Gå til innhold

Dyrt med dyrepensjonat! Hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Endelig har jeg sommerferie, i hele 4 uker. Første uken skal jeg kose meg hjemme, får besøk da. Med de neste 3 ukene ønsker jeg å dra til utlandet 1 uke eller 2, men da må noen passe katten min.

Det er en nabojente som sier at hun kan passe katten min, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. De kjenner hverandre ikke, og jeg vet ikke om det er best at katten er hjemme, eller om katten bor inne hos henne i 1 uke eller 2.

Jeg har også tenkt på kattepensjonat, men de er jo kjempedyre! Om katten min skal bo der i 14 dager, så blir det jo nesten 10 000???

Aner forresten ikke hvilket dyrepensjonat jeg skulle valgt. Jeg bor i Oslo, men kan godt dra ut av Oslo.

Har aldri brukt kattepensjonat før, så er amatør.

Anonymous poster hash: 73e52...cae
Videoannonse
Annonse
Gjest Anubiel
Skrevet

Vi skal på ferie i to uker, og da skal kattene på pensjonat. Det er et lite, nytt og svært veldrevet pensjonat. Kattene har fine egne plasser, uteplass til de som ønsker det. Ellers kan de kattene som er sosiale, herje og leke sammen i "fellesarealet" utenfor burene. Siden jeg har to, får de et dobbelbur. Dette koster 270kr døgnet for begge kattene. Jeg synes egentlig det er en helt grei pris!

Vi har ikke noen bekjente som vi kan spørre om kan passe kattene. De hadde ikke trivdes med bare å bli sett til en gang i døgnet, siden de er veldig sosiale og kosete. På dette pensjonatet får de masse kos og selskap :)

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg har også tenkt på kattepensjonat, men de er jo kjempedyre! Om katten min skal bo der i 14 dager, så blir det jo nesten 10 000???

Aner forresten ikke hvilket dyrepensjonat jeg skulle valgt. Jeg bor i Oslo, men kan godt dra ut av Oslo.

Har aldri brukt kattepensjonat før, så er amatør.

Du finner svært gode pensjonat som ikke koster over 700 kroner døgnet for en singel katt.

- normapris for en singel katt er ikke 700 kroner døgnet, jeg betaler på langt nær det for mine 3 per døgn, og jeg mistenker nesten at Anubiel og jeg har kattene våre på samme sted :fnise:

Siden du er villig til å kjøre litt ut av Oslo så ser jeg ikke bort fra at det fremdeles kan være ledig plass for en enslig katt i et av de bedre pensjonatene.

Normapris per døgn for en katt er ca 200 kroner/døgn. Litt mindre/litt mer på noen steder.

Husk at katten skal være vaksinert for å kunne bo på pensjonat.

Nix vaksine = nix pensjonat

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok vel litt hardt i med 10 000 kr ... :fnise:

Katten min er 5 mnd, ikke kastrert og ikke vaksinert og ikke chippet eller øremerket. Har aldri vært til dyrlegen med han.

Når burde man dra til dyrlegen og ordne ting og tang?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis nabojenta kan slippe ut/inn, mate så er jo ikke det noe problem. Dette har vi gjort for naboen vår i alle år. Katten er jo ute nesten hele døgnet på sommeren uansett

Anonymous poster hash: b3ec5...e67
AnonymBruker
Skrevet

Katten min er 5 mnd, ikke kastrert og ikke vaksinert og ikke chippet eller øremerket. Har aldri vært til dyrlegen med han.

Er katten allerede 5 mnd så har den vel ikke vært ute enda? Da er det jo ikke noe problem å la katten være hos naboen de ukene du er ute. Du bør absolutt grunnvaksinere katten så fort som mulig og kastrere den FØR den slippes ut (normalt mellom 9-12 mnd) eller når den veier ca 2.5 kg

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte drøyt 100kr døgnet for katten min sist, absolutt verdt det.

Anonymous poster hash: e2dd8...8d2
Skrevet

Vi har enten katten på kattepensjonat, eller så passer naboen den. Ergo hun går bort til oss på morgenen, skifter vann og mat, og setter opp døra på gløtt og sjekker tissekassa. Når hun drar noe sted lukker hun døra. Lukker på natten. Funker fint.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Uansett om pus skal på pensjonat eller ikke så er vaksine er svært billig forsikring mot bl.a. kattepest.

Hvert eneste år bryter det ut kattepest flere steder i Norge, og kattepest er ingen spøk... dødeligheten er rundt 95%.

Om du vil ha en katt som ikke reker milevis omkring på jakt etter kjetter med løpetid, eller du vil ha vetrinærregninger som resultat av de verste slosskamper... så kasterer du.

- da unngår du også at du er medskyldig i at flere av de som vil bli hjemløse blir født.

Chip anbefales varmt, satt samtidg med at katten er bedøvd for kastereing. Uten muligheter for å kunne identifsere eier så er det kun avlivning som vil bli vurdert dersom katten skulle bli påkjørt, alvorlig sakdet, og bragt til vetrinær.

Med chip vil du få beskjed, og muligheter til å være med i en avgjørelse som kan bety liv for katten (og utgifter for deg).

Om katten skulle bli borte (de kan nemlig gå seg bort), og bli funnet, så vil chipen være det hjelpemiddelet som sørger for at katten kommer hjem til deg.

Egentlig starter man med førstegangsvaksine ved 12 ukers alder, og revaksinering 3-4 uker etter.

Men, mange hjemløse katter får ikke sin første vaksine før de får et hjem.

Vaksinen bør settes så fort som mulig, og samtidig tas en helsesjekk og bli veid slik at kasteringstime kan avtales (med chipmerking i samme slengen).

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Katten er jo nettopp blitt 5 mnd, så da burde jeg bestille time på mandag? Er Volvat en bra dyrlegeklinikk?

AnonymBruker
Skrevet

Og hvor mye koster dette her? Med vaksine, kastrering og chipping og alt?

Skrevet

Er katten allerede 5 mnd så har den vel ikke vært ute enda? Da er det jo ikke noe problem å la katten være hos naboen de ukene du er ute. Du bør absolutt grunnvaksinere katten så fort som mulig og kastrere den FØR den slippes ut (normalt mellom 9-12 mnd) eller når den veier ca 2.5 kg

Katter kan stort sett kastreres når de er rundt 6-7 måneder.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Katter kan stort sett kastreres når de er rundt 6-7 måneder.

Blant oppegående vetrinærer som er faglig oppdatert så er det narkosen som setter begresningene.

Narkose på små dyr, under sånn 2,5 kilo er mer risikofylt enn over 2,5 kilo.

Jeg veide Frøken Fryd hver uke, og så fort hun var tung nok så ryddet vetrinæren plass i kalenderen sin.

Frøkenen var rundt 6,5 mnd., så alder og vekt henger ofte ganske godt sammen, men det er vekten som er det viktige.

Katter kan kastreres mye tidligere, men da er risikoen litt høyere ved narkosen.

Skrevet

Her får vi naboen til å mate kattene :) Hunden sender jeg til en veninne av meg, hun er min faste hundepasser. Også får de betalt i tax free vin og vodka :)

Skrevet

Har naboer som ser etter katten når vi er bortreist. Siden katten din bare er 5 mnd. er det kanskje best at nabojenta ser etter katten og mater den hjemme hos dere. Hun bør se etter katten 2 ganger om dagen og tilbringe litt tid med katten. Husk å si at hun IKKE må slippe katten ut.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har naboer som ser etter katten når vi er bortreist. Siden katten din bare er 5 mnd. er det kanskje best at nabojenta ser etter katten og mater den hjemme hos dere. Hun bør se etter katten 2 ganger om dagen og tilbringe litt tid med katten. Husk å si at hun IKKE må slippe katten ut.

Jeg har ikke lyst til at katten skal være alene hele dagen, så enten må noen ta katten hjem til seg, eller så blir det kattepensjonat. :)

Eller så blir jeg hjemme og koser med katten, siden den sikkert blir litt dårlig av vaksinasjon, chipping og øremerking. Kastering blir når katten er 2,5 kg eller over.

AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å spørre noen snille naboer om å mate og kose litt ned kattene når vi skal på ferie. Naboene stikker innom 2 ganger om dagen, og det har aldri vært noe problem. Katter er selvstendige dyr. Den første ferien vi dro på etter vi hadde fått kattene derimot (de var rundt 5mnd), hadde vi dem på et privat kattepenjonat. Vi var ikke trygge på å la dem være alene hjemme i én uke allerede da

Anonymous poster hash: 337c7...27f

AnonymBruker
Skrevet

Katt - Nabo som jeg kjenner ganske godt. Dame som selv har katt forøvrig.

Hund - Familie som kjenner hunden svært godt.

Fryktelig sjelden det er nødvendig mer enn noen ganger dagspass av hund da hunder ikke skal være alene en hel dag, men hadde selv ikke brukt pensjonat til noen av de. Kjente folk og omgivelser er alltid det beste.

Anonymous poster hash: 5ec76...3d7

Skrevet

Jeg ville aldri etterlatt hundene mine et sånt sted iallefall! Etter å ha bodd i nærheten av en hundekennel er det klinkende krystallklart (det finnes sikkert gode steder også).

Her pleier familie/venner å trå til stort sett. :-)

Du kan jo evt. legge ut "passeoppdrag" på finn.no småjobber. Har sett mange sånne der og også passet en hund som trengte pass der inne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...