet jeg dessverre ikke, fikk ikke detaljert svar fra legen.

Pollenallergidiagnosen settes like mye på bakgrunn av symptomer som blodprøve funn.

Dersom du er under utdanning har du rett på 1 time ekstra ved eksamen samt ekstra tid ved prøver. Da må du fremlegge legeerklæring i forkant og få godkjenning fra rektor eller andre.

Blir du symptomfri med bruk av antihistaminer, så er det og en god pekepind på allergi. Jeg har tatt Cetirizin en og annen gang, og det hjelper stort sett. Har som skrevet fått påvist allergi mot bjørkepollen, så har bare ventet på at "sesongen" skulle være over... :vetikke:Krysser fremdeles fingre og tær for at det bare er bjørk jeg reagerer på, har jo ikke vært like nedsyltet de siste to ukene som jeg var i mai/juni. Nå er det aller mest kløe i hals og ører som plager meg av og til.

AnonymBruker
Skrevet

ja, da er det helt klart noe mer enn bjørkmdu reagerer på.

Bruker dunallergitabletter forebyggende dvs. Daglig slik vi andre må, vil du etter noen uker bli kvitt eller i hvertfall få betydelig redusert symptomene dine på allergi.

Bjørkepollensesongen er for lengst ferdig, over hele landet.

Bjørkepollen har vi når bjørka springer ut, når bladene er på plass er bjørkas allergiplager over.

Har massiv erfaring med allergi både som pasient og i jobbsammenheng.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble en smule rotete pga tid på døgnet og bruk av telefon.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du nylig har fått vite om allergien. Når man har pollen skal man begynne med forebyggende medisin før pollensesongen begynner, allerede i mars. Man skal ta medisinen hver eneste dag fra før sesongen begynner og til den er ferdig, enten man opplever 1) ingen symptomer 2) litt symptomer 3) ekstremt mye symptomer. Så om du har fått vite det nylig, er det nok mye pga medisineringen :) Høres ut som du er allergisk mot mer enn bare bjørk da. Gress er det mye av nå!

Anonymous poster hash: 11fe2...5a0
Skrevet

Husk at det også finnes kryssallergier. Spiser du for eksempel epler eller drikker eplejuice daglig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...