Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hvor mye vin bør man ha til 64 stk? Velkomstdrik (rosèvin), hvitvin (forrett) og rødvin + til baren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til vanlig går det vel 5-6 glass på en flaske.

Så får dere regne ut hvor mange glass dere tror går med og kjøpe inn litt ekstra i forhold til dette. (Skal de være 2-3 glass rødvin til maten?) Noen drikker ikke rødvin og vil ha mineralvann, øl eller annet til hovedretten.

Det overskytende kan dere enten avtale å levere inn igjen på polet (om de går med på det) bruke som gaver ttil de som har hjulpet dere, eller ha ettpar flasker selv, siden det helt sikkert er viner dere liker dere har valgt.

AnonymBruker
Skrevet

Du må bare sette deg ned og gjøre en systematisk opptelling, gjester er veldig forskjellige.

En eldre kvinne nøyer seg kanskje med tre glass totalt. En "tørst" partygutt kan lett drikke 10 glass før festen begynner.

Rosèvin som velkomstdrikk, før hvitvin? Høres veldig feil ut. Hvorfor ikke musserende?

På musserende får du jo 7 glass ut av en flaske fordi glassene er små, men bare 5 på vanlig vin.

Anonymous poster hash: eb0cc...869
  • Liker 1
Skrevet

Vinmonopolet har en fin kalkulator for dette :)

(Det hadde de hvertfall før, såvidt jeg husker).

Skrevet

Aperitif: ett glass til hver, ca 5-6 glass per flaske. 65:5=13. Dette er et greit utgangspunkt, men hvis det blir et langt opphold mellom vielsen og middagen og det serveres vin hele tiden trenger dere mer. For øvrig enig med de som anbefaler musserende i stedet.

Forrett: ett glass til hver, ca 6-7 glass per flaske. 65:6=11. Igjen, et greit utgangspunkt, men antar dere kjenner gjestene deres, og vet om det er mange som heller velger mineralvann. Hvor mye vin det går avhenger også av hvordan den serveres. Skal serveringspersonalet helle i glassene? Eller skal flaskene stå på bordet? Hvis flaskene står på bordet må dere regne med at det går mer vin. Det samme gjelder hvis det er mange taler og mye skåling.

Hovedrett: 2 glass til hver, ca 4-5 glass per flaske. 65:4=16x2=32. 2 glass hver til forretten synes jeg er et "minimum", mange vil nok gjerne ha tre glass. I alle fall hvis middagen tar litt tid og det er mange taler. Igjen, dere kjenner gjestene best, og om noen ikke drikker. (Og de som så og si aldri drikker kan fint finne på å gjøre unntak i et bryllup.) Jeg ville nok beregnet tre glass til hver.

I tillegg til dette ville jeg gjerne hatt en god dessertvin, det blir litt nedtur uten synes jeg. Omtrent samme mengde kanskje litt mindre.

Som nevnt kommer mengde an på hvordan vinen serveres. Har dere serveringspersonale som heller opp kan dere gi beskjed om at det kun er to glass vin til hver til hovedretten, ett til forretten. Dere kan også gi beskjed om at glassene bare skal skjenkes "halvfulle". Skjenker folk selv er det lett for at de heller i mer, og forsyner seg oftere. Hvor store glassene er spiller en stor rolle. De fleste vil synes to glass vin er greit, mens fire blir for mye uansett hvor mye glasset rommer. Skal de som vil få tilbud om øl i stedet for vin til middagen? Det gjør regnestykket enda vanskeligere.

Jeg tror dere kan avtale med polet at den vinen som ikke blir drukket kan leveres tilbake, hvis den er del av standardutvalget der dere handler.

Hvor mye dere trenger ut over kvelden tør jeg ikke en gang gjette på. Det kommer an på så mange ting, hvor mye tid som er igjen når middagen er ferdig, gjestenes forhold til alkohol, om det er barn til stede (de fleste er mer måteholdne da), om det er mye dans og varmt. Hvor sent/tidlig på kvelden vinen blir satt frem. Og sikkert mye mer.

AnonymBruker
Skrevet

Vi regnet 1 velkomstdrink på hver, 2 glass hver til forrett og 3 glass hver til hovedrett (var to serveringer av maten der også). Til desserten ble det servert kaffe avec, og regnet da med 1 avec per myndige person.

Så kjøpte vi inn et par flasker ekstra av "hovedvinen", bare i tilfelle, for man vil ikke at man skal gå tomme.

Og vi hadde MYE vin til overs...

...vi gikk dog tomme for mineralvann. :( Å regne 3 x 33ml brus per gjest var tydeligvis et kraftig underslag...

Anonymous poster hash: 86a02...f16
AnonymBruker
Skrevet

Og ja - vinmonopolet lar deg levere tilbake uåpnede flasker vin mot kvittering. De lar deg ikke levere tilbake brennevin på samme måte. Men vin er de svært behjelpelige med å ta i mot i retur, og du får full refusjon.

Anonymous poster hash: 86a02...f16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...