AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #1 Skrevet 9. juli 2014 Hva skal man gjøre når din tidligere sjef mener at du skal få feriepenger utbetalt en måned etter siste lønning, når det står både i kontrakt og arbeidsmiljøloven at det skal utbetales siste lønningsdag? Jeg har prøvd å forklare henne både at jeg har krav på de nå, og at jeg trenger de, for både husleie og andre diverse ting, men hun mener ingenting kan gjøres. Er det riktig? Må også legge til at jeg ba faktisk om feriepengene siste lønningsdag, fordi jeg var usikker om de ville bli med, og da fikk jeg tilbake at det var selvfølgelig helt riktig. Så idag fikk jeg beskjed om at hun hadde misforstått, og ja, at det nå er umulig å gjøre noe med. Hjelp! Anonymous poster hash: 2d767...6be
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #2 Skrevet 9. juli 2014 Hvis du har sluttet i jobben din så har du krav på de. Men da trekker de skatt. Anonymous poster hash: ff68d...0eb
wintergirl Skrevet 9. juli 2014 #3 Skrevet 9. juli 2014 Ring arbeidstilsynet å spør om det er en lov mot sånt. 1
troikaen Skrevet 9. juli 2014 #4 Skrevet 9. juli 2014 Du får klaske i bordet med ferieloven § 11 (3).
latoilla Skrevet 9. juli 2014 #5 Skrevet 9. juli 2014 Du får klaske i bordet med ferieloven § 11 (3). Skal i møte med de som har ansvar for lønn der jeg jobbet imorgen, så jeg tror virkelig jeg skal det! Takk for tips!
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #6 Skrevet 10. juli 2014 Er dessverre ikke uvanlig praksis. Jobbet også et sted der det i personalhåndboka sto at feriepenger for inneværende år skulle utbetales sammen med siste ordinære lønn. Men det ble alltid praktisert at feriepenger kom på første lønning etter sluttdato. Dette fordi de mente dette var siste lønnskjøring for den ansatte. Ofte var det jo også noen andre småkupert som skulle korrigeres. Loven sier forøvrig kun at du har krav på feriepenger når du slutter om du ønsker det, den sier ikke at de skal komme på siste ordinære lønn.Anonymous poster hash: 8cb6c...bb4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #7 Skrevet 11. juli 2014 Rent teknisk er det mye vanskeligere å beregne feriepenger samtidig med siste lønn. Fordi siste lønn også genererer skyldig feriepenger. Men det er ikke umulig å kjøre lønn en ekstra gang, selv om det for noen bedrifter kan koste (mer enn det smaker). Anonymous poster hash: 873e6...08e
Glitnir Skrevet 11. juli 2014 #8 Skrevet 11. juli 2014 Loven sier forøvrig kun at du har krav på feriepenger når du slutter om du ønsker det, den sier ikke at de skal komme på siste ordinære lønn.Anonymous poster hash: 8cb6c...bb4 Nei, det er ikke riktig. Se ferieloven § 11 (3). Opparbeidede feriepenger skal utbetales på siste ordinære lønn før fratreden, med unntak av det som ikke lar seg beregne da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå