AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #1 Skrevet 10. juli 2014 Hver gang jeg møter nye folk, og de begynner å snakke om samboeren sin, så begynner jeg alltid å lure på om det er snakk om kjæresten eller house mate'n. Ordet er så lite kjærlig. Hvorfor ikke bare kalle personen for "kjæresten min", "forloveden min", "typen/gutten min" eller dama/jenta mi"? Anonymous poster hash: ad61a...47d 3
Frk. Lolly Skrevet 10. juli 2014 #2 Skrevet 10. juli 2014 Det er vel for å forklare seriøsiteten. De er mer seriøse enn "bare kjærester", bor sammen osv, men ikke gift. Syns det er en veldig passende beskrivelse. Og har heller aldri hørt noen omtale en romkamerat som samboeren sin. 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #3 Skrevet 10. juli 2014 Fordi samboer er beskrivende. Det er en man bor sammen med og i mitt hode er det en man er kjæreste med, ikke en man deler leilighet med. Enslig Samboer Gift Anonymous poster hash: 6d4db...6d0 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #4 Skrevet 10. juli 2014 Fordi det beskriver hvilken fase av forholdet man er i, man er i den fasen der man har flyttet sammen. Og akkurat forloveden min sier man jo ikke med mindre man er forlovet, noe langt fra alle samboere er. Enig i at det er tvetydig og kan bety noe lignende engelsk "roommate", selv om jeg aldri hadde kalt en venn jeg bodde sammen med for min samboer, men det er nok det som er grunnen: Man er forbi "bare" kjærester, man bor sammen. Anonymous poster hash: 483f9...63e 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #5 Skrevet 10. juli 2014 Det er for å forklare at man bor sammen. Forøvrig synes jeg ikke samboer er spesielt mer etablert enn en kjæreste - det er når man er gift man er mer etablert. Samboerskap ryker langt oftere enn ekteskap så om folk sier kjæreste eller samboer er ett fett for meg. Anonymous poster hash: 199e8...cc5 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #6 Skrevet 10. juli 2014 Og har heller aldri hørt noen omtale en romkamerat som samboeren sin. Det hører jeg stadig vekk, men da er det alltid med en humoristisk snert. Man hører nærmest anførselstegnene når noen som deler leilighet med en venninne sier at "Jeg skal ut og spise pizza med 'samboeren' min". Jeg synes samboer er et beskrivende og lettvint ord, og bruker det gjerne i kontakt med mer perifere bekjente som ikke har kontroll på hva samboeren min heter. Jeg kaller ham kjæresten når jeg snakker til ham, men samboer er langt mer dekkende når jeg skal nevne noe om ham til folk som ikke kjenner ham. Anonymous poster hash: cd184...dd6 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #7 Skrevet 10. juli 2014 Samboerskap ryker langt oftere enn ekteskap så om folk sier kjæreste eller samboer er ett fett for meg. Anonymous poster hash: 199e8...cc5 Nå ja. Stemmer det fortsatt om man aldersjusterer og justerer for forholdets varighet? Jeg mistenker nemlig at dersom det stemmer at samboerskap oftere ryker enn ekteskap, så er det fordi mange unge er samboere med ymse kjærester før de finner den rette, og fordi det er vanlig at mange gode samboerskap går over i ekteskap med tiden. Man er ikke mer seriøse om man har vært sammen i 10 år og gift i fem av dem, enn om man "bare" har vært samboere i 10 år... Anonymous poster hash: cd184...dd6 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #8 Skrevet 10. juli 2014 TS her. Jeg er sikkert preget av å bo flere år i et land hvor det ikke er vanlig å bruke et eget ord for partnere som bor sammen. Anonymous poster hash: c03fe...550
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #9 Skrevet 10. juli 2014 Det er vel for å forklare seriøsiteten. De er mer seriøse enn "bare kjærester", bor sammen osv, men ikke gift. Syns det er en veldig passende beskrivelse. Og har heller aldri hørt noen omtale en romkamerat som samboeren sin. Litt utenfor tema, men den morsomste betegnelsen jeg har hørt på en "romkamerat", var "samleier". De var ikke samboere, da dette vanligvis betød et romantisk bofellesskap, men de leide bolig sammen, ergo: samleiere. Anonymous poster hash: cbea1...83f 4
Fionnuala Skrevet 10. juli 2014 #10 Skrevet 10. juli 2014 Det er for å forklare at man bor sammen. Forøvrig synes jeg ikke samboer er spesielt mer etablert enn en kjæreste - det er når man er gift man er mer etablert. Samboerskap ryker langt oftere enn ekteskap så om folk sier kjæreste eller samboer er ett fett for meg. Anonymous poster hash: 199e8...cc5 Det sier noe om seriøsiteten av et forhold syns jeg, at man har gått til det steg at man har flyttet sammen og satser på hverandre. I den grad man ikke flytter sammen etter et par uker da. Du har sikkert rett i at samboerskap ryker oftere enn ekteskap, men med den logikken kan man jo også påstå at "kjæresteskap" ryker oftere enn samboerskap og dermed er mindre seriøst. Nei det finnes variasjoner, men slik jeg ser det er det slik som noen beskrev lenger opp kjærester - samboere - ektefeller. Men igjen, samboerskap kan fint være like seriøst som ekteskap. Jeg synes forøvrig også at det ligger automatikk i at en samboer er en livspartner, og ikke en venn eller venninne som man tilfeldigvis bor sammen med. Jeg bodde tidligere sammen med en venninne og kunne da aldri omtale henne til andre som samboeren min. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #11 Skrevet 10. juli 2014 Man er ikke mer seriøse om man har vært sammen i 10 år og gift i fem av dem, enn om man "bare" har vært samboere i 10 år... Anonymous poster hash: cd184...dd6 Der er jeg uenig. Det skal langt mer til å bryte opp et ekteskap enn et samboerskap, og utifra det har de fleste (spesielt menn) langt mer krav til en ektefelle enn en samboer. Det gjelder både det rent praktiske, ift. papirarbeid og ett års separasjon, samt det emosjonelle og offentlige overfor venner og familie. Anonymous poster hash: 199e8...cc5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #12 Skrevet 10. juli 2014 Hvordan ville dere ha sagt "housemate" med et norsk ord da? Anonymous poster hash: c03fe...550
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #13 Skrevet 10. juli 2014 Det sier noe om seriøsiteten av et forhold syns jeg, at man har gått til det steg at man har flyttet sammen og satser på hverandre. I den grad man ikke flytter sammen etter et par uker da. Du har sikkert rett i at samboerskap ryker oftere enn ekteskap, men med den logikken kan man jo også påstå at "kjæresteskap" ryker oftere enn samboerskap og dermed er mindre seriøst. Jeg er enig i at samboere viser litt mer investering enn kun et forhold - men ikke mye. Det er også praktiske årsaker til at mange velger samboerskap, det handler ikke alltid om å "ta et steg videre". Flere jeg kjenner har bekreftet at kvinner legger mer i samboerskap enn menn. Samboerskap gir fordelene ved et ekteskap - for ham - uten noe av forpliktelsene. Hun ser det som et skritt mot frieri. Samboerskap ligger litt over et forhold ift. hvor investert man er, men ekteskap ligger langt over det igjen. Ergo er det veldig mange kvinner som bor med en mann som er villig til å dele leilighet og utgifter med dem, jevnlig sex og alt, men fortsatt er langt fra sikre på at dette er en kvinne de kunne dele livet med. Derav brudd, hvilket er problematisk og stressende med felles eiendeler, men ikke mindre sannsynlig. Anonymous poster hash: 199e8...cc5 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #14 Skrevet 10. juli 2014 De fleste langtidssamboere har felles bolig, gjeld, eiendeler, kanskje felles kjæledyr og felles barn. Forskjellen på dette og ekteskap ved brudd er bagateller. Anonymous poster hash: 6d4db...6d0 5
Nanami Skrevet 10. juli 2014 #15 Skrevet 10. juli 2014 Jeg synes det er greit å si samboer de første gangene jeg snakker med noen og skal nevne kjæresten min. Det er vel mer for å forklare at vi har vært sammen en stund, bor sammen osv uten å faktisk måtte si det rett ut. Når jeg ellers snakker om han så sier jeg kjæresten min
Nanami Skrevet 10. juli 2014 #16 Skrevet 10. juli 2014 Det er for å forklare at man bor sammen. Forøvrig synes jeg ikke samboer er spesielt mer etablert enn en kjæreste - det er når man er gift man er mer etablert. Samboerskap ryker langt oftere enn ekteskap så om folk sier kjæreste eller samboer er ett fett for meg. Anonymous poster hash: 199e8...cc5 Nå holder de jo på med å sidestille samboerskap og ekteskap da. Det er kanskje "lettere" å gå fra hverandre som samboere siden man ikke må være separert osv og alt papirarbeidet, men tror ikke at det er flere samboere som går fra hverandre enn gifte sånn ellers.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #17 Skrevet 10. juli 2014 men tror ikke at det er flere samboere som går fra hverandre enn gifte sånn ellers. Samboerskap brytes langt oftere enn ekteskap, det er et faktum http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/1999/nou-1999-25/8/5.html?id=116719 Det gjelder ikke kun kortere samliv, men langvarige. "Men også når forholdet har vart i over 15 år, er det tre ganger så hyppig med brudd blant samboere som blant gifte." Anonymous poster hash: 199e8...cc5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #18 Skrevet 10. juli 2014 Samboerskap brytes langt oftere enn ekteskap, det er et faktum http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/1999/nou-1999-25/8/5.html?id=116719 Det gjelder ikke kun kortere samliv, men langvarige. "Men også når forholdet har vart i over 15 år, er det tre ganger så hyppig med brudd blant samboere som blant gifte."Anonymous poster hash: 199e8...cc5 Men det handler jo om at samboerskap er et "forstadie" til ekteskap for mange. De aller fleste som gifter seg har jo vært samboere først. Anonymous poster hash: da34e...458 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #19 Skrevet 10. juli 2014 Hvordan ville dere ha sagt "housemate" med et norsk ord da? Anonymous poster hash: c03fe...550 Romkamerat blir vel det nærmeste, selv om det kanskje høres litt "dele rom på sommerleir" ut. Jeg synes ikke det krever så mye å si "H*n vennen jeg deler leilighet med", og jeg bor uansett alene, så jeg har ikke tenkt så mye på det. Anonymous poster hash: 483f9...63e 2
Aurora_Versailles Skrevet 10. juli 2014 #20 Skrevet 10. juli 2014 Det ligger en slags alvorlig og seriøs klang over samboer. Mye mer enn kjæreste iallefall. :)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå