Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt å kjøpe meg noen kosttilskudd. Har lav d-vitamin (48) og lavt jern (36 tror jeg det var). I tillegg spiser jeg veldig lite grønnsaker og frukt, så vet ikke om jeg burde ta noe for å få mer vitaminer og mineraler. Har tenkt å begynne å spise mer frukt og grønt fremover.

Hva burde jeg kjøpe, og hvilke doser?

Legen min sa bare at jeg skulle ta tran, og at det er vanlig å ha lavt jern for kvinner.

Anonymous poster hash: 4c723...81b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ideelle er å øke frukt og grønt-inntaket. I tillegg til inntak av f.eks. fete oster (vit k + kalsium), rødt kjøtt (vit b12 + jern) og ekte kjøttkraft (magnesium, sink, kalsium, kollagen).

Dessverre er det ikke gjort i en håndvending så kosttilskudd kan være greit i begynnelsen.

For vitamin d er solen den beste kilden. 30 min i bikini i solen hver dag i et par uker vil få deg opp til 100 nmol/l. Om du ikke har anledning til dette, eller om vinteren kan du ta d-vitamin tilskudd. Maks dose for salg i Norge av vitamin D3 er 800 IU. Det er veldig lite. Selv bruker jeg 5000 IU per døgn om vinteren. Dette kan du kjøpe på internett, men husk å bestill fra en EU/EØS-land da dette regnes som legemiddel!

www.bigvits.co.uk er en grei side som jeg har brukt mange ganger.

Jern kan du får av jerntabletter også som du kjøper på apoteket. Pass på at jerntilskudd har en rekke bivirkninger.

Anbefaler også magnesiumtilskudd. Det kan du og bestille fra UK.

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det ideelle er å øke frukt og grønt-inntaket. I tillegg til inntak av f.eks. fete oster (vit k + kalsium), rødt kjøtt (vit b12 + jern) og ekte kjøttkraft (magnesium, sink, kalsium, kollagen).

Dessverre er det ikke gjort i en håndvending så kosttilskudd kan være greit i begynnelsen.

For vitamin d er solen den beste kilden. 30 min i bikini i solen hver dag i et par uker vil få deg opp til 100 nmol/l. Om du ikke har anledning til dette, eller om vinteren kan du ta d-vitamin tilskudd. Maks dose for salg i Norge av vitamin D3 er 800 IU. Det er veldig lite. Selv bruker jeg 5000 IU per døgn om vinteren. Dette kan du kjøpe på internett, men husk å bestill fra en EU/EØS-land da dette regnes som legemiddel!

www.bigvits.co.uk er en grei side som jeg har brukt mange ganger.

Jern kan du får av jerntabletter også som du kjøper på apoteket. Pass på at jerntilskudd har en rekke bivirkninger.

Anbefaler også magnesiumtilskudd. Det kan du og bestille fra UK.

Ser ut som du har litt peiling, så jeg spør deg.

Jeg tar 1 av denne hver dag, er det for lite? Bør jeg ta 2-3 kapsler i stedet?

http://www.x-life.no/products/solaray-vitamin-d-120-kapsler

I tillegg har jeg nylig gått til innkjøp av denne tyen B vitamin. Er det nok med bare 1 tablett, eller bør jeg ta flere for å oppnå effekt?

http://bloggfiler.no/kastisisters.blogg.no/images/976111-9-1290528376300.jpg

Anonymous poster hash: 356ad...87f

Skrevet (endret)

Ser ut som du har litt peiling, så jeg spør deg.

Jeg tar 1 av denne hver dag, er det for lite? Bør jeg ta 2-3 kapsler i stedet?

http://www.x-life.no/products/solaray-vitamin-d-120-kapsler

I tillegg har jeg nylig gått til innkjøp av denne tyen B vitamin. Er det nok med bare 1 tablett, eller bør jeg ta flere for å oppnå effekt?

http://bloggfiler.no/kastisisters.blogg.no/images/976111-9-1290528376300.jpg

Anonymous poster hash: 356ad...87f

D-vitamintilskuddet inneholder 10 mcg som er 400 UI per dose. Jeg tar som sagt 5000 UI doser hver dag. Dvs 12,5 ganger dosen i dine tabletter. Det er fullstendig trygt. Om du er i tvil kan du teste vitamin D i serum (Serum 25-hydroxyvitamin D) hos legen. Om nivåene er under 75nmol/l bør du ta tilskudd mer aggressivt. Om du ligger over 200 bør du kanskje vurdere å la være å ta tilskudd.

Det er ikke nødvendig å ta tilskudd om du er mye i solen (gjelder ikke solen om vinteren i Norge. Den er ikke sterk nok).

Jeg har ikke god nok kunnskap om vitamin B-komplekser til å uttale meg om det tilskuddet er tilstrekkelig eller ikke. Siden B-vitaminer er vannløselige skader det nok ikke å ta tilskuddet enten du trenger det eller ikke.

Endret av Supraspinatus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...