Gå til innhold

Nettvett, hets og whatnot

Anbefalte innlegg

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Ok, jeg er rødvinsdrita, så unskyld skrivefeil og sikkert moralske teorier som selv exphil-kandidater vrir seg av pinsomhet av å høre.

Men har det blitt sånn at folk er så jævlig hårsåre? Før i tiden var Internett helt texas, og den her "nettvett"-debatten har ikke dukket opp før de siste tre-fire årene, kasnkje noen år lenger siden. Men Internett og chatting og forumer har da eksistert siden 95, minst!

Jeg (og andre) slenger mye med leppa og kaller deg gjerne for asbergerlesbe eller hipstermongo eller andre usakelige ting. Men jeg sier ikke at du burde dø, at jeg skal skyte deg eller at du er uverdig å leve eller noe i den duren. Jeg holder meg innenfor hva JEG mener er drøy, men akseptabel oppførsel. Jeg tåler absolutt at andre ikke tåler meg og jeg skjønner at mange av mine usakelige innlegg går ut over de innleggene jeg skriver som er litt mer seriøse.

Jeg kaller deg heller ikke asbergerlesbe uten at du har opptredd usaklig og ufint selv. Det er aldri jeg som starter å være drøy, selv om jeg sikkert tar det et hakk lenger.

Er du ikke litt enig, at vi har blitt hårsår-samfunnet? Alt fra musikk til meninger er så jævla puslete og fucking gay.

Sånn her var f.eks hiphop en gang i tiden..

Jeg vet ikke hvordan hiphop i dag høres ut, men jeg hørte noe dritt på radioen forleden og det hørtes ikke i nærheten like rått ut.

Og jeg kan nesten garantere at ei kvinnelig anonym bruker kommer til å slenge noe dritt til meg nå :)

Eller ikke, siden jeg påpekte det..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er da første kvinne ut, ikke anonym. Nei, jeg syns ikke folk har blitt mer hårsåre, jeg syns det har vært en utvikling i gal retning... mange meningsmotstandere er ikke i stand til å takle andres meninger uten å kaste dritt, gi meningsmotstandere sårende kallenavn, diagnostisere dem eller tillegge sine meningsmotstandere de verste egenskaper. Og dette gjelder jo ikke bare menn.

AnonymBruker
Skrevet

Både og. Enkelte tema derimot har blitt så såre at man knapt kan neve dem uten å bli kalt rasist, fremmedfiendtlig eller det som verre er.

Anonymous poster hash: 28b8f...875
Gjest New_Girl
Skrevet

Når man hører om barn som tar selvmord fordi de har blitt mobbet på internett så syns jeg man er ganske langt fra hårsår.

Selv om ting var verre før, så betyr vel ikke det at ting ikke kan bli bedre? Hets og mobbing hører ingen plass til. Det er ikke akseptert i den virkelige verden og skal heller ikke være akseptert på nett.

Det er selvfølgelig ikke det samme som at det ikke er lov til å ha meninger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ting har ikke nødvendigvis blitt bedre. Det var kanskje verre før (midten av nittitallet og litt utover) isolert sett, men det var færre nettsteder der det var teknisk mulig å diskutere og færre folk involvert på grunn av at det var langt fra alle som hadde tilgang til nettet. Det var mange som ikke hadde et analogt modem (som brukte telefonlinjen) og det var de som hadde det men som knapt fikk brukt nettet på grunn av for lav kvalitet på linjen. Og for de som hadde det var det en kostnad per tidsenhet forbundet med det og det var stort sett bare de som hadde tilgang til fastnett via utdannelsesinstitusjoner og noen bedrifter som hadde mulighet til å være mye online. Det var heller ingen mulighet til å være online overalt med bærbare enheter så når man logget av for dagen, så var man virkelig logget av. Jeg husker selv godt tiden der jeg måtte spørre far og mor om å være koblet til litt lenger siden de ikke alltid var så glad for høye telefonregninger :P Selvsagt etterfulgt av den lett gjenkjennbare pipingen og susingen til et 28K modem som kobler mot og handshaker mot nettleverandøren (mimre, mimre). Det var gøy, nytt og spennende, noen som slang dritt her og der men når man koblet av for dagen så var man virkelig koblet av, så man behøvde jo ikke tenke mer på det.

I dag har langt de fleste muligheten til å være online hele tiden. På jobben, hjemme, på telefonen, på iPad'en. De fleste har fast nett via kabel eller xDSL og de fleste har også en smarttelefon. Det er videre langt flere brukere av nettet og langt flere steder der diskusjoner er mulig. Legg alle disse faktorene sammen så ser man at konsekvensen av netthets vil være mye større enn det var på nittitallet.

Man kan også si at hetsen i dag har blitt mer personlig. Det er fortsatt mulig å slenge anonym dritt flere steder (som her), men mange av dagens nettarenaer er personlige med blogger, profiler på sosiale nettsteder etc. Med det er det flere som kan legge opp mobbingen på en mer personlig måte slik at den rammer hardere. At en eller annen dude fra over dammen kalte deg en drittsekk og syntes du skrev rart på tilfeldige nettsteder på nittitallet var jo ikke så mye å bry seg om, ofte hadde man ikke engang sett et bilde av hverandre siden det ikke var så vanlig den gangen. Men det er verre å bli utsatt for det fra noen du kjenner godt på facebookprofiler og andre sosiale medier.

Som en tilleggskommentar har også demografien blant nettbrukere forandret seg en god del. Den gangen var det stort sett ungdom og til dels unge voksne (20-30) som benyttet nettet i noen særlig grad av betydning. De middelaldrene og oppover var stort sett uinteressert bortsett fra direkte jobbruk. Nå har disse ungdommene selv blitt unge voksne og de unge voksne har blitt middelaldrende, så nettet nå brukes av de fleste aldersgrupper. Selv mange av de aller eldste har tatt nettet i bruk. Med denne demografien er det skremmende at netthets har tatt seg opp, for deg er ikke lenger bare ungdom som bedriver ungdomsstreker lenger men også godt voksne som bedriver rettet sjikane og som strengt tatt burde vite bedre.

Anonymous poster hash: 4a2fb...1f4
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...