Magica84 Skrevet 11. juli 2014 #1 Skrevet 11. juli 2014 Hei! Håper noen kan gi klarhet i dette. Jeg lå på et greit gjennomsnitt i standpunktkarakterer, men fikk dessverre tre eksamener som dro snittet godt ned. Det vil da si at snittet mitt sank til rett under den poengsummen jeg ønsket. Har det seg slik at de poengene man får for et årstudium (f.eks), er med på å heve poengsummen sin? Eller er dette to forskjellige ting? Litt vanskelig å forklare men håper noen kan svare på dette.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #2 Skrevet 11. juli 2014 60 studiepoeng gir vel 2 opptakspoeng. Også får man jo 2 alderspoeng ved å søke et år senere også. Med mindre du er så gammel at du har fått maks alderspoeng allerede. Anonymous poster hash: 247eb...6e0
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #3 Skrevet 11. juli 2014 De hever poengsummen din, men samtidig må du da merke deg at du i så fall søker i kvoten for ordinært vitnemål. Da kan du ikke se på poengsummen for førstegangsvitnemål lenger, du må se på den høyere poenggrensen ved siden av. Normalt er forskjellen i inntakskrav på førstegangsvitnemål og ordinært vitnemål større enn det antall poeng du vil tjene på et årsstudium, dessverre. Du vil forøvrig søke med den poengsummen du har nå i tillegg til et eventuelt ordinært vitnemål (altså vitnemål med tilleggspoeng for studier, militærtjeneste, alder etc.) til og med året du fyller 21. Førstegangsvitnemålet ditt kan du ikke gjøre noe med etter du er ute av VGS, det ordinære vitnemålet kan du i prinsippet forbedre i evig tid, men da er altså inntakskravet høyere også. Anonymous poster hash: 71d8a...592 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #4 Skrevet 11. juli 2014 Så slik er det: Førstegangsvitnemål = Det vitnemålet du nå får idet du går ut av VGS, så lenge du har fullført VGS på normert tid. Eventuelle realfagspoeng regnes med her. Dette er gyldig til og med året du fyller 21, og det kan ikke forbedres eller forandres. Med dette vitnemålet søker du i kvoten for førstegangsvitnemål, altså er poenggrensen med dette vitnemålet den laveste av de to som gjerne står i listen over poenggrenser. Ordinært vitnemål = Dette tar utgangspunkt i vitnemålet fra VGS, men her kan du forbedre karakterer, bytte ut fag, få poeng for høyere utdannelse, militærtjeneste, folkehøgskole, alder og så videre. Realfagspoeng teller selvsagt her også, men de teller altså også i førstegangsvitnemålet i motsetning til andre tilleggspoeng. Med dette vitnemålet søker du i kvoten for ordinært vitnemål, altså er poenggrensen med dette vitnemålet den høyeste av de to som gjerne står i listen over poenggrenser. Anonymous poster hash: 71d8a...592 2
Magica84 Skrevet 12. juli 2014 Forfatter #5 Skrevet 12. juli 2014 Ok. Takk for svar alle sammen. Jeg er voksen student med fullt opp med alderspoeng, og går innunder hovedopptaket. Jeg ble langt klokere iallefall! Da er det håp om å dra med seg to poeng til ihvertfall og kommer over 50 poeng!
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #6 Skrevet 12. juli 2014 Jeg skjønner. Ja, om du søker i ordinær kvote vil disse to poengene utvilsomt legges til poengsummen din. Husk imidlertid at du ikke kan få mer enn to tilleggspoeng for høyere utdannelse samme hvor mye høyere utdannelse du har. Noen tror at de bare kan ta nye fag fra høyere utdannelse og få to nye poeng hvert år, men det kan man altså ikke. Det blir neppe aktuelt for deg, bare greit å være klar over. Lykke til Anonymous poster hash: 71d8a...592
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå