Malou Skrevet 24. juni 2004 #21 Del Skrevet 24. juni 2004 Er selvfølgelig mot dødsstraff. Dødstraff hører ikke hjemme i et sivilisert moderne samfunn. Vi straffer ikke kriminelle ved å "bare" la dem dø. En riktig straff vil i mange tilfeller være et livslangt opphold i fengsel. Og som det tidligere har blitt skrevet; hvem i all verden skal dømme andre til døden? Ikke tror jeg på at det finnes noe 100% sikkert system for å hindre feil heller. Så lenge mennesker er involvert vil det alltid bli begått feil. Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tusjen Skrevet 24. juni 2004 #22 Del Skrevet 24. juni 2004 Jeg er helt imot dødsstraff... tusjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 24. juni 2004 #23 Del Skrevet 24. juni 2004 Mot. Ikke fordi jeg ikke mener at en del hadde fortjent å dø, men fordi *jeg mener en stat ikke kan forfekte en politkk der drap er godkejnt, *fordi undersøkelser viser at det er skjevt mht samfunnslag hvem som får slik straff *det blir ikke færre drap *fordi det stadig dukker opp folk man finner ut er uskyldig dømt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 24. juni 2004 #24 Del Skrevet 24. juni 2004 Jeg syns fengsels straffer i NOrge generelt er for lave men jeg syns forvaring er en god ide. Sånn som han i Baneheia...har ikke han fått 21 år forvaring..og det betyr at han må bedømmes om 21 år eller noe og kan få enda flere år da.....eller har jeg misforstått? Neida, du har forstått det riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 24. juni 2004 #25 Del Skrevet 24. juni 2004 Uansett, en innføring av dødsstraff fordrer selvfølgelig en 100% vanntett og sikker rettergang, UTEN sjans for justismord. Du er mao mot dødsstraff i USA? Tror ikke det finnes et samfunn helt fritt for justismord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 24. juni 2004 #26 Del Skrevet 24. juni 2004 Jeg er IMOT dødsstraff. Ingen drap kan rettferdiggjøres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nat26 Skrevet 24. juni 2004 #27 Del Skrevet 24. juni 2004 Jeg er imot fordi jeg synes filk slipper unna for lett,de må lide og sitte i fengsel hele livet i stedet,da har de tid til å tenke over hva de har gjort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Felicity Skrevet 25. juni 2004 #28 Del Skrevet 25. juni 2004 Du er mao mot dødsstraff i USA? Tror ikke det finnes et samfunn helt fritt for justismord. Selvfølgelig, jeg er IKKE forkjemper for at uskyldige mennesker skal bli henrettet. USA er et godt eksempel på hvordan en rettergang IKKE skal være etter min mening. Er du afro-amerikansk eller har svekkede sjelsevner, da ligger du tynt an i USA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Devil's Spawn Skrevet 25. juni 2004 #29 Del Skrevet 25. juni 2004 Og det norske rettsystemet er prikkfritt, og helt fri for justismord? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Felicity-unplugged Skrevet 25. juni 2004 #30 Del Skrevet 25. juni 2004 Og det norske rettsystemet er prikkfritt' date=' og helt fri for justismord?[/quote'] Nei, overhodet ikke. Det er nettopp derfor jeg sier at en drastisk endring må til før en eventuell innføring av dødsstraff kunne ha blitt aktuelt. Legger til at dødsstraff for notorisk kriminelle hadde spart pårørende for ufattelige lidelser. For eksempel om Mr. Dutroux i Belgia hadde blitt dømt til livsvarig fengsel/dødsstraff første gang han voldtok og drepte, ja så hadde saken i Belgia på 90-tallet vært unngått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 25. juni 2004 #31 Del Skrevet 25. juni 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frodo Skrevet 25. juni 2004 #32 Del Skrevet 25. juni 2004 Men lengre straffer er så klart en mulighet, og med dagens forvaringsmuligheter har vi jo det. Men det er vel mer rasjonelt å drepe, enn å forvare - om ikke etisk så økonomisk. At det er mer rasjonelt økonomisk å dømme noen til døden er faktisk ikke tilfelle i USA. Dødsdømte sitter jo i årevis og venter på at alle ankene skal behandles, og disse ankene er en stor belastning på rettsvesenet samtidig som de da også sitter i fengsel i mange år. Det har faktisk vært regnet på det, og livstid i fengsel er billigere enn dødsstraff. (uten at det overhode er noe godt argument for eller imot dødsstraff) Jeg er forøvrig imot dødsstraff da jeg synes det er tåpelig å vise at det er feil å ta livet av noen ved å ta livet av drapsmenn (og -kvinner). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Devil's Spawn Skrevet 25. juni 2004 #33 Del Skrevet 25. juni 2004 Som sagt før her. Så lenge det er mennesker som er innvolvert her kan det skje feil. Altså i følge ressonement til Felicity så kan man ikke ha dødsstraff. Eller mener du at det går an å få et helt feilfritt system, hvor menneskene ikke kan feile? At det er så mye som en promille sjanse for at det kan skje et justismord bør være mer enn god nok grunn til ikke å innføre dødsstraff i så måte, syns nå jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
'Lilly' Skrevet 27. juni 2004 #34 Del Skrevet 27. juni 2004 Det går jo selvfølgelig ikke ann å gjeninnføre dødstraffen. Det er jo en årsak til at det har blitt avskaffet etterhvert som menneskene har fått mer innsikt og kunnskap. Herregud. Dødstraff er et gammelt begrep, som ikke hører hjemme i den moderne tid. NEI TIL DØDSSTRAFF! Les dette: http://skolenettet2.ls.no/2sekunder/tema/tema.cfm?id=4 Kina, Iran, Saudi Arabia og USA som nå vil henrette ungdomsforbrytere - Er dette virkelig foregangsland, som man vil kopiere? Nei, takk og lov for at vi i Europa har kommet litt lenger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
'Lilly' Skrevet 27. juni 2004 #35 Del Skrevet 27. juni 2004 http://skolenettet2.ls.no/2sekunder/tema/tema.cfm?id=4 (Her er linken ordentlig...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
'Lilly' Skrevet 27. juni 2004 #36 Del Skrevet 27. juni 2004 Ubetinget FOR. Grunner til mitt standpunkt er bl a: *preventiv virkning *kortere ventetid på soningsplass *enkelte forbrytere fortjener etter min mening ikke livets rett. ...... er de argumentene jeg kommer på i farten i min travle hverdag. Uansett, en innføring av dødsstraff fordrer selvfølgelig en 100% vanntett og sikker rettergang, UTEN sjans for justismord. Hvordan kan du innlede med å si at du er ubetinget FOR, når du lenger nede kommer med betingelsene...? Vet du hva ubetinget betyr? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå