Gå til innhold

Tips til enkel mat og snacks i varmen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For tiden sliter jeg med kvalme og generell dårlig form siden jeg reagerer veldig dårlig på den trykkende varmen og derfor er det ikke alltid lett å få i seg sunn mat og væske.

Lurte derfor på om noen har tips til enkel mat å få i seg i varmen?
Og gjerne noe snacks som er sunt og gjerne inneholder noe væske som meloner :)

Så langt har jeg spist mye Mr. Freeze (sånne små som bare inneholder 45 kcal), men er jo lite næring i dem :P

Ellers må dere kose dere med den gode sommeren vi har! :D

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser mye vannmelon og suppe. I går lagde jeg spinatsuppe og i dag har jeg tenkt å lage kald tomatsuppe, gazpacho. Slenger gjerne i et egg eller lager grove scones til. Ellers liker jeg å lage meg sashimi med salmalaks, kalde vietnamesiske vårruller og salat med masse godt. Mye salatinspirasjon her: http://dinmat.no/Oppskrifter/Salat

Anonymous poster hash: ef6e8...342
Skrevet

Som du nevner er melon, og da spesielt vannmelon veldig fin mat når det er varmt, fordi det inneholder mye vann. Agurk inneholder også mye vann, og kan være veldig forfriskende.

Du må passe på at du får i deg nok vann. Hvis du ikke klarer å drikke så mye vann kan du ha noen skiver sitron eller agurk i så smaken blir friskere. Du kan også spise litt ekstra vannmelon.

Hvis du svetter må du også passe på å få i deg salt. Spekemat eller sommerkoteletter er fine kilder.

Dersom du plages for mye med varmen er det lurt å finne ut om det er et sted i huset som er litt kjøligere, f.eks kjelleren. Det kan være deilig å ta med seg er stol og en bok ned i kjelleren og få litt hvile fra varmen en time eller to. Hvis du er så heldig å ha et gjesterom eller stue i kjelleren kan du til og med ta en liten lur.

Gjest Nanne70
Skrevet

Salater og wraps er god og enkel sommermat, og kalde supper som nevnes over her :)

AnonymBruker
Skrevet

For tiden sliter jeg med kvalme og generell dårlig form siden jeg reagerer veldig dårlig på den trykkende varmen og derfor er det ikke alltid lett å få i seg sunn mat og væske.

Lurte derfor på om noen har tips til enkel mat å få i seg i varmen?

Og gjerne noe snacks som er sunt og gjerne inneholder noe væske som meloner :)

Så langt har jeg spist mye Mr. Freeze (sånne små som bare inneholder 45 kcal), men er jo lite næring i dem :P

Ellers må dere kose dere med den gode sommeren vi har! :D

Du kan jo alltids fryse ned ting. Lag smoothie av grønnsaker og frukt og putt i ispinne-former eller frys ned te/kaffe/kakao (faktisk brygget drikke - ikke sukkerdrikkene fra butikken) eller frys ned hele bananer og gnag på dem mens de tiner.

Om du kjører en melon i blenderen med litt sitron får du en herlig sommerdrikk (som kan delvis fryses og du har melon-slush). Eller putt halvfrossne nektariner/bær/banan i blenderen med melk eller joghurt og lag milkshake helt uten sukker. Det er nemlig mye enklere å drikke mat enn å spise den.

Om du har veldig dårlig matlyst hjelper det å ha ferdig mat i kjøleskapet. Kjøp feks inn en pakke skinke eller annet kjøttpålegg og ta det ut av pakken og rull hver skive. Kutt opp osten i terninger. Vask tomatene og legg på et fat. Kapp opp gulrøtter i pinner så de er spiseklare. Det kan gjerne presenteres litt fint på et spyd eller noe også - sånn at du når du er småsulten kan ta en bit her og en bit der uten noen form for innsats (bortsett fra å åpne kjøleskapet).

Noen salte kjeks på benken som spises med litt humus i kjølen er en utmerket proteinkilde til en småbit nå og da.

Anonymous poster hash: 57868...6f5

Skrevet

Jeg spiser myyye melon, og noe annen frukt. Jordbær og pære er godt i varmen, syns jeg :) Oppbevarer det i kjøleskapet, så er det kaldt og godt når jeg spiser det.

Skrevet

Vann må du nesten drikke jevnlig iløpet av dagen, men du kan f.eks putte skiver/båter av lime, sitron og agurk i vannet? Iblant skviser jeg sitron i vannet, og har i isbiter.

Om du liker limonade kan du jo lage deg hjemmelaget limonade?

Ellers spiser jeg ananas, vannmelon, honningmelon, den melonen som er oransje inni og grønn utenpå. Heter noe med cualantalope?

Idag skal jeg lage med hjemmelaget blomkål og brokkolisuppe. Lager det kun ved å koke blomkål for så å mose blomkålen og fyller på med ønsket mengde kraft. Har i salt etter smak.

Så steker jeg brokkoli i melange, strør de salt på, og har oppi blomkålsuppa.

Til slutt steker jeg bacon i små biter sammen med pinjekjerner, i melange.
Så er det bare å ta en skål med blomkål og brokkolisuppe, og strø bacon og pinjekjerner over - smaker himmelsk og er supersunt!

Ellers er det godt med salater med alt mulig oppi. Bruk fantasien! :)

Skrevet

Vann må du nesten drikke jevnlig iløpet av dagen, men du kan f.eks putte skiver/båter av lime, sitron og agurk i vannet? Iblant skviser jeg sitron i vannet, og har i isbiter.

Om du liker limonade kan du jo lage deg hjemmelaget limonade?

Ellers spiser jeg ananas, vannmelon, honningmelon, den melonen som er oransje inni og grønn utenpå. Heter noe med cualantalope?

Idag skal jeg lage med hjemmelaget blomkål og brokkolisuppe. Lager det kun ved å koke blomkål for så å mose blomkålen og fyller på med ønsket mengde kraft. Har i salt etter smak.

Så steker jeg brokkoli i melange, strør de salt på, og har oppi blomkålsuppa.

Til slutt steker jeg bacon i små biter sammen med pinjekjerner, i melange.

Så er det bare å ta en skål med blomkål og brokkolisuppe, og strø bacon og pinjekjerner over - smaker himmelsk og er supersunt!

Ellers er det godt med salater med alt mulig oppi. Bruk fantasien! :)

Cantaloupe, så det var nesten :)

Skrevet

Hm, jeg tåler ikke varmen så godt jeg heller, men jeg spiser det samme som ellers. Bare drikker mye mye mer vann og spiser salt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...