Gjest axi Skrevet 21. juni 2002 #1 Skrevet 21. juni 2002 Jeg er så usikker. Datteren min har en farmor som for tiden er innlagt med kreft i underlivet, vi håper såklart at det går bra, men det kan jo også gå dårlig. Så er det slik at jeg har fått tilbud om å få min datter testet om hun er disponert for kreft, siden flere medlemmer av denne familien har hatt det. Men skal jeg eller skal jeg ikke la henne teste? Jeg ser jo fordelene med å få oppdaget dette tidlig og evt komme i gang tidlig med behandling, men samtidig er jeg litt skeptisk til å sette i gang et stort apparat rundt dette. Er det noen som har noen tanker og synspunkter rundt dette?
Dahlia Skrevet 21. juni 2002 #2 Skrevet 21. juni 2002 Jeg er litt usikker på hva du mener med å la datteren din testes for kreft. Slik jeg forstår dette, dreier det seg om gen-testing på jakt etter et spesielt kreft-gen som finnes i enkelte familier... og da er det først og fremst farmor som må testes for å se om de finner det bestemte genet... Finner de det hos henne, vil det være (om du vil) være aktuelt å sjekke om din datter har genet... Om det er en slik gen-test det dreier seg om, vil det kunne ta noen år før man får svar. Min mor ble gen-testet for 1 år siden og vi har enda ikke fått svar. Det er nemlig unødvendig å teste min søster eller meg om ikke mamma har kreft-genet. Jeg tror du trenger mer informasjon før du i det hele tatt tar noen avgjørelser og kan anbefale deg å ta kontakt med Radiumhospitalet....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå