AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #1 Skrevet 11. juli 2014 Jeg blir nå alenemor for min datter på 6 mnd. Faren kommer ikke til å ha henne da han har et alkoholproblem. Jeg er arbeidsledig og har veldig lite utbetalt i mnd. Er det noen som vet om jeg har rett på overgangsstønad? Og eventuelt hvilke andre stønader jeg har rett på? Kan jeg få bostøtte? Har hørt så mye forskjellig, og nå er nav stengt for helgen. Skal ringe på mandag men fint hvis noen vet noe før det Anonymous poster hash: d26b3...1b5
Gjest Blomst83 Skrevet 11. juli 2014 #2 Skrevet 11. juli 2014 Jeg blir nå alenemor for min datter på 6 mnd. Faren kommer ikke til å ha henne da han har et alkoholproblem. Jeg er arbeidsledig og har veldig lite utbetalt i mnd. Er det noen som vet om jeg har rett på overgangsstønad? Og eventuelt hvilke andre stønader jeg har rett på? Kan jeg få bostøtte? Har hørt så mye forskjellig, og nå er nav stengt for helgen. Skal ringe på mandag men fint hvis noen vet noe før det Anonymous poster hash: d26b3...1b5 Jeg kan ikke svare på spørsmåk om overgangsstønad,men ang bostøtte så blir det beregnet ut i fra inntekt. Det er ulike innteksgrenser i forskjellige kommuner,men du kan regne ut her: https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html Inntektsgrensene finner du her: http://husbanken.no/bostotte/hvem-kan-fa-bostotte/
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #3 Skrevet 11. juli 2014 Du får bostøtte ut ifra hvor høye boligutgifter du har. Jeg har 9000 i leie og får 4300 i bostøtte. Du har rett på overgangsstønad på ca 13000, dobbel barnetrygd ca 2000 og bidrag fra far. Hvis far ikke er bidragsdyktig vil du få minstebidraget fra nav, tror det er 1200 kr. Når barnet begynner i barnehage får du også dekket 60% tror jeg, av den summen det koster og ha barnet i barnehage, får hun ikke plass får du kontantstøtte mens du venter, i tillegg til de andre ytelsene. For å fortsette og motta overgangsstønaden er det et krav om at du er i aktivitet minst 50% (utdanning,jobb) av tiden, etter at barnet har fylt 1 år. Det forutsetter selvfølgelig at barnet har fått plass i barnehage. Hvis ikke vil du motta støtten selv om barnet er fylt et år. Velger du og utdanne deg får du denne støtten til barnet fyller 5 år. Som en som har vært i din situasjon kan jeg på det sterkeste anbefale deg og starte på et utdanning, med mindre du har en fra før, så fort barnet ditt får barnehageplass. Under studietiden har du også rett til forsørgerstipend, stønad til busskort, støtte til skolemateriell osv.. Dette var bare en liten innføring, snakk med nav da de har bedre peiling og vet eksakt hva og hvor mye du kan få. Men, med mindre du er en stor sløsekopp og du tenker fornuftig kommer du til å klare deg helt fint. Og igjen så er nøkkelordet utdanning, utdanning, og utdanning. Du har nå en gylden mulighet til å skaffe deg en bachelor uten studielån og tar du ikke denne sjansen så pisser du på mulighetene dine, og kan risikere å være avhengig av nav i lange tider. Lykke til. Anonymous poster hash: eb841...985
Gjest Blomst83 Skrevet 11. juli 2014 #4 Skrevet 11. juli 2014 Du får bostøtte ut ifra hvor høye boligutgifter du har. Jeg har 9000 i leie og får 4300 i bostøtte. Du har rett på overgangsstønad på ca 13000, dobbel barnetrygd ca 2000 og bidrag fra far. Hvis far ikke er bidragsdyktig vil du få minstebidraget fra nav, tror det er 1200 kr. Når barnet begynner i barnehage får du også dekket 60% tror jeg, av den summen det koster og ha barnet i barnehage, får hun ikke plass får du kontantstøtte mens du venter, i tillegg til de andre ytelsene. For å fortsette og motta overgangsstønaden er det et krav om at du er i aktivitet minst 50% (utdanning,jobb) av tiden, etter at barnet har fylt 1 år. Det forutsetter selvfølgelig at barnet har fått plass i barnehage. Hvis ikke vil du motta støtten selv om barnet er fylt et år. Velger du og utdanne deg får du denne støtten til barnet fyller 5 år. Som en som har vært i din situasjon kan jeg på det sterkeste anbefale deg og starte på et utdanning, med mindre du har en fra før, så fort barnet ditt får barnehageplass. Under studietiden har du også rett til forsørgerstipend, stønad til busskort, støtte til skolemateriell osv.. Dette var bare en liten innføring, snakk med nav da de har bedre peiling og vet eksakt hva og hvor mye du kan få. Men, med mindre du er en stor sløsekopp og du tenker fornuftig kommer du til å klare deg helt fint. Og igjen så er nøkkelordet utdanning, utdanning, og utdanning. Du har nå en gylden mulighet til å skaffe deg en bachelor uten studielån og tar du ikke denne sjansen så pisser du på mulighetene dine, og kan risikere å være avhengig av nav i lange tider. Lykke til. Anonymous poster hash: eb841...985 Og inntekt som jeg skrev i innlegget over ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå