Bergtroll Skrevet 11. juli 2014 #1 Skrevet 11. juli 2014 Vi er veldig i tvil om vi skal invitere min samboers onkel i vårt bryllup. løpet av de syv årene jeg har vært samboer med min blivende mann har jeg kun møtt denne onkelen en gang, over en helg. Det var en svært dårlig opplevelse. Min samboers onkel er tilsynelatende frisk, men har en diagnose som gjør at han sliter endel med sosial omgang med andre. Mitt inntrykk av ham er at han er ekstremt manipulerende, noe han heller ikke legger skjul på. Han prøver hele tiden å sette folk ut og skryter av sin bruk av hersketeknikker. I tillegg har han ingen kontroll på alkoholinntaket når han først setter i gang, og det sporer gjerne helt ut. Denne onkelen bor på et lite sted og har dessverre ikke den beste erfaring med psykologer. Han er kanskje av den grunn ekstra skeptisk til meg, som jobber som psykolog, noe han ikke legger skjul på. Han gir inntrykk av å ha en veldig forakt for monogame forhold og snakker gjerne med kjente og ukjente om alt for detaljerte historier fra sitt påstått utsvevende sexliv. Min samboer sier at denne onkelen alltid har likt å provosere, skremme og gjøre folk ubekvemme. Hans atferd blir imidlertid alltid unnskyldt på grunn av diagnosen, uansett hvor ille det er. Jeg tenker selvsagt at man må ha takhøyde for onkelen nettopp fordi han ikke er frisk, men jeg ønsker virkelig ikke at han skal komme i vårt bryllup. Min samboer skjønner dilemmaet, men synes synd på onkelen. Hadde det enda vært noen i hans familie som var villig til å "ta seg av" onkelen i bryllupet, og sørge for at det ikke sporer ut, men vår erfaring med min samboers familie er at de bare unnskylder ham og skyver ting under teppet. Resultatet er at onkelen får ture fram som han vil. Jeg ønsker ikke å risikere dette på bryllupet. Er det fryktelig egoistisk av meg å fastholde at vi ikke inviterer denne onkelen? Tusen takk for tanker rundt dette.