AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #1 Skrevet 10. juli 2014 Jeg har fått brev fra en advokat hvor det kommer frem at min biologiske far krever ny dna-test, for å bekrefte farskapet. Vi har aldri hatt noe med hverandre å gjøre, og da jeg forsøkte å opprette kontakt med ham for noen år siden ble jeg brutalt avvist. Jeg er nå 26. Dna-test ble utført da jeg var liten, og han erkjente da farskapet. Så i alle papirer er han min biologiske far. Av nyskjerrighet, dersom jeg ikke ønsker å bruke tid på å tilfredsstille en mann som har gitt faen i meg i alle år sitt behov for å "slippe å leve i usikkerhet", hva kan da skje?Anonymous poster hash: c37d2...5d4
strawberry Skrevet 10. juli 2014 #2 Skrevet 10. juli 2014 Ring advokaten og henvis til at det har blitt testet tidligere? 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #3 Skrevet 10. juli 2014 Du kan nekte på det. Det eneste som skjer er at faren din ikke får vite om du er 100% hansAnonymous poster hash: 0c248...f98
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #4 Skrevet 10. juli 2014 Du kan nekte DNA-test, han har uansett ingen plikter ovenfor deg nå som du er myndig, men da er det vel mulig han kan få til å bli strøket som far. Det vil jo likevel ikke ha noen som helst praktisk betydning, du er voksen. Anonymous poster hash: f4dce...f86
bettsa Skrevet 10. juli 2014 #5 Skrevet 10. juli 2014 Hvis han har betalt barnebidrag i alle år så kan han kreve å få beløpet tilbakebetalt dersom det viser seg at han ikke er din far. Men han tok jo en dna test for mange år siden som da viste seg at han er faren din, hvorfor vil han ta en ny?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #6 Skrevet 10. juli 2014 Du kan nekte DNA-test, han har uansett ingen plikter ovenfor deg nå som du er myndig, men da er det vel mulig han kan få til å bli strøket som far. Det vil jo likevel ikke ha noen som helst praktisk betydning, du er voksen.Anonymous poster hash: f4dce...f86 Hvordan kan han bli strøket som far, når det allerede foreligger en positiv test som sier at han er faren min, og som er årsaken til at han ble tvunget til å erkjenne farskapet? Anonymous poster hash: c37d2...5d4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #7 Skrevet 10. juli 2014 Hvis han har betalt barnebidrag i alle år så kan han kreve å få beløpet tilbakebetalt dersom det viser seg at han ikke er din far. Men han tok jo en dna test for mange år siden som da viste seg at han er faren din, hvorfor vil han ta en ny? Det aner jeg ikke. Vi har aldri hatt kontakt, foruten det mislykka forsøket, så jeg var ikke klar over at han tvilte på slektskapet. Anonymous poster hash: c37d2...5d4
HvittHus Skrevet 10. juli 2014 #8 Skrevet 10. juli 2014 Hvis han har gode grunner til å anta at den forrige dna-testen var uriktig, kan han få rettens medhold i å få tatt prøven med "tvang" Saken må da reises innen et år fra han fikk opplysninger som tilsier at den forrige dna-testen er feil. Personlig hadde jeg tatt testen for å få saken ut av verden en gang for alle. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #9 Skrevet 10. juli 2014 Hvordan kan han bli strøket som far, når det allerede foreligger en positiv test som sier at han er faren min, og som er årsaken til at han ble tvunget til å erkjenne farskapet?Anonymous poster hash: c37d2...5d4 Jeg beklager, jeg blingset - jeg fikk bare med meg at han hadde erkjent farskapet da du var liten, ikke at DNA-test allerede var gjennomført. Sorry, virkelig. Jeg pleier å få med meg det jeg leser, men her gikk det for fort i svingene, så da ble det helt galt. Med mindre det var åpenbare mangler ved den testen kan jeg ikke skjønne at han skulle få ta en ny test (eller "slippe" farskapet om du nekter). Det forutsetter også at han har hatt grunn til å vente så lenge, f.eks. at han ikke fikk vite om svakheter ved den opprinnelige testen den gang. I motsatt fall måtte innsigelsen ha kommet lenge før dette. Anonymous poster hash: f4dce...f86
Gjest Blomsterert Skrevet 10. juli 2014 #10 Skrevet 10. juli 2014 (endret) Hvorfor ny test om det allerede er tatt? Hadde gjort det likevel jeg,for det er ikke så krevende. Men veldig leit for deg at han er så kald og likegyldig! UFF. Vis deg som et bedre menneske du. Endret 10. juli 2014 av Blomsterert
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #11 Skrevet 10. juli 2014 Jeg ville gjort det. Hva om testen var feil og han har betalt bidrag galt i alle år?, stakkars mann. Hvorfor ikke la han få avslutning på saken!? Anonymous poster hash: c5e9b...7d3
slumkim Skrevet 10. juli 2014 #12 Skrevet 10. juli 2014 Han vil vel få deg bort ifra pliktarven når han legger seg i penalet. 8
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #13 Skrevet 10. juli 2014 Du kan nekte DNA-test, han har uansett ingen plikter ovenfor deg nå som du er myndig, men da er det vel mulig han kan få til å bli strøket som far. Det vil jo likevel ikke ha noen som helst praktisk betydning, du er voksen. Anonymous poster hash: f4dce...f86 Det kan absolutt ha praktisk betydning i forbindelse med arv. Anonymous poster hash: 9bd5c...899 7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #14 Skrevet 10. juli 2014 Han er kanskje ikke en del av livet ditt, men hvorfor ikke bare ta den testen, ikke gjøre noe styr ut av det - for så å bare gå videre? Hvis du skal la tankene dine kverne rundt om du skal ta testen eller ikke, så vil det bruke mye energi. Og det gidder du vel ikke? Ved å bare ta testen kan du gi en person en avslutning. Uavhengig av hvem denne personen er - om det så er en biologisk far eller fremmed, så er det snilt å gi noen en avslutning. Anonymous poster hash: ff904...f3c 1
Gjest Skrevet 10. juli 2014 #15 Skrevet 10. juli 2014 Er du sikker på at det ble tatt DNA test for 26 år siden? Trodde at på den tiden drev man fortsatt og sammenlignet blodtyper for å fastslå farskap. Det er jo en langt mindre sikker metode. Mulig også at han tenker at det kan ha vært mer unøyaktige DNA tester på den tiden. At det er derfor. Men jeg synes faktisk at han burde være voksen nok til å sitte ned med deg og forklare deg hvorfor han ønsker dette, og hva han tenker i forhold til at han trolig er faren din. Mitt råd er å snakke med din mor, finne ut mest mulig om testen som ble tatt den gangen. Og bare få det gjort om du uansett må. Hvis han har retten på sin side, så kan du risikere å bli hentet av politiet for å ta den forbaskede blodprøven. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #16 Skrevet 10. juli 2014 Takk for svar alle sammen. Det er umulig at han ikke er min biologiske far. Min mor vet datoen for unnfangelsen, og hun er klar på at det ikke finnes andre alternativer. Han er i dag en velstående mann, men når jeg ble født var han ikke like godt stilt, og han sa da at dette ble min mor alene om, så om det hadde vært ville nok min mor ønsket at det ikke var han som var faren. Jeg har heller ingenting til overs for ham etter hvordan han har behandlet meg i alle disse årene, så jeg skulle nok også ønske at min biologiske far hadde vært en annen. Men situasjonen er som den er. Det beste er nok om jeg tar den testen, selv om jeg har null forståelse for hvorfor jeg nå skal yte noe for hans ddl når han i klartekst har fortalt at jeg ikke betyr noe for ham og at han ikke ønsker kontakt. Anonymous poster hash: c37d2...5d4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #17 Skrevet 10. juli 2014 Takk for svar alle sammen. Det er umulig at han ikke er min biologiske far. Min mor vet datoen for unnfangelsen, og hun er klar på at det ikke finnes andre alternativer. Han er i dag en velstående mann, men når jeg ble født var han ikke like godt stilt, og han sa da at dette ble min mor alene om, så om det hadde vært ville nok min mor ønsket at det ikke var han som var faren. Jeg har heller ingenting til overs for ham etter hvordan han har behandlet meg i alle disse årene, så jeg skulle nok også ønske at min biologiske far hadde vært en annen. Men situasjonen er som den er. Det beste er nok om jeg tar den testen, selv om jeg har null forståelse for hvorfor jeg nå skal yte noe for hans ddl når han i klartekst har fortalt at jeg ikke betyr noe for ham og at han ikke ønsker kontakt. Anonymous poster hash: c37d2...5d4 Hva slags DNA test var det de utførte for 26 år siden? Skjønner at det er frustrerende å skulle tilfredsstille han ved å ta en ny test, men det blir samtidig litt tåpelig å ikke gjøre det, da får du jo saken ut av verden en gang for alle også. Han vil ikke ha noe deg å gjøre uansett - så du taper ikke noe på det? Det har jo ingen konsekvenser for deg? (?) Jeg har selv en fraværende far, som jeg ikke har sett siden jeg var 3 år, jeg er nå 27, så vet hvordan det føles. I mitt tilfelle er det ikke noe tvil om farskap osv da.. Anonymous poster hash: 9066a...d29
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #18 Skrevet 10. juli 2014 Man begynte med DNA-testing i 1986.Anonymous poster hash: 3f76f...251
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #19 Skrevet 11. juli 2014 Som andre sier er det mulig disse testene var mindre presise for 26 år siden. Jeg forstår at det er en lei situasjon, men jeg ville bare tatt den. Han sitter der jo som en gretten idiot dersom det viser seg - igjen - at han er deres far. Men for å få saken ut av verden hadde jeg gått med på det. Anonymous poster hash: c0577...c50
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #20 Skrevet 11. juli 2014 Man begynte med DNA-testing i 1986.Anonymous poster hash: 3f76f...251 Det er ingen mulighet for at noe har utviklet seg siden da? Anonymous poster hash: 9066a...d29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå