Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter sånn i hverdagen!

Har fått tinnitus, sammen med en utrolig sterk overfølsomhet for lyd (hyperacusis).

Sliter med dette hver eneste dag, og det er i tankene og følelsene mine hele tiden! Lyden blander seg gjerne med andre lyder, så det blir helt kaos!

Trafikk er for høyt, musikken i butikker er for høyt, folk som ler og hoster er for høyt, skapdører og vanlige dører som smeller er for høyt, ballonger, raketter og pistolskudd er helt krise. Jeg isolerer meg mer og mer og mer...

Har blitt redd for høye lyder!

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre lengre, eller om jeg kan fungere i en jobb...

Legene har "vi-kan-ikke-hjelpe-deg, holdningen, og jeg føler meg så utrolig sviktet av helsesystemet!

Søkte om time hos psykolog via fastlege, fordi jeg føler meg deprimert pga tinnitus, og at jeg ikke fungerer skikkelig i hverdagen da jeg reagerer på alle slags lyder og går med sterk angst for høy lyd hele tiden, men jeg fikk avslag! Fordi de kan jo ikke "fikse" problemet...

Så.. hva gjør jeg???? :(

Dette skulle kanskje vært postet under "helse", men det går for alvor utover relasjonene til de rundt meg, så jeg poster det her likevel...

Anonymous poster hash: 11b48...194
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Min samboer har samme problem - etter noen telefoner for min del, så kom jeg i kontakt med

http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss_/avdelinger_/horsel-og-psykisk-helse_

samt øre nese hals på Ullevål Stadion, de kunne sammen med http://www.tinnitusbehandling.no hjelpe både i form av tinnitusen og hyperacusisen.

Beskjeden vi fikk fra alle stedene var at dette dekkes gjennom HELFO når hyperacsusis er en del av bildet, dvs egenandel, men en får hjelp. Det kreves rekvisisjon fra lege, så min samboer skal bli med til min fastlege for å få starthjelp, også skal hun inn der for hjelp håper jeg.

Lykke til.

Anonymous poster hash: dc657...63a
  • Liker 1
Skrevet

Jeg gikk noen timer hos linderud audiopedagogiskesenter- jeg har også hyperacusis og nedsatt hørsel. Måtte ha henvisning fra lege. Kan anbefales, da det er mye som kan gjøres ved en slik diagnose! Ønsker deg lykke til! Vet i noe mindre grad hva du går igjennom! Jeg ble fysisk dårlig og følte meg på randen til å bli agrressiv til tider- for smerten ved å være lydoverfølsom er veldig slitsomt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...