Gå til innhold

Angst om kvelden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei av angsten. Den kommer hver eneste kveld nå. Ingenting hjelper, bortsett fra å ta sobril. Jeg har tatt det ganske ofte i det siste og psykologen min ba meg ikke ta det hver dag da man kan bli avhengig og utvikle mer og mer toleranse mot det. Er så ufattelig lei og klarer snart ikke mer, hva kan jeg gjøre? Er det noen andre her som sliter? Hvorfor kommer det bare på kvelden?

Anonymous poster hash: 66c88...38d
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest iGirl
Skrevet

Du må snakke med legen din/psykiater om du evt kan prøve en annen medisin som ikke er fullt så vanedannende som Sobril. Ofte er kombinasjonen med angstdempende + kognitiv terapi (samtaler med psykolog) mer effektivt enn samtaler alene.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mye verre på kvelden her og. Tenker aldri på hjertet om dagen men på kvelden blir jeg liggende å høre på det i frykt for at det skal stoppe, blir slitsomt obs på pusten min, at de nærmeste skal dø osv. Psykologen min sier det er vanlig at det blir verre på kvelden. Hvordan angst har du?

Anonymous poster hash: e6b80...1ef

AnonymBruker
Skrevet

Du må snakke med legen din/psykiater om du evt kan prøve en annen medisin som ikke er fullt så vanedannende som Sobril. Ofte er kombinasjonen med angstdempende + kognitiv terapi (samtaler med psykolog) mer effektivt enn samtaler alene.

Ja, har planer om å gjøre det, vi har snakket om å begynne med en fast medisin som cipralex, men nå er psykologen min desverre på ferie, kjenner jeg blir litt stresset av å vite at jeg ikke skal dit på en hel måned. Har bare hatt sobrilen som en kriseløsning inntil videre :) TS

Ja, det er mye verre på kvelden her og. Tenker aldri på hjertet om dagen men på kvelden blir jeg liggende å høre på det i frykt for at det skal stoppe, blir slitsomt obs på pusten min, at de nærmeste skal dø osv. Psykologen min sier det er vanlig at det blir verre på kvelden. Hvordan angst har du?

Anonymous poster hash: e6b80...1ef

Veldig mye verre på kvelden, kjenner det kommer snikende nå, utrolig irriterende. Undrer meg på om varmen kan fremkalle det ekstra, kjenner meg helt ør i kroppen i tillegg, så er ikke umulig :) Jeg har panikkangst. Hva med deg? Har du hatt det lenge?

TS

Anonymous poster hash: 66c88...38d

Skrevet

Det er normalt at angsten kommer på kvelden dessverre, siden ting rundt deg ofte roer seg og det er mer plass og tid til tanker :/ Har hatt det slik selv, nå går jeg på medisin da, og gått i samtale. Men nå har jeg en periode der det er tilbake på kvelden. Lurer litt på om varmen er med å fremkaller det jeg og..

Vanskelig å si. Men Sobril er skumle greier, folk er inn på avrusning pga den medisinen..

Kan det hjelpe å gå seg entur da? Eller lese, spille, rydde, finne på noe for å bare komme på andre tanker. Det helper meg iallefall, vet selv hvor ille det kan bli. Viktig å tenke på at det er KUN angst, det er ikke farlig, og det går over!

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke så mange råd å gi deg da jeg selv har vært plaget i mange år, men jeg opplever også alltid at angsten blir verre på kvelden/natta. De verste angstanfallene har jeg på natta, særlig om jeg våkner midt på natta - kjennes som om angsten vekker meg... Jeg går på antidepressiva (Cipralex), men det er jo ikke en mirakelmedisin på alle måter, så jeg må jobbe aktivt for å holde angsten i sjakk :)

Anonymous poster hash: 3c7ca...7f3
AnonymBruker
Skrevet

Det å få angstanfall når du skal sove er vanlig fordi du gjennom dagen kan ha forsvarsverkene oppe , disse blir senket for å få sove å da kommer angsten .....enten i form av hjertebank, angstanfall eller tanker som spinner ut av kontroll .

prøv å finne måter å distrahere deg sjøl fra angsten på..dette er ikkje lett..spesielt om kvelden ...et tips som kan virke spøtt er å bevege deg når du ligger i sengen å har hjertebank..litt sånn bysse deg sjøl i søvn..for bevegelsen vil på en måte utligne litt av det fokuset du har på hjertebanken...og ikke gå å legg deg når du e stuptrøtt , gå litt før...les eller noe..før du legger deg til for å sove. .

snakk så fort som mulig med legen om evt annen medisin istedenfor eller i tillegg , fordi sobril funker best som krisemedisin..en gang iblant.

for som sagt over ,den er vanedannende som pokker

Anonymous poster hash: acaca...73f
Skrevet

Jeg sliter også mye mer med angst på kvelden. Det er da jeg har tid til å tenke og overanalysere. Jeg sliter både med angst og depresjon, cipralex har gjort mye for depresjonen, men kjenner den også hjelper godt på angsten. Klarer å tenker mer rasjonelt enn hva jeg har gjort tidligere, og klarer derfor å unngå noe særlig anfall. Har fått remeron i tillegg som hjelper meg med å sove, dette har vært en super kombo for meg ihvertfall (cipralex gjorde meg ganske hyper en periode). Vær forsiktig med sobril, er fort gjort at man blir avhengig.

Andre ting som har funket for meg er å være aktiv hver eneste dag, gjerne en treningsøkt på ettermiddagen/tidlig kveld slik at jeg er ordentlig sliten når jeg skal legge meg (veldig vanskelig å komme i gang med psykiske problemer, men det HJELPER!). Å lese til jeg er stuptrøtt er også en metode som funker, men da kan det fort bli for sent. Meditasjon eller mindfulness synes jeg også er effektivt (men har ikke kommet skikkelig i gang enda).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt motsatt, har forferdelig angst tidlig om morgenen, og er herlig avslappet på kvelden. Det som hjelper meg er å distrahere tankene ved å se på en serie eller film, skru av lyset og ha øretelefoner slik at alt annet blir stengt ute. Føler med deg, vet hvordan et helvete det er...

Anonymous poster hash: 086a1...551

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...