Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er en ferdig utdannet grafisk designer og tenker å jobbe som frilans! Da har jeg litt spørsmål om ENK (enkeltmannsforetak)..

- Er det gratis?

- Hvordan er det med papirer og selvangivelse?

- Hypotetisk; Jeg får ikke noe oppdrag og ikke tjener noe på et år.. er det mye jobb når det kommer til selvangivelsen og papirarbeid?

- Samme spørsmål som ovenfor, men jeg har en fast jobb til siden.

- Er det noe vits å registrere ENK dersom man ikke får så mye oppdrag? Kan man ikke bare sende faktura?

Finner ikke på noen andre spørsmål for øyeblikket, men håper at det finnes en sjel eller to som kan bruke sin tid på å hjelpe meg! :blomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen ekspert, har ENK selv, menh ar ikke brukt det. Håper noen aresterer meg om jeg opplyser om noe feil.

1. Ja det koster ingenting å opprette og det går rimelig fort

2. Man må føre et regnskap og innrapportere. Finnes eget skjema for dette

3. Da skriver man det på selvangivelsen og fylle ut 0 på inntrkter. Dette gjorde jeg i år. Ikke noe stress, eneste er at pga at jeg har dette får verken jeg eller min kone oppgjøret før til høsten.

4. Jeg har og hatt fast jobb, samme som over.

5. Om du skal levere faktura må du vel ha et selskap av noe slag, tror ikke du kan levere faktura som privatperson, da blir det lønn.

Skrevet

Ingen ekspert, har ENK selv, menh ar ikke brukt det. Håper noen aresterer meg om jeg opplyser om noe feil.

1. Ja det koster ingenting å opprette og det går rimelig fort

2. Man må føre et regnskap og innrapportere. Finnes eget skjema for dette

3. Da skriver man det på selvangivelsen og fylle ut 0 på inntrkter. Dette gjorde jeg i år. Ikke noe stress, eneste er at pga at jeg har dette får verken jeg eller min kone oppgjøret før til høsten.

4. Jeg har og hatt fast jobb, samme som over.

5. Om du skal levere faktura må du vel ha et selskap av noe slag, tror ikke du kan levere faktura som privatperson, da blir det lønn.

Takker for svar! Er helt ny på sånne ting som dette så jeg beklager dersom noen av spørsmålene virker dumme!

Det som bekymrer meg mest er egentlig selvangivelsen, har lest og hørt at det er satan selv! Får jo en til å tenke seg om..

Virker jo ganske så greit med tanke på svarene jeg har fatt av deg.. bare en ting til; Navnet som man skal registrere inn må innholdet etternavnet, kan jeg bare skrive hele navnet mitt?

Og så bruke et annet navn for kundene og markede? EKS. registrerer "Linn Nordmann" som firma navn, men bruker "Kaffe Design" utad.. er det lov?

Skrevet

Det vet jeg ikke - ingen kan vel klage på hva du skriver i en mail, på en nettside eller på en reklameplakat, men organisasjonsnummer og navn på fakturaen må nok stemme med riktig ENK-navn.

Jeg leste et sted at det går fint an å kalle firmaet sitt for Linn Dorothea Kulesen (regner med det er ditt egentlige navn) og at dette kunne være gunstig mhp. kjøpt av produkter. Han som foreslo det mente at man da kunne handle ting på firmaet, men benytte seg av forbrukerkjøpsloven siden det er ditt personlige navn, utsalgsstedet vet jo ikke forskjell. Litt spekulativt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det vet jeg ikke - ingen kan vel klage på hva du skriver i en mail, på en nettside eller på en reklameplakat, men organisasjonsnummer og navn på fakturaen må nok stemme med riktig ENK-navn.

Jeg leste et sted at det går fint an å kalle firmaet sitt for Linn Dorothea Kulesen (regner med det er ditt egentlige navn) og at dette kunne være gunstig mhp. kjøpt av produkter. Han som foreslo det mente at man da kunne handle ting på firmaet, men benytte seg av forbrukerkjøpsloven siden det er ditt personlige navn, utsalgsstedet vet jo ikke forskjell. Litt spekulativt.

Å beklager for sen svar! Var på ferie! =P

Hvordan er opplegget med "lønn til seg selv"? Kan ikke være så enkelt som å overføre pengene fra ENK konto til brukskonto, eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...