JeanetteH Skrevet 10. juli 2014 #1 Del Skrevet 10. juli 2014 Hei! Har skaffet meg frikort for en stund siden iogmed at jeg har det litt trangt nå og må spare mest mulig før jeg flytter om noen uker. Kikket på lønnslippen min nå og viser seg at arb.giver har trekt meg 50%, igjen... For en stund siden sendte jeg en bekymret mail til sjefen min om han skunne skjekke at skattekort (brukte det før) lå inne da jeg ble en smule forvirret over det som står på altinn, teit at alt skal gå over nett disse dager... Han sa det var slik at han hentet skattekortet ved neste lønning.. og vips så var jeg trekt 50% Etter det gikk alt til helvette fordi jeg virkelig trengte de pengene jeg hadde jobbet opp ekstra til diverse reginger som ventet med å bli betalt. Etter det fikset jeg frikort. Så fikk jeg meldiger på altinn og at arbeidsgivere hadde hentet frikortet mitt.(blant annet arb.givere jeg kunne har jobbet hos engang iforbindelse med en vareopptelling på et lager for mange herrens år siden) Og igjen nå skulle jeg hatt en juicy lønn som skulle hjelpe floka jeg er i, men igjen trekt føkkings 50% Har sendt en mail til sjefen nå om hvorfor i alle dager dette skjer igjen! Noen som vet om det er mulig til å få tilbake disse pengene? trenger de virkelig... (vet de kommer tilbake igjen når man får tilbake på skatten, men det er det at jeg trenger de NÅ som er problemet) Håper på mange svar og innspill her Mvh Jeanette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 10. juli 2014 #2 Del Skrevet 10. juli 2014 Det er null problem å rette opp feil skattetrekk ved neste eller en ekstra lønnskjøring. Har de trukket deg 50% selv etter at du fikk skattekortet i orden burde de utbetale deg det de har trukket med en gang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #3 Del Skrevet 11. juli 2014 Når arbeidsgiver har gjort feil, så har de muligheten til å etterbetale skatt de har trukket for mye. Du må snarest gjøre sjefen OG lønningsansvarlig oppmerksom på at du krever skatten de har trukket for mye utbetalt. Ikke godta å vente til neste lønning heller, be om å få de med en gang. Selv om dette skaper krøll for lønningsansvarlig, så er det de som har gjort feil og må rette opp. Om du ikke får gehør hos arbeidsgiver, så ta kontakt med fagforeningen din (om du er medlem) eller arbeidstilsynet for å høre hva du kan gjøre videre. Ofte kan det hjelpe med en telefon fra en tredjeperson om arbeidsgiver er litt vrang Forsto jeg deg rett, er det trukket for mye skatt på 3 lønninger og du har hatt skattekort hele veien? Og arbeidsgiver har hentet dette på altinn? Anonymous poster hash: 230ca...600 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JeanetteH Skrevet 11. juli 2014 Forfatter #4 Del Skrevet 11. juli 2014 Når arbeidsgiver har gjort feil, så har de muligheten til å etterbetale skatt de har trukket for mye. Du må snarest gjøre sjefen OG lønningsansvarlig oppmerksom på at du krever skatten de har trukket for mye utbetalt. Ikke godta å vente til neste lønning heller, be om å få de med en gang. Selv om dette skaper krøll for lønningsansvarlig, så er det de som har gjort feil og må rette opp. Om du ikke får gehør hos arbeidsgiver, så ta kontakt med fagforeningen din (om du er medlem) eller arbeidstilsynet for å høre hva du kan gjøre videre. Ofte kan det hjelpe med en telefon fra en tredjeperson om arbeidsgiver er litt vrang Forsto jeg deg rett, er det trukket for mye skatt på 3 lønninger og du har hatt skattekort hele veien? Og arbeidsgiver har hentet dette på altinn? Anonymous poster hash: 230ca...600 Første gangen jeg ble trekt trodde jeg at skattekortet var inne, men så var det slik at vi skulle ha nytt skattekort i februar som jeg ikke viste og var derfor jeg sendte en bekymret mail til sjefen om han kunne skjekke om han hadde skattekortet mitt.. Han skjekket jo selvfølgelig ikke og bare antok at ting var riktig.. noe som det viste seg at det ikke var. Så har det skjedd i ettertid også uten at jeg har skjønt hva som er feilen før jeg sendte mail til sjefen i går kveld. Skal sende en mail til sjefen asap om han kan kjøre ut det som ble trekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nalla Skrevet 11. juli 2014 #5 Del Skrevet 11. juli 2014 Om du har frikort tror jeg kanskje at du må fordele beløp på dine arbebeidsgivere i tillegg til å bestille det. Jeg kjenner i alle fall til at frikort dukker opp med beløpsgrense 0,- selv om det akkurat er bestilt. Så jeg ville i alle fall logget meg inn på skatteetaten/altinn og sjekket opp at alt er riktig der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JeanetteH Skrevet 12. juli 2014 Forfatter #6 Del Skrevet 12. juli 2014 Om du har frikort tror jeg kanskje at du må fordele beløp på dine arbebeidsgivere i tillegg til å bestille det. Jeg kjenner i alle fall til at frikort dukker opp med beløpsgrense 0,- selv om det akkurat er bestilt. Så jeg ville i alle fall logget meg inn på skatteetaten/altinn og sjekket opp at alt er riktig der Sjefen sendte mail til lønningskontontoret og det var der feilen lå.. Men nå mener jeg som en sjef på arbeidsplass så burde han jo ha oversikt og si ifra om han mangler skatteopplysninger på meg, har aldri opplevd noe sånt før nå - mine tidligere sjefer har alltid sagt ifra og er 100% sikre på at de har alt av opplysninger før de går vidre. Så nå må jeg bare krysse fingrene for at han får lønningskontoret til å skrive ut de pengene jeg manglet på forrige lønning så jeg kan puste lettet ut på den økonomiske fronten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #7 Del Skrevet 12. juli 2014 Før var det lettere for sjefen å følge med siden man måtte levere det inn, men nå som det er elektronisk er det ikke lenger sjefen din som styrer med det, bare de på lønningskontoret. De burde derimot ha tatt kontakt med sjefen din og sagt ifra om at noe var galt.Anonymous poster hash: f13de...e20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JeanetteH Skrevet 12. juli 2014 Forfatter #8 Del Skrevet 12. juli 2014 Før var det lettere for sjefen å følge med siden man måtte levere det inn, men nå som det er elektronisk er det ikke lenger sjefen din som styrer med det, bare de på lønningskontoret. De burde derimot ha tatt kontakt med sjefen din og sagt ifra om at noe var galt.Anonymous poster hash: f13de...e20 ja det er sant! synd alt skal gå elektronisk disse dager, mye enklere da skattekort, frikort etc gikk i papirform Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JeanetteH Skrevet 14. juli 2014 Forfatter #9 Del Skrevet 14. juli 2014 fikk svar fra sjefen og han sier at lønningsavdelingen dessverre ikke har mulighet til å korrigere saktten, og kan derfor ikke utbetale dette.. Hva gjør jeg nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pottah Skrevet 14. juli 2014 #10 Del Skrevet 14. juli 2014 Jeg er ikke sikker, men ville ringt en tredje person som nevnt tidligere, for eksempel arbeidstilsynet. Sjefen min har gjort samme feil, ikke et, men to år på rad. Januar 2013: Jeg ga han frikorte, han glemte å sende det inn til regnskapsføreren. Januar 2014: Regnskapsføreren klarte ikke/gadd ikke hente fram frikortet selv om jeg hadde fordelt beløpet og sånn. Første gangen spurte jeg om å få tilbake pengene på neste lønning, men neida. Så jeg har bare ventet til skatten kom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #11 Del Skrevet 14. juli 2014 Lønningsansvarlig kan korrigere dette på neste lønning. Når oppgaven om forskuddstrekk og arbeidsgiver er sendt på altinn er det forsent, men det kan rettes opp ved neste lønnskjøring. Du skriver at du nylig har ordnet frikort så da har du kanskje vært for sen. Da er arbeidsgiver pliktig til å trekke 50% dersom det ikke foreligger et skattekort. Disse får nå lønnsansvarlig elektronisk og man får beskjed når det er en endring i skattekortet.Anonymous poster hash: 76ee7...6de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #12 Del Skrevet 14. juli 2014 fikk svar fra sjefen og han sier at lønningsavdelingen dessverre ikke har mulighet til å korrigere saktten, og kan derfor ikke utbetale dette.. Hva gjør jeg nå? Samme beskjed fikk jeg fra mitt lønnskontor. Hjalp ikke å trygle og be. Det var TREDJE måneden med 50%, selv om skattekort var gyldig på nettet. Fikk aldri tilbakebetalt, så det blir på skatten til neste år. Anonymous poster hash: aa865...9d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #13 Del Skrevet 14. juli 2014 fikk svar fra sjefen og han sier at lønningsavdelingen dessverre ikke har mulighet til å korrigere saktten, og kan derfor ikke utbetale dette.. Hva gjør jeg nå? Du får evnt dette igjen på skatten neste. Ingen trøst om du trenger pengene nå. Anonymous poster hash: df17b...8e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JeanetteH Skrevet 15. juli 2014 Forfatter #14 Del Skrevet 15. juli 2014 Lønningsansvarlig kan korrigere dette på neste lønning. Når oppgaven om forskuddstrekk og arbeidsgiver er sendt på altinn er det forsent, men det kan rettes opp ved neste lønnskjøring. Du skriver at du nylig har ordnet frikort så da har du kanskje vært for sen. Da er arbeidsgiver pliktig til å trekke 50% dersom det ikke foreligger et skattekort. Disse får nå lønnsansvarlig elektronisk og man får beskjed når det er en endring i skattekortet.Anonymous poster hash: 76ee7...6de er noen måneder siden jeg skaffet meg frikort, så den var ikke levert for sent.. Skal ringe lønningskontoret i morgen og høre om de kan kjøre ut til neste lønningen. Har sagt opp jobben pga flytting så siste dag er 27Juli, så håper jeg får pengene mine da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JeanetteH Skrevet 15. juli 2014 Forfatter #15 Del Skrevet 15. juli 2014 Samme beskjed fikk jeg fra mitt lønnskontor. Hjalp ikke å trygle og be. Det var TREDJE måneden med 50%, selv om skattekort var gyldig på nettet. Fikk aldri tilbakebetalt, så det blir på skatten til neste år. Anonymous poster hash: aa865...9d0 ahh det er så sykt kjipt, er det samme som har skjedd med meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2014 #16 Del Skrevet 22. juli 2014 Har trøbbel med skattetaten to ganger i året. På høsten og i januar. Selv om skattekortet alltid har vært levert i tide. ( Ved unntak av ett tilfelle for sånn... 10 år siden ) De har aldri noen særskilt god forklaring på det og jeg får aldri igjen pengene før skatteoppgjøret Anonymous poster hash: ce6c2...472 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 #17 Del Skrevet 23. juli 2014 Lønningskontoret skal overføre pengene de trekker deg i skatt, videre til skatteetaten. Så lenge disse pengene er overført, kan de ikke overføre til deg på neste lønn. Hvis noe er feil, må du samme dag som du får lønnen, ringe lønningskontoret og kanskje du er heldig og pengene ikke er overført ennå. Litt forskjellig praksis. Uansett, er pengene overført til skatteetaten må du bare vente til neste år. Det nye systemet med elektronisk skattekort er håpløst, særlig når en gammel arbeidsgiver henter ut frikortet ditt uten at du har kontroll på dette. Vil faktisk anbefale deg å lage deg et vanlig skattekort. Anonymous poster hash: 84594...1f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pysa Skrevet 23. juli 2014 #18 Del Skrevet 23. juli 2014 De kan slik jeg har erfart det ikke betale tilbake skatten de har trukket for mye. Men de kan trekke mindre skatt neste måned, slik at totalen blir riktig. For så å trekke riktig den tredje måneden igjen. Om de gidder, er en annen sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå