Gjest anobano Skrevet 11. juli 2014 #1 Skrevet 11. juli 2014 (endret) . Endret 12. oktober 2014 av anobano
Portvinpiken Skrevet 11. juli 2014 #2 Skrevet 11. juli 2014 Jeg har ikke lest dette, men at hunder faktisk blir syke og dør som følge av et fòrmerke stiller jeg meg veeeeldig undrende til! Da ville det vel blitt fjernet fra markedet om det var direkte giftig og livstruende... Men det florerer mye og mangt på nettet om at tørrfòr tar livet av hunder osv. Mange mener det ikke er det beste for hundene, og det kan jo være mulig uten at jeg er noen ernæringsspesialist. Det finnes mange typer fòr. Det fungerer vel som med det meste annet; billig mat har ikke like gode råvarer som dyr. Dvs. at det er mindre kjøtt, andre proteinkilder osv. Merkene Royal Canin, Eukanuba, Pro Plan og Hill's er store velkjente merker som selges hos dyrebutikker og veteriær. Og så har man Labb på Felleskjøpet og div andre rimeligere alternativer. For ikke å snakke om råfòring som mange også sverger til; lager maten selv fra bunnen av (men da mener jeg man må ha skikkelig mye kunnskap om ernæring før man begynner med dette - mange hunder lider av feilernæring pga uvitenhet). Eller vom og hundemat som også er et godt alternativ. Det som er sikkert er at vi nok blir grundig lurt av en stor industri som påstår både det ene og det andre om deres fantastiske fòr og at vi bør være bevisste på hva vi gir hundene. Det finnes like mange eksempler på hunder som lever lange friske liv, med tørrfòr som med våtfòr. At Eukanuba bruker ren indrefilet i fòret sitt er tull og tøys, men at det er hakket bedre enn det man kjøper på matbutikken tror jeg nok.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #3 Skrevet 11. juli 2014 Orijen hundefór er også et godt alternativ Anonymous poster hash: bcc1d...48e
Gjest Skrevet 11. juli 2014 #4 Skrevet 11. juli 2014 (endret) Beneful inneholder fargestoffer, soya og gluten som er kjent for å gi allergi, vitamin K som kan forgifte leveren i store doser og bryte ned blodceller. I tillegg inneholder den sukker (som fører til tannproblemer og kan gi diabetes) og propylene glycol (en "tryggere" variant av frostveske, som kan gi alvorlig og kronisk anemi. Stoffet har blitt forbudt i blant annet kattemat på grunn av forgiftninger.). Hovedbestanddelen av dette foret er plantekost, som i seg selv ikke er farlig, men en hund som kun blir foret med dette kan bli feilernært og få sykdommer som muskel og skjellettplager på grunn av det i tillegg til allergier, tannproblemer, diabetes og anemi. For å oppsummere: et for jeg aldri har kjøpt og heller aldri kommer til å kjøpe. EDIT: Glemte å legge ved min kilde. Endret 11. juli 2014 av Lindiana
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå