Gå til innhold

Rekkefølge i kirken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Idag er det 1 mnd til vi gifter oss, og jeg føler jeg ikke har kontrollen :( Kan noen hjelpe meg med rekkefølgen i kirken? Først brudepiker,så forlover,så meg? Eller? Og er det vanlig å øve før den store dagen? Altså på inngang? Jeg skal ha "raise me up" og vil time det litt.. Det er så vanskelig..

Forresten, MÅ man ha kaffesanger, velkomstsang osv? Jeg ønsker ikke dette, men begge foreldrene våre sier at vi må..

Anonymous poster hash: d47bd...a12
Videoannonse
Annonse
Gjest Anubiel
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på området, men mener å huske at i de bryllupene jeg har vært i, har forloveren alltid kommet inn litt på forhånd, etter å ha hjulpet bruden. Hun har så satt seg på plassen sin og ventet på bruden som alle de andre.

Det er vel ellers vanlig at brudepiker (barn) går litt foran bruden.

Vi har lagt ned veto mot sanger. Vi synes det rett og slett er blodharry. Det er aldri fin tekst eller melodi og jeg liker ikke å tvinge folk til å synge. Dere er vel voksne mennesker som selv kan bestemme om dere ønsker å ha dette med i bryllupet deres eller ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Idag er det 1 mnd til vi gifter oss, og jeg føler jeg ikke har kontrollen :( Kan noen hjelpe meg med rekkefølgen i kirken? Først brudepiker,så forlover,så meg? Eller? Og er det vanlig å øve før den store dagen? Altså på inngang? Jeg skal ha "raise me up" og vil time det litt.. Det er så vanskelig..

Forresten, MÅ man ha kaffesanger, velkomstsang osv? Jeg ønsker ikke dette, men begge foreldrene våre sier at vi må..

Anonymous poster hash: d47bd...a12

Man må ingenting. Man kan gifte seg naken i en fjellbekk om en vil.

Men: dersom foreldrene deres på noe vis er de som finansierer vielse og fest må du (selvsagt) finne deg i at de bestemmer. Det kan være svigermor vil ha lakserosa borddekorasjoner, og om hun betaler for dem så får hun det akkurat som hun vil! Om far betaler for middagen så kan han kreve å sette menyen. Eller han kan betale lokalet mot at han velger blodharry bordsang.

Om dere betaler selv så sier du bare greit fra at det forstår du at de føler at alle må ha, og at du selvsagt respekterer deres følelser på området og at det ikke blir sanger.

Anonymous poster hash: f7344...195

Skrevet

Du kan velge den rekkefølgen du vil, så lenge du går sist :P

Noen kirker tillater at man får litt tid noen dager før på å øve, men da må du ta kontakt med kirken og få en "time" Du må bare sette på sangen og prøve det ut. Er litt dumt hvis du kommer fram til alteret og så må du stå der i 2 min til sangen er ferdig.

Løsninger:

- La det spilles litt av sangen før noen går ut.

- Avhengig av hvor mange som skal gå før deg, så kanskje hver må gå hele veien før neste går.

- Hvis sangen blir for lang uansett hva dere gjør så se om kanskje den kan "fades ut" når det trengs, bør ikke bare stoppes.

Nei det trengs absolutt ikke sanger uansett hva forrige generasjon sier. Det var vanlig da, men mindre vanlig nå. Vi hadde det ikke. Det å holde en bryllupsmiddag til minimum antall timer er en utfordring, så å ha sanger gjør det hele bare lengre. Dere kan evt ha noen små "leker" som får opp humøret og får folk til å snakke sammen når det er kaker.

Skrevet

Man må ingenting. Man kan gifte seg naken i en fjellbekk om en vil.

Men: dersom foreldrene deres på noe vis er de som finansierer vielse og fest må du (selvsagt) finne deg i at de bestemmer. Det kan være svigermor vil ha lakserosa borddekorasjoner, og om hun betaler for dem så får hun det akkurat som hun vil! Om far betaler for middagen så kan han kreve å sette menyen. Eller han kan betale lokalet mot at han velger blodharry bordsang.

Om dere betaler selv så sier du bare greit fra at det forstår du at de føler at alle må ha, og at du selvsagt respekterer deres følelser på området og at det ikke blir sanger.

Anonymous poster hash: f7344...195

Dette er jeg helt uenig i. Uansett hvem som betaler så er det de som gifter seg sitt bryllup, ikke verken far eller svigermor sitt. Hvis de har spesielle ønsker for hvordan de vil et bryllup skal være så bør de gjøre det i sitt eget. Man skal hjelpe med finansieringen av "barna" sitt bryllup fordi man VIL hjelpe, ikke fordi man vil bestemme hvordan det skal se ut eller hva som skal skje. Noe annet er rett og slett frekt og missbruk av makt.

Men de kan selvfølgelig komme med ønsker hvis det er noe som betyr mye for dem, men brudeparet skal kunne velge helt selv om de vil utføre ønsket.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...