AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #1 Skrevet 11. juli 2014 Jeg leste på denne linken her: http://bolighjelpa-no.dev2.ramsalt.com/leieutleie-av-bolig-dine-rettigheter-og-plikter Og det står at: Oppfyller ikke utleier sine plikter i leieperioden og dette ikke skyldes leietaker, kan leietaker ha grunnlag for utbedring, eventuelt reduksjon i leien, kreve erstatning og/eller holde tilbake leie. Foreligger det vesentlig mislighold fra utleiers side, kan leietaker heve leieavtalen. Det kan være en mangel hvis boligen ikke er i samsvar med opplysninger gitt av utleier eller opplysninger som er holdt tilbake av utleier. Hvis boligen er i vesentlig dårligere stand enn leietaker hadde grunn til å regne med, kan det også foreligge mangel selv om boligen er leid ut ”som den er” eller med lignende forbehold. Vi har leid ett år, og fra den datoen vi flyttet inn har det vært problemer her - opplysninger utleier har visst om fra før delvis og helt. Det er små mangler, og større - lister opp: - Stadig tilbakevendende vann"oversvømmelse" på badet pga tette rør i bygget. Vår leilighet blir rammet av alle de andre fordi vi er i 1. etasje, og huseier ringer nå rørlegger etter å ha kranglet med forrige leietakere i 4 år. Dette ble ikke opplyst om ved overtakelse, og de lot som de ikke visste det. Forrige leietakere har dokumentert dette og sendt på epost. - Ingen brannsikring Vi har et pulverapparat, men utleier har tross flere påminnelser ikke installert røykvarslere. Vi bor her med baby, og derfor er dette veldig viktig for oss. - Utleier vegrer seg mot å bytte ut defekte hvitevarer forrige leietakere nektet hun også dette med, og de måtte krangle seg til å få byttet selv de eldste apparater. Leietaker byttet ut vår stekeovn(den virket ikke ved innflytting) med en gammel som ikke virker ordentlig(den steker ujevnt og svir maten i ovnen). Nå er kjøleskapet ødelagt, og jeg gruer meg til å ta enda en diskusjon med utleier. Med baby som flaskemates(og snart skal ha fast føde) er vi avhengig av ordentlig nedkjøling og frys, og ikke risikere at babyen blir syk av dårlig mat/rask bakterievekst i vann. I tillegg er det dyrt å måtte kjøpe mat ferskt hele tiden og ikke kunne bruke vanlig pålegg fordi det forderver. I tillegg trenger vi egentlig flytte herfra raskere enn oppsigelsestiden tilsier, og vil få utleier med på å være fleksibel på dette(det er veldig lett å få nye bra leietakere her i byen). Så jeg lurer på 2 ting: Kan vi holde tilbake husleie dersom kjøleskapet ikke byttes raskt ut med et nytt, og - dersom h*n er vanskelig på utflytting, kan vi argumentere med at boligen ikke holder standarden som var forespeilet og at vi kan ha krav på å oppheve kontrakten? Eller iallefall si at hun har holdt tilbake vesentlige opplysninger? Det er jo ett helt år siden vi flyttet inn - og vi har siden den tid forsøkt å finne noe nytt uten hell....... Anonymous poster hash: dcb07...023
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #2 Skrevet 11. juli 2014 Kontakt leieboerforeningen så får du klart svar og hjelp.Anonymous poster hash: 8feae...216
Gjest Newbitch Skrevet 11. juli 2014 #3 Skrevet 11. juli 2014 Det er veldig viktig for dere med brannvarslere pga baby, men dere klarer ikke installere det selv etter ett år?!?! Høres kjempeviktig ut ja... 6
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #4 Skrevet 11. juli 2014 Røykvarslere koster vel en 50-lapp på Coop, så det begriper jeg ikke hvorfor dere ikke har ordnet selv. Huseier gjør mye graverende, men man står ikke på prinsipper når det handler om 50 kroners investering i eget liv. Anonymous poster hash: 57e0a...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #5 Skrevet 12. juli 2014 Det er veldig viktig for dere med brannvarslere pga baby, men dere klarer ikke installere det selv etter ett år?!?! Høres kjempeviktig ut ja... Vi har ikke lov å borre i murtaket selv, nei. Huseier vil helst ikke gjøre det overhodet selv, og prøver overtale til å skru fast på vegg istedet(ikke i henhold til forskrifter). Vi har kjøpt varslere, men huseier som er naboer unngår alle konkrete avtaler. De prøvde alt i sin makt å holde tilbake depositum hos forrige leietakere, og borrer vi i taket må hi nok til advokat for å få tilbake et ganske stort depositum. De er ganske ekstreme, og vil ikke gjøre noe som kan ødelegge det de synes er "pent"(stukkaturer i tak blir.a som hun ikke synes matcher med røykvarslere Fint om jeg kan få relevante svar fremfor de spydige KGsvarene som ødelegger alle debatter og spørsmål. Har du et svar med juridiske tips, eller ikke?Anonymous poster hash: dcb07...023 1
Gjest Newbitch Skrevet 12. juli 2014 #6 Skrevet 12. juli 2014 Du vet at det finnes varslere som man ikke må feste med skruer? Det finnes borrelås også...... Trenger ikke være så tafatt! Jeg hadde kjøpt inn nytt det som trengs, trukket beløpet fra husleie, scannet inn kvittering, og henvist til husleieloven ang ansvar og sikkerhet Vi har ikke lov å borre i murtaket selv, nei. Huseier vil helst ikke gjøre det overhodet selv, og prøver overtale til å skru fast på vegg istedet(ikke i henhold til forskrifter). Vi har kjøpt varslere, men huseier som er naboer unngår alle konkrete avtaler. De prøvde alt i sin makt å holde tilbake depositum hos forrige leietakere, og borrer vi i taket må hi nok til advokat for å få tilbake et ganske stort depositum. De er ganske ekstreme, og vil ikke gjøre noe som kan ødelegge det de synes er "pent"(stukkaturer i tak blir.a som hun ikke synes matcher med røykvarslere Fint om jeg kan få relevante svar fremfor de spydige KGsvarene som ødelegger alle debatter og spørsmål. Har du et svar med juridiske tips, eller ikke?Anonymous poster hash: dcb07...023
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #7 Skrevet 12. juli 2014 Kan du ringen til brannvesenet og be dem komme på en kontroll? Da vil husleier bli pålagt å ordne opp, kanskje der er flere forhold som bør påpekes i bygget? Unnskyld meg, men hvor vanskelig er det å finne et brukt kjøle / fryseskap på finn.no, som avhjelper krisen og som dere enten kan la stå igjen eller gi bort når dere flytter? som skrevet over leieborforeningen er rette instans her, dersom det ikke er enklere å bare flytte.Anonymous poster hash: 8feae...216
B.A. Skrevet 12. juli 2014 #8 Skrevet 12. juli 2014 Enig i at dere selv burde ordne brannvarslere, ser at du også har gjort det. Jeg hadde vist til dette http://www.dsb.no/nn/Rettskilder/Regelverk/Oppslagsverket/4360/4361/4362/4363/4373/4399/ og om huseier ikke følger opp snarest hadde jeg tatt saken videre. Til deg Ab over meg som sier at det er så lett å bare kjøpe et kjøleskap. Nei, det er ikke alle som har økonomi til å bare kjøpe et kjøleskap ,brukt eller ikke. For noen er et par hundrelapper mye penger. Er hverken hyggelig eller konstruktivt i denne diskusjonen å svare slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå