AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #1 Skrevet 10. juli 2014 Vet det er forskjellige meninger om dette, derfor jeg er interessert i hva folk tenker Jeg er på begge sider av leiesituasjonen akkurat nå, så jeg ser begge sider. Vet at det er stereotyper ang. "bolighaier" og at det er samtidig mange som har hatt dårlige leietakere. Jeg har leid siden jeg flyttet ut som student, inntil jeg skaffet egen bolig for få år siden. Har et lavt boliglån på den jeg betaler renter på. For en tid tilbake tok jeg en jobb i utlandet (frilans for et firma) og bor her en periode. Jeg leide derfor ut leiligheten og der er det et hyggelig par som bor. De er snille og ordentlige og er glad for å ha dem. De betaler leie den 1 hver måned og jeg har satt forfall på rentene på lånet mitt til den 15. Jeg har andre inntekter også, men som sagt frilans og ikke konsekvent innbetaling. Her jeg bor flyttet jeg inn den 10 og jeg skal derfor betale leie den 10 hver måned. Det er hun som eier huset jeg bor med. Det er dyrt her og jeg har det ikke superromslig så det hender jeg venter veldig på leien min. De betaler presist, det seneste jeg har opplevd er den 5, men stort sett er det den 1 eller 2. Jeg maser ikke, med mindre jeg absolutt må vite når den kommer. Jeg vil gjerne ha et godt forhold til leietakerne og vil ikke virke vanskelig - om jeg er tom for penger er det jo ikke deres feil. 2. eller 3. er ikke noe problem. Dersom den 1. faller på lørdag eller søndag, venter jeg leien mandag. Dersom den 1 faller på en annen helligdag, forventer jeg den neste virkedag. Hun jeg bor hos er veldig fast på at den skal komme inn den 10. Hun har sagt at hun har lån som forfaller som hun må betale, derfor er det veldig viktig. Denne måneden ble jeg en dag for sen - dvs. leien betales imorgen i stedet for idag. Jeg hadde uventede kostnader i starten av mnd. og skulle egentlig motta en innbetaling fra et salg som er 1 mnd forsinket. Jeg sendte henne en melding og sa at jeg dessverre ble en dag forsinket og beklaget og fikk til svar "ok da ringer jeg banken i kveld for å si ifra". Så det går visstnok akkurat på dagen med forfallet hennes. Det jeg lurer på er hvordan dere som leier ut forholder dere til dette - om dere sier ifra hvis det går over dagen eller når dere evt. purrer? Og dere som leier, om dere iblant er over? Og dere som er i begge situasjoner, om det påvirker hvordan dere forholder dere til leietakere og huseiere? Anonymous poster hash: 539e5...492
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå