Gå til innhold

Forsent å lære 2 åring morsmålet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Datteren min har akkurat fylt 2 år, og jeg angrer bittert på at jeg ikke har vært flinkere til å snakke morsmålet med henne. Hun snakker kun norsk, med noen få ord av morsmålet..

Jeg har de siste dagene vært flink til å snakke morsmålet med henne, hun forstår en del men ikke alt.. Kan jeg begynne å snakke morsmålet med henne nå, eller er jeg forsent ute? Vil hun lære nok til å snakke når hun blir eldre om jeg er konsekvent nå?

Anonymous poster hash: e71ba...e84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg så absolutt. En venninne av meg flyttet til Norge som 7-åring og lærte seg norsk på under ett år. Små barn lærer språk fort!

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke for sent nei, frem til de er ca 7 er de veldig mottagelige for språk. Det vikigste er at de hører språket, og forklar gjerne på norsk og morsmål samtidig i starten

Anonymous poster hash: 0d1e8...1b6

• Liker 1
Skrevet

Aldri for seint å lære!

• Liker 4
Skrevet

Bare å lære henne, det er ikke forsent. Lærte mitt morsmål når jeg var 4 år. Jeg lærte å snakke/skriver og lese mormålet mitt, og har ikke noe problemer. I tilegg har jeg lært flere språk av foreldrene mine gjennom årene. Altså når jeg var 6-7 år. Jeg er født og oppvokst i Norge. Sååå.. Det er ikke forsent =)

Skrevet

Det er slett ikke for sent, men da bør du være konsekvent, og snakke morsmålet ditt til barnet hele tiden. I starten kan du bruke både norsk og morsmål, og gradvis fase ut norsken når du mener hun klarer å forstå en del på morsmålet.

Du bør også kjøpe bøker på morsmålet, og la barnet se filmer på morsmålet. På den måten får hun flere impulser enn bare det du snakker til henne. Om dere leser pekebøker kan du starte med å benevne de ulike bildene på morsmålet ditt. Om hun bruker nettbrett kan du finne språkutviklende apper på morsmålet (feks en der det er bilder av ulike dyr og gjenstander, og en fortellerstemme forteller hva dyret/gjenstanden heter).

• Liker 3
Skrevet

Du bør absolutt begynne nå. Morsmålet er det vi alle burde snakke til barna våres, uansett. Det er det du er best i selv, og som er mest naturlig, i tillegg til at det er viktig at de kan sine foreldres språk. Og det er aldri for sent å lære språk, så en toåring har ikke noe problemer med det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør absolutt begynne nå. Morsmålet er det vi alle burde snakke til barna våres, uansett. Det er det du er best i selv, og som er mest naturlig, i tillegg til at det er viktig at de kan sine foreldres språk. Og det er aldri for sent å lære språk, så en toåring har ikke noe problemer med det.

Takk for svar alle sammen!

Grunnen til at jeg har vært dårlig til å snakke morsmålet er fordi det er mer naturlig for meg å snakke norsk. Jeg er født og oppvokst her.. Men vil jo ikke at datteren min skal miste en del av sin identitet. Snakker også bare norsk med min mann som er norsk. Men skal prøve å være flink til å snakke morsmålet :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i barnehage der det kommer minoritetsbarn med foreldre som ikke kan snakke norsk eller snakke veldig lite nors. De snakker morsmålet til sine barn. Men de tar fort det norske språket i barnehagen.

De begynner i forskjellige alder fra 1 til 5 år.

Så det er absolutt ikke for sent :)

Anonymous poster hash: 2658a...b64
Gjest Blomst83
Skrevet

Hun er jo bare 2,5 så absolutt ikke. Når jeg gikk på skolen begynte vi jo ikke med engelsk før i 4 klasse.Noe som vil si at vi var mellom 10 og 11.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for sent. Min på to har blitt en kløpper i engelsk i det siste. Begynte å lære han det for ca to uker siden. Han kan kjempe mange ord :)

Anonymous poster hash: 4350d...8c6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for sent. Min på to har blitt en kløpper i engelsk i det siste. Begynte å lære han det for ca to uker siden. Han kan kjempe mange ord :)

Anonymous poster hash: 4350d...8c6

Hvordan lærer du han engelsk? Hva er mest effektivt? Konstant snakke språket, eller forklare hva ting betyr?? Er så usikker på hvordan jeg skal gjøre det.. Nå prøver jeg å bare snakke språket hele tiden, men når hun ikke skjønner det sier jeg det på norsk.. Også gjentar jeg det på mitt morsmål.

TS

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke for sent nei, frem til de er ca 7 er de veldig mottagelige for språk. Det vikigste er at de hører språket, og forklar gjerne på norsk og morsmål samtidig i starten

Anonymous poster hash: 0d1e8...1b6

Og etterhvert også forvente svar på "fremmedspråket" er også viktig, men av en eller annen grunn har ofte barn motvilje mot akkurat det. Men viktig med oppmuntring og øve, lese bøker sammen, og som andre her også har skrevet, se på filmer.

Det er slett ikke for sent, men da bør du være konsekvent, og snakke morsmålet ditt til barnet hele tiden. I starten kan du bruke både norsk og morsmål, og gradvis fase ut norsken når du mener hun klarer å forstå en del på morsmålet.

Du bør også kjøpe bøker på morsmålet, og la barnet se filmer på morsmålet. På den måten får hun flere impulser enn bare det du snakker til henne. Om dere leser pekebøker kan du starte med å benevne de ulike bildene på morsmålet ditt. Om hun bruker nettbrett kan du finne språkutviklende apper på morsmålet (feks en der det er bilder av ulike dyr og gjenstander, og en fortellerstemme forteller hva dyret/gjenstanden heter).

Hvordan lærer du han engelsk? Hva er mest effektivt? Konstant snakke språket, eller forklare hva ting betyr?? Er så usikker på hvordan jeg skal gjøre det.. Nå prøver jeg å bare snakke språket hele tiden, men når hun ikke skjønner det sier jeg det på norsk.. Også gjentar jeg det på mitt morsmål.

TS

Da gjør du det riktig. Men hvis du ikke er i et miljø der språket blir snakket er faren stor for at barnet aldri vil snakke språket, selv om det skjønner. Engelsk er et språk vi får på tv og gjennom musikk daglig, så det er nok lettere å lære seg også når man er godt voksen.

Jeg er en av de som aldri lærte morsmål. Jeg forstår mye, men snakker ikke språket og føler at jeg ikke forstår nok til å vite om jeg bare antar eller gjetter. Og det har vært noe som den dag i dag kan gå meg på nervene, siden ingen gidder slå over til et felles språk selv om jeg har kommentert det offentlig. Min bestemor var den eneste som tok hensyn selv om man skulle tro at hun var den som var mest avhengig av å prate på sitt eget språk.

Det viktigste er at barnet får lære språket og helst kunne det på rams. Jeg kjenner andre, som kan språk som har hatt foreldre med to forskjellige hærkomster og som utmerket forstår, og kan føre dialog men i dette tilfellet tror jeg mammaen bare snakket sitt morsmål i flere år til barnet. Hun (jeg kan ikke språket) brukte å bruke lange setninger på sitt morsmål, men kjeftet også på samme språk. Hun lot det være opp til pappaen å lære barnet norsk. Det fungerte faktisk.

Skrevet

Det er absolutt ikke for seint. Min datter på 2.5 kan litt engelsk som vi har lært henne for moro skyld.

Feks. når vi leser bøker kan hun si: "Der er kua" så svarer jeg "ja, der er kua, og på engelsk heter det cow."

Nå kan hun sikkert mellom 20 og 30 dyr på engelsk, fargene, tall fra 1-10 og endel sanger :)

Hun kan også spørre oss "hva er dette på engelsk?" så tydelig at hun selv synes det er moro ;)

Skrevet

Hvis det er for sent for en 2-åring, hva med alle som lærer seg et nytt språk når de går på barneskole, ungdomskole, vgs og som voksen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...