Gå til innhold

baby i bryllaup

Fremhevede innlegg

Skrevet

Helt enig.

Det er noe helt annet å omgås folk når de har med småbarn enn når de ikke har dem med. Er ganske vanskelig å føre en ordentlig samtale med en som feks prøver å mate en 2-åring samtidig...

Og bryllup er som regel mest en voksenfest. Man tar jo ikke med seg en baby på vorspiel heller...eller på en innflyttingsfest...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke snakk om et barn på 2 år her da, men et barn på noen uker som trenger amming! Jeg hadde ALDRI satt fra meg en noen uker gammel baby en hel dag, de fleste tar jo ikke flaske enda da så sant de blir ammet.

Og ja, hos oss tar venner med babyer på diverse tilstendinger, de sover i et annet rom og har det kjempegreit og mor og far får allikevel være sosiale!

Gjest Madley
Skrevet

To av våre gjester er nybakte mødre. Den ene er forloveren min!

Og jeg ser ikke problemet skal jeg være ærlig...

Må det puppes så må det pusppes..Og gråter barna så gråter de. Jeg regner med at de tar dem med seg ut og roer dem. Har andre ting å bekymre meg mer for enn akkurat dette :roll:

Skrevet

Det jeg synes er trist er at dette i det hele tatt er et problem for bruden.

Et så lite barn vil ikke bli noe uromoment, men det vil selvfølgelig gjøre det mer slitsomt for foreldrene som må gå ut med det, gi det mat osv. Jeg synes synd på dem som var invitert i bryllup når barnet er så lite. Skjønner godt at det er vanskelig med barnevakt. Skjønner også godt at de strekker seg langt for å være med og feire bryllupet til en god venninne, selv om det blir noe amputert når babyen er med. Men hva gjør man ikke for gode venner???

At det ikke er "lagt opp til" at barn skal være med er hun sikkert klar over. Likevel vil jeg påstå at SÅ små barn nesten må regnes som vedheng uansett, dersom foreldrene blir invitert.

Det mest utrolige er at bruden reagerer. :roll:

Et bryllup er IKKE et vorspiel eller en hvilken som helst fest. Derfor betyr det ekstra mye å komme. Hadde det vært en hvilken som helst fest hadde de vel holdt seg hjemme? Er det det som er ønskelig?

Skrevet

I min kusines bryllup i mars var det en del barn i bryllupet, både babyer og større barn. De hadde ordnet et rom i festlokalet der alle foreldrene kunne ha baby-tingene, og der alle barna kunne legge seg og sove i soveposer når middagen var over.

Har i utgangspunktet ikke tenkt å ha barn med i mitt bryllup, men hvis det kommer noen vil vi stille med barnepike slik at foreldrene slipper å være bekymret for barna sine. Har familie som bor utenbys, så det er jo godt mulig at de må ha med seg barna. Vil heller ha med barna enn at foreldrene må takke nei!

Skrevet

Takk for mange svar! Ja, eg er kanskje egoistisk som ikkje har lyst til å ha ein hylende baby i bryllaupet. Eigentleg synast eg det største problemet er vigselen, men den er jo offentleg og open for alle, så det der jo ikkje noko å gjere med!

Vi skal ha 3 born i bryllaupet. Den eine er nevøen vår som kjem langvegs frå, også er det brurepika og broren som kjem frå England. Venninna mi med babyen bur ikkje så veldig langt frå der vi skal gifte oss, også kan dei fint få besteforeldre til å vere barnevakt vil eg tru. Dei kan og reise heim mellom kyrkja og middagen viss dei vil, vi har nokre timar i mellom...

Er redd det skal balle på seg med fleire som plutseleg skal ha med ungar. Eg skjønar eigentleg ikkje at dei ikkje heller vil ha fri frå baby ein kveld eg, men no har eg ikkje ungar sjølv så sånt forstår vel kanskje ikkje eg?

Veit ikkje heilt kva eg skal gjere eg. Vil jo ikkje fornærme nokon heller.

Har tenkt på 2 alternative framgongsmåter, viss eg i det heile skal seie noko:

1. Hyggeleg at de vil kome. Vonar det ordnar seg med barnevakt.

2. Hyggeleg at de vil kome. Men fint om de kan få barnevakt til babyen. Mange av gjestane har små ungar og for å setje ei grense er det berre nevøen vår og brurepika+bror som kjem. Vonar det er ok?

Er det heilt tåpeleg? Hm :roll:

Skrevet
Ja' date=' eg er kanskje egoistisk som ikkje har lyst til å ha ein hylende baby i bryllaupet. [/quote']

En baby på 3 mnd er ikke automatisk hylende da, vet du...

Mye går jo da fremdeles ut på mat, skifting og soving...

Hvorfor skal de ønske fri fra sin lille på 3 mnd.

Man rekker vel ikke å bli "lei" allerede på den tiden..

(sier jeg som heller ikke har barn)

Jeg vil tro at foreldrene til et lite barn på 3 mnd er så knyttet til barnet, at de ikke ønsker å la andre passe det en hel dag heller...

Og om barnet skal mates med pupp, så er jo det vanskelig om noen andre skal passe... Ikke alle små barn som tar flaske....

Gjest Poirot
Skrevet

De jeg kjenner som har barn på kun noen få måneder har den med seg i bryllup. Men de har gjort avtale seg imellom: hvem som skal ha hovedansvaret. Denne tar babyen vekk med en gang den begynner å skrike. Dette betyr også at de ikke nødvendigvis drar hjem sammen.

Skrevet
Hadde faktisk regnet med at lillejenta var inkludert i invitasjonen dersom jeg hadde blitt bedt i bryllup...

Det må da være toppen av frekkhet, regne med at de som ikke står på invitasjonen også er invitert.....

Vi inviterte ikke babyer i vårt bryllup, og de vi kjenner som har bittesmå skaffet seg barnevakt. Vi hadde to stykker som tok seg jevnlige turer på do for å pumpe seg, den enes baby var for første gang hos mormor, en prematur liten skal somm ikke engang skulle ha vært født på den tiden.......

Skrevet

Datteren til noen venner av meg var på besøk hos mormor uten mamma og pappa for første gang da hun var ganske liten, og det var faktisk bare stas.

Skrevet

Jepp. Folk er forskjellig. Forsøkte selv barnevakt en kveld da datter'n min var fem uker. Gjør det ALDRI igjen! Etter en time hadde hun begynt å illskrike, og holdt det gående til jeg kom. Helt umulig å få henne til å ta flaska, enda det ikke hadde vært problem da vi hadde forsøkt tidligere. Og helt grusomt å høre henne i bakgrunnen da de ringte, og få vite at hun hadde holdt på en time, og det tok enda en time før jeg rakk frem. :cry: Jeg vil ikke datteren min (eller noen barnevakt) så vondt. Bare tanken på den fortvilte ungen som hadde skreket sammenhengende i nesten tre timer. :(

Et barn på over et halvt år har jeg ingen problemer med å overlate til barnevakt. Men et mindre barn vil ikke bli noe problem for andre enn foreldrene.

Jeg hadde svart med alternativ 1.

Men det er jo andre barn der. En liten baby kan jo umulig bli noe problem. Det blir sikkert ikke noe problem vedr. om flere tar med unger. Unger er ikke invitert. Det at noen må ta med en baby er helt annerledes enn at noen ber om å ta med et barn som løper rundt.

Skrevet

Hva er problemet? Begge foreldrene er jo med og de tar da vel ut en skrikende unge?

Og det er vel bedre enn at de ikke kommer? Vær glad for at de vil være der og dele dagen med dere, du - dette ordner seg.

Hvis jeg hadde hatt en ny baby, så ville jeg likevel ha gått i bryllupet, og hadde jeg fått høre at bruden ble sur for at jeg tok med babyen, kunne det seriøst bare vært det samme!

Skrevet
Hva er problemet?

Hvis jeg hadde hatt en ny baby, så ville jeg likevel ha gått i bryllupet, og hadde jeg fått høre at bruden ble sur for at jeg tok med babyen, kunne det seriøst bare vært det samme!

:Nikke:

Hadde vært gøy å vite hvor mange av dere som har skrevet her som har barn....

Skrevet

Vi hadde mange barn i bryllupet vårt. Syntes bare det var koselig!!

Jeg respekterer naturligvis at enkelte ikke vil ha babyer i bryllupet sitt. Men for å være ærlig så skjønner jeg det ikke helt. Fordi mammaen til en baby på bare noen måneder faktisk er matfatet til babyen - og ved å si at babyen ikke er velkommen så vil det i veldig mange tilfeller automatisk si at mammaen ikke kan komme heller.

For meg ville det ha vært viktigere å ha mammaen der, enn å ikke ha babyen der.

Skrevet

Jeg er to barnsmor og vet med erfaring at det er vanskelig å elte en 2 mnd gammel baby til en barnevakt. Det er et fåtall som bruker flasker i den alderen, de fleste ammes enda. Bryllupet ditt kan kan havne i "øke" dagen til babyen og da krever den pupp omtrent annehver time, og av og til hver time. De fleste babyer på den tiden spiser, raper ev, må skiftes på rett etter måltidet og sover da en 2-3timer av og til lengere. Hadde jeg blitt invitert når mine var så små ville jeg ha hadt den med, var baby uønsket, ja da hadde jeg blitt hjemme. Hadde ikke anstrengt eller gjort ett forsøk på å skaffe barnevakt..

Men det er deres dag vil dere ikke ha med barn, så synes jeg at du bør si dette til din din venninde, så hun selv kan ta en avgjørelse om hun vil komme eller ikke. De fleste mødrene jeg kjenner til inkl meg, går ut med babyen om den gråter, så den ikke skal forstyrre..

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva som er problemet jeg heller........... En liten baby gjør vel ingen "skade" ???

Her tror jeg man "lager et problem" om man gjør et nummer ut av dette?

Og jeg synes IKKE det er frekt å ta med et spedbarn i bryllup. Ville tatt det som en selvfølge jeg at et spedbarn fulgte med foreldrene...........

Men - det er meg da! :roll:

Har vært i flere brylluper og større selskaper hvor spedbarn har vært med - og jeg kan ikke huske at det noen gang har vært noe problem!

Lykke til med bryllupsdagen - med eller uten spedbarn til stede. :wink:

Skrevet

For the record, jeg har barn selv, opptil flere faktisk... Og syns at man skal respektere en invitasjon og faktisk lese det som står der. Jeg ville aldri tenkt på engang å ta med meg en baby i et bryllup m.m. de som inviterte sa selv at det var greit. Å ha en barnevakt er da ikke noe problem, jeg hadde barnevakt til mine da de var ganske så små uten problemer... Og har ikke mammaene gått fra dem alene hos pappaen heller når de er så små...?

Da må det vel kunne ordnes slik at mormor kan passe mens de er i kirken, puppetid i mellom, mormor passer under middagen, så puppetid osv... Hvorfor lage et problem som ikke er der.....

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg ville heller ikke møtt opp i et bryllup med baby uten å ha spurt.

De fleste av mine venner som har fått barn har begynt å bli klare for en fest etter en del uker etter fødselen. Da har de ikke med seg babyen.

Da klarer man jo å gå i bryllup også (ihvertfall om det ikke er slik at man må overnatte borte).

Sier ikke at dette gjelder for alle, men i min vennekrets hadde det altså ikke vært noe problem å la babyen være hjemme, så får evt far være hjemme med morsmelk på flaske.

Skrevet

Syns det er helt greit å ikke ønske seg babyer/spebarn i bryllup jeg - det er brudeparets dag. :-)

Men da utestenger man også enkelte venner som har små barn. Selv om dere kjenner noen som har hatt barnevakt til sine små, eller dere selv festet "noen uker" etter fødselen, er det ikke slik for alle.

Og et par som har fått barn i mai, kan vanskelig forestille seg hvor stort barnet er når det er tre måneder i august, eller hvordan det vil være å ha barnevakt til barnet da. Tar det flaske? Får det sove? Etc.

Selv er jeg mor til en 6 måneders gammel tulle som aldri har hatt barnevakt, som fremdeles ikke tar flaske (og JA - vi har prøvd!!), som ikke vil være alene med pappa en gang (og JA - vi har prøvd det også!) og som er i en periode nå hvor bare mamma får holde. Kult med barnevakt da? Nix. Kunne jeg tenke meg en fest? Jaaada!! Kunne jeg tenke meg en kveld uten å være mamma? Ja, veldig. Er det gjennomførbart? Nei.

Vi skal i to brylluper i august, og jeg tar selvsagt ikke med vesla i noen av dem, fordi hun ikke er invitert. Men det er ikke sikkert at jeg kan være i noen av dem særlig lenge. Og det er brudeparene som velger dette for meg.

Syns forøvrig løsningen med eget rom og evt. barnevakt for barn/babyer i selskapslokalet var kjempefin. Om noen av mine brudepar hadde tenkt på det, ville det gjort kvelden myyyye bedre for meg. Men jeg forventer det selvsagt ikke da.

Uansett - når dette betyr så mye for deg, syns jeg du skal si fra. Så lenge det er så viktig for deg å ikke ha barn der at du er villig til å feire uten din venninne, for det er mye sannsynlig at hun da ikke kan komme.

Gjest ~Bridezillah-killah~
Skrevet

Har tenkt på 2 alternative framgongsmåter, viss eg i det heile skal seie noko:

1. Hyggeleg at de vil kome. Vonar det ordnar seg med barnevakt.

2. Hyggeleg at de vil kome. Men fint om de kan få barnevakt til babyen. Mange av gjestane har små ungar og for å setje ei grense er det berre nevøen vår og brurepika+bror som kjem. Vonar det er ok?

Er det heilt tåpeleg? Hm :roll:

Ja. Dette er tåpelig. Så små barn tar normalt bare pupp, og må være med dit mamma drar med maten. Derfor er det ingen som vil ta det ille opp om store barnm ikke får være med, mens dette knøttet sover i vogna si under middagen.

Prøv alternativ 3.

3. Hyggelig at dere vil komme, men husk å avvenne babyen fra puppen først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...