Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et par i begynnelsen av 20 årene og er i startfasen med å søke om lån til vårt første hjem. Vi har funnet leiligheten som har takst på 820 000 kr. Vi har akkurat nok til egenkapitalen og dokumentavgiftene med litt hjelp fra familie våre. Men vi kan jo ikke flytte inn på et sted uten hvitevarer og slikt. Vi har en del, men mangler det viktigste som komfyr, vaskemaskin, kjøleskap, seng, sofa.

I føle lånekalkulatoren på nett er vi gode til å få lån til 880 000 kr. Er det en mulighet å utvide lånet til for eksempel 850 000 kr, altså 30 k mer enn leiligheten koster? Vet ikke hvordan vi ellers kan løse det.

Anonymous poster hash: 20528...175

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, men hør med banken hva de mener.

Endret av Bud
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men hør med banken hva de mener.

Ja vi skal det på timen vår om to uker, tenkte å høre her først om det er noen som vet om det er en mulighet eller hva som er vanlig.

Skrevet

Det kommer an på om dere kan dekke egenkapitalkravet til banken.

La oss si de krever 15 % i egenkapital, om dere låner mer vil jo da også nødvendig egenkapital bli høyere.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på om dere kan dekke egenkapitalkravet til banken.

La oss si de krever 15 % i egenkapital, om dere låner mer vil jo da også nødvendig egenkapital bli høyere.

Ja det skjønner jeg. Med den egenkapitalen vi har fikk vi ifølge lånekalulator mulighet til å låne 60 k mer enn leiligheten koster. Så da lurer jeg på om det går an å låne mer enn det boligen koster nøyaktig eller om et boliglån bare skal gå til selve boligen.

Skrevet

Da skal du ikke se bort i fra at det kan gå greit, men vær forberedt på at boliger ofte selges over takst. Det er dermed greit å kunne ha litt å gå på i en eventuell budrunde.

...men uansett hva jeg sier så er det banken som har siste ordet.

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ike gå på finn og kjøpe noe rimelig da, og bytte ut etterhvert?

Anonymous poster hash: 06289...9e9

Skrevet (endret)

På en måte ikke så dumt, men på en annen side kan en få ganske store avslag om en kjøper (nytt) samlet.

Selv fikk vi hvitevarer og kjøkkenmaskiner/utstyr som hver for seg hadde kostet 70 000 kr til 40 000 kr, i tillegg til gratis levering (inkludert bæring opp trappene). Dette krever imidlertid at en har flere forhandlere i nærområdet så en kan presentere tilbudene for konkurrentene.

Endret av Maximillian Cohen
AnonymBruker
Skrevet

Da skal du ikke se bort i fra at det kan gå greit, men vær forberedt på at boliger ofte selges over takst. Det er dermed greit å kunne ha litt å gå på i en eventuell budrunde.

...men uansett hva jeg sier så er det banken som har siste ordet.

Det blir nok ikke noe budrunde. De vil selge raskest mulig til taksten da de har overtatt nytt hus og markedet her er ikke det beste, tvert motsatt.

AnonymBruker
Skrevet

Men selv om vi kjøper aøt brukt blir jo totalkostnadene for så mye en rimelig høy pris når vi ikke har pengene. Da må det jo være best å kjøpe alt nytt nå som det er sommersalg overalt, for brukte ting varer ikke lenge etter min erfaring.

AnonymBruker
Skrevet

På en måte ikke så dumt, men på en annen side kan en få ganske store avslag om en kjøper (nytt) samlet.

Selv fikk vi hvitevarer og kjøkkenmaskiner/utstyr som hver for seg hadde kostet 70 000 kr til 40 000 kr, i tillegg til gratis levering (inkludert bæring opp trappene). Dette krever imidlertid at en har flere forhandlere i nærområdet så en kan presentere tilbudene for konkurrentene.

På finn kan man få alt man trenger til et kjøkken for under 2000 kr, så vi snakker nok om to forskjellige verdener. Jeg har stort sett møblert et helt hus med brukte møbler og hvitvarer, er ikke mange lappene jeg har betalt for det, og det er ikke en sjel som kan se at det ikke er nytt.

Anonymous poster hash: 3dac6...08c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men selv om vi kjøper aøt brukt blir jo totalkostnadene for så mye en rimelig høy pris når vi ikke har pengene. Da må det jo være best å kjøpe alt nytt nå som det er sommersalg overalt, for brukte ting varer ikke lenge etter min erfaring.

Brukte ting i dag varer lenge. Dere kan kjøpe nesten nye ting til en billig penge. Min erfaring er at det lønner seg stort.

AnonymBruker
Skrevet

Brukte ting i dag varer lenge. Dere kan kjøpe nesten nye ting til en billig penge. Min erfaring er at det lønner seg stort.

Ikke med hvitevarer. Min mor er stor fan av å kjøpe brukt og har brent seg flere ganger på vaskemaskiner, kjøleskap o.l som visstnok skulle være i god stand men som røk etter året.

Vi er også begrenset til å finne ting i nærområdet da vi ikke kjører bil, å leie inn folk til å hente mange timers kjøretur villd blitt dyrt det og. Når man bor i nord på et tettsted med bodø som nærmeste storby ca 15 mil unna, er det litt begrenset med bruktmarked.

Gjest LadyAntebellum
Skrevet (endret)

Vi gjorde nettopp dette. Kjøpte for 2,5 mill. etter alle dokumentavgifter osv ble summen 2,58 mill, bankdama foreslo og runde opp til 2,6 mill så vi kunne kjøpe det vi trengte:) vi har lånt hele kjøpesummen, med kausjonister for egenkapitalen.

Endret av LadyAntebellum
Skrevet

Jeg gjorde det da jeg kjøpte min første leilighet. Lånte 30k ekstra for å ha til hvitevarer og møbler. Burde ikke være noe problem for dere. Jeg hadde også kjøpt nytt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det da jeg kjøpte min første leilighet. Lånte 30k ekstra for å ha til hvitevarer og møbler. Burde ikke være noe problem for dere. Jeg hadde også kjøpt nytt.

Takk for svar :-) Nevnte du for rådgiveren at du trengte 30 k ekstra til møbler da, eller sa du bare hvor mye du ville låne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...