AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #1 Skrevet 9. juli 2014 Jeg er nybakt mor og gleder meg så mye til lese og synge nattasanger til lille nurket mitt! Når begynte dere med dette? regner jo med at jeg venter en god stund altså, men er nyskjerrig på hva dere tenker og mener:)Anonymous poster hash: 4d57c...b54
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #2 Skrevet 9. juli 2014 Jeg er nybakt mor og gleder meg så mye til lese og synge nattasanger til lille nurket mitt! Når begynte dere med dette? regner jo med at jeg venter en god stund altså, men er nyskjerrig på hva dere tenker og mener:)Anonymous poster hash: 4d57c...b54 Har ni måneder gammel baby. Har lest for henne flere ganger, hun liker det, men prøver å spise bøkene mens jeg gjør det :-) Jeg lar henne også se på bilder i bøker, og forteller historier. Synge for henne har jeg gjort hele tiden, og gjør mye. Det er veldig fint. Selv om ikke historiene akkurat går inn på den tradisjonelle måten, er det fint for ordforrådet at hun hører mange ord. Gratulerer så mye med baby! Anonymous poster hash: e7068...a2e
litle_my Skrevet 9. juli 2014 #3 Skrevet 9. juli 2014 (endret) Jeg er nybakt mor og gleder meg så mye til lese og synge nattasanger til lille nurket mitt! Når begynte dere med dette? regner jo med at jeg venter en god stund altså, men er nyskjerrig på hva dere tenker og mener:)Anonymous poster hash: 4d57c...b54 Nattasanger sang jeg fra dag én, bøker var vel rundt 10-12 måneder? Du kan jo lese bøker fra når du vil. Det er bra for både språkutvikling og sosialisering. ;-) Endret 9. juli 2014 av litle_my
Gjest Trolletrine Skrevet 9. juli 2014 #4 Skrevet 9. juli 2014 Vi begynte å lese bøker og synge for henne etter ca 1 uke;-) På begynnelsen pga trygghet, kommunikasjon og samhandling, senere pga språkutvikling og sosialisering. En bitteliten baby elsker å høre stemmen vår, så det er bare å lese! Bare vær obs på overstimulering i begynnelsen.
MarianneE Skrevet 9. juli 2014 #5 Skrevet 9. juli 2014 Fra ca 6 mnd? Nå er hun 7 år og vi leser på sengekanten hver kveld den dag i dag. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #6 Skrevet 9. juli 2014 Tusen takk for mange svar:) gleder meg sånn til lese de historiene jeg elsket selv til lille nurk!:D å få historie på senga var det beste jeg visste om når jeg var liten og jeg gleder meg til å føre det videre:)Anonymous poster hash: 4d57c...b54 1
Tante-Sofie Skrevet 9. juli 2014 #7 Skrevet 9. juli 2014 Leste helt fra starten av, men det er mest fordi jeg ikke er typen til å snakke med en baby og jeg var alene med ham.
Sol79 Skrevet 9. juli 2014 #8 Skrevet 9. juli 2014 Min er 2 år og totalt uinteressert i å bli lest til på sengen. Vi kan godt lese sammen på dagtid, men når det er natta er det synging som gjelder.
Gjest Lypcha Skrevet 9. juli 2014 #9 Skrevet 9. juli 2014 Vi begynte ved sånn ca 4-6 mnd alder. Nå er hun 2 år og elsker å "lese" for bamsene og dukkene sine 😊
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #10 Skrevet 9. juli 2014 Jeg mener å ha lest et sted at det er anbefalt å lese daglig for barna, fra tre måneders alder. Det er uansett ikke for tidlig å begynne. Synge kan du vel gjøre fra barnet er nyfødt. Anonymous poster hash: e871a...3cd
Skogsprinsessa Skrevet 9. juli 2014 #11 Skrevet 9. juli 2014 Fra 3 mnd, kanskje? Anbefalt å lese fra tidlig av, ja! Om du melder deg inn i goboken får du masse gode lesetips tilpasset alderen på barnet!
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #12 Skrevet 9. juli 2014 Vi har lest og sunget siden han ble født! Han har likt det hele veien. Men det var først ved ca 2,5 - 3 år som han begynte å virkelig følge med på historien. Nå som han nærmer seg 4 svever fantasien veldig løst og han finner på sine egne historier Anonymous poster hash: cf306...3a4
GammelKaktus Skrevet 9. juli 2014 #13 Skrevet 9. juli 2014 Første gang jeg leste for lillegutt var når han var 2 måneder, hadde kjøpt en kjempestor eventyrbok. Så jeg leste et eventyr om dagen. Var nok mer for min egen del siden jeg er veldig glad i å lese, men har aldri vært så interessert i barnelitteratur før jeg fikk mitt eget barn Han har fått mer ut av det fra 1.5 års alder, kommenterer hvis jeg ikke leser og forteller historien slik som den skal være. Nå når han er 2.5 så finner han bøker selv som han vil jeg skal lese, han er veldig glad i litt skumle eventyr, og med grimaser og forskjellige stemmer blir han helt med. Kjempegøy Jeg har sunget for han siden han ble født, både egenkomponerte barne sanger og Otis Redding's store hits Holder ikke mye kjeft her i huset nei
fruBeist Skrevet 9. juli 2014 #14 Skrevet 9. juli 2014 Jeg tenker at sang, rim, regler og enkle historier ikke er noe å vente med. I alle fall ikke om det et noe som gir deg glede å gjøre. Språkstimulering er bra. Gratulerer med den lille
Ellevill Skrevet 9. juli 2014 #15 Skrevet 9. juli 2014 Sang fra dag 1. Bildebøker fra noen mnd (bilde av hest, bil osv) eller pekte på mer kompliserte bilder og snakket om det (ser du bilen som kjører på veien, ser du blomstene i veikanten, ser du den lille haren i gresset?). Husker ikke når jeg begynte å lese bøker, men for det ene barnet sluttet jeg ikke før det var 13-14 år!
Gjest Riskjeks Skrevet 10. juli 2014 #16 Skrevet 10. juli 2014 Begynte å lese for barna før de var ett år. Men i starten var de mest interessert i å leke med bøkene Da de var rundt 2 år, ble de virkelig interessert i historiene.
kaprifolen Skrevet 10. juli 2014 #17 Skrevet 10. juli 2014 Sang fra før de var født, jeg... Og leste for eldste fra hun var 14 dager....
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #18 Skrevet 10. juli 2014 Synge og lese er så koselig Jeg sang ved første anledning jeg var helt alene med barnet. Tror det var en time etter fødsel eller noe Jeg begynte å lese i 3-4måneders alderen! Det var endel grining på nettene i den tiden, og rett å slett for å få tiden til å gå og en liten avveksling fra synginga så leste jeg høyt i barnebøker. Han likte det veldig godt og lå liksom bare å kikket og lyttet Også synes jeg jo det var litt koselig selv og, selvfølgelig Anonymous poster hash: 4877c...cc7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #19 Skrevet 10. juli 2014 Her sang vi til babyen i magen helt fra vi visste om at det var i magen. Og synging har det blitt mye av siden. Å lese historier har vi vel gjort fra babyen var stor nok til å følge med, kanskje 1 år? Eller 9 mnd? Når det er så lite har vi alltid lest i pekebøker, men å lese en fortelling i en bok kom litt senere. Anonymous poster hash: 08d37...726
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #20 Skrevet 10. juli 2014 Min er snart 2, og han er blitt lest for helt siden han var bare få dager gammel. Han er imidlertid fortsatt ikke veldig interessert i å faktisk bli lest for, hver gang vi tar ham på fanget og prøver, drar han bare boka ut av hendene våre og vil bla frem og tilbake selv (eller kaster den eventuelt på gulvet..!) Han er likevel veldig glad i bøker, og henter seg flere ganger daglig en av de mange bøkene sine (men har noen klare favoritter!) som han setter seg med på gulvet og blar i og "prater" om. Men gleder meg veldig til han begynner å sette pris på å faktisk bli lest for, har blitt lest mye for som barn selv, og både jeg og mannen er veldig glade i bøker!Anonymous poster hash: 6b89a...5f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå