Gå til innhold

Hvor sette grenser for gjester i dåp/navnefest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

det er jo barnets familie som skal være gjester, så hvor setter man da grensen? Inviteres gammelonkler/gammeltanter (Altså onkler/tanter av barnets foreldre)

Inviteres besteforeldres partneres barn?

Og så lurer jeg på når det er plassbegrensninger på selve seremonien; hvordan setter man grensene da? Det må vel nesten bli "alle eller ingen"? Dvs enten alle barnets tanter og onkler eller ingen? Hva med besteforeldrenes partnere her? Bør kanskje barnets besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler prioriteres foran disses partnere, eller? Vanskelig!

Anonymous poster hash: ef8c9...bc8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer ikke til å invitere VÅRE tanter og onkler, nei (altså gammeltanter etc som du nevner).

Her vil vi invitere barnets besteforeldre (evt gjenlevende oldeforeldre), barnets tanter og onkler og barnets søskenbarn.

Vi har et litt spesielt generasjonstilfelle hvor barnet har to søskenbarn som er gift og har små barn selv, og der kommer vi til å invitere hele familiene, rett og slett pga reiseveien til disse to søskenbarna, de skal få ha med familiene sine.

Vi kommer ikke til å invitere våre venner, naboer etc med mindre de er fadder på barna. Jeg har heller ikke blitt invitert i mine venninners barnedåper uten å være fadder på barnet. Det er normalt heromkring.

Anonymous poster hash: 23d46...d7b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnets tanter, onkler, søskenbarn, besteforeldre og oldeforeldre blir bedt. I familiene har både besteforeldre, oldeforeldre og tanter nye kjærester. Det blir en god del folk i dåpen pga det, men vi har valgt å ikke be tantes eks da hun har ny kjæreste. Vi som foreldre har heller ikke noe med eksen å gjøre. Heller ikke barnet for såvidt. Vi ber heller ikke oldefars kjæreste, men nye "besteforeldre" bes. Og venner som skal være faddere da.

Anonymous poster hash: 26e11...a12

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Det er ikke vanlig å invitere barnets grandonkler eller grandtanter med mindre noen av disse er dets faddere. Om noen av disse er faddere inviteres de som er fadder med eventuell partner. Angående besteforeldres partneres barn kommer det an på lokalets størrelse, deres relasjon til dem og deres alder vil jeg si. Barnets tanter/onkler/besteforeldre etc som er voksne bør bli invitert med partner om de har en.

Endret av Spirrevirrevipp
AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldre ville jeg invitert med ny partner. Om ny-partners barn skulle fått være med? Såklart IKKE. En bestemors stebarn = min steonkel, og om jeg ikke inviterter mine ekte onkler (barnets gammelonkel) så inviterer jeg heller ikke barnets ste-grandonkel.

Dersom jeg hadde invitert mine egne onkler og tanter til barnets dåp, så ville jeg måte vurdert om besta's stesønn skulle få komme ut fra hvor sent i livet mitt denne personen kom inn i bildet og hvor godt vi kjente vedkommede.

• Liker 1
Skrevet

Helt umulig å si, det kommer jo an på hvilket forhold dere har til dem! Men at besteforeldrenes nye partner må med, -det er klart!

Ellers har det vært vanlig å invitere kun barnets tanter/onkler, men dette er i ferd med å endre seg. Det blir vanligere og vanligere å invitrte både større del av familien og venner som ikke er faddere.

Ang plass i kirka tror jeg at jeg hadde kuttet ut alle tanter/onkler om jeg først måtte droppe noen.

• Liker 2
Skrevet

Punkt en: Finn ut hvor mange dere har mulighet til å invitere.

Punkt 2: Del familien inn i grupper etter hvor nære de er til barnet.

Gruppe en: Barnets foreldre og søsken (ev. med partnere).

Gruppe to: Barnets besteforeldre med nye eller gamle partnere i stabilt og varig forhold.

Gruppe tre og fire: Barnets oldeforeldre og barnets tanter og onkler med partnere. (Er usikker på hvem av disse jeg ville satt først, hos oss ville det ikke blitt noe problem, ingen potensielle oldeforeldre er i live.)

Gruppe fem: Barnets søskenbarn (hvis dere ikke velger å droppe barn i selskapet).

I forhold til familie ut over dette vil jeg sett mye hen til hvor mye kontakt jeg har til mine egne tanter og onkler, og hvor mye kontakt jeg tror barnet vil ha med dem opp gjennom. Hvis jeg måtte velge ville jeg nok også prioritert de som bor nære nok til å slippe overnatting.

Nære venner, som jeg regner med kommer til å bli viktige for barnet fremover ville jeg også invitert, hvor nært vennskapet er avgjør hvor i prioriteringslista de kommer.

Barnets faddere må selvfølgelig inviteres, men det vil være veldig merkelig hvis de ikke allerede er invitert etter lista jeg har satt opp over.

Til å overvære seremonien ville jeg prioritert noenlunde på samme måte. Foreldre og faddere må være til stede. Barn ville jeg vurdert å skaffe barnevakt til, mange kan blir lei og utålmodige under gudstjeneste/navneseremoni. Deretter barnets besteforeldre og barnets tanter og onkler.

Skrevet

Dere bestemmer da ikke hvem som kan delta i seremonien eller ikke. Dåp er en del av en vanlig gudstjeneste og er åpen for alle.

• Liker 2
Gjest Blomsterert
Skrevet

det er jo barnets familie som skal være gjester, så hvor setter man da grensen? Inviteres gammelonkler/gammeltanter (Altså onkler/tanter av barnets foreldre)

Inviteres besteforeldres partneres barn?

Og så lurer jeg på når det er plassbegrensninger på selve seremonien; hvordan setter man grensene da? Det må vel nesten bli "alle eller ingen"? Dvs enten alle barnets tanter og onkler eller ingen? Hva med besteforeldrenes partnere her? Bør kanskje barnets besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler prioriteres foran disses partnere, eller? Vanskelig!

Syns besteforeldres partnere må bli bedt jeg da.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Besteforeldre ville jeg invitert med ny partner. Om ny-partners barn skulle fått være med? Såklart IKKE. En bestemors stebarn = min steonkel, og om jeg ikke inviterter mine ekte onkler (barnets gammelonkel) så inviterer jeg heller ikke barnets ste-grandonkel.

Dersom jeg hadde invitert mine egne onkler og tanter til barnets dåp, så ville jeg måte vurdert om besta's stesønn skulle få komme ut fra hvor sent i livet mitt denne personen kom inn i bildet og hvor godt vi kjente vedkommede.

Enig i dette.

AnonymBruker
Skrevet

For meg hadde det vært helt naturlig å invitere mine og mannens tanter og onkler, altså barnets grandtanter og -onkler, samt mine egne søskenbarn. Hvorfor er ikke det vanlig skikk? Vi har masse kontakt med tanter, onkler og søskenbarn, så det hadde føltes kjemperart å ikke invitere de. Oldeforeldre, altså mine egne besteforeldre, anser jeg også som naturlige gjester.

Er det noen skikk- og bruk-greier her som har gått meg hus forbi?

Anonymous poster hash: 87b84...6e8
AnonymBruker
Skrevet

Dere bestemmer da ikke hvem som kan delta i seremonien eller ikke. Dåp er en del av en vanlig gudstjeneste og er åpen for alle.

Jeg mente i forhold til navnefest, da er det max antall plasser for hvert barn som deltar. Så hvis barnet vårt får tildelt 10 plasser, blir det litt å tenke på da vi er 2 foreldre, søsken av barnet, besteforeldre, det har også oldeforeldre men også tanter og onkler. Og så har da besteforeldrene partenere (gift), føles fei lå skulle utelukke dem men plasser er altså utdelt i forhold til hvert barn....

/TS

Skrevet

Om man bare hadde fått 10 plasser hadde jeg prioritert slik:

Foreldre

Faddere

Søsken

Besteforeldre

Besteforeldres nye partnere må da selvsagt vike for biologien.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi inviterte "alle" :)

Ble en stor og gøy fest/feiring. 48 stk kunne komme, ca 12 av de var venner av oss, resten familie. Folk kom fra hele landet, pluss sverige, irland, malaysia og spania.

Gøy :)

Anonymous poster hash: 233e0...c01

• Liker 1
Skrevet

Vi inviterte kun de nærmeste.. Barnets oldeforeldre, besteforeldre, søskenbarn, tanter og onkler.

Da vi meldte barna opp til navnefest kunne vi skive inn et ønske om antall gjester/sitteplasser vi trengte til seremonien. Så fikk vi svar på om det var plass til alle eller ikke. Det pleier jo å være ganske store lokaler så 15-20 gjester i alle fall ganske sikkert at man kan ha med. Men det varierer vel fra sted til sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...