Gå til innhold

Lektor i realfag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er glad i realfag og har gode karakterer.

Har tenkt lenge på å bli lærer/lektor, men blir skremt av flere ting.

Har inntrykk av at folk ikke synes det er spesielt imponerende å bli lærer, og flere jeg snakker med sier de kan ende opp som lærer dersom de ikke finner noe bedre å driver med. Er redd for å ikke bli satt pris på av foreldre, elever og samfunnet. Flere som fraråder meg å velge denne veien, bla. fordi de mener jeg ikke får "brukt" de gode karakterene mine.

Jeg har virkelig lyst å påvirke unge mennesker til å like realfag, og ser for meg at lærerjobben er kjempehyggelig og meningsfull. Vet jo også at det er stort behov for gode lærere, og regjeringen jobber for at gruppen skal få høyere status.

Noen som er realfagslærer og anbefaler det?

Finnes det muligheter utenom i skolen hvis man blir lei av å undervise? Det står at det gjør det, men har ikke funnet ut konkret hvor man kan få jobb. Tenker å ta en master i matematikk med fysikk som undervisningsfag nr 2.

Tror dere at statusen til lærerne kommer til å øke slik regjeringen jobber for?

Anonymous poster hash: 4bfdf...c9d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vampen

Personlig synes jeg regjeringen er mest opptatt med å snakke læreryrket nord og ned, så jeghar null tro på at de kommer til å heve statusen til yrket. Uansett, det bryr meg egentlig ikke, for jeg føler meg virkelig satt pris på i jobben min. Og de som setter pris på meg er de som teller, nemlig elever og foreldre. Å være lærer ER meningsfullt, og man blir verdsatt. Ikke alltid av politikere og samfunnet som helhet, vi er en yrkesgruppe mange mener noe om på sviktende grunnlag. Men en god lærer blir så absolutt verdsatt av de man jobber med og for.

Jeg er ikke realfagslærer, men hadde også gode karakterter og møtte mange som rådet meg til å ikke kaste bort disse på å bli lærer. Lærer ble jeg like fullt og jeg har ikke angret. Det er et krevende, variert, givende og utfordrende yrke. Og det trengs gode realfagslærere. Den beste typen er den som ikke bare får elevene gjennom pensum, men gjør at de faktisk forstår og synes matte er interessant. Om det høres ut som noe for deg, så synes jeg så absolutt du skal vurdere det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

min oppfatning av lærere er at alle kan bli det, lærerutdanningen er lett og det er en veldig sytekultur blant lærere, som om ordet ferie blir nevnt blir det samme hylekoret hver gang, og dette ser jeg ikke hvordan regjeringen kan gjøre noe med.

MEN skolen trenger faglig sterke personer! Det er dete beste stedet du kan være om du er veldig flink faglig og har lyst til å lære bort, flinke personer er velkomne overalt.

Jeg jobbet som lærervikar et år og jeg kan love deg at du vil føle deg verdsatt av barna, og det er alt du bryr deg om.

Anonymous poster hash: cf9da...966
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

min oppfatning av lærere er at alle kan bli det, lærerutdanningen er lett og det er en veldig sytekultur blant lærere, som om ordet ferie blir nevnt blir det samme hylekoret hver gang, og dette ser jeg ikke hvordan regjeringen kan gjøre noe med.

MEN skolen trenger faglig sterke personer! Det er dete beste stedet du kan være om du er veldig flink faglig og har lyst til å lære bort, flinke personer er velkomne overalt.

Jeg jobbet som lærervikar et år og jeg kan love deg at du vil føle deg verdsatt av barna, og det er alt du bryr deg om.

Anonymous poster hash: cf9da...966

Det viktigste er trivsel i jobben, ikke hvilken status man har.

Jeg vil ikke påstå at hvem som helst kan ta en mastergrad på universitetsnivå i naturfag, matematikk eller fysikk. Det er også forskjell på lærerutdanningen og lektorutdanningen.

Kanskje de fleste vil komme seg greit gjennom et lærerstudiet på høyskolen, men det betyr ikke at de ikke er faglig sterk. Lærerne gjør en viktig samfunnsoppgave, og veldig mange av de de jobber mye mer enn de får betalt for.

Jeg tror at det blir for enkelt å skylde utelukkende på lærerne for elevers lave kunnskapsnivå. Det er viktig med gode lærere, men foreldre har også mye å si for eleven sin kunnskapsutvikling.

Lar man barnet sitt spille spill på PC og Ipad etter skolen er det klart det frister mer enn å øve på matematikk eller lese å skrive.

Status gjør deg ikke lykkelig. Men det er en fordel å bli satt pris på og ikke bli ansett som "mindre intelligent" enn andre som velger en mer prestisjefull utdanning.

Anonymous poster hash: 4bfdf...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...