Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom over denne artikkelen på Dagbladet og lurer på om det virkelig er sånn at det er maks krise om man ikke er i syden eller andre steder i ferien?

Ja vi var aldri i Syden da jeg var 12, synes det var kjipt men hadde jo fine ferier for det. Vi var i Sverige, eller rett og slett i Norge. Voss, Geilo, Hardangerfjorden osv. Det var der mine ferier ble tilbragt, faktisk så var jeg aldri i Syden før jeg var i 20 årene!

Hele holdningen som kommer frem er utrolig dum, i tillegg så er det synd på 12 åringen fordi hun bare har hatt en ferie i sitt liv? :klo: Hun har da hatt mange ferier, forskjellen er bare at hun ikke har vært i det o store utland..

Hvor vanlig er denne holdningen hos barnefamilier? Jeg gruer meg litt til jeg får barn, min ide av ferier er nettopp Norgesferie eller Sverige/Danmark. Ikke noe større enn det.

Anonymous poster hash: c7ff8...3e2
  • Liker 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første gang jeg var i "Syden" var jeg 15 år, men jeg kontaktet da ikke avisen for det.. :klaske:

• Liker 13
Skrevet

Det er som regel billigere å reise på en hoppe-på-tur med to stk til syden, enn å feriere i Norge og Danmark.

Da jeg vokste opp var det motsatt, fordi vi var en familie på sju, med dårlig råd. For oss var det billigere å feriere med campingvogn hos venner og familie i Norge, for en sydentur for sju stykker er ikke billig. Vi var på en sånn tur, da jeg var tolv år, og det er den eneste gangen hele familien har vært i syden sammen.

Når jeg og samboer har reist aleine har vi fått fine turer til rundt seks tusen, tur retur for begge to, inkl hotell. Og da har vi ikke valgt det absolutt billigste alternativet, akkurat. Det er også mye billigere å handle mat, drikke, is og diverse i syden, enn i Norge.

• Liker 3
Skrevet

Jeg var 18 da jeg fløy utenlands første gang. Jeg vokste opp på campingplass med super sandstrand, og var faktisk aldri misunnelig på venner som var på sydentur. Jeg hadde åtte uker i paradis, uten stress og mas.

• Liker 11
Skrevet

Jeg mener at man kan ha det fint med å feriere andre plasser enn syden og. Bare en teltur en eller annen plass kan jo være koselig. Eller foreks en billig reise til Danmark. Det er ingen som skal fortelle hva som er ferie eller ikke. Jeg må ærlig talt si at jeg beundrer ikke facebookvenner som reiser tilstadigheter jorden rundt og legger ut bilder om det. Jeg missunner de ikke engang. Liker meg best i Norge, Sverige, Tyskland og Danmark.

• Liker 1
Gjest Nikee
Skrevet (endret)

Det er som regel billigere å reise på en hoppe-på-tur med to stk til syden, enn å feriere i Norge og Danmark.

Da jeg vokste opp var det motsatt, fordi vi var en familie på sju, med dårlig råd. For oss var det billigere å feriere med campingvogn hos venner og familie i Norge, for en sydentur for sju stykker er ikke billig. Vi var på en sånn tur, da jeg var tolv år, og det er den eneste gangen hele familien har vært i syden sammen.

Når jeg og samboer har reist aleine har vi fått fine turer til rundt seks tusen, tur retur for begge to, inkl hotell. Og da har vi ikke valgt det absolutt billigste alternativet, akkurat. Det er også mye billigere å handle mat, drikke, is og diverse i syden, enn i Norge.

Er det nå det? (med unntak av mat osv. selvfølgelig)

Om man skal på store turer i Norge så ja, men om man holder seg til campingturer og lignende i Norge er det faktisk ikke dyrt som man skal ha det til. I alle fall om man er tidlig ute med å booke hytte, campingplass osv.

Dessuten er Sverige enda billigere enn Norge og Danmark. Det finnes flere rimelige alternativer til å reise dit fra Norge om man er tidlig ute eller prioriterer å holde seg i Norden om sommeren..

Men ja det er fremdeles dyrere å reise enn da vi var små, den ser jeg :)

Endret av Nikee
Skrevet

Jeg blir helt satt ut av hvor mye foreldre ofrer for ungene sine.

Er enig med TS her, jeg var aldri på utenlandsferie da jeg var unge.

Jeg er over 40 år nå, og har enda ikke vært i syden eller andre storbyer på ferie,

og jeg lever godt enda.

Det er foreldrene som lager ungenes forventninger, ikke ungene selv.....

• Liker 2
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Vi dro aldri ut av Norge på ferie.

Foreldrene mine hadde ikke råd til og dra ut av Norge.

Det virker jo som man tror i dag eller ihvertfall en del tror i dag at det er en menneskerett og få ha ferie utenfor Norge.

Første gang jeg var utenfor Norge var jeg 15 og det var en skoletur til England

Gjest bustyvel
Skrevet

Jeg var på ferie hvert år jeg. I skogen, på telttur i fjellet, på dagstur til nærmeste by… Jeg var ikke i syden før jeg var 16. For meg virker det som om folk legger for mye i "ferie".

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er de som verdsetter materielle ting som ikke regner noe som ferie med mindre det er i utlandet. De som stadig pusser opp, har diger tv og konstant snakker om skal ha skal ha. De som bryr seg mer om hva naboen mener om dem enn hva de selv mener og verdsetter. De som sørger for stadig fortvilte tråder her på KG om tre dager ferie er nok eller om de kommer til å bli dårlige mødre fordi de ikke eier hus.

Anonymous poster hash: 3ee64...b63
Skrevet

Var vel 14 når jeg var i annet land enn Norge og Sverige. Vi reiste mye på camping til Sverige, så jeg gjorde alltid noe om sommeren. Trivdes veldig med det, savna ikke noe :) Men for 2 stykker er det nok billigere å ta en sydentur enn å leie f.eks hytte eller campingvogn, samt at mat er mye billigere i andre land enn norge/sverige.

Gjest BrienneOfTarth
Skrevet

Jeg var vel ca 14 første gang vi reiste til utlandet, men før det reiste vi jo til forskjellige steder i Norge og vi reiste til Sverige. Kan ikke huske annet enn at jeg hadde det kjempefint.

Noen ganger reiste vi ikke engang på ferie, fordi foreldrene mine måtte jobbe.

Jeg led ikke akkurat noen nød. Husker at jeg badet, fanget krabber og lekte.

Så det er ikke synd på barn som ikke reiser hit og dit hele tiden. Det er jo synd at det blir et press om at man skal det, men jeg tenker at man i hvert fall føler seg unormal hvis man leser sånt i avisen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at man vil gjøre det som "alle andre" gjør. Men jeg begynner å bli grundig lei av sommerens avisoppslag om nesten-traumatiserte barn som ikke får reise til syden, Paris eller New York i ferien. I-landsproblem!

Anonymous poster hash: 29e49...7be
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i begynnelsen av 40-årene og foreldrene mine tok meg aldri med på ferie, eller jeg kan huske at mamma tok meg og min bror engang på ferie, da var det snakk om 2 dager i nærmiljøet (ca 10 mil radius) med 1 overnatting. Jeg kan ikke si at jeg tok skade av det eller tenkte mye over det. Det falt meg i hvertfall ikke inn at det var "synd på" meg! Jeg var ikke vant til å få mye og satte pris på det jeg fikk. Jeg husker jo fremdeles denne turen!

Jeg irriterer meg derimot over dagens holdninger om at det er så "synd på" barn, hvis de ikke får absolutt alt de peker på (mener ikke den lille jenta i artikkelen, jeg kan jo forstå at det er vanskelig når du er den eneste som aldri får ting/opplevelser) og det er nå engang slik at barn som får alt opp i hendene, kan lett bli bortskjemt og ufordragelig - og hvem gagnes det?

Anonymous poster hash: 901a5...2cd

• Liker 2
Skrevet

Var i Syden en gang selv bare... Om noen år så vil familier sutre fordi de ikke reiste til månen.

Mange foreldre har elendig økonomisk sans, og i de fleste tilfeller er det snakk om prioriteringer og planlegging.

Vedder for at mange som klager kjøper masse unødvendig skrap hver dag, godteri og røyk.

Skrevet

:hakeslepp: Greit nok at 12-åringen synes det er kjipt, det kan jeg forstå, men hva skjer med at det er "synd på" de som ikke reiser på sydenferie hver sommer??

Stakkars meg da, jeg var ikke i syden før jeg betalte det med mine egene penger da jeg var 18. Første gang jeg var i utlandet med foreldrene mine var en tur til London da jeg var 16. Og dette er ikke veldig mange år siden.

Så klart var jeg til tider misunnelig på de som reiste til syden hvert år, men jeg hadde alltid supre somre på hytta!

Skrevet (endret)

.............................

Endret av adele34
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke lest denne artikkelen og kan ikke uttale meg om det.

Men det handler ofte om prioritering.

Ei jeg kjenner. Ble alene mamma til 2 barn. Hadde ikke jobb med det første, men fikk etterhvert jobb som vikar i barnehage.

Hun er veldig flink med penger og barna hennes har aldri lidd noe nød.

Hun fikk etterhvert en ekstra jobb også.

Hun har vært flere turer til syden med barna. Og gjort mye for dem .

hun hverken røyker eller drikker. Handler mat fornuftig. Er aldri ute på fest og bruker ikke pengene sine på det.

Etterhvert så har hun hatt råd til å kjøpe hus og leier ut en leilighet i kjelleren og har ekstra inntekt der også.

Mye fint å feriere i Norge også, alt trenger ikke å koste så mye. Det handler også om å være litt kreativ.

Nå leste jeg om en mamma som la ut på FB at hun ønsket en ferie for henne og barna og ville samle inn flasker. Hun fikk inn en god del inn på det.

Anonymous poster hash: a02e2...6e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk må skjønne at for de med dårlig råd handler det ofte om andre ting enn prioritering. Det handler om at de ikke har nok penger til å dra på ferie. Man kan være flink med penger med likevel ikke få de til å strekke til ferie. Men at det er så forferdelig at barn ikke får dratt på shopping til NY, det er tull.

Anonymous poster hash: 29e49...7be
  • Liker 5
Gjest Idollet
Skrevet (endret)

Jeg var i syden for første gang i år. Flott nok det. Men føler ikke at jeg har lidd av å aldri reise dit. Rart at de har blitt så mye fokus på det nå. Å reise på ferie er et luksusgode. Jeg skal heller ikke betale noe for alenemødre osv., når de velger bort fedre for sine barn, fordi ingen er gode nok.

Endret av Idollet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...