Green Skrevet 30. juni 2004 Forfatter #81 Skrevet 30. juni 2004 Hm, om ikkje anna så har denne tråden iallefall skapt debatt Eg er absolutt ikkje av den haldninga at "det er vår dag og eg driter i kva gjestane synast". Eg ønsker at det skal verte ein fin dag for alle. Viss ikkje gjestane trivast, vil heller ikkje brureparet få ein fin dag! Men ein vanskeleg baby kan vel lett øydelegge stemninga for dei 55 andre gjestane... Men no går vel det greit viss mamman eller pappan tar med ut babyen viss den er uroleg. Vil sjølvsagt at vennene med babyen skal kome, men som; sagt helst utan baby. Men er det umogleg, så får dei kome MED baby.
Jens Skrevet 30. juni 2004 #82 Skrevet 30. juni 2004 Hos oss var det barneforbud. Det var faktisk to som sa att enten måtte de ha med barnet eller så måtte de bli hjemme. Jeg sa att da måtte de bli hjemme hvis de ikke kunne skaffe barnevakt, da det var ett barnefritt bryllup. Dette var VÅR fest, og ingen annens. Er ikke så veldig glad i barn, og ville ikke la skrikende babyer ødelegge VÅR fest. Så sånn er den saken.
Gjest Embla s Skrevet 30. juni 2004 #83 Skrevet 30. juni 2004 Mener du dette? At hvis manber noen med baby så er det en selvfølge at de møter opp med babyen uten å gi hint om dette på forhånd? Gjelder dette på julebord og andre voksenfester også? Ja, jeg mener det. (snakker om små babyer. under 6 mnd. Ikke "barn" generelt). Så små babyer er jo ikke en "egen festdeltager". Så små barn spiser og sover det meste av tiden og gjør faktisk veldig lite av seg. Vil presisere at jeg ser annerledes på det ang større barn. I det siste brylluppet jeg var i, var det to bittesmå babyer. Jeg merket INGEN TING til disse. Eneste at ejg så mødrene sitte i salongen og amme innimellom. Under middagen lå de i vognene sine og sov, også gikk mor/far og sjekket innimellom. Når de våknet ble de ammet og stelt og kost med og lagt i vogna igjen. Når det gjelder andre voksen-fester, så ja. Da jeg hadde små babyer ble de med på hytteturer med venner, vennefester etc. Det samme gjelder andre i min omgangskrets når de har hatt små babyer. Det har aldri vært noe problem, man er heller kjempeglad for at foreldrene i det hele tatt kan komme, og det er minimalt med hensyn fra de andre som skal til for at dette skal gå knirkefritt. Det er jo en forutsetning at babyens foreldre tar ansvar og gjør det de må, noe de aller fleste foreldre jo gjør. HAr problemer med å se hvordan en liten baby på, foreksempel to måneder, kan ødelegge eller skape bry (for andre enn foreldrene). Ps: "uten å gi hint på forhånd": Hvis det dreier seg om venner, vet man vel at de har en baby?
Gjest Pjusk Skrevet 30. juni 2004 #84 Skrevet 30. juni 2004 Enig med Embla, men jeg ville kanskje fått beskjed om at bebyen ble med. Hvis et vennepar av meg ikke kunne komme fordi de ikke fikk barnevakt til et barn under ett år, ville jeg ALDRI, ALDRI, ALDRI at de skulle holdt seg hjemme ( - ikke mht. et større barn heller, forsåvidt.) Større barn har det ikke alltid gøy i bryllup under lange middager og mange taler. Da min søster giftet seg hadde hun et fantastisk hagebryllup med eget "barnetelt". Her lekte fem viltre unger i alderen 3 - 6 år, uten at noen voksen passet dem. Ble det gråt eller noe annet, byttet vi foreldre på å gå å sjekke. På slutten av middagen ble barna hentet av barnevaktene, altså etter å ha vært med både i kirken og deler av festen. Jeg tror brudeparet aldri kunne tenkt seg det anderledes og jeg synes det var en flott løsning for meg som forelder. Har vært i bryllup der barn under middagen ikke har vært helt vellykket (altså vært barn, ikke små babyer). Og jeg ser at dette ikke alltid er en optimal løsning. Hvis jeg og min samboer gifter oss, tror jeg vi kommer til å gjøre det slik at større barn drar med barnevakt tidlig på kvelden, babyer kan gjerne være tilstede heeele kvelden!!
Gjest Pjusk Skrevet 30. juni 2004 #85 Skrevet 30. juni 2004 Hos oss var det barneforbud. Det var faktisk to som sa att enten måtte de ha med barnet eller så måtte de bli hjemme. Jeg sa att da måtte de bli hjemme hvis de ikke kunne skaffe barnevakt' date=' da det var ett barnefritt bryllup. Dette var VÅR fest, og ingen annens. Er ikke så veldig glad i barn, og ville ikke la skrikende babyer ødelegge VÅR fest. Så sånn er den saken.[/quote'] Jeg liker ikke mannen til tanten min. Hun måtte komme alene eller bli hjemme. Dette er VÅR fest, og ingen annens. Så sånn er den saken! *ironi*
Lullu Skrevet 30. juni 2004 #86 Skrevet 30. juni 2004 :o Hadde aldri dukket opp i bryllupet med baby uten å forhøre meg først. Det hadde ingen av mine venner heller. Jøss - hva slags innstilling er det? Da ignorerer man rett og slett brudeparets ønsker? Som jeg har sagt før, betyr gjestene mest for oss. Vi ville heller spare inn på lokalene/maten og istedet ha mange gjester. Vi ønsker ingen barn i vårt bryllup. Og ja vi tenker at det er "Vår dag, vår fest, oppmerksomheten mot bruden/brudgom" osv osv, men vi lager også bryllupsfest FOR gjestene våre, for å feire begivenheten. Og uten gjestene - ingen fest.... Ser ikke helt sammenhengen her jeg altså! :evil:
Gjest Embla s Skrevet 30. juni 2004 #87 Skrevet 30. juni 2004 Jammen, jammen: Dere som ikke vil ha en baby i brylluppet deres: Hvorfor ikke? (som sagt, skjønner godt at større babyer og barn blir en helt annen historie - de gjør masse ut av seg, trenger egen plass og kan mase, sutre, klage, kjede seg, etc. Ingen problem med å forstå de som ikke ønsker dette). Men en bitteliten baby som stelles av foreldrene, ammes i en krok og ligger i vogna si og sover - de trenger jo ingen verdens ting, ikke trenger de plass ved bordet, ikke trenger de mat, ikke trenger de tilsyn, ikke krever de oppmerksomhet (bortsett fra den mat, tilsyn og oppmerksomhet foreldrene må gi når de ikke sover) ? Hvis jeg ble bedt i bryllupp og hadde en liten baby, ville jeg sikkert nevnt at jeg tok med babyen, men det ville ikke falt meg inn at noen skulle nekte meg, eller bli sure for det?! Så: Konkret; Hva gjør det?????
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #88 Skrevet 30. juni 2004 Jøss, denne debatten begynner jo å ta helt av. Selv om jeg ikke ønsker noen barn eller babyer på bryllupsfesten, så hadde jeg sikkert godtatt det dersom sambos forlover hadde spurt pent om de kunne ta med den lille gutten sin som da er fire måneder gammel hvis de ikke hadde klart å finne noen annen løsning for ham. Men jeg ville syntes det var ganske uhøflig hvis noen bare troppet opp på festen med en baby uten å ha nevnt det på forhånd. Og dere som sier at babyer ikke er noe styr: Jo, jeg synes det er styr. Jeg kjenner nybakte foreldre som ikke kan ta blikket fra babyen i ett minutt! Og jeg overdriver ikke.
Jens Skrevet 30. juni 2004 #89 Skrevet 30. juni 2004 Jeg liker ikke barn/babyer. Under en middag på 4,5 timer hadde man garantert hørt7lagt merke til babyen/barnet, eller lagt merke til att mor/far hadde reist seg fra bordet titt og ofte. Og, med en gang man ser en baby på en voksen fest, forandrer stemningen på festen seg. Kan ikke helt forklare, men det blir kjedeligere. Hvis jeg en sjelden gang er på fest/middag hvor det er babyer til stede, forandrer stemningen seg totalt, og folk drar fortere ut på byen...
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #90 Skrevet 30. juni 2004 Jeg liker ikke barn/babyer. Under en middag på 4,5 timer hadde man garantert hørt7lagt merke til babyen/barnet, eller lagt merke til att mor/far hadde reist seg fra bordet titt og ofte. Og, med en gang man ser en baby på en voksen fest, forandrer stemningen på festen seg. Kan ikke helt forklare, men det blir kjedeligere. Hvis jeg en sjelden gang er på fest/middag hvor det er babyer til stede, forandrer stemningen seg totalt, og folk drar fortere ut på byen... :o Det er klart man har forskjellige meninger om barn og man behøver naturligvis ikke like alle unger- og det er DERES dag som jeg ser det blir lagt utrolig mye vekt på. Men for meg så virker dette som en litt umoden holding. For meg ville Vår dag blitt perfekt hvis alle hadde det koselig- store som små. Gjør det virkelig så mye hvis noen reiser seg fra bordet under evt middagen for og amme eller skifte på barnet?
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #91 Skrevet 30. juni 2004 Jens, jeg vil bare si at jeg er ganske enig med det meste av det du skriver. Og Embla: Du skriver at babyer ikke krever oppmerksomhet. Har du vært i nærheten av foreldre til små, søte babyer. Jeg skal love deg at det er mange som ikke bare lar babyen ligge rolig og uforstyrret i bagen sin. Jeg elsker små babyer og synes de er nydelige, men jeg har ikke lyst til at bryllupet vårt skal bli fullt av dulling og babypreik.
Gjest Embla s Skrevet 30. juni 2004 #93 Skrevet 30. juni 2004 :o Hadde aldri dukket opp i bryllupet med baby uten å forhøre meg først. Det hadde ingen av mine venner heller. Jøss - hva slags innstilling er det? Da ignorerer man rett og slett brudeparets ønsker? Hva slags innstilling det er? Vel, min innstilling er at a)små babyer er avhengig av mamman sin de første månedene, og at B) en liten baby på to mnd er faktisk ikke i stand til å skape bry for et brudepar eller legge noen demper på en slik fest (med mindre foreldrene velger å la den gjøre det da...) c) det er himmelvid forskjell på større babyer/unger og på en liten baby. Unger krever sin plass og kan dominere et selskap og d) det kan vel neppe komme som en overraskelse at et familiemedlem/nær venn har fått baby kort tid før brylluppet?
:-) anna Skrevet 30. juni 2004 #94 Skrevet 30. juni 2004 Jeg er enig med Embla. Og man vet jo faktisk når venner har bittesmå babyer... så at mødrene som er matfatet - må komme med barn er jo ikke helt utenkelig. Og jeg skjønner ikke helt argumentene... I de fleste bryllup er det jo både gamle tanter og besteforeldre tilstede. Blir festingen mer hemmet av at det er en baby der?! Og for å være helt ærlig... jeg håper da at man som brud har andre ting å tenke på på bryllupsdagen sin enn hvem som reiser seg fra bordet når. (I alle bryllup vil det være røykere som går ut for å røyke. Er de også like irriterende?! ) Jeg er helt sikker på at dette er et forhåndsproblem. På dagen vil dette være det siste man tenker på. Og bare så det er sagt: jeg mener også at det er annerledes med større barn. For oss var det helt naturlig at barna var velkomne. Noen barn hørte naturlig til. Stesønnen min, de vi er tante og onkel til o.s.v. Men da kusina mi ringte og sa at de ikke kunne komme fordi de ikke hadde barnevakt, så var det naturlig for meg å si at barna kunne bli med. Det var jo uansett andre barn der.
Gjest Poirot Skrevet 30. juni 2004 #95 Skrevet 30. juni 2004 Og dere som sier at babyer ikke er noe styr: Jo, jeg synes det er styr. Jeg kjenner nybakte foreldre som ikke kan ta blikket fra babyen i ett minutt! Og jeg overdriver ikke. Oh yes!!! Og som Jens sier: det blir dikking og dakking og " å så¨søt" osv. Det preger festen på en helt annen måte enn en fest uten barn. Selv har ingen gjestyer babyer, så det er ikke noe problem. Hadde nok fint akseptert en baby på festen 8selv om jeg ikke hadde likt det), men jeg forventer å bli SPURT, ikke at den bare plutselig er der. Og når ejg leser om folk her som har bryllup med 2,3 og 4 babyer, så er det KLART at dette preger festen. Ærlig talt, senest i forrige uke var jeg på lunsj med venninder med babyer og det skjedde jo noe konstant, enten det var amming, skifting, skriking, kosing, bæring eller raping. Sånn er babyer. Og de endrer ikke atferd i bryllup. I alle bryllup vil det være røykere som går ut for å røyke. Er de også like irriterende?! Ja, jeg synes det er frekt å gå ut for å røyke når det ikke er pause.
Kittykat Skrevet 30. juni 2004 #96 Skrevet 30. juni 2004 Siden noen synes det blir så mye "bry" og "bråk" med små babyer og barn, så får man la være å invitere de som har så babyer og barn, så er problemet løst. Satt litt på spissen....... Men når man inviterer noen som har en liten baby/nettopp fått en baby, så sier det seg selv at den må være med. Det skal være en koselig dag for ALLE, men det blir ikke det hvis ting skal være så "vanskelig" fordi bittesmå babyer er ikke invitert og det hele ender opp med at foreldrene ikke kommer pga det eller pga mangel på barnevakt. Men det er ikke så enkelt med barnevakt heller hvis babyen fullammes. Og det er ikke alle som tar flaske. Dette er da noe man må ha i bakhodet når man inviterer noen som har små babyer. Ja, det synes jeg. I min familie og vennekrets så får man ta med seg babyene og barna i bryllupet uten at det er noe stort problem. Der tåler de litt barnebråk og det har ikke ødelagt festen i det hele tatt.
Gjest Embla s Skrevet 30. juni 2004 #97 Skrevet 30. juni 2004 Oh yes!!! Og som Jens sier: det blir dikking og dakking og " å så¨søt" osv. Det preger festen på en helt annen måte enn en fest uten barn. Og når ejg leser om folk her som har bryllup med 2,3 og 4 babyer, så er det KLART at dette preger festen. Ærlig talt, senest i forrige uke var jeg på lunsj med venninder med babyer og det skjedde jo noe konstant, enten det var amming, skifting, skriking, kosing, bæring eller raping. Sånn er babyer. Og de endrer ikke atferd i bryllup. Joda, små babyer på kafè...... Men det er litt forskjell, da er det jo du og henne og babyen (syns selvfølgelig det aller beste er kafè besøk uten mine eller andres barn/babyer!!) Men når man er gjest i et bryllupp er man en av ganske mange, og jeg forutsetter jo at man ikke setter barnet midt på bordet eller sender det rundt under middagen, men at man tvertimot passer på barnet sitt så diskret og til så liten genanse som mulig! Hvis man bruker hodet og utviser takt og tone, kan jeg rett og slett ikke se at det er noe problem. Selv ville jeg selvfølgelig foretrukket å være på fest uten baby, men ville blitt veldig såret hvis jeg ikke var velkommen pga at jeg hadde en nyfødt baby. (men jeg ville helt sikkert meldt fra på forhånd om at jeg måtte ha den med. Det ville jeg nok gjort ja).
Gjest Poirot Skrevet 30. juni 2004 #98 Skrevet 30. juni 2004 Siden noen synes det blir så mye "bry" og "bråk" med små babyer og barn, så får man la være å invitere de som har så babyer og barn, så er problemet løst. . Feil. Man inviterer de uten barn, så får de velge selv om de vil komme uten barn elelr bli hjemme. Det går også ann å splitte seg, hvis det er slik at man ikke vil ha barnevakt.
AugustBrud'04 Skrevet 30. juni 2004 #100 Skrevet 30. juni 2004 I alle bryllup vil det være røykere som går ut for å røyke. Er de også like irriterende?! Ja, jeg synes det er frekt å gå ut for å røyke når det ikke er pause. Ja, helt enig med Poirot, det er en skikkelig uting!! Har vært i bryllup hvor folk løp inn og ut for å røyke midt under middagen til stadighet, og det skapte faktisk en veldig urolig stemning og førte til at folk kom gående inn midt i en tale, sang e.l. Skikkelig uhøflig :o Under en bryllupsmiddag er dette faktisk snakk om alminnelig folkeskikk! (og det er ikke fordi vi er redde for at oppmerksomheten skal tas bort fra oss, det er ikke minst av hensyn til alle de andre gjestene!)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå