Gå til innhold

slettet

Anbefalte innlegg

Gjest Ketchupjenta
Skrevet (endret)

slettet

Endret av Ketchupjenta
Videoannonse
Annonse
Gjest Ketchupjenta
Skrevet (endret)

slettet

Endret av Ketchupjenta
Skrevet

Jeg har lyst til å slenge på ett spørsmål til: Hva regner du som å overspise?

Kroppen forbrenner kalorier hele tiden. Kalorier inn og ut gjelder fortsatt. Det kreves 7000 kalorier over vedlikeholdsnivå for å gå opp en kilo. Det du tenker på mht lavkarbo, er ketose. Hvor fort man kommer inn i ketose, må andre svar på.

Hva jeg gjør for å unngå å overspise? Jeg "teller kalorier", fører inn alt jeg spiser i myfitnesspal, spiser "fem om dagen" (gjerne fler), passer på å få i meg en passe sammensatt diett hver dag, med frukt, grønt, knekkebrød, melk, ost, leverpostei, poteter, ris, kjøtt, fisk, nøtter... i det hele tatt, vanlig mat, jeg sørger for at jeg er velernært. Jeg tror mye av grunnen til mitt sukkersug og min overpising skyldtes feilernæring og mangel på (kunnskap om) porsjonskontroill. Når det er en spesiell anledning, kan jeg spise litt av det som blir servert, uansett hva det er, såfremt jeg liker det, da. Jeg klarer nå å ta feks en kjeks, to ruter sjokolade, en kule is og to never potetgull. Selv om jeg har lyst på mer, klarer jeg å stoppe. Jeg spiser heller ikke sånn hver dag. Men jeg kan ta en liten bit sjokolade hver dag om det er "plass i budsjettet".

Gjest Ketchupjenta
Skrevet (endret)
Den 7/10/2014 at 14.48, Pringle skrev:

slettet

Endret av Ketchupjenta
AnonymBruker
Skrevet

For å hindre overspising sørger jeg for å spise nok mat til faste måltider hver dag. Spiser også mest fett, proteiner og grønnsaker, slik at blodsukkeret ikke går helt crazy og jeg blir desperat etter mat.

Anonymous poster hash: cac7e...5fc

• Liker 1
Skrevet

Tror det er viktig å spise jevnt og sunnt utover dagen (mat som metter), og holde blodsukkeret stabilt. Lavt blodsukker kan ofte føre til søtsug, og søtsug fører gjerne til overspising! Jeg har slitt en del med dette selv, og de periodene jeg overspiser minst er de periodene hvor jeg passer på å spise jevnt gjennom hele dagen.

AnonymBruker
Skrevet
Jeg overspiser, men kun de dagene jeg spiser lite, så egentlig er det ikke overspising ettersom kcalinntaket ikke overstiger 4000 kcal i løpet av en dag. Spiser lett 2000-2500 kcal på 1-2 timer og spiser ikke mer etter dette. Det som gjør at jeg overspiser er smaken på ting jeg liker veldig godt. For meg hjelper det å holde helt unna snop - jeg elsker potetgull, is, smågodt og sjokolade, smaker jeg litt kake for eksempel, våkner lysten på usunn mat og da spiser jeg masse usunt.
Etter overspisingen føler jeg med dårlig og har dårlig samvittighet og spiser litt mindre, andre ganger ender jeg opp med å overspise to dager på rad. Det viktigste er å spise som normalt etter overspisingen.
For meg har det blitt kos = snop, og også når jeg kjeder meg, men jeg prøver å skjerpe meg. Nå har jeg begynt å drikke pepsi max når jeg får lysten på noe usunt, og i dag har det hjulpet, har drukket 2 pepsi max (2 0,5 liters flasker) og har ikke spist noe usunt.
Nå er jeg ganske slank og kan spise mye på dager der jeg er aktiv, så jeg legger ikke på meg så mye av dette, kroppen samler bare vann når jeg spiser mat med mye salt eller mye karbo.

Anonymous poster hash: ea9af...0d1
Skrevet (endret)

Jeg overspiser, men kun de dagene jeg spiser lite, så egentlig er det ikke overspising ettersom kcalinntaket ikke overstiger 4000 kcal i løpet av en dag. Spiser lett 2000-2500 kcal på 1-2 timer og spiser ikke mer etter dette. Det som gjør at jeg overspiser er smaken på ting jeg liker veldig godt. For meg hjelper det å holde helt unna snop - jeg elsker potetgull, is, smågodt og sjokolade, smaker jeg litt kake for eksempel, våkner lysten på usunn mat og da spiser jeg masse usunt.

Jeg har et kjærlighet/hat-forhold til snop. Det smaker så forbanna godt at det er vanskelig å stoppe. Så jeg må bestemme meg på forhånd ca hvor mye jeg skal spise. En annen strategi jeg har - eller en annen side av strategien "spise variert og balansert" - er å lage et alternativ som er like bra eller bedre - jeg lager og spiser mat jeg elsker. Mens det sto på som verst med junkspising, var det ingenting annet enn junk som smakte godt, men det har endret seg, jeg trenger ikke mer enn litt salt og pepper som krydder, det jeg lager av råvarer smaker så godt i seg selv.

Endret av Pringle
Skrevet

Jeg sliter i perioder med at jeg føler for å spise hele_tiden. Det er utrolig slitsomt! Tror nesten det må være psykisk.

Eller så blir det en vane..? Typ: som å skulke skolen:; du vet det er feil, men det var så digg sist...så da gjør jeg det bare èn gang ting. Også baller det på seg. Vet ikke altså, bare en tanke...

Skrevet

Jeg går ikke på lavkarbo, så jeg kan ikke svare i den stand. Dog, slet jeg mye med overspising før (og det kommer i perioder). Det jeg gjør er at jeg tar meg et glass iskaldt vann og en frukt - deretter passer på å være opptatt eller gå tur e.l. så jeg ikke har tilgang på mat. Det går ofte over etter en dag eller to når du klarer å holde deg unna.

Forresten så merker jeg ofte at overspising-trangen kommer når jeg spiser for lite daglig. Så kanskje det er noe som ligger der? Overspising er ikke et problem så lenge jeg har klart å spise meg mett hver dag hvertfall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forresten så lurer jeg litt på om noen vet om en overspisingsepisode ødelegger alt jeg har jobbet for på lavkarbo-dietten? Jeg har gått ned rundt 2 kg på 1-2 uker nå, og har ikke turt å gå på vekta enda.

- Hva vil skje med kroppen min nå etter overspisingsepisoden med tanke på lavkarbo-dietten?

- Hvor lang tid vil det ta for å komme inn i forbrenningsfasen igjen?

Hvor mye dette ødelegger kommer ann på hvor mange ekstra kalorier du har spist. 1 kg kroppsfett er 7000 kcal, så teoretisk sett, dersom du har spist 7000 kcal for mye, vil du legge på deg 1 kg.

Lavkarbo eller ikke spiller ingen stor rolle, men dersom du er i ketose til vanlig og har spist mye karbohydrater vil det gå en stund før du er tilbake i ketose.

Kroppen forbrenner kalorier hele tiden så det er ikke snakk om "å komme inn i forbrenningsfasen". Dersom det er ketose du tenker på, se svaret over.

Anonymous poster hash: 6c812...361

Skrevet

Slet veldig med dette selv gjennom hele barndommen osv.

Jeg spiser normalt, men får ofte skikkelige sug etter å bare dytte i meg ALT jeg kommer over. Funker særs dårlig å stappe i seg 4000 kalorier på en time når magesekken blir stappmett av 1000...

Men, måten jeg prøver å takle det på er å finne noe annet å gjøre. Lakke negler, dusje, fikse håret, vaske klær, drikke vann, gå en tur eller noe sånt.
Har faktisk gått med gummistrikk rundt håndleddet og dratt i den og sluppet så det gjorde litt vondt når jeg fikk sånne sug :P Enkel måte å si "FY, NEI!" til seg selv på :fnise: Fungerte faktisk en periode.

Men sånne sug kommer til å sitte igjen leeenge, spesielt hvis man har hatt problemer med overspising/trøstespising/kjedespising over lang tid. Blir ikke helt kvitt det dessverre, men man kan kontrollere det! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et kjærlighet/hat-forhold til snop. Det smaker så forbanna godt at det er vanskelig å stoppe. Så jeg må bestemme meg på forhånd ca hvor mye jeg skal spise. En annen strategi jeg har - eller en annen side av strategien "spise variert og balansert" - er å lage et alternativ som er like bra eller bedre - jeg lager og spiser mat jeg elsker. Mens det sto på som verst med junkspising, var det ingenting annet enn junk som smakte godt, men det har endret seg, jeg trenger ikke mer enn litt salt og pepper som krydder, det jeg lager av råvarer smaker så godt i seg selv.

Jeg har det samme forholdet til mat, men jeg er ikke like flink til å kontrollere dette. Jeg har perioder hvor jeg mister kontrollen helt og spiser alt jeg har lyst på, men etter slike perioder er jeg veldig flink til å spise sunt og variert.

AnonymBruker
Skrevet

Slet veldig med dette selv gjennom hele barndommen osv.

Jeg spiser normalt, men får ofte skikkelige sug etter å bare dytte i meg ALT jeg kommer over. Funker særs dårlig å stappe i seg 4000 kalorier på en time når magesekken blir stappmett av 1000...

Uff, dette har jeg opplevd flere ganger, å spise mer enn magesekken klarer og da får jeg vondt i magen, men når jeg overspiser, spiser jeg til jeg får vondt i magen, og den følelsen er ekkel, blir litt sånn smådårlig.

Skrevet

Jeg har det samme forholdet til mat, men jeg er ikke like flink til å kontrollere dette. Jeg har perioder hvor jeg mister kontrollen helt og spiser alt jeg har lyst på, men etter slike perioder er jeg veldig flink til å spise sunt og variert.

Jeg er veldig flink NÅ, men jeg kan ikke la det skli ut, jeg er nødt til å ha et bevisst forhold til mat og spising resten av livet, om jeg skal holde vekta. Men det er greit!

Skrevet

Nå som jeg er på ferie, og varmen er sterk, så ser jeg at jeg spiser altfor lite mtp hjemme. Derfor har det ført til en del glupske øyeblikk av både mye usunt og sunt. Jeg er derfor både slapp, kvalm og formen varierer, gleder meg sånn sett til hverdagen også :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...