AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #1 Skrevet 10. juli 2014 Denne meget interessante kronikken stod på trykk i Dagbladet forleden: http://ingermerete.blogg.no/1404776784_det_er_ikke_lov__si_a.html «Slipp «vakker». Alle kan ikke være vakre, på samme måte som ikke alle kan bestige Mount Everest eller spille saksofon eller bli millionær -- Jeg vet ikke om du er vakker, morsom, smart, vennlig, musikalsk, omsorgsfull, årvåken, atletisk, eller noe annet. Alt jeg vet er dette: Du er verdifull. Du er viktig. Du er interessant. Og du er verd å elske». Denne trenden med å kalle alle "vakre" ser man tydelig her inne. Alle er vakre og pene, kanskje unntatt de som faktisk er det. De er nemlig altfor tynne, altfor unaturlige, altfor "fake" osv. På den ene siden sier man at utseende ikke betyr noe, på den andre siden så er det en dødssynd å påpeke at noen ikke er spesielt vakre. Hvis utseende ikke betyr noe så hadde det heller ikke vært så farlig å ikke være modellvakker? I utgangspunktet så er det selvsagt ingenting galt med å fortelle hverandre at man er vakre, selv om det kanskje ikke stemmer. Problemet oppstår når man skal finne en partner. Siden man tror man er kjempevakker selv, så skal man selvsagt ha tak i en av de aller kjekkeste gutta. Gutter med normalt utseende som søker kontakt blir stemplet som "creepy", "desperate" og "ekle". Og så ender det opp med at man finner ut at menn er noen svin. Vet ikke hvor utbredt denne problemstillingen er, men på meg virker det som om det blir stadig flere langtidssingle. Kanskje er dette en av grunnene. Anonymous poster hash: 20317...ab4 Anonymous poster hash: 20317...ab4 Anonymous poster hash: 20317...ab4 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #2 Skrevet 10. juli 2014 Om man har litt vett i skallen, så er det ingen mennesker på denne jord som er vakker i alles øyne. Hvorfor? Fordi folk/kulturer har forskjellige preferanser. Bare se forskjellen på hva de forskjellige landene gjorde. Ingen ble like... Anonymous poster hash: 4154c...194 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #3 Skrevet 10. juli 2014 Poster som anonym for denne. Jeg brukte å være hele pakken. Vakker, søt, slank, trent, blond, livlig, glad, morsom, smart, akademisk, selvstendig, spontan, eventyrlysten, ansvarsfull, huslig, lager god mat, dyktig sjåfør, dyktig med rifle og pistol, kan strikke, hekle, pusse opp. Det satt tydeligvis laaaangt inne for noen (kvinner) å gi meg kompliment. Har aldri hørt fra en annen kvinne (annet enn mormor og tanter) at jeg er vakker eller ser bra ut. Men nå etter graviditet og 20kg ekstra. NÅ er det greit at jeg er smart og flink. NÅ er det greit at jeg strikker fine gensere og kofter. Osv. Synes det skal være lov å være vakker, samtidig som man er mer. Føler ikke jeg har "fått lov til det", hittil. Nå er jeg trent igjen, og har gått ned 8 av mine 20kg.Anonymous poster hash: 5071f...101 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #4 Skrevet 10. juli 2014 Er enig med hun som skriver over her.. Jeg synes ikke ordet vakker er mye brukt! De eneste som kunne si jeg var vakker var foreldrene mine, fremmede på internett, eldre mennesker eller utlendinger (med en mer åpen kultur enn her..). Jeg har lagt merke til at mindre pene som legger ut bilder eller kjøper en ny topp, farger håret eller liknende, får masse kommentarer " gud så pen du var i den toppen.. du er nydelig.. ". Og det er helt greit for min del men jeg tror mange pene (med mindre de har drøssevis av like pene venninner, for da er man vel flink å gi komplimenter til hverandre) ikke får så mange komplimenter som man skal ha det til. Nå er det jo ikke lov å synes at man selv er vakker eller pen så det er grunnen til at jeg poster anonymnt.Jeg synes både pene og mindre pene fortjener komplimenter! Vi trenger mer av gode ord og positive tilbakemeldinger.. Anonymous poster hash: a36ce...efe 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #5 Skrevet 10. juli 2014 Alle er vakker på sin måte. Anonymous poster hash: 169a7...bf6 3
CMHuser Skrevet 10. juli 2014 #6 Skrevet 10. juli 2014 Jeg tror hver og en har forskjellige oppfatninger på hva vakker er. For noen er det personlighet, for noen er det utseende, for noen er det begge deler. Det blir det samme som å være "normal". Hva er egentlig normalt? Det alle andre gjør? Så jeg tror nok at alle har en forskjellig oppfatning på hva vakker er, akkurat som normal 2
Gjest Corto Maltese Skrevet 10. juli 2014 #7 Skrevet 10. juli 2014 De fleste mennesker er alminlige verken pene eller stygge. 1
Veggdyret Skrevet 10. juli 2014 #8 Skrevet 10. juli 2014 Kan hende jeg er for gammel (passert 30), men jeg skjønner ikke dette at "alle kalles vakre". Jeg har aldri fått et kompliment på utseende i hele mitt liv. Jeg vokste opp med en modellpen søster, og alt jeg fikk høre selv var "så fint du endelig har blitt kvitt litt av valpefettet!", "så fin hårfarge du har når du gidder å vaske det!" og andre spydige utsagn fra familie og "venner". Min første kjæreste skammet seg så over å være sammen med meg at jeg aldri fikk møte vennene hans (og vi var sammen i flere år, avstandsforhold). Min mann sa rett ut da vi møttes at jeg ikke var hans type utseendemessig, men han så jo at jeg hadde andre fortrinn. Så for å oppsummere kan vi nok trygt si at jeg ikke er pen. Har ikke ett bestemt trekk som er stygt heller, alle deler ved meg er helt ok, de bare utgjør ikke en særlig pen helhet. Med 20 kg for mye på kroppen i tillegg, så sier det seg vel selv at ingen tenker "wow" når de ser meg. Jeg får allikevel ALDRI høre på facebook at jeg er vakker dersom jeg legger ut bilder av meg, uansett hvor heldige og/eller manipulerte de bildene er. Konklusjonen min ble dermed heller at de som får høre at de er vakre på facebook får høre det fordi de er godt likt av andre grunner - og at det er fullstendig irrelevant om de er pene eller ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #9 Skrevet 10. juli 2014 Enig med deg over. Jeg har ingen nære venner, og de eneste som likte profilbildet mitt på facebook var 5 stk, var et eldre søskenbarn, en gammel venninne, en filleonkel, en utenlandsk person, og en veldig gammel mann som er venn av familien. Det er kanskje noen flere som kunne likt det, men mange av de jeg kjenner er sjelden på facebook, og flere av de har jeg mistet kontakten med, så de bryr seg vel ikke så mye, eller så har de ikke lagt merke til det. Anonymous poster hash: 8fedd...681 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #10 Skrevet 10. juli 2014 Hvorfor er det så viktig hva andre tenker ? Det er da ikke et mål å være den peneste. Som en slags seier eller et trofe som signaliserer gode ting. Det må oppleves veldig tomt å være så opptatt av str, vinkler og linjer. Sånne folk må merke selv hvor grunne de er Anonymous poster hash: 2545f...5ac 2
Gjest Riskjeks Skrevet 10. juli 2014 #11 Skrevet 10. juli 2014 Synes teksten som ble linket til var god, men TS bruker den på feil måte. Problemet med å si at alle er vakre er det forfatteren peker på, ikke at folk ønsker partnere som er penere enn dem selv. 2
Gjest andysowhat Skrevet 10. juli 2014 #13 Skrevet 10. juli 2014 Vakker er et ord som ikke er i mitt vokabular. Desuten føler jeg for at ordet vakker er definert som så mye rart. Det er ikke en fast definisjon på det. Derfor bruker jeg ikke det. Men skulle jeg sagt noe så er alle mennesker vakkre på sin måte. Og ingen kommer til å forstå hva jeg egentlig mener når jeg sier det c:
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #14 Skrevet 11. juli 2014 Hvorfor er det så viktig hva andre tenker ? Det er da ikke et mål å være den peneste. Som en slags seier eller et trofe som signaliserer gode ting. Det må oppleves veldig tomt å være så opptatt av str, vinkler og linjer. Sånne folk må merke selv hvor grunne de erAnonymous poster hash: 2545f...5ac Problemet oppstår når folk bruker det at du er pen mot deg, ved f.eks. å passe på å ikke invitere deg ut fordi de er redd for konkurransen, og prøver å jekke opp folk som ikke er en trussel. Mange pene mennesker må kjempe sin egen kamp intill de finner noen som er like pene som seg selv og har muligheten til å stå sammen med dem. Anonymous poster hash: 82293...e9e
Gjest Riskjeks Skrevet 11. juli 2014 #15 Skrevet 11. juli 2014 Problemet oppstår når folk bruker det at du er pen mot deg, ved f.eks. å passe på å ikke invitere deg ut fordi de er redd for konkurransen, og prøver å jekke opp folk som ikke er en trussel. Mange pene mennesker må kjempe sin egen kamp intill de finner noen som er like pene som seg selv og har muligheten til å stå sammen med dem. Anonymous poster hash: 82293...e9e Er det nå egentlig slik? All forskning viser jo at pene mennesker opplever mer velvilje fra andre, slik at pene mennesker trenger å gjøre mindre "jobb" før de oppnår div. goder. At "alle er misunnelige på meg som er så pen og ødelegger for meg" er vel mer vanlig å si i dramapregede vennegjenger, men det har ikke så mye rot i virkeligheten. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #16 Skrevet 11. juli 2014 Poster som anonym for denne. Jeg brukte å være hele pakken. Vakker, søt, slank, trent, blond, livlig, glad, morsom, smart, akademisk, selvstendig, spontan, eventyrlysten, ansvarsfull, huslig, lager god mat, dyktig sjåfør, dyktig med rifle og pistol, kan strikke, hekle, pusse opp. Det satt tydeligvis laaaangt inne for noen (kvinner) å gi meg kompliment. Har aldri hørt fra en annen kvinne (annet enn mormor og tanter) at jeg er vakker eller ser bra ut. Men nå etter graviditet og 20kg ekstra. NÅ er det greit at jeg er smart og flink. NÅ er det greit at jeg strikker fine gensere og kofter. Osv. Synes det skal være lov å være vakker, samtidig som man er mer. Føler ikke jeg har "fått lov til det", hittil. Nå er jeg trent igjen, og har gått ned 8 av mine 20kg.Anonymous poster hash: 5071f...101 Merkelig dette med å motta komplimenter fra andre kvinner. det må være en kode der jeg ikke har knekt. Jeg får aaaldri komplimenter fra andre kvinner, men svært mye fra menn. Jeg vet også at jeg ser veldig bra ut, men jeg er ikke så pen naturlig- trenger hjelp fra sminke (har grå-blål hud med mye røde partier og lyse øyenvipper, men når dette er fikset- vips- snasen). Hvorfor er det slik at noen pene kvinner får lett komplimenter fra andre kvinner (se bare på facebook), mens andre ikke? Anonymous poster hash: f5ce7...805
Kattugla Skrevet 11. juli 2014 #17 Skrevet 11. juli 2014 Hvorfor er det slik at noen pene kvinner får lett komplimenter fra andre kvinner (se bare på facebook), mens andre ikke? Anonymous poster hash: f5ce7...805 Kanskje det noen ovenfor foreslo? At det kom an på hvor populær vedkommende er i vennegjengen. Jeg mener det ikke slik at vi andre er "upopulære", men at noen er veldig utadvendte og lette å like og appellerer rett og slett til et bredere "publikum" om du forstår! Jeg selv er introvert og passer best i one-on-one vennskap, hvis det er grupper med folk blir jeg lett utenfor, jeg tror det gjenspeiles også på facebook. Når det er sagt bryr jeg meg ikke stort om jeg får likes eller ikke når jeg bytter profilbilde, det gjør jeg kun når jeg selv er blitt lei det forrige Pluss og det tror jeg er viktig, det er ikke alle av oss som har den type "rosa" personlighet som genererer kommentarer som "awww, søta, du er så vakker/nydelig/skjønn!! *hjerte*suss*blingbling*"! 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #18 Skrevet 11. juli 2014 Pluss og det tror jeg er viktig, det er ikke alle av oss som har den type "rosa" personlighet som genererer kommentarer som "awww, søta, du er så vakker/nydelig/skjønn!! *hjerte*suss*blingbling*"! Det har jeg også tenkt over! Kanskje ikke alle har den personligheten? Føler at mennesker som er slik, som både får og gir en haug av "nyyyydelig!!!" med masse hjerter til alle og gir masse likes egentlig er litt tomme. Ikke så mye under overflaten liksom. De trenger ikke engang være pene. Dessuten merker jeg at mange ser heeelt annerledes ut på bilder som andre har tatt enn dem de selv har tatt med PC eller mobil og som de kanskje har øvd på eller tatt mange ganger for å få så fint som mulig. Og her er de slett ikke "nyyydelige" Anonymous poster hash: f1a67...bec 2
Gjest Riskjeks Skrevet 11. juli 2014 #19 Skrevet 11. juli 2014 Merkelig dette med å motta komplimenter fra andre kvinner. det må være en kode der jeg ikke har knekt. Jeg får aaaldri komplimenter fra andre kvinner, men svært mye fra menn. Jeg vet også at jeg ser veldig bra ut, men jeg er ikke så pen naturlig- trenger hjelp fra sminke (har grå-blål hud med mye røde partier og lyse øyenvipper, men når dette er fikset- vips- snasen). Hvorfor er det slik at noen pene kvinner får lett komplimenter fra andre kvinner (se bare på facebook), mens andre ikke? Anonymous poster hash: f5ce7...805 Jeg får sjelden komplimenter på FB Gir sjelden også da, annet enn "fint bilde av deg" etc. Jeg synes som brukerne over her at det å gi masse klisse-komplimenter på FB virker veldig tomt og falskt, og tror det er en spesiell type mennesker som driver med sånt (sikkert de samme som er hyggelige mot alle helt til de snur ryggen til). For meg føles sånt helt unaturlig. Kunne helt sikkert vært flinkere til å gi komplimenter, men foretrekker å gjøre det ansikt til ansikt, ikke over FB. 1
Gjest BrienneOfTarth Skrevet 12. juli 2014 #20 Skrevet 12. juli 2014 Nei,alle kan ikke være vakre,men det virker som endel tror at det er mye viktigere å være enn andre indre kvaliteter. Men så tror jeg også at hvis man er veldig vakker så er det folk ser,og kanskje fokuserer mest på istedenfor å se hvem den personen faktisk er. Man blir litt blendet på en måte,og på samme måte dømmer folk kanskje noen som ikke er så pen litt for hardt før man faktisk får vist hvem man er. Jeg har heller aldri vært noe spesielt pen. Tror jeg ser ganske vanlig ut, men er også oppvokst med en penere søster eller hun har i hvert fall fått høre det mye oftere mens jeg gjerne bare får "så fin kjole du har" og sånne kommentarer. Uansett så vet jeg jo at jeg har andre ting å by på. Ting som er langt mer viktig i det lange løp enn å være vakker,så jeg ville ikke byttet det ut for å bli vakker. Har godtatt at det er slik jeg ser ut,så ville aldri tatt plastiske operasjoner eller annet tull. De fleste ser jo ganske vanlige ut,men jeg kjøper ikke helt den når folk sier at "alle har noe vakkert ved seg",for det er jeg ikke helt enig i. Selv om det er subjektivt så er det også slik at noen har et utseende som de fleste vil være enig i at er pent eller stygt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå