Frodo Skrevet 24. juni 2004 #1 Skrevet 24. juni 2004 Sitat: "Jenter er flinke i matematikk, men tror det ikke selv. Jentene må ha langt høyere karakter enn guttene før de skjønner at de er flinke. " http://bt.no/utdanning/article.jhtml?articleID=266607 Hva må til for at jentene skal bli like selvsikre og pågående som gutta? Eller er det gutta som har overdreven tro på egne ferdigheter? En annen ting er hvorfor så mange jenter velger vekk matematikk. Hvorfor velger ikke flere jenter fordypning i matematikk, noe som er inngangsporten til mange interessante jobber med god lønn og betydelig innflytelse?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 24. juni 2004 #2 Skrevet 24. juni 2004 Oppdragelse. Når det gjelder praktiske arbeid/jobbsammenheng er de fleste oppdratt med at Far er selvsikker og trygg på det område. I motsatt fall ser vi når det gjelder arbeid som gjøres i hjemme. Hvor mange gutter/menn er det ikke som blir skyvet til side hvis dem skal prøve å lage mat/vaske på sin egen måte, og blir fortalt hvor galt han gjør tingene.
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 24. juni 2004 #3 Skrevet 24. juni 2004 Dette er snakk om ulikheter mellom kjönnene, som ligger DYPT forankret i vår kultur. Hva som må til? Vi er på god vei synes jeg. Dette er jo likestilling på det höyeste plan. Vi kvinner har all grunn i verden til å väre dominerende som gutta, nå i disse dager vi ikke lenger er nödt til å dra på jakt for å skaffe mat.
Gjest Gjesta Skrevet 24. juni 2004 #4 Skrevet 24. juni 2004 En annen ting er hvorfor så mange jenter velger vekk matematikk. Hvorfor velger ikke flere jenter fordypning i matematikk, noe som er inngangsporten til mange interessante jobber med god lønn og betydelig innflytelse? I mitt (og mine venners) tilfelle risikerte vi og få en lærar som psyker ut elever....(Hvert år slutter minst halvparten....) Har derfor ikke matte nå, men tar det igjen hvis det viser seg at jeg trenger det i den jobben jeg satser på..... Clea
Gjest TomKrus Skrevet 24. juni 2004 #5 Skrevet 24. juni 2004 Oppdragelse. Når det gjelder praktiske arbeid/jobbsammenheng er de fleste oppdratt med at Far er selvsikker og trygg på det område. I motsatt fall ser vi når det gjelder arbeid som gjøres i hjemme. Hvor mange gutter/menn er det ikke som blir skyvet til side hvis dem skal prøve å lage mat/vaske på sin egen måte' date=' og blir fortalt hvor galt han gjør tingene.[/quote'] Dette er ikke tilfellet i min familie.Selvtilliten kom ikke fra min far, men fra å sammenligne meg selv med andre. Det er vel heller kanskje via leken gutter har som gir dem en annen selvtillit.
Gjest Felicity Skrevet 24. juni 2004 #6 Skrevet 24. juni 2004 Hva må til for at jentene skal bli like selvsikre og pågående som gutta? Tro meg kjære deg, flere jenter, damer og kvinner har prøvd, kun et fåtall "lykkes" resten blir slått ut av janteloven.......dessverre.
la Flaca Skrevet 24. juni 2004 #7 Skrevet 24. juni 2004 Selvtillit + testosteron = sant. Sånn er det bare...
Gjest Poirot Skrevet 24. juni 2004 #8 Skrevet 24. juni 2004 Aner ikke, har det sånn selv. Har to venner som studerte det samme. Et emne i pensum var vanskelig, de forstod det ikke. Venninden min sa Jeg får det ikke til, jeg er dum Vennen min sa Denne forfatteren er skikkelig dum som ikke klarer å forklarer det enklere slik at jeg forstår.
Gjest Esther Skrevet 24. juni 2004 #9 Skrevet 24. juni 2004 Vet ikke hvorfor det er slik - etter 20 år i yrkeslivet har jeg sett utallige eksempler på at gutter/menn f.eks. tør søke høyere stillinger enn hva de er kvalifisert for. Kvinner søker helst stillinger som ligger noen hakk under sine kvalifikasjoner fordi vi er redde for å ikke mestre jobben. I enkelte tilfeller har menn så stor tro på seg selv og kan snakke så godt for seg at de greier å oppnå flottere tittel og ofte 100.000,- mer i lønn enn kvinner som utfører samme jobben :-x
Melissa Gioberti Skrevet 24. juni 2004 #10 Skrevet 24. juni 2004 Det kan godt være at noe av forklaringen ligger i hormonene og hjernefunksjonen til menn og kvinner. Menn med sitt testosteron, jaktinstinkt og en hjerne som ikke har like mange kryssforbindelser mellom høyre og venstre hjernehalvdel, som det kvinner har. Ergo dette med at menn "fokuserer veldig på en ting om gangen", mens kvinner ser det komplekse fordi vi kan koble ulike felt samtidig- teorien. Jeg tror mye av forklaringen ligger i hjernens funksjon hos menn og kvinner: menn som fokuserer på det ene målet, mens kvinner i tillegg til det ene målet også inkluderer andre faktorer som ligger litt utenfor-men kan dog være relevante. Kanskje det handler om litt ulike måter å løse problem og utfordringer på? Målet nås av begge kjønn, men mulig de av og til bruker forskjellige midler. Jeg liker ikke matte, fordi jeg synes det er kjedelig. Jeg ser ingen intellektuelle utfordringer i å løse likninger med ukjente X'er. Derimot er jeg svært interessert i økonomi, fordi da får man tenke på en litt annen måte enn i ren matematikk. Jeg vet ikke hvorfor så mange damer finner matte lite interessant. Sant og si synes jeg det er helt greit, i og med at våre hjerner fungerer noe ulikt (i henhold til hjerneforskning hvertfall). Og de jentene som faktisk liker matte og er flinke til det: go for it!
Gjest TomKrus Skrevet 24. juni 2004 #11 Skrevet 24. juni 2004 Sant og si synes jeg det er helt greit, i og med at våre hjerner fungerer noe ulikt (i henhold til hjerneforskning hvertfall). Ikke lett å dra entydige konklusjoner fra slik forskning. Eneste sikre en kan si er vel at alle hjerner er litt forskjellige.
Melissa Gioberti Skrevet 24. juni 2004 #12 Skrevet 24. juni 2004 Om læring: http://home.online.no/~steinny/Kap1/prashnig.htm Om hjernen: http://www.studieguiden.no/index.php?page=...teknikk0Hjernen Menn og kvinner har ulike hjerner- det er det ingen tvil om: http://www.scienceforums.net/forums/archive/t-275 Ut fra bøker jeg har lest på området velger jeg å forklare matematikk forskjeller med menns og kvinners hjerne-forskjeller. Det betyr jo ikke at kvinner ikke er flinke i matematikk, flere kvinner er jo det. Jeg tror også miljøet betyr mye, f.eks. hvis en jente oppdras spesielt myntet på at hun skal bli flink i matematikk, så kan hun fint bli det. På den annen side viser jo endel studier (husker ikke hvor og når dessverre..) at gutter som har blitt tildelt dukker og jenter biler da de var små, ikke hadde lyst til å leke med det- tvert i mot, de valgte helt frivillig henholdvis dukker for jenter og biler for gutter. Jeg er overbevist om at kjønn spiller en større rolle en bare å si at det er "individuelle forskjeller". Ja, det er individuelle forskjeller på folk uavhengig av kjønn. Men jeg synes ikke man skal avvise hjerneforskning som "uklar" og dermed uviktiggjøre den. Et komplisert tema dette, spesielt for alle oss som ikke driver med hjerneforskning, kjønnssforskning, gener, arv og miljø- studier.
Arkana Skrevet 24. juni 2004 #13 Skrevet 24. juni 2004 Aner ikke, har det sånn selv. Har to venner som studerte det samme. Et emne i pensum var vanskelig, de forstod det ikke. Venninden min sa Jeg får det ikke til, jeg er dum Vennen min sa Denne forfatteren er skikkelig dum som ikke klarer å forklarer det enklere slik at jeg forstår. Jeg så faktisk en dokumentar for lenge siden hvor barn av begge kjønn fikk gjøre et puslespill som bevisst skulle være for vanskelig for dem. Alle guttene sa at det var puslespillet som var for vanskelig, mens jentene istedet skyldte på seg selv. Så dette er ganske tydelig allerede fra før skolealder. Merkelig i grunn.
Gjest TomKrus Skrevet 24. juni 2004 #14 Skrevet 24. juni 2004 Jeg er overbevist om at kjønn spiller en større rolle en bare å si at det er "individuelle forskjeller". Ja, det er individuelle forskjeller på folk uavhengig av kjønn. Men jeg synes ikke man skal avvise hjerneforskning som "uklar" og dermed uviktiggjøre den. Jeg har på ingen måte uviktiggjort den (selv finner jeg neurologi, biospsykologi etc veldig spennende), og kjønn spiller så klart en stor rolle, men å bruke absolutter som kvinnehjerner og mannehjerner blir litt feil. Ikke at det var det du kalte det. For det kan fint være like store forskjeller innad kjønnene som mellom. Jeg mener det er riktigere å bruke fraser som menn har en tendens til, kvinner generelt osv. Kvinner kan en ting mens menn er flinke til noe annet blir litt for absolutt og generaliserende for min del. Også for hjerneforskningen, vil jeg tro.
Gjest 1111 Skrevet 24. juni 2004 #15 Skrevet 24. juni 2004 Det er noe jeg har lurt på selv. men alltid falt tilbake på det samme svaret; det er bare sånn
Melissa Gioberti Skrevet 24. juni 2004 #16 Skrevet 24. juni 2004 Forsker-språket er jo slik ja, "menn har en tendens til...", "kvinner tenderer til å ..." osv. bla, bla..fordi det ikke skal eksistere noen absolutte sannheter. En tese er at menn er mindre selv-kritiske på grunn av testosteronet som gjør at de ofte (les: tenderer til å ..) dure i gang på fag, jobb, prosjekter og andre ting lettere og raskere enn kvinner. For eksempel sier jo folk som jobber i Innovasjon Norge om gründere at "menn hoppe rett fra 10-meter'n uten å engang sjekke at det er vann i bassenget", mens "kvinner vil gjerne stikke tærne i vannet først, for så å starte med å hoppe fra 3-metern, og kanskje 10-metern til slutt". Hvorfor er det slik? Teorier fra ulike fag vil forklare fenomenet forskjellig..
Tusseline Skrevet 24. juni 2004 #17 Skrevet 24. juni 2004 For å svare på overskriftsspm; majoriteten av mannlige kjørere overvurderer seg selv til de grader, noe som skyldes en stor del av ulykkene på veiene våre.
Gjest Anonymous Skrevet 24. juni 2004 #18 Skrevet 24. juni 2004 "Hvorfor har ikke jenter like stor tro på egne evner som gutter?" er et spørsmål. Å svare på dette spørsmålet gjør ikke du, Tusseline.. Å svare på et slikt spørsmål krever at man kommer med diverse forklaringer på hvorfor det kan være tilfellet at det er slik.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 24. juni 2004 #19 Skrevet 24. juni 2004 Hmm..tenkte på en sak. Jeg tror takhøyden er høyere hos gutter enn hos jenter, generelt sett. En gutt kan gjerne kalle en annen gutt for idiot, og være ferdig med det 5 minutter etterpå. Kaller du ei jente for idiot i en eller annen sammenheng, glemmer hun nok ikke det så fort. Særlig hvis jenter kommer i typiske maskuline arbeidsmiljøer, blir dem kanskje litt usikre og redd for å "drite seg ut".
Gjest Virvel Skrevet 24. juni 2004 #20 Skrevet 24. juni 2004 En annen ting er hvorfor så mange jenter velger vekk matematikk. Hvorfor velger ikke flere jenter fordypning i matematikk, noe som er inngangsporten til mange interessante jobber med god lønn og betydelig innflytelse? Jeg kan naturligvis bare snakke for meg selv, men vil bare påpeke at det ikke alltid er slik. :-) Jeg gikk på en av de såkalte eliteskolene i Oslo, som satser hardt på realfag. Det var åtte paralleller på hvert trinn. Da jeg gikk på VK2 var det fem hele matteklasser, tre 3MX og to 3MZ. Det var stort sett 50-50 jenter og gutter i alle disse klassene, og mange av jentene hevdet seg sterkt, både i matte og i de andre realfagene. Selv er jeg grisestolt av mattesekseren min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå