AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #1 Skrevet 10. juli 2014 Lurer på en ting! Dette er mitt første barn. Synes det er supert! Men ser at jeg gjør noe "nyttigaktig" nesten hele døgnet. Vi har hus og hage, babyen er i aktiv krabbealder, men har ikke lært seg konseptet "nei" eller "farlig". Vi er hjemme begge to pga ferie/permisjon, og begge foreldre er aktive både med husarbeid og baby. Vi gjør noe nyttig nesten hele tiden! Det er helt fjernt å tenke på tilbake for ett år siden, hvor man gjerne satt og så på flere serieepisoder på kveldene, leste flere bøker i uken, satt på internett med tulleting i timevis ... Vi er altså to voksne mennesker som for tiden kun har ansvar for et hus, en hage og en baby, og det høres da ganske slapt ut dette? Synes jeg leser opp og ned om alenemødre, og folk med mange barn, etc. Hvordan i all verden kan det funke? Seriøst? Enten er vi på besøk, har besøk, et måltid skal lages, et rom skal vaskes, klær skal vaskes, bed skal lukes, rom skal ryddes, en butikktur her, babyen må på trilletur for å sove, verandaen skal feies, babyen skal lekes med. Med andre ord: Helt vanlige ting. Jeg klarer ikke se at vi er så ineffektive heller! Vi planlegger butikkjøp så vi sjelden er der, vi forsøker å holde ting ganske ryddig osv. NB! Det er ikke noe problem! Jeg synes det er helt supert med baby, og føler meg fryktelig nyttig for tiden, så det er IKKE klaging! Spørsmålet mitt er egentlig som følger: Hvor mye tid i løpet av dagen er "fritid" for andre foreldre? Og dere som har flere barn, og kanskje til og med er alene med dem, hvordan i all verden får dere det til å gå rundt? Anonymous poster hash: 5bd4e...876
Stjernenatt Skrevet 10. juli 2014 #2 Skrevet 10. juli 2014 Jeg har 2 små barn og opplever akkurat det samme. Rekker aldri å sette meg ned. Fylte et basseng her om dagen og tenkte at nå har de virkelig noe å kose seg med en stund. Så kan jeg sitte her rett ved siden av. Jammen sa jeg smør. "Mamma jeg må tisse, mamma jeg er tørst, mamma jeg mista leka mi", og slik bare fortsatte det. Å ha barn og hjem er et fulltidsprosjekt. Herlig og til tider utrolig krevende. Når kvelden kommer og jeg kunne fått gjort noe annet, er jeg så pumpa at jeg kun orket å rydde etter dagens rot. 8
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #3 Skrevet 10. juli 2014 Jeg har 2 små barn og opplever akkurat det samme. Rekker aldri å sette meg ned. Fylte et basseng her om dagen og tenkte at nå har de virkelig noe å kose seg med en stund. Så kan jeg sitte her rett ved siden av. Jammen sa jeg smør. "Mamma jeg må tisse, mamma jeg er tørst, mamma jeg mista leka mi", og slik bare fortsatte det. Å ha barn og hjem er et fulltidsprosjekt. Herlig og til tider utrolig krevende. Når kvelden kommer og jeg kunne fått gjort noe annet, er jeg så pumpa at jeg kun orket å rydde etter dagens rot. Haha! En trøst å høre at det er et fulltidsprosjekt for andre også, i det minste. Anonymous poster hash: 5bd4e...876 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #4 Skrevet 10. juli 2014 Vi har to under to år, men det blir det samme. Vi gjør noe HELE tiden, som du sier. Men av og til må vi bare overse litt rot og klesvask... En gang (les: 10 år) blir det nok rent og ryddig her lengre enn mellom 22:00-06:00 ;-) og kanskje går det til og med an å kose seg med en bok.Anonymous poster hash: a969c...37d 1
ViljaH Skrevet 10. juli 2014 #5 Skrevet 10. juli 2014 Jeg har to barn under skolealder, leste mye før. Har ikke lest en roman på 5 år..
krøllekrall Skrevet 10. juli 2014 #6 Skrevet 10. juli 2014 Vi har to barn, en på fire og en på snart to. Jeg er fulltidsarbeidende lege med mye legevakt i en liten kommune og jobber dertil mye (kanskje 60-70 t/uken - men mye hjemmevakt) og min mann er også fulltidsarbeidende men med normal arbeidstid. Ja, det er travelt med småbarn! Signerer absolutt den! Men likevel vil jeg si at vi har en del fritid. Vi trener begge, hver for oss, mellom 3 og 5 ganger i uka. I tillegg synger jeg i et kor en gang i uka. Vi skriver en blogg (fritidsinteresse sammen), og jeg leser både faglitteratur og skjønnlitteratur på kveldstid. Samt gjør unyttige ting som å lese her inne. ;-) Vi trives med denne livsstilen, men andre vil nok synes at vi er for lite sammen - for det er jo prisen å betale. Vi har i praksis annenhver kveld ute til trening e.l. - og tidvis har den ene kvelden og den andre ettermiddagen. Vi bruker omtrent aldri barnevakt. Og vi nedprioriterer husarbeid!
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #7 Skrevet 10. juli 2014 Vi har en på snart to, og nummer to rett rundt hjørnet. Jeg er egentlig ikke enig i at det er så ekstremt travelt jeg da, men.. Ja, det er helt klart mer å gjøre nå enn før vi fikk barn (og for meg, som har en mann som ikke er veldig flink til å koordinere og organisere familielivet, men heldigvis veldig god på å bidra til det han får beskjed om er det også blir utrolig mye mer å HUSKE på!) Likevel har vi noen timer med "fritid" og fred og ro hver kveld etter at poden er lagt, og både jeg og mannen er ute av huset minst én kveld hver i uken hver uke. Husarbeid gjør vi det aller meste av mens guttungen er våken, jeg merker faktisk også at han er flinkere til å aktivisere seg selv hvis han ser at vi er opptatt, enn hva han er hvis vi setter oss ned i sofaen (setter vi oss ned er han oppå oss og vil lekes med med ÉN gang!). Så når han har sovnet i 19.30-tiden kan vi stort sett slappe av og gjøre våre egne ting frem til vi selv legger oss i 22.30-23-tiden. Anonymous poster hash: 976c4...4fd
Gjest Blomsterert Skrevet 10. juli 2014 #8 Skrevet 10. juli 2014 Jeg har 2 små barn og opplever akkurat det samme. Rekker aldri å sette meg ned. Fylte et basseng her om dagen og tenkte at nå har de virkelig noe å kose seg med en stund. Så kan jeg sitte her rett ved siden av. Jammen sa jeg smør. "Mamma jeg må tisse, mamma jeg er tørst, mamma jeg mista leka mi", og slik bare fortsatte det. Å ha barn og hjem er et fulltidsprosjekt. Herlig og til tider utrolig krevende. Når kvelden kommer og jeg kunne fått gjort noe annet, er jeg så pumpa at jeg kun orket å rydde etter dagens rot. :-)
sjøhest Skrevet 10. juli 2014 #9 Skrevet 10. juli 2014 Samme her ts. Er noe hele tiden, selv om vi bare har et barn!
Vera Vinge Skrevet 10. juli 2014 #10 Skrevet 10. juli 2014 Jeg syns det er mye mer travelt med hus enn med barn (nå har vi pusset opp mye, da). Og ser også at det er der det er mest å hente inn, om man vil ha mer fritid. Man kan velge hvilken standard man vil ha på husarbeid - kanskje er det noe å hente inn der, om man tåler litt mer støv eller bruker håndklærne lenger mellom hver vask? Ellers opplever vel mange den fasen du er i med barnet nå som den mest krevende. De vil overalt, men har lite vett og kan i liten grad snakkes til. Når de blir litt eldre, kan de gjerne underholde seg selv mer og må ikke fotfølges. Jeg har en på 2,5 og det er lenge siden jeg måtte passe på at han ikke skadet seg f.eks. Og jeg kan gjerne sitte og lese avisa en halvtimes tid mens han leker for seg selv (han skravler gjerne i vei i samme tidsrom, da, så har jo ofte en løpende dialog med ham, men det er noe annet), før det er spørsmål om mat, ny bleie eller noe annet. Nå er min yngste bare fire mnd, og syns ikke det er dobbelt opp med jobb. Det er absolutt stordriftsfordeler inne i bildet.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #11 Skrevet 10. juli 2014 Hvis dere synes dere har mer enn nok med hus og barn så synes jeg bare dere skal prioritere det, og ikke tenke på alt annet dere skulle hatt tid til Mange av mine venner har små barn og de er jo på en eller annen aktivitet hele tiden. Jeg fatter ikke at de orker! Jeg traff en venninne av meg på lekekand med mann og barn 2 (!!) Dager etter hun hadde født sin yngste. "Man kan jo ikke bare kapitulere fordi man har fått barn" sa hun.. må si jeg følte meg truffet. Jeg synes vi har mer enn nok med hus og heim, og en liten tur på lekeplassen i hverdagen. Skulle jeg flydd rundt på alt mulig annet tror jeg det hadde endt med at jeg hadde møtt veggen hehe! Barna klager heller ikke. De koser seg i hagen med baseng og is og den eldste leker med andre i gata. Det må jo ikke skje noe HELE tiden?! Anonymous poster hash: 7475e...193
Teriyaki Skrevet 10. juli 2014 #12 Skrevet 10. juli 2014 Vi slapper alltid av når ungen er i seng. Om huset ikke er helt plettfritt så er det helt OK! 3
Mafalda Skrevet 11. juli 2014 #13 Skrevet 11. juli 2014 For vår del er det mer sånn at vi aldri blir ferdig. Det er alltid noe som skal, kan eller bør gjøres, så potensielt kunne vi holdt på døgnet rundt, tror jeg Selv prøver jeg å tenke på alt annet enn jobb som fritid. Hva er det det heter- "ferie er å gjøre noe annet". På den måten kan vi late som det er ferie å klippe plen og beise hus, hehe. Men å være kjempelat og sitte i sofaen og se på TV skjer ikke så ofte. Har likevel tatt meg den frihet å se på VM nå i sommer, selv om kjøkkenet ikke har vært strøkent. Av nødvendighet må vi være fornuftige og prioritere gjøremål rundt barn og husarbeid nesten hele tiden, men en sjelden gang må det være lov å bare gi beng, stenge rotet ute, og gjøre noe man har lyst til
Mafalda Skrevet 11. juli 2014 #14 Skrevet 11. juli 2014 Jeg traff en venninne av meg på lekekand med mann og barn 2 (!!) Dager etter hun hadde født sin yngste. "Man kan jo ikke bare kapitulere fordi man har fått barn" sa hun.. Anonymous poster hash: 7475e...193 Hehe, det hørtes ut som noe jeg kunne sagt- men da fordi at vi måtte stille opp på noe allerede planlagt for barna. Yngstebabyen her var tre dager da hun var på generalprøve for storesøsters danseforestilling, fire dager da hun var på fotballbanen for å se storebror spille kamp, og to uker da hun stilte på skolens 17. mai-dugnad. Så jeg kjenner meg igjen i det at det ikke er noe som stopper opp bare fordi man får en baby. Når det er sagt, ville jeg nok ikke valgt å dra på lekeland hvis jeg kunne slippe. De tingene vi stiller opp på er sånne planlagte aktiviteter som ligger der fra før, ikke løpe rundt på mest mulig ekstramoro. Der er jeg enig med deg, det MÅ ikke skje noe hele tiden (en ting er at det er slitsomt for foreldrene, men ungene kan også ende opp med helt vanvittige forventninger til at alt skal være hurramegrundt hele tiden)...
kaprifolen Skrevet 11. juli 2014 #15 Skrevet 11. juli 2014 Her har vi også to under to, og jeg var riktignok ikke på lekeland, men like fullt ute i tilnærmet normal aktivitet dagen etter fødsel. Det vi gjør, er at husarbeidet rett og slett blir nedprioritert. Regelen er at når begge barna sover, har mor og far siesta. Vi fokuserer på å holde hovedetasjen ren og ryddig, også blir det andre tatt etter ork og tid.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #16 Skrevet 11. juli 2014 Vi har to barn, en på fire og en på snart to. Jeg er fulltidsarbeidende lege med mye legevakt i en liten kommune og jobber dertil mye (kanskje 60-70 t/uken - men mye hjemmevakt) og min mann er også fulltidsarbeidende men med normal arbeidstid. Ja, det er travelt med småbarn! Signerer absolutt den! Men likevel vil jeg si at vi har en del fritid. Vi trener begge, hver for oss, mellom 3 og 5 ganger i uka. I tillegg synger jeg i et kor en gang i uka. Vi skriver en blogg (fritidsinteresse sammen), og jeg leser både faglitteratur og skjønnlitteratur på kveldstid. Samt gjør unyttige ting som å lese her inne. ;-) Vi trives med denne livsstilen, men andre vil nok synes at vi er for lite sammen - for det er jo prisen å betale. Vi har i praksis annenhver kveld ute til trening e.l. - og tidvis har den ene kvelden og den andre ettermiddagen. Vi bruker omtrent aldri barnevakt. Og vi nedprioriterer husarbeid! Hvor mye treffer du barna med 60-70 timers uker, minimum 6 timera trening og kor? Da er du aktiv ca 80 timer i uka altså gjenomsnittlig 10-12 timer hver dag (litt mindre i helgen). Anonymous poster hash: 8702f...fab 4
krøllekrall Skrevet 11. juli 2014 #17 Skrevet 11. juli 2014 Hvor mye treffer du barna med 60-70 timers uker, minimum 6 timera trening og kor? Da er du aktiv ca 80 timer i uka altså gjenomsnittlig 10-12 timer hver dag (litt mindre i helgen).Anonymous poster hash: 8702f...fab He,he. Ja - er aktiv det meste av våkentiden vår! Skal jo sies at med hjemmelegevakt så treffer jeg jo barna minus uttrykning da - og en del av disse arbeidstimene er nattestid. Og trening/kor legges til når barna sover, enten tidlig morgen el kveld. Så jeg er nok som foreldre flest vil jeg tro, treffer barna hver ettermiddag fra fire til de legger seg og hver morgen før barnehagen - samt i helgene. :-) Men 2-3 kvelder i uka har jeg vakt, og kan da risikere å måtte dra midt i middagen el kveldsstell for å ta meg av pasienter. Det går vel litt i faser hvor krevende det føles. For vår del var det veldig krevende like etter fødsel av nummer to, og alt av fritdsinteresser ble da prioritert bort for en periode. Men nå føler vi at det gir både glede og energi at vi får prioritert fritidsinteressene våre når barna uansett sover - og det ser ikke ut til at det går utover barna på noen måte heller. Vi tåler å leve i et hus med lodotter og litt rot, heldigvis (selv om det må bemerkes at min mann er en kløpper på husarbeid og står for hovedandelen av det her hjemme.)
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #18 Skrevet 11. juli 2014 Jeg er alene med ett barn og har aldri hatt det travelt. Men jeg har bevisst valgt å gjøre husarbeid når barnet mitt er våkent, og har fått, om det er et resultat av det eller tilfeldig, et barn som leker veldig fint alene og klarer seg mye selv. Får jeg høre "Mamma, jeg mistet leken min." svarer jeg "Javel, så plukk den opp." og får jeg høre "Mamma, jeg må tisse." svarer jeg "Javel, så gå på do da så hjelper jeg deg med tørkinga om det trengs." Jeg er rett og slett i veldig liten grad en servicemamma. Anonymous poster hash: 9dc22...448 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #19 Skrevet 11. juli 2014 Hehe, det hørtes ut som noe jeg kunne sagt- men da fordi at vi måtte stille opp på noe allerede planlagt for barna. Yngstebabyen her var tre dager da hun var på generalprøve for storesøsters danseforestilling, fire dager da hun var på fotballbanen for å se storebror spille kamp, og to uker da hun stilte på skolens 17. mai-dugnad. Så jeg kjenner meg igjen i det at det ikke er noe som stopper opp bare fordi man får en baby. Når det er sagt, ville jeg nok ikke valgt å dra på lekeland hvis jeg kunne slippe. De tingene vi stiller opp på er sånne planlagte aktiviteter som ligger der fra før, ikke løpe rundt på mest mulig ekstramoro. Der er jeg enig med deg, det MÅ ikke skje noe hele tiden (en ting er at det er slitsomt for foreldrene, men ungene kan også ende opp med helt vanvittige forventninger til at alt skal være hurramegrundt hele tiden)... Ja selvfølgelig er det jo helt greit å stille opp på planlagte ting hvis man er opplagt til det Jeg for min del forstår bare ikke at noen orker det. Jeg har vært helt kaputt i dagene etter fødsel, og en tur i lekeland eller i byen er det siste jeg kunne tenkt meg! Men all kred til de som har overskudd Samme venninnen min noen dager etter jeg hadde født, om ikke jeg synes synd på barna mine? -siden jeg hadde sendt av gårde mann og de eldste barna i badeland mens jeg hadde venninne besøk og slappet av hjemme. Hun mente jeg fokuserte alt for lite på de aldste barna, og for mye på meg selv og baby. Huff, håper ikke de følte det.. men de hadde da en far som allike vel tok de med på forskjellig og det var jo snakk om en ukes tid da.. Godt vi er forskjellig Anonymous poster hash: 7475e...193
Mafalda Skrevet 11. juli 2014 #20 Skrevet 11. juli 2014 Ja selvfølgelig er det jo helt greit å stille opp på planlagte ting hvis man er opplagt til det Jeg for min del forstår bare ikke at noen orker det. Jeg har vært helt kaputt i dagene etter fødsel, og en tur i lekeland eller i byen er det siste jeg kunne tenkt meg! Men all kred til de som har overskudd Samme venninnen min noen dager etter jeg hadde født, om ikke jeg synes synd på barna mine? -siden jeg hadde sendt av gårde mann og de eldste barna i badeland mens jeg hadde venninne besøk og slappet av hjemme. Hun mente jeg fokuserte alt for lite på de aldste barna, og for mye på meg selv og baby.Anonymous poster hash: 7475e...193 Til det uthevede: det høres jo bare sært ut- eller som om hun har et enormt behov for å bekrefte at hennes måte er det "riktige" å gjøre. At noen velger å være hjemme rett etter en fødsel tror jeg de fleste vil se på som klink normalt, gitt, så din venninne er nok i mindretall her. Fjern uttalelse. Men til det første må jeg bare konstatere at hva jeg orker eller ikke orker er det minst relevante momentet hjemme hos oss. Eller så er det bare sånn at mødre orker når de må, ikke vet jeg. Men det er på ingen måte sånn at jeg står der og bobler over av overskudd og har kjempelyst til å forte seg ut med nyfødt baby på slep, men så lenge jeg er oppegående gjør jeg det jeg må... og sånn tror jeg veldig mange har det med baby nummer to og tre. Mødre er laget av et annet stoff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå