Gjest MrsL Skrevet 30. juni 2004 #101 Skrevet 30. juni 2004 Middagen vår varte i ca. 3 timer og det var ikke lagt inn røykepauser....og ingen gikk ut for å røyke heller.
AugustBrud'04 Skrevet 30. juni 2004 #102 Skrevet 30. juni 2004 Middagen vår varte i ca. 3 timer og det var ikke lagt inn røykepauser....og ingen gikk ut for å røyke heller. Sånn håper jeg det blir hos oss også.
diddi Skrevet 30. juni 2004 #103 Skrevet 30. juni 2004 I kirken under vår vielse var det visst en del barn tilstede. Når vi ser videoen så høre jeg at det er et av barna som skriker en del bakerst i kirken. Det tok visst litt tid før de gikk ut med ham. Men det merket jeg ikke noe til i det hele tatt. Hørte ingen av barna. Var bare konsentrert om hva presten sa, og min kjære. Under middagen hadde jeg vel lagt merke til det om en baby hadde begynt å gråte under en tale. Men ikke ellers. Og da hadde vel foreldrene skyndet seg ut, slik at den forstyrrelsen ville være fort glemt. Nå var det ikke barn hos oss. Vi hadde barnevakt til vår egen sønn på 2, og alle andre hadde også skaffet barnevakt. Men det var heller ingen som hadde barn under 6 måneder da! Men dersom man inviterer uten barn, så er jeg enig i at en gjest med baby må si ifra dersom han/hun tar med seg babyen i selskapet. Men når folk skriver om at "det er DITT bryllup og DU bestemmer hvordan det skal være, så vrir det seg i magen min. Jeg leser det som at bruden skal sitte og bestemme alt fra talen til presten til hva gjestene skal ha på seg. Et bryllup steller man i stand også for at gjestene skal få det hyggelig og få feire at dere har giftet dere. Dersom alt skal detaljstyres slik at gjestene ikke føler at de er velkomne, så er det bare trist. Selv så skulle jeg GJEST i mitt eget bryllup. For da hadde jeg opplevd mye mer enn det jeg rakk som brud.
Lullu Skrevet 30. juni 2004 #104 Skrevet 30. juni 2004 [a)små babyer er avhengig av mamman sin de første månedene, og at MIN BABY VAR IKKE AVHENGIG AV MEG. SÅ LENGE HUN FIKK KOS, STELL, SKIFT, MAT HOS MORMOR, SAVNET HUN IKKE MAMMA'N SIN I DET HELE TATT! B) en liten baby på to mnd er faktisk ikke i stand til å skape bry for et brudepar eller legge noen demper på en slik fest (med mindre foreldrene velger å la den gjøre det da...) ER IKKE BABY'N VI TROR VI SKAPE BRY, MEN DET ER FORELDRENE - I DEN FORSTAND AT DE VIL VÆRE MOR OG FAR HELE KVELDEN. c) det er himmelvid forskjell på større babyer/unger og på en liten baby. Unger krever sin plass og kan dominere et selskap og JAVEL - MEN HOS OSS ER INGEN BARN VELKOMNE! OG KAN IKKE SKJØNNE HVORFOR JEG I DET HELE TATT PÅ NEVNE HVORFOR. d) det kan vel neppe komme som en overraskelse at et familiemedlem/nær venn har fått baby kort tid før brylluppet? TO VENNINNER AV MEG FØDER 2 OG 3 MND. FØR BRYLLUPET. DE ER BEGGE HELT INNSTILT PÅ AT DE SKAL KOMME UTEN BARN. DE ØNSKER OGSÅ DETTE SELV - FØRSTE FESTEN UTEN BARN. Om det oppstår komplikasjoner - selvsagt kan barnet komme!!!! Og kittykat skriver: "Siden noen synes det blir så mye "bry" og "bråk" med små babyer og barn, så får man la være å invitere de som har så babyer og barn, så er problemet løst. Satt litt på spissen....... Men når man inviterer noen som har en liten baby/nettopp fått en baby, så sier det seg selv at den må være med. " I vår vennekrets er det ingen selvfølge å be med barn nei. Og la være å be mine beste venninner fordi det nettopp har fått barn?? What?? Vi ber uten barn, og folk kommer uten barn. Om noen ABSOLUTT vil ha med barnet (noe vi ikke har hørt noe om enda), så får de selvsagt lov til det. Vil jo ha alle venner der - uansett. De som ikke skjønner at barnets foreldre blir mer opptatt av barnet enn å kose seg på festen, må tro om igjen. En baby trenger 100% oppmerksomhet. Større barn klarer hvertfall å ta vare på seg selv....
diddi Skrevet 30. juni 2004 #105 Skrevet 30. juni 2004 Men er det ikke dette de fleste mener da? At det er helt greit å invitere UTEN barn. Det indikerer jo hva slags selskap det legges opp til. Men dersom noen ikke kan/klarer/vil få barnevakt til en bitteliten baby, så SIER MAN I FRA (Det er vel en selvfølge. Man dukker jo ikke bare opp med ungen!) om dette. Og det er der meningene er delte. Noen mener at dette må bruden godta, siden det viktigste er at venninnen kan komme. Andre mener at venninnen ikke har gjort god nok jobb for å få barnevakt, siden "min unge hadde det allerede etter noen få uker" o.l. Og tar ikke stilling til om hun kan ta barnet med eller holde seg hjemme. Og noen mener det siste!
Gjest Tex Skrevet 30. juni 2004 #106 Skrevet 30. juni 2004 Poenget er vel bare at man skal respektere det som står på invitasjonen, og ikke ta med seg noen som ikke står der.
Gjest Primula Skrevet 30. juni 2004 #107 Skrevet 30. juni 2004 Da min datter var 8 måneder dro jeg på 3- dagers bryllup et godt stykke fra der vi bodde. Da var hun hos foreldrene mine. Det gikk helt fint, og det var vår første langhelg alene uten barn. Men det har mye å si hvor gamle barna er altså. Min datter ville ikke ha flaske før hun var 7- 8 måneder. Dersom jeg hadde hatt en venninne med en liten baby når jeg skulle gifte meg, hadde de selvfølgelig vært velkommen begge to. Noe annet ville vært rart for meg. jeg reagerte også på at det var en her som skrev at selv ikke deres eget barn skulle være med på bryllupet. Det ville også vært rart for meg. Når jeg en gang skal gifte meg, vil jeg feire dagen sammen med venner og familie. Det inkluderer både stort og smått.
diddi Skrevet 30. juni 2004 #108 Skrevet 30. juni 2004 Poenget er at noen ganger må man finne "nødløsninger". Man vet jo ingenting om denne jentas situasjon når hun skrev meldingen. Kanskje hadde de forsøkt barnevakt noen timer, der ungen hadde illvrælt hele tiden. (ikke moro for verken foreldre, barnet eller barnevakten). Kanskje endrer dette seg frem til bryllupet slik at det ikke blir noe problem i det hele tatt. Men at bruden da sier ifra at du ikke kan ta med ungen kan mest sannsynlig føre til at en sliten småbarnsmor blir hjemme. Og kanskje at vennskapet ryker. Heller da at hun tar barnet med og forsøker å ha det litt hyggelig. Selv om det er slitsomt å passe på et barn i en sånn setting. Men hun VET jo at det ikke er lagt opp til barn. Hvis ikke hadde hun jo ikke sendt meldingen. Og det er da ingen ønskedrøm å ta barnet med? Jeg synes derfor at det sier mer om bruden enn om venninnen, dersom hun ikke takler at ting ikke alltid blir som planlagt.
Lullu Skrevet 1. juli 2004 #109 Skrevet 1. juli 2004 jeg reagerte også på at det var en her som skrev at selv ikke deres eget barn skulle være med på bryllupet. Det var nok meg det. Er jo ikke vits i å forklare hvorfor egentlig, dette er vårt valg. Vår datter får det mye morsommere hos nabojenta, enn på voksenfest. Er ingen andre barn i vårt bryllup. Vesla er med i kirken, og hos fotografen. Blir hentet på festlokalet rett før middag. Helt naturlig for oss å feire bryllupsdagen uten barn. Gleder oss vanvittig til å gi hverandre oppmerksomhet denne dagen :-)
Bridget Jones Skrevet 1. juli 2004 #110 Skrevet 1. juli 2004 hvis det er en veninne av deg kan ikke far være hjemme med barnet da
Lullu Skrevet 1. juli 2004 #111 Skrevet 1. juli 2004 hvis det er en veninne av deg kan ikke far være hjemme med barnet da I vårt tilfelle er ofte far også en del av vennegjengen Koselig å gå sammen om man har mulighet også da selvsagt.
Lotte20 Skrevet 2. juli 2004 #112 Skrevet 2. juli 2004 Poenget er at noen ganger må man finne "nødløsninger". Man vet jo ingenting om denne jentas situasjon når hun skrev meldingen. Kanskje hadde de forsøkt barnevakt noen timer, der ungen hadde illvrælt hele tiden. (ikke moro for verken foreldre, barnet eller barnevakten). Kanskje endrer dette seg frem til bryllupet slik at det ikke blir noe problem i det hele tatt. Men at bruden da sier ifra at du ikke kan ta med ungen kan mest sannsynlig føre til at en sliten småbarnsmor blir hjemme. Og kanskje at vennskapet ryker. Heller da at hun tar barnet med og forsøker å ha det litt hyggelig. Selv om det er slitsomt å passe på et barn i en sånn setting. Men hun VET jo at det ikke er lagt opp til barn. Hvis ikke hadde hun jo ikke sendt meldingen. Og det er da ingen ønskedrøm å ta barnet med? Jeg synes derfor at det sier mer om bruden enn om venninnen, dersom hun ikke takler at ting ikke alltid blir som planlagt.
Snorkie Skrevet 2. juli 2004 #113 Skrevet 2. juli 2004 Vår datter på 2 skal være med i kirken og hos fotograf, men ikke under middagen og festen. Hvis det er egoistisk å ikke inkludere henne, er jeg faktisk nødt til å være det. Hun er en mammadalt av dimensjoner og jeg hadde vel måttet tilbringe bryllupsfesten på gangen med en skrikende unge :o Hans datter på 7 derimot, skal være med frem til baren åpner (ca kl. 2200). Hadde det vært noen som var bedt i vårt bryllup med helt små babyer, hadde vi sagt at det var helt i orden om de ønsket å ta med babyen. Et vennepar som er bedt har en datter på 9 måneder, og da går vi ut ifra at de ordner barnevakt, eller hører med oss hvis det ikke er et alternativ. Utover det synes jeg man bør se an hvordan bryllupsfesten er lagt opp. Er det en hyggelig begivenhet i samme former som en koselig familiebursdag så passer barna mer naturlig inn. Er det lagt opp til en ordentlig voksenfest med fri flyt av alkohol, så synes jeg ikke det passer seg med mindre barn. Å selv dra i bryllup med barn ville for oss vært siste utvei. Unntaket måtte være hvis alt var lagt opp rundt at det skulle være en barnevennlig fest med masse barn til stede. Jeg synes det er kjempedeilig å få en kveld ute og kunne vie oppmerksomheten på noe annet enn barna en sjelden gang (og selv om det ikke burde vært nødvendig å påpeke det, så eeelsker jeg dem over alt, og etter disse få timene allerede savner å være sammen med de).
Lullu Skrevet 4. juli 2004 #114 Skrevet 4. juli 2004 Vår datter på 2 skal være med i kirken og hos fotograf, men ikke under middagen og festen. Hvis det er egoistisk å ikke inkludere henne, er jeg faktisk nødt til å være det. Hun er en mammadalt av dimensjoner og jeg hadde vel måttet tilbringe bryllupsfesten på gangen med en skrikende unge :o Hans datter på 7 derimot, skal være med frem til baren åpner (ca kl. 2200). Hadde det vært noen som var bedt i vårt bryllup med helt små babyer, hadde vi sagt at det var helt i orden om de ønsket å ta med babyen. Et vennepar som er bedt har en datter på 9 måneder, og da går vi ut ifra at de ordner barnevakt, eller hører med oss hvis det ikke er et alternativ. Utover det synes jeg man bør se an hvordan bryllupsfesten er lagt opp. Er det en hyggelig begivenhet i samme former som en koselig familiebursdag så passer barna mer naturlig inn. Er det lagt opp til en ordentlig voksenfest med fri flyt av alkohol, så synes jeg ikke det passer seg med mindre barn. Å selv dra i bryllup med barn ville for oss vært siste utvei. Unntaket måtte være hvis alt var lagt opp rundt at det skulle være en barnevennlig fest med masse barn til stede. Jeg synes det er kjempedeilig å få en kveld ute og kunne vie oppmerksomheten på noe annet enn barna en sjelden gang (og selv om det ikke burde vært nødvendig å påpeke det, så eeelsker jeg dem over alt, og etter disse få timene allerede savner å være sammen med de). Som jeg skulle sagt det selv
Gjest Embla s Skrevet 4. juli 2004 #115 Skrevet 4. juli 2004 Angående å ikke ha med egne barn når man gifter seg, så syns jeg det hadde vært rart hvis barnet/barna ikke var med i kirken. Men hvis jeg skulle giftet meg og hadde en toåring (for eksempel) ville jeg vært veldig glad hvis denne kunne slippe å være med på middagen. Det er jo ikke noe gøy for unger under bryllupsmiddag! Men dette kommer jo an på hvordan festen er lagt opp, om det kommer andre barn, om bruden blir sittende med en unge på fanget hele middagen eller om det er noen andre som passer, etc.
Gjest Poirot Skrevet 4. juli 2004 #116 Skrevet 4. juli 2004 Angående å ikke ha med egne barn når man gifter seg, så syns jeg det hadde vært rart hvis barnet/barna ikke var med i kirken. Men hvis jeg skulle giftet meg og hadde en toåring (for eksempel) ville jeg vært veldig glad hvis denne kunne slippe å være med på middagen. Det er jo ikke noe gøy for unger under bryllupsmiddag! Men dette kommer jo an på hvordan festen er lagt opp, om det kommer andre barn, om bruden blir sittende med en unge på fanget hele middagen eller om det er noen andre som passer, etc. Jo takk. Var i bryllup i fjor der brudeparrets 3-åring var en svært liten aktiv krabat under middagen. Når det var taler løp han rundt og skrek og hojet, pga ville ha oppmerksomhet "mamma mamma se på meg!", mor måtte prate litt med ham under taler som var til brudeparet osv. Ikke mit problem, for jeg var jo gjest, men jeg ville definitivt ikke hatt det slik om det var jeg som hadde barn.
Vimsevips Skrevet 4. juli 2004 #117 Skrevet 4. juli 2004 Var i bryllup i fjor der brudeparrets 3-åring var en svært liten aktiv krabat under middagen. Når det var taler løp han rundt og skrek og hojet, pga ville ha oppmerksomhet "mamma mamma se på meg!", mor måtte prate litt med ham under taler som var til brudeparet osv. Ikke mit problem, for jeg var jo gjest, men jeg ville definitivt ikke hatt det slik om det var jeg som hadde barn. Og derfor har vi barnevakt til Vesla under middagen. Og de har fått beskjed om å ta ho ut, for å springe av seg under talene, og ellers når ho trenger/føler for det. Og nettopp derfor er ho plassert ved ei dør, så vegen ut blir kortest mulig. Samtidig som ho ikke sitter altfor langt fra oss. Vi tror dette kommer til å fungere kjempe fint for vår 2-åring, og alle andre i selskapet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå