Gjest Hvithai Skrevet 11. juli 2014 #1 Skrevet 11. juli 2014 Hva synes folket om Isreals nasjonalsang? https://www.youtube.com/watch?v=NjfFpFW9OdA
Mann 42 Skrevet 11. juli 2014 #2 Skrevet 11. juli 2014 (endret) Tonefylgjet var veldig søtladent og kunne sikkert gitt den en plass i den nederste tredjedelen av Melodi Grand Prix, forutsatt at ingen forstod teksten. Innholdet av teksten (iallfall i den første halvdelen av videoen som er tekstet på engelsk) hadde et sionitisk tilsnitt, der Israel omtales som en nasjon for jødene, noe som sikkert gjør det vanskelig for en arabiskættet statsborger av Israel å synge den med særlig stor overbevisning, eller uten å føle seg som en annenklasses borger. Så totalt sett, så syns jeg den suger. Endret 11. juli 2014 av Mann 42 4
Gjest Hvithai Skrevet 11. juli 2014 #3 Skrevet 11. juli 2014 (endret) Tonefylgjet var veldig søtladent og kunne sikkert gitt den en plass i den nederste tredjedelen av Melodi Grand Prix, forutsatt at ingen forstod teksten. Innholdet av teksten (iallfall i den første halvdelen av videoen som er tekstet på engelsk) hadde et sionitisk tilsnitt, der Israel omtales som en nasjon for jødene, noe som sikkert gjør det vanskelig for en arabiskættet statsborger av Israel å synge den med særlig stor overbevisning, eller uten å føle seg som en annenklasses borger. Så totalt sett, så syns jeg den suger. Israel er og skal være en jødisk stat. Slik har Israel også blitt annerkjent av Norge.... At ekstremister er misfornøyd med det er helt greit så lenge dere ikke tyr til vold! Om man ikke liker en nasjonalsang som er nasjonalistisk vil jeg si man har misforstått et par ting... Endret 11. juli 2014 av Hvithai
Mann 42 Skrevet 11. juli 2014 #4 Skrevet 11. juli 2014 Israel er og skal være en jødisk stat. Slik har Israel også blitt annerkjent av Norge.... At ekstremister er misfornøyd med det er helt greit så lenge dere ikke tyr til vold! Om man ikke liker en nasjonalsang som er nasjonalistisk vil jeg si man har misforstått et par ting... Jeg vet ikke om du er klar over det, men israel har også ganske mange statsborgere som er ikke-jøder. De har borgerrettigheter som stemmerett, og det finnes f.eks arabiske medlemmer av Knesset, og arabiske dommere og så videre. Om dette er token arabs eller ikke, så er de en del av den israelske staten. Folk som Meir Kahane mente at israel ikke kunne inkludere ikke-jøder, men både han og partiet hans ble kastet ut av Knesset fordi de var rasisitiske og ekstremistiske. Men israels nasjonalsang ser ut som den kunne vært skrevet av Meir Kahane eller en av hans disipler i et sentimentalt øyeblikk. 1
Gjest Hvithai Skrevet 11. juli 2014 #5 Skrevet 11. juli 2014 (endret) Jeg vet ikke om du er klar over det, men israel har også ganske mange statsborgere som er ikke-jøder. De har borgerrettigheter som stemmerett, og det finnes f.eks arabiske medlemmer av Knesset, og arabiske dommere og så videre. Om dette er token arabs eller ikke, så er de en del av den israelske staten. Folk som Meir Kahane mente at israel ikke kunne inkludere ikke-jøder, men både han og partiet hans ble kastet ut av Knesset fordi de var rasisitiske og ekstremistiske. Men israels nasjonalsang ser ut som den kunne vært skrevet av Meir Kahane eller en av hans disipler i et sentimentalt øyeblikk. Finnes ganske mange i Norge som ikke er "sønner av Norge" også, men man kan da synge nasjonalsangen fordeom. Endret 11. juli 2014 av Hvithai 1
Mann 42 Skrevet 11. juli 2014 #6 Skrevet 11. juli 2014 Finnes ganske mange i Norge som ikke er "sønner av Norge" også, men man kan da synge nasjonalsangen fordeom. Nå er det ingen som synger "Sønner av Norge" som nasjonalsang. Vi synger "Ja vi elsker", det er det alle nordmenn og hele resten av verden oppfatter som vår nasjonalsang, det er "Ja vi elsker" som spilles når en nordmann står på pallen, uansett om "Sønner av Norge" på et eller annet tidspunkt ble sagt å være nasjonalsangen og ingen har somlet seg til å forandre det i ettertid. "Sønner av Norge" er det knapt noen som kan teksten på. Og teksten til "Ja vi elsker" er ikke ekskluderende. En hver person som føler seg som norsk kan synge denne sangen med full overbevisning og føle at teksten inkluderer ham eller henne som borger av Norge. "Ja, vi elsker dette landet, som det stiger frem! Furet, værbitt over vannet, med de tusen hjem. Elsker, elsker det og tenker, på vår far og mor Og den saganatt som senker drømmer på vår jord" Jeg må tilstå at jeg er ikke nasjonalistisk nok til at jeg kan alle versene utenat, men jeg fant dem på wikipedia, og her er linken for den som er interessert. http://no.wikipedia.org/wiki/Ja,_vi_elsker_dette_landet Det er et par vers om hvordan landet vant sin selvstendighet, men det er av historisk interesse, og det utelukker fortsatt ingen. Det siste verset er en oppfordring til å ta til våpen for landets frihet dersom det atter en gang skulle bli krevet av dagens generasjon. 2
Gjest Hvithai Skrevet 11. juli 2014 #7 Skrevet 11. juli 2014 (endret) Det blir det samme. Vi takker da Gud i "Ja vi elsker", vi har et kors i flagget og en grunnlov som sier vi at verdigrunnlaget er kristent og humanistisk. Ingen protesterer av den grunn, men av en eller annen merkelig grunn så må etniske nordmenn kritsere den Israelske nasjonalsangen for å være knyttet til jødene. Endret 11. juli 2014 av Hvithai
Mann 42 Skrevet 11. juli 2014 #8 Skrevet 11. juli 2014 Det blir det samme. Vi takker da Gud i "Ja vi elsker", vi har et kors i flagget og en grunnlov som sier vi at verdigrunnlaget er kristent og humanistisk. Ingen protesterer av den grunn, men av en eller annen merkelig grunn så må etniske nordmenn kritsere den Israelske nasjonalsangen for å være knyttet til jødene. For å være sionistisk. Ikke for å være "knyttet til jødene". 1
estrella Skrevet 11. juli 2014 #10 Skrevet 11. juli 2014 Tråden er ryddet for hets og avsporinger. Estrella, mod.
jabx Skrevet 13. juli 2014 #12 Skrevet 13. juli 2014 Innholdet av teksten (iallfall i den første halvdelen av videoen som er tekstet på engelsk) hadde et sionitisk tilsnitt, der Israel omtales som en nasjon for jødene, noe som sikkert gjør det vanskelig for en arabiskættet statsborger av Israel å synge den med særlig stor overbevisning, eller uten å føle seg som en annenklasses borger. Dette finner du i de fleste nasjonalsanger. For eksempel Ja vi elsker, der vi ateister ikke akkurat synes Gud-delen er særlig morsom. Men jødehatere mener jo at ting som er greit for andre er galt for jødene.
jabx Skrevet 13. juli 2014 #13 Skrevet 13. juli 2014 Jeg må tilstå at jeg er ikke nasjonalistisk nok til at jeg kan alle versene utenat, men jeg fant dem på wikipedia, og her er linken for den som er interessert. http://no.wikipedia.org/wiki/Ja,_vi_elsker_dette_landet Det er et par vers om hvordan landet vant sin selvstendighet, men det er av historisk interesse, og det utelukker fortsatt ingen. Det siste verset er en oppfordring til å ta til våpen for landets frihet dersom det atter en gang skulle bli krevet av dagens generasjon. "Norske mann i hus og hytte,takk din store Gud!Landet ville han beskytte,skjønt det mørkt så ud.Alt hvad fedrene har kjempet,mødrene har grett,har den Herre stille lempet,så vi vant vår rett." Gud er altså den som får æren for alt, og mens mennene gjorde jobben satt bare kvinnene hjemme og grein. Jada.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå