Green Skrevet 24. juni 2004 #1 Skrevet 24. juni 2004 Ei venninne av meg som er invitert (+mannen) i bryllaupet vårt fekk ein baby i mai. Fekk ei tekstmelding (eigentleg ang. nokon anna) om at dei gjerne ville kome, men kan hende at dei må ta med babyen. Kva seier ein til sånt då? Synast jo at ho i det minste kunne spurt om det var greit for oss... noko det ikkje er! Frykter skrik og skrål under vigsel og middag :-? Eg kommenterte det ikkje, for eg visste ikkje kva eg skulle skrive utan at ho vart fornærma eller noko. Ho er liksom ikkje sånn ei venninne som eg berre kan seie ting rett ut til heller føler eg... Kva ville de gjort?
Lullu Skrevet 24. juni 2004 #2 Skrevet 24. juni 2004 Skjønner dere godt. Dette er vanskelig... Du kan jo skrive noe som: "Utrolig hyggelig om dere vil komme. Er ikke lagt opp til barn i bryllupet vårt, men vi håper jo allikevel dere har mulighet til å komme. Det hadde vi satt pris på."
Lissemor Skrevet 24. juni 2004 #3 Skrevet 24. juni 2004 Om barnet begynner å gråte,tar hun vel barnet ut derfra??Er jo ikke bare-bare å overlate en liten baby til andre heller da...?
Gjest Madam Felle Skrevet 24. juni 2004 #4 Skrevet 24. juni 2004 Jeg hadde sagt i fra, for det er tross alt deres dag. Ønsker dere ikke en baby tilstede så vil dere ikke det, og da må det respekteres.
vimsa Skrevet 24. juni 2004 #5 Skrevet 24. juni 2004 Vi hadde en baby på 2 mnd i vårt bryllup, og det gikk knirkefritt! Moren tok bare med seg vesla ut når hun begynte å sutre litt. Vi merket ikke engang at den lille var der! OG som Lissemor sa. er det jo ikke bare bare å overlate en liten baby til andre heller... Men det er tross alt deres dag, og dersom du/dere ikke vil ha en baby der, så er det jo bare å si ifra! Det burde de aller fleste skjønne!
Holly Hobbie Skrevet 24. juni 2004 #6 Skrevet 24. juni 2004 Vi har maattet godta masse barn og to babyer i bryllupet vaart. Mannens to sosken har tre barn under 7 aar hver, og de kommer langveisfra og kunne ikke ha kommet om de ikke fikk ta med ungene. Tre av dem skal vaere brudebarn, og det er hyggelig aa inkludere dem paa den maaten. Den yngste av barna er fire maaneder, og den skal ligge i kurven sin rett ved mamma gjennom middagen. Litt graating faar vi taale, haaper hun tar ham med ut en tur hvis han skriker under en tale...Synes ikke det er ideelt med smaa barn i bryllup, men vi har ikke noe valg. Har skaffet tre barnepassere til de andre barna, som skal vaere i en bygning ved siden av festlokalet. Tror egentlig de vil vaere et stoerre problem enn den minste. Babyer sover jo en del og holder seg hvertfall i ro! Tipper du ikke kommer til aa merke saa mye til han/henne, jeg!
Pip Skrevet 24. juni 2004 #7 Skrevet 24. juni 2004 Vår nevø var ein mnd. gammal i vårt bryllaup, og var sjølvskriven gjest. Han var det einaste barnet der, og hadde me ikkje gått inn for det, hadde me neppe merka at han var der! Mora hadde sjølvsagt forbreredt alt godt ang. mating og sånn, og det var rett og slett ikkje noko problem. Det er jo ikkje så enkelt å overlate så små barn til andre ein heil dag heller då - særleg ikkje viss dei har litt veg å reise og sånn...
lille mor Skrevet 24. juni 2004 #8 Skrevet 24. juni 2004 Når vi giftet oss var det 3 vennepar av oss som nettop hadde fått baby. Vi fikk en datter av en kolega av mannen min til å være barnevakt for alle. Slik kunne alle være med på bryllupet, og når en var sulten eller noe så kom hun bare å hentet en av foreldrene. Det var en kjempefin løsning i og med at hun var på samme sted som foreldrene, men de fikk allikevell tid til å spise osv. Jeg hadde villet at mitt vennepar skulle kommet uansett. Er gled i vennene mine og barna demses. Og en slik dag er til for å dele med alle, føler jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 24. juni 2004 #9 Skrevet 24. juni 2004 Vi vil ikke ha babyer eller barn i vårt bryllup. Vi har også gjester med små barn, blant annet fikk forloveren til samboeren min en baby i april. Dette paret har imidlertid skaffet barnevakt, og kommer uten baby. Bryllupet vårt er også i august, og babyen vil da altså være fire måneder. Prøv å forklar småbarnsmoren hvordan dere tenker. Si at dere ikke hadde tenkt til å ha noen barn i bryllupet deres.
Lullu Skrevet 24. juni 2004 #10 Skrevet 24. juni 2004 Helt opp til hver enkelt hva man velger å gjøre syntes jeg. Om folk velger å ha barn i sitt bryllup, vær så god. Vi har selv en datter som er 1,5 år når vi gifter oss. For oss var det "uaktuellt" å ha henne med denne dagen. Har ikke noe med å gjøre at vi ikke koser oss med henne, eller at vi FINT klarer oss uten henne. Vi vil at denne dagen skal bli vår, og vi vil konsentrere oss om hverandre. Blir dans og alkoholservering, inget sted for barn syntes vi. Hun skal være tilstede i kirken og hos fotograf. Deretter drar hun og de andre brudebarna hvert til sitt (i vårt tilfelle - hjem til en av naboene). Vi ønsker også å tilbringe formiddagen for oss selv på hotellet, og skal ikke hente henne før ettermiddagen. Blir nok da en fryd å se henne igjen, selv om vi nok ikke har savnet henne spesiellt under festen. Vi vil være kjærester denne dagen, og ikke "mamma og pappa" som hver dag ellers. Hadde bestemt oss å dra på bryllupsreise uten Vesla også (1 uke), men regner nå med at hun blir med allikevel (gikk så fint når hun var med til syden nå). Har et par venninner som føder nå i juli og august. Begge de to har ikke en gang nevnt at de skal ha med barna. De tar det som en selvfølge at barna ikke skal bli med. Bryllupet vårt er en voksenfest, og slik er innstillingen i hele vennegjengen. Dersom det hadde oppstått "et problem" slik at foreldrene MÅTTE være med barnet denne dagen, hadde de fått ta med barnet selvsagt. Vil jo ha vennenne mine der - uansett. Regner jo med at de hadde tatt ansvar, og gått utenfor dersom barnegråt under taler. Hva de selv syntes om alkohol, dans osv. og barn, er jo helt opp til dem. En baby skjønner jo ikke så mye allikevel Enklere å ha med en baby i bryllup, enn eldre barn. Og på en annen side, er det enklere med barnevakt til baby, enn med større barn. Vel - gjelder vårt tilfelle da, der Vesla sov hele natten fra hun var 2 mnd Nå skjønner hun jo at hun sover borte. Værre å dra fra henne nå syntes vi.... Oj - dette ble litt langt :oops:
-ida- Skrevet 24. juni 2004 #11 Skrevet 24. juni 2004 Vi skal ha en baby i vårt bryllup, de andre har de hos barnepassere. Håper det går bra eller at de skjønner at det er vår dag og at vi ikke vil ha babyen der om den er til bry. Da får de reise tilbake til hotellet igjen, i allefall en av dem.
Gjest ~Bridezillah-killah~ Skrevet 24. juni 2004 #12 Skrevet 24. juni 2004 Jeg ser ikke problemet!!! Så lenge babyen har med begge foreldre på festen er det til en hver tid to mennesker som kan ta vare på ungen. Jeg tror ikke det blir problemer hverken med støy, lukt eller uønsket oppmerksomhet vendt en annen vei enn mot hovedbordet. Dere lager jo problemer ut av ting som er både normalt og vanlig ellers i livet!
Gjest MrsL Skrevet 24. juni 2004 #13 Skrevet 24. juni 2004 Babyen er såpass liten ennå at jeg ville latt henne ta den med
Lotte20 Skrevet 24. juni 2004 #14 Skrevet 24. juni 2004 Kan ikke gjøre annet enn å snakke for meg selv.... Lillejenta mi er en mnd eldre, og aldri i verden om jeg hadde dratt uten henne. Jeg ammer enda (det er vel ganske naturlig ettersom hun bare er 3 mnd....) og tåteflaske har hun ikke vent seg på. Så for min del hadde det blitt vanskelig å dra i bryllup uten henne. Hadde faktisk regnet med at lillejenta var inkludert i invitasjonen dersom jeg hadde blitt bedt i bryllup... Men jeg hadde selvsagt gått ut med ho om ho hadde blitt urolig !! Hva med å tipse henne om å finne seg en barnevakt som kan være like ved lokalet (trille, evt gi tåteflaske, skifte bleier, bysse i søvn m.m.) slik at hun kan være med på festen uten å ha ungen på arma hele tida. I vårt bryllup kommer det masse barn, både smått og stort, og da har vi ordna med campingvogn som står utafor lokalet, hvor noen av barna skal sove. Lillejenta vår skal sove i vogna på et stille rom, med egen barnevakt....og forhåpentligvis tar hun tåteflaske innen den tid.
Vimsevips Skrevet 24. juni 2004 #15 Skrevet 24. juni 2004 Dette er det dere som bestemmer vil dere ikke ha barn, babyer eller spedbarn der, så si nei. En baby på 3mnd kan fint være hos barnevakt en kveld, så fremt foreldrene er innstilt på det. Om de derimot er tilreisende til bryllupet synes jeg det kan være litt for mye forlangt, men det er min mening. Selv hadde vi med Vesla i bryllup da ho var 5 uker, men det er stor forskjell på 5 uker og 3mnd. I bryllupet vi var i, fikk vi plasspå enden slik at Vesla kunne ligge i vogna si rett ved siden av. Jeg passa på å mate ho før og etter kirka og rett før middagen. Ho sov seg gjennom kirka og nesten hele middagen. På den siste talen våkna ho, så da sneik jeg meg lett ut døra like ved. Fikk mange gode tilbakemeldinger etterpå, på hvor fint det hadde gått. Men som sagt dette er i bunn og grunn helt opp til dere. Og i det bryllupet sto vi alle tre på inbydelsen, og det er tross alt en vesentlig forskjell.
Lullu Skrevet 24. juni 2004 #16 Skrevet 24. juni 2004 Jeg ser ikke problemet!!! Så lenge babyen har med begge foreldre på festen er det til en hver tid to mennesker som kan ta vare på ungen. Jeg tror ikke det blir problemer hverken med støy, lukt eller uønsket oppmerksomhet vendt en annen vei enn mot hovedbordet. Dere lager jo problemer ut av ting som er både normalt og vanlig ellers i livet! Er vel heller ikke noe stort problem... Men om brudeparet ikke ønsker barn tilstede, er vel det bare å respektere? Blir jo selvsagt noe helt annet om babyen bare tar pupp. Da må jo mor være tilstede. For å se det fra en annen side - er vel også deilig for foreldrene ha en festdag sammen med venner uten å være mamma og pappa? Store forskjeller her, men i vårt tilfelle syntes vi det er deilig med barnepass i ny og ne. I bryllup vil vi hvertfall unne oss en alene kveld - selv om Vesla hadde blitt bedt med. Ja, ja, ja - hun er en del av familien og vi elsker henne over alt på jord. Men allikevel?
ringblomst Skrevet 24. juni 2004 #17 Skrevet 24. juni 2004 Nå har jeg ikke lest alle andres svar, men jeg tenkte også litt som deg når vi hørte om flere som mest sannsynlig kom til å ta med babyen sin i bryllupet. Men hvem vil forlate sin x måneder gamle baby? Ikke mange vil jeg tro, og i hvert fall ikke de som kommer langveisfra. Synes det hadde vært for synd at flere ikke kunne komme selv om vi egentlig har et barnefritt bryllup - så får det heller være noen babyer, som de får ta ut hvis det blir noe gråt. Kommer til å gå så bra så .
nat26 Skrevet 24. juni 2004 #18 Skrevet 24. juni 2004 Jeg ser ikke problemet i det hele tatt jeg.Man må jo respektere brudeparet om de ikke vil ha unger til stedet,men man må også respektere foreldrene som ikke vil overlate en baby på x mnd hos noen andre!De går jo bare ut med ungen hvis den begynner å skrike
Rose Skrevet 25. juni 2004 #19 Skrevet 25. juni 2004 Så utrolig EGOISTISKE noen bruder her inne er! Hysteriske for at litt barnegråt skal ødelegge deres perfekte dag??? Stjele oppmerksomheten??? Ærlig talt, man kan ikke forvente at gjester setter bort en baby på noen måneder en hel dag. Og begynner den å gråte så er det jo bare for foreldrene å ta den med ut en tur. Vi hadde selv en baby i vårt bryllup og det var da ikke noe problem. Det ble ordnet med et rom hvor de kunne legge den lille, og tanken på å nekte de å ta med den lille slo meg aldri. Antar etter som dere inviterer gjestene ønsker dere også at de kan komme, og da er det opp til brudeparet å legge forholdene til rette slik at det lar seg gjøre. MAKAN!
Lullu Skrevet 25. juni 2004 #20 Skrevet 25. juni 2004 Så utrolig EGOISTISKE noen bruder her inne er! Hysteriske for at litt barnegråt skal ødelegge deres perfekte dag??? Stjele oppmerksomheten??? Ærlig talt, man kan ikke forvente at gjester setter bort en baby på noen måneder en hel dag. Jeg hadde aldri tenkt at en baby ville stjele oppmerksomheten Og barnegråt er vi vant med. Er absolutt ikke det det er snakk om! Mulig vi har denne innstillingen fordi vi ALDRI har hatt problemer med å overlate Vesla til noen andre til overnattingsbesøk hos besteforeldre eller tante. Kan ikke skjønne hvorfor dette skulle være så vanskelig? Mye værre å overlate henne borte nå syntes vi. Nå skjønner henne jo selv at hun ikke er hjemme. En baby savner ikke foreldrene sine, så lenge han/hun får kos/mat/stell andre steder. Er noe helt annet om mor kun ammer, barnet har kolikk osv. osv. Vi har bedt uten barn, og det syntes jeg alle kan respektere? Mine venninner tenkte barnevakt så fort de hørte om bryllupet, så her er dette helt vanlig. Om en absolutt måtte ha med barnet, vær så god. Vil jo selvsagt ha venneparet der! Man kan jo ikke forlange at brudepar "respekterer" (?) foreldre og derfor ber med barna?? Er vel heller foreldrene som bør prøve på å skaffe barnevakt spør dere meg..... Våre venner er veldig glade for at vi til tider har prioritert barnevakt. Ikke fordi de ikke liker barn, men fordi de syntes det er gøy å være sammen med oss som venner og ikke som foreldre. Når vi har med Vesla, blir det jo automatisk til at vi vier henne masse oppmerksomhet. Når jeg skal på besøk til venninner, lar jeg henne være hjemme med pappa slik at jeg kan være meg selv å la skravla gå... Ingen som tenker slik? Deilig uten barn i ny og ne syntes hvertfall vi :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå