AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #1 Skrevet 11. juli 2014 Det er kanskje ikke noen fasit på dette, men håper noen kan komme med kunnskap og tanker o.l. om hva som som skal til for at barnevernet griper inn. Hvilke ting de ser etter. Kanskje et dumt spørsmål.... Er bare hypotetisk, jeg har ikke barn og ingen jeg kjenner er i "faresonen" for at noe skal skje.Anonymous poster hash: eb457...0d7
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #3 Skrevet 11. juli 2014 Bare lurer på mye rart. Når jeg tenker meg om er kanskje en grunn at en i klassen da jeg var liten hadde det fælt hjemme da vi gikk på skolen sammen. Syns det er rart det ikke skjedde noe der. Kanskje ingen som sa fra?Anonymous poster hash: eb457...0d7
Gjest Blomsterert Skrevet 11. juli 2014 #4 Skrevet 11. juli 2014 Ok. Det barnevernet tar mye tak i,er rus. Og vold.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #5 Skrevet 11. juli 2014 Barnevernet jobber jo ut i fra at andre melder i fra om omsorgssvikt, så hva som skal til for å komme på barenevernets radar avhenger jo av hva andre rundt melder i fra om. Det er jo ikke slik at barnevernet overvåker oss liksom. Den mest åpenlyse grunnen til meldinger er jo mistanke om vold og seksuelle overgrep eller rus i familien, men dette er bar en mindre andel av de sakene barnevernet er inne i bildet og dette er ofte de sakene som ender med at foreldrene mister foreldreretten til barna. Alvårlige psykiske vansker, hvor foreldrene for eksempel har det vledig skittent hjemme, barna ikke får mat eller rene klær etc er jo også slike alvårlige saker, med da er det ofte rus involvert også. Andre grunner til at for eksempel helsestasjon, skole etc melder i fra er for eksempel barn med vedvarende voldelig atferd mot andre barn – barn man ser er ute av kontroll, mye fravær på skolen eller mange for sent komminger sammen med ikke gjort lekser, ikke med matpakke, ustelt etc og skolen når ikke frem til foreldrene i møter med dem. Foreldre som nekter henvisning til PPT eller BUPA kan bli meldt til barnevernet om bekymringen for barnet er stor nok. Rus hos ungdom meldes ofte. Psykiske vansker hos foreldre som ikke mottar hjelp. Foreldre som tydelig ikke har innsikt i barnas behov, for eksempel krangler mye og høylytt foran barna, er veldig kjeftete og kalde i kontakten med barna, håner barna, eller som helsestasjonen ser ikke er involvert i spedbarna sine etc. Meldingene skjer oftest etter at helsestasjon eller skole selv har forsøkt å jobbe med familiene for å få til en endring. De sakene som ofte ikke meldes, men kanskje burde, er ressurssterke foreldre som tilsidesetter barna for eget liv, egen karriere/hobbyer og som legger et enormt press på barna for at de skal prestere, barna blir fote mye alene hjemme fra tidlig av og må klare seg selv. Disse familiene har ofte så følelsesløse hjemmeforhold at det på ingen måte gir optimale utvekslingsforhold for barna, samtidig som det er veldig vanskelig å se fra utsiden. Jeg har ingen problem med å fortelle grunner til at barnevernet kobles inn i saker. Alvorlig omsorgssvikt og manglende foreldreevner vil uansett ikke klare å maskere over så betydelige mangler som det som skal til for at barnevernet kobles inn i saker. Man kan klare å holde en fasade for en stund, men virkeligheten vil skinne igjennom likevel. Om man klarer å rette opp i at barna kommer seg til skole, er rene og pene, at foreldrene stiller på møter og tar i mot den hjelpen skole/helsestasjon etc peker på så er jo dette saker som ikke skal til barnevernet i utgangspunktet. Så kan vi selvsagt høre mange historier i media om de som ble meldt fordi de har et spesiellt kosthold (eks vegetarianere), eller fordi de krangla litt på terassen en dag, eller fordi noen var sjalu og at barnevernet kom og tok barna deres. Ja, feilaktige meldinger skjer nok men det er ikke nok til at barnevernet faktisk starter en sak mot familien. Anonymous poster hash: c689b...ada 4
svetlanaenrique Skrevet 13. januar 2015 #6 Skrevet 13. januar 2015 da jeg var liten rundt 9 år så dro vi på ferie til varmere strøk med familien min .Vi reiste til sør russland.en kveld mora mi lagde god mat og inveterte naboer til middagen.De satt og spiste mat og jeg og broren min på 11 år satt og lekte etter at vi har spist.Mora mi serverte litt hvit vin til gjestene og tok et lite glass selv.det likte vi ikke-jeg og broren min.vi likte ikke at hun satt og drakk litt vin.Fordi vi har aldri sett henne drikke.og vi ble veldig sure på henne og startet og snakke dårlig om henne.Vi plutselig diktet opp en historie som ikke eksisterte i det hele tatt som vi fortalte til gjestene.Vi sa at mammaen våres er alkogoliker,hun drikker seg full hverdag og går rundt og samler flasker.hvor har vi tatt det fra?vet jeg ikke.Gjestene så vurderende på moren min og prøvde å finne ut om det var sant eller ikke.skal man stole på barn 100 prosent?,i hvertfall ikke med en gang-fordi mange barn har livlig fantasi,
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #7 Skrevet 13. januar 2015 da jeg var liten rundt 9 år så dro vi på ferie til varmere strøk med familien min .Vi reiste til sør russland.en kveld mora mi lagde god mat og inveterte naboer til middagen.De satt og spiste mat og jeg og broren min på 11 år satt og lekte etter at vi har spist.Mora mi serverte litt hvit vin til gjestene og tok et lite glass selv.det likte vi ikke-jeg og broren min.vi likte ikke at hun satt og drakk litt vin.Fordi vi har aldri sett henne drikke.og vi ble veldig sure på henne og startet og snakke dårlig om henne.Vi plutselig diktet opp en historie som ikke eksisterte i det hele tatt som vi fortalte til gjestene.Vi sa at mammaen våres er alkogoliker,hun drikker seg full hverdag og går rundt og samler flasker.hvor har vi tatt det fra?vet jeg ikke.Gjestene så vurderende på moren min og prøvde å finne ut om det var sant eller ikke.skal man stole på barn 100 prosent?,i hvertfall ikke med en gang-fordi mange barn har livlig fantasi, så utrolig dårlig skrevet..... Anonymous poster hash: 82d6c...145 1
sweety pie Skrevet 13. januar 2015 #8 Skrevet 13. januar 2015 så utrolig dårlig skrevet.....Anonymous poster hash: 82d6c...145 Du ser vel navnet hennes? Fra Russland tenker jeg? 2
svetlanaenrique Skrevet 14. januar 2015 #9 Skrevet 14. januar 2015 så utrolig dårlig skrevet..... Anonymous poster hash: 82d6c...145 [/acrdet er det er min måte å skrive på.
svetlanaenrique Skrevet 14. januar 2015 #10 Skrevet 14. januar 2015 enke det er min måte å skrive på.Enkelt og dårlig
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #11 Skrevet 14. januar 2015 Så hvorfor lurer du da? Jeg lurer på hva som skjer i Midt-Østen. Men jeg kjenner ingen innfødte der.Anonymous poster hash: cf791...eb5
svetlanaenrique Skrevet 14. januar 2015 #12 Skrevet 14. januar 2015 (endret) Jeg lurer på hva som skjer i Midt-Østen. Men jeg kjenner ingen innfødte der.Anonymous poster hash: cf791...eb5 ingenting skjer der.De har mye annet å tenke på i de fattige land Endret 14. januar 2015 av svetlanaenrique
Zienna Skrevet 14. januar 2015 #14 Skrevet 14. januar 2015 En bekymringsmelding til barnevernet er nok. Da kontakter de mor/far, som har rett til å få informasjon om hva bekymringsmeldingen går ut på.Vi har alle plikt til å melde i fra dersom vi mer forhold for barn er klanderverdige. Det resulterer selvfølgelig ofte i at saken avsluttes, men barnevernet har plikt til å følge opp først.For 20 år siden ble mye sett på som "privat, og man blandet seg ikke inn. Slik er det ikke lenger.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #15 Skrevet 14. januar 2015 Ei jeg kjenner er fratatt ungene sine på grunnlag av falske rykter. Helt forjævlig. Er noen svin som har diktet opp historier om at de slår barna og sånt. Det er bare bullshit, for mer omsorgsfulle og oppfølgende foreldre skal man lete lenge etter! Dette er folk jeg kjenner godt, så dette vet jeg. Er ille at bv tar fra uskyldige barn basert på usanne rykter mens barn som virkelig lider ikke får hjelp fordi folk ikke tør si ifra. Så bv er ikke bare bra selv om de gjør bra ting også. Anonymous poster hash: 9aa1a...b48
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #16 Skrevet 14. januar 2015 Ei jeg kjenner er fratatt ungene sine på grunnlag av falske rykter. Helt forjævlig. Er noen svin som har diktet opp historier om at de slår barna og sånt. Det er bare bullshit, for mer omsorgsfulle og oppfølgende foreldre skal man lete lenge etter! Dette er folk jeg kjenner godt, så dette vet jeg. Er ille at bv tar fra uskyldige barn basert på usanne rykter mens barn som virkelig lider ikke får hjelp fordi folk ikke tør si ifra. Så bv er ikke bare bra selv om de gjør bra ting også.Anonymous poster hash: 9aa1a...b48 Man blir ikke fratatt barna kun på grunnlag av rykter. Og er disse foreldrene så gode som du skriver, så ville det ikke tatt dem lang tid å overbevise barnevernet. Så her er det garantert sider av saken du ikke vet, om historien din er sann. Hadde noe slikt vært grunnlag for å frata noen barna, så hadde bl.a jeg mistet min datter for lenge siden, da det ble sendt en bekymringsmelding på min datter som gikk på rusmisbruk. Ett møte med barnevernet fikk den saken henlagt, da de ikke så noe bekymringsverdig. Anonymous poster hash: 241f6...956
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #17 Skrevet 14. januar 2015 Man blir ikke fratatt barna kun på grunnlag av rykter. Og er disse foreldrene så gode som du skriver, så ville det ikke tatt dem lang tid å overbevise barnevernet. Så her er det garantert sider av saken du ikke vet, om historien din er sann. Hadde noe slikt vært grunnlag for å frata noen barna, så hadde bl.a jeg mistet min datter for lenge siden, da det ble sendt en bekymringsmelding på min datter som gikk på rusmisbruk. Ett møte med barnevernet fikk den saken henlagt, da de ikke så noe bekymringsverdig. Anonymous poster hash: 241f6...956 Jeg skulle ønske det var så enkelt, men det er det ikke. Jeg kjenner disse folkene GODT. Hun bor i ei bittelita bygd og de som har spredt ryktene er folk som er venner med folk som jobber i bv. Dessverre er det dårlig miljø i denne bygda og mange er ute etter å sverte dem av uviss grunn. Så ganske håpløst. Hun ble til og med meldt til bv fordi sønnen sølte på seg i lunshrn på skolen! Herregud, hvem som helst kan jo søle på seg og det er ingen som har med ekstra skift på skolen i tilfelle. Dette er sant, hvorfor skulle jeg lyve om noe sånt? Anonymous poster hash: 9aa1a...b48
Lou Salome Skrevet 15. januar 2015 #18 Skrevet 15. januar 2015 Jeg skulle ønske det var så enkelt, men det er det ikke. Jeg kjenner disse folkene GODT. Hun bor i ei bittelita bygd og de som har spredt ryktene er folk som er venner med folk som jobber i bv. Dessverre er det dårlig miljø i denne bygda og mange er ute etter å sverte dem av uviss grunn. Så ganske håpløst. Hun ble til og med meldt til bv fordi sønnen sølte på seg i lunshrn på skolen! Herregud, hvem som helst kan jo søle på seg og det er ingen som har med ekstra skift på skolen i tilfelle. Dette er sant, hvorfor skulle jeg lyve om noe sånt?Anonymous poster hash: 9aa1a...b48 Hvorfor skulle andre lyve om sånt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå