Gå til innhold

baby i bryllaup

Fremhevede innlegg

Gjest ~Bridezillah-killah~
Skrevet

Det er flere som har sagt det samme på ulike måter her, men jeg velger å sitere julibrud 2004 som sa det ganske kort og greit:

Hadde jeg blitt invitert når mine var så små ville jeg ha hadt den med, var baby uønsket, ja da hadde jeg blitt hjemme. Hadde ikke anstrengt eller gjort ett forsøk på å skaffe barnevakt..

Men det er deres dag vil dere ikke ha med barn, så synes jeg at du bør si dette til din din venninde, så hun selv kan ta en avgjørelse om hun vil komme eller ikke.

Det er din og din tilkommendes store dag. Det kan og skal ingen ta fra dere. Jeg ber deg bare tenke deg om.

Er den nybakte familien gode venner av dere?

Er dette et par dere virkelig ønsker skal være med i bryllupet ditt?

I så fall må du akseptere at babyen blir med om foreldrene opplever det som nødvendig. I motsatt fall kommer de nemlig ikke. Sissan har gitt en svært dekkende beskrivelse av problemet sett fra mammaens side lenger opp i tråden.

Det er du som bestemmer. Det er også du som skal leve resultatet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom til å tenke på noe i dag. Min 87 år gamle mormor skal, hvis helsen hennes tillater det, være med under middagen. Mamma er litt bekymret fordi hun er blitt ganske surrete og rar, hvis hun finner en klump i mate e.l. så sier hun "føy" og spytter den ut, og det kan kanskje være litt flaut for mamma. Men da sa jeg, "hvis vi har småbarn og babyer i bryllupet som kan komme til å gulpe og skrike, så må vi kunne ha mormor der også". Vårt bryllup blir en inkluderende fest for liten og stor. Det hører med til livets gang både å være liten, hjelpeløs baby og gammel og ikke helt oppegående. Vi vil ha med dem vi er glade i på en så viktig dag - ja, det er brudeparets dag, men det er også familiene og vennene våre sin dag! Så selv om jeg har vært litt bekymret for barnegråt, og mamma lurte på om det var "passende" å ha mormor der, kom vi frem til at sånne bagateller egentlig ikke betyr så mye. Det viktigste er at våre kjære er der og får dele dagen med oss!

Skrevet
Da må det vel kunne ordnes slik at mormor kan passe mens de er i kirken' date=' puppetid i mellom, mormor passer under middagen, så puppetid osv... Hvorfor lage et problem som ikke er der.....[/quote']

Nå skal jeg være litt forsiktig med å uttale meg her, siden jeg selv ikke har barn ennå og ikke har opplevd situasjonen som mor. Men jeg er egentlig litt enig med løsningen som Tex nevner og håper våre eventuelle gjester med baby velger denne løsningen. Nå skal det sies at vi vet allerede nå at ingen av våre gjester som evt. har barn vil være tilreisende. For som tilreisende gjest med barn er det jo selvsagt vanskeligere å få barnevakt, det forstår jeg. Må ærlig innrømme at jeg ønsker ikke skrikende barn under vår vielse. Var nettopp i en vielse der et lite barn bråkte veldig og hun som holdt ham gikk ikke ut heller... (Hadde hun gått ut midt i vielsen, så hadde det også vært et uromoment). Jeg synes folk med barn skal respektere brudeparet denne dagen og at en vielse/et bryllup er et av de største øyeblikkene i livet. (I tillegg til å få egne barn selvsagt! :wink: )

Skrevet
Det hører med til livets gang både å være liten' date=' hjelpeløs baby og gammel og ikke helt oppegående. Vi vil ha med dem vi er glade i på en så viktig dag - ja, det er brudeparets dag, men det er også familiene og vennene våre sin dag! [/quote']

Livsvisdom dette Popelka :-) . Akkurat nå - som jeg har baby selv, skulle jeg ønske alle tenkte som deg. For jeg vil så gjerne være med, men er så usikker på om det er gjennomførbart. :-(

Gjest Poirot
Skrevet

Popelka: Bare et tips: hvis bestemor begynner å bli litt surrete kan det være greit å definere hvem som har hovedansvar for henne under selskapet, hvem hjelper henne hjem/ringer taxi, sørger for at hun har det bra osv.

Skrevet

Takk Poirot. Mamma skal snakke med broren sin nå i kveld om det, for hun vil helst slippe å ha ansvaret for henne den dagen (det høre kanskje litt slemt ut, men det er en del jobb med henne fordi hun er dårlig til besn, har dårlig hørsel og i tillegg er halvveis senil). Det kommer en venn av noen venner av oss som er taxisjåfør og henter henne rett etter middagen (da tror jeg ikke hun orker noe særlig mer). Vi overveide å bare ha henne med i kirken, men tror hun ville blitt veldig skuffet over å ikke få være med videre. Dessuten vil i at hun skal få være med for både vår egen og hennes del.

Gjest Poirot
Skrevet
Takk Poirot. Mamma skal snakke med broren sin nå i kveld om det' date=' for hun vil helst slippe å ha ansvaret for henne den dagen (det høre kanskje litt slemt ut, men det er en del jobb med henne fordi hun er dårlig til besn, har dårlig hørsel og i tillegg er halvveis senil). [/quote']

Da min fetter giftet seg var farmor med til middagen. Brudgommens far var jo veldig opptatt den dagen, så derfor hadde pappa (altså broren til brudgommens far) ansvaret for farmor, hadde henne til bords, hentet ting til henne, hjelp henne på toalettet (mamma hjelp henne på doen) osv.

Da kunne brudgommens foreldre kose seg med henne og de andre gjestene uten å måtte ha ansvaret for henne hele tiden.

Nå skal jeg gifte meg, men hun er veldig sliten. Derfor skal hun ikke i middagen, kun i kirken (om hun orker den dagen.) Broren min har hovedansvaret for dette, sammen med min onkel.

Skrevet

Det viktigste for bestemoren din er sikkert kirken. Krysser fingrene for at hun orker !

Klem

Skrevet

Dette virker for dumt... Vi var i et bryllup da vår sønn var tre måneder. Det var flere med småbarn der, og det var tilrettelagt for å ha med småbarn! En campingvogn hvor man kunne gi mat til/ stelle de små, og noen hadde med egen campingvogn hvor de kunne sove (hadde med seg babysitter som de på kjøkkenet hørte etter), og mor og far gikk med jevne mellomrom for å se til de små. Vi hadde med vår sønn til det ble leggetid, da leverte vi han til voksen barnevakt som kunne ha han til neste morgen.

Skrevet
Jeg synes folk med barn skal respektere brudeparet denne dagen og at en vielse/et bryllup er et av de største øyeblikkene i livet.

Man kan vel ikke snakke om vielsen her, da vielsen er en offentlig handling, som foregår i det offentlige rom (i allefall om det er i kirken). Ingen kan bestemme hvem som skal oppholde seg der.

Det blir jo noe annet når en snakker om bryllupsfesten.

Gjest Poirot
Skrevet

Man kan vel ikke snakke om vielsen her, da vielsen er en offentlig handling, som foregår i det offentlige rom (i allefall om det er i kirken). Ingen kan bestemme hvem som skal oppholde seg der.

Man kan jo respektere folk og ta med barn ut, selv om det er juridisk sett lov til å ha dem inne under vielsen....

Skrevet

Selvfølgelig skal en respektere brudeparet og de andre gjestene, slik at en tar barnet ut om det skriker.

Jeg oppfattet det slik at en skulle respektere brudeparet ved å ikke ha barnet i kirken heller, liksom.

Det var DET jeg mente at ikke noen kunne bestemme :wink:

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg oppfattet det slik at en skulle respektere brudeparet ved å ikke ha barnet i kirken heller, liksom.

Det var DET jeg mente at ikke noen kunne bestemme :wink:

Klart ingen kan bestemme det. Men man kan like fullt utvise respekt, hvis man vil.

:kverulerer:

Skrevet

Å sitte på bakerste benk nær døra, slik at uromomentet ved å gå ut, blir minst mulig,- det er hva foreldre med respekt for hvor de er gjør. Å ikke ta ut en skrikende unge fra slike omgivelser er lite gjennomtekt i beste fall, og uansett særdeless lite respektfullt.

Green håper dere finner en løsning dere blir fornøyd med, tror dere vil få et nydelig bryllup uansett.

Skrevet

Å sitte på bakerste benk nær døra, slik at uromomentet ved å gå ut, blir minst mulig,- det er hva foreldre med respekt for hvor de er gjør. Å ikke ta ut en skrikende unge fra slike omgivelser er lite gjennomtekt i beste fall, og uansett særdeless lite respektfullt.

Ja, enig! For å presisere hva jeg mente: Selvsagt kan man ikke nekte folk å ha barn med i en kirke, her er det snakk om å ha respekt for brudeparet! Jeg synes denne diskusjonen har blitt litt ensidig ift hva foreldre med barn har rett til - man deltar vel i et bryllup for å dele gleden med brudeparet, ikke for å skape uro eller unødvendig stress for dem...? Jeg synes det er viktig å få frem at det er flere sider av denne saken, ut fra om man er gjest eller brudepar. Begge parter må respektere hverandre og prøve å komme hverandre i møte. Men til syvende og sist: Det er brudeparets dag - og da synes jeg egentlig at det er gjestene som skal prøve å tilpasse seg mest.

Skrevet

Jeg har ikke barn selv. Vi hadde likevel barn i vårt bryllup, både store og små. Også en liten baby. Jeg engasjerte meg ikke i om denne babyen skrek eller bæsjet eller trengte mat - hun hadde begge foreldrene sine med seg.

For oss var det viktigtse at vi hadde familie og venner rundt oss. Og det hadde også inkludert en surrete mormor. Jeg hadde ønsket å hatt mormor der, jeg, men dessverre døde hun for noen år siden.

Skrevet

Hvis de ikke har barnevakt den dagen, så må jo de ta med seg babyen, det sier jo seg selv. Og så små babyer ammes.

Ellers så kommer enten ingen av dem eller bare en av dem. Jeg hadde nå ikke gjort noe problem ut av dette.

Jeg må si at baby i brullyp ikke hadde vært noe problem for meg. Det er fordi det er mange barn i min familie, så i alle brullyp vi har vært i har det vært barn tilstede.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg tror ikke noen som har en baby ønsker å lime seg fast i kirkebenken selv om babyen hyler.. (De fleste babyer griner faktisk ikke hele tiden heller). Hvia man har med seg en baby som begynner å gråte, vil vel de fleste foreldre ta med ungen ut, eller gi den mat.Kan bare ikke se at en baby i kirken kan ødelegge noe for noen, skjønner ikke at en brud kan føle at baby i kirken ødelegger hennes dag.

Hvis jeg skulle overvære en vielse, ville det aldri falt meg inn å spørre om det var greit at jeg tok med meg babyen min (ei heller større barn).

Når det gjelder middag og fest etterpå, er det jo litt annerledes, i allefall når det gjelder større barn. Men dreier det seg om en baby, syns jeg man må kalkulere med at foreldrene tar den med seg. Og jeg tror de fleste ville ønsket å ikke ta med seg babyen, men for noen er ikke dette gjennomførbart, av ulike grunner. Jeg tenker at en baby som er med, ikke er en "egen gjest" men mer noe foreldrene må ha med, som foreldrene passer og ordner med selv, uten å lage bry. (dvs ta med babyen ut og mate, bysse i søvn, etc). Vil jo også regne med at foreldre som har med baby i bryllupp forlater festen når den blir for støyende, eller hvis babyen må ha ro, etc.

Ser med andre ord ikke helt problemet.

Når det gjelder større barn (fra 6 mnd og oppover) syns jeg det blir noe annet, da spiser de selv, er ikke lenger så avhengig av morsmelk/foreldrene og gjør mer ut av seg enn soving/spising/bleieskift. Hadde jeg hatt et barn på over 6 mnd ville jeg helt klart undersøkt om det var ok å ta det med, men uansett prøvd å få barnevakt (for min egen del).

Skrevet
Jeg tror ikke noen som har en baby ønsker å lime seg fast i kirkebenken selv om babyen hyler.. (De fleste babyer griner faktisk ikke hele tiden heller). Hvia man har med seg en baby som begynner å gråte, vil vel de fleste foreldre ta med ungen ut, eller gi den mat.Kan bare ikke se at en baby i kirken kan ødelegge noe for noen, skjønner ikke at en brud kan føle at baby i kirken ødelegger hennes dag.

Hvis jeg skulle overvære en vielse, ville det aldri falt meg inn å spørre om det var greit at jeg tok med meg babyen min (ei heller større barn).

Når det gjelder middag og fest etterpå, er det jo litt annerledes, i allefall når det gjelder større barn. Men dreier det seg om en baby, syns jeg man må kalkulere med at foreldrene tar den med seg. Og jeg tror de fleste ville ønsket å ikke ta med seg babyen, men for noen er ikke dette gjennomførbart, av ulike grunner. Jeg tenker at en baby som er med, ikke er en "egen gjest" men mer noe foreldrene må ha med, som foreldrene passer og ordner med selv, uten å lage bry. (dvs ta med babyen ut og mate, bysse i søvn, etc). Vil jo også regne med at foreldre som har med baby i bryllupp forlater festen når den blir for støyende, eller hvis babyen må ha ro, etc.

Ser med andre ord ikke helt problemet.

Når det gjelder større barn (fra 6 mnd og oppover) syns jeg det blir noe annet, da spiser de selv, er ikke lenger så avhengig av morsmelk/foreldrene og gjør mer ut av seg enn soving/spising/bleieskift. Hadde jeg hatt et barn på over 6 mnd ville jeg helt klart undersøkt om det var ok å ta det med, men uansett prøvd å få barnevakt (for min egen del).

Dette var bra sagt, og jeg slutter meg til det.

Vi hadde btw en baby i bryllupet vårt, og det var aldri noe problem. Hørte henne ikke og så henne omtrent ikke - hvertfall ikke mer enn jeg ville selv :wink:

Skrevet

Takk for mange svar. Har byrja å tenke at det kanskje ikkje er noko problem å ha babyen der (men synast likevel det er rimeleg frekt å ta det som ei sjølvfølge at den får vere med!). Men eg vil ta ein prat med mamman om at eg er bekymra for "bråk" i kyrkja slik at dei tar han med ut viss det skulle vere behov. Kan jo vere at den sover heile tida, men slikt kan ein aldri vite. Har vore i ein del vigsler der heile seremonien har vorte øydelagd av skriking :evil: Og eg synast overhode ikkje det er noko søtt! Då synast eg nokon bør ha vett til å ta med den stakkars ungen ut!

Har og tenkt å seie at foreldra kan få nytte eit rom på hotellet viss det kan vere til hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...