Gå til innhold

Briller vs. linser vedrørende utseende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dårlig syn, og er helt avhenig av briller eller linser. Det rare er imidlertid at når jeg ser på meg selv i speilet med briller ser jeg generelt mindre ut enn når jeg ser meg i speilet med linser(ja, samme speil). Hvorfor er det sånn? Jeg undrer meg over hvordan folk som ikke har behov for briller ser meg; slik jeg ser meg selv når jeg har på briller eller når jeg har på linser?:P Hva blir mest "korrekt?"

Lurte bare plutselig :laugh:

Anonymous poster hash: 1a691...931
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare du som blir mindre med briller. Alt annet blir mindre også.

Jeg har såpass dårlig syn at jeg er usikker på hva som er "riktig", men jeg tror det er linsene som er riktige og brillene som forminsker alt.

Anonymous poster hash: 4836e...962
  • Liker 1
Skrevet

Det har muligens noe med avstanden fra linse til øye som har noe med saken å gjøre.

Linsene sitter jo på hornhinna, mens linsene i innfatningen, med andre ord glassene dine, sitter et par cm fra hornhinna.

Dessuten kan det føles som om ansiktet blir mindre når du har brillene på deg, som en slags optisk illusjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Linsene gir det korrekte bildet. Optikeren min sa en gang at for hver -3 i brillestyrke blir ting forminsket så og så mye. Husker ikke hvor mye.

Anonymous poster hash: ac21f...ab8

Skrevet (endret)

Brillene forminsker. Det er fordi brillene ikke er helt inntil øye-eplet (takk og lov for det :ler:) og pga styrken. Du kan jo teste det ut selv ved å ta brillene litt lenger fra og til nærmere, så ser du effekten av det.

Endret av KaDust
AnonymBruker
Skrevet

Har du mye minus så forminsker brillene, har du mye pluss så forstørrer brillene. Med linsene får du verken forstørrelse eller forminskelse.

Anonymous poster hash: 0837c...c8a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar folkens, nå lærte jeg noe nytt:) Og ja, jeg har mye minus, nesten -6 på begge øya:P Men darn it da! Jeg ser jo kjempesvær ut med linser :fnise: Kan ikke handle klær med linser for da synes jeg at jeg ser feit ut i alt jeg tar på :fnise: Jaja, trøster meg med at alle andre også ser større ut når jeg har linser :rolleyes:

Anonymous poster hash: 1a691...931

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...