Gå til innhold

"Er jeg ikke invitert?"

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot
Skrevet

Min tidligere bestevenninde som bor 15 min unna meg har jeg ikke sett eller snakket med på snart 2 år. Hun er ikke invitert i bryllupet. Ingen dramatikk bak dette, men vi inviterer kun de vi omgås med.

Jeg forlovet meg for snart 5 mnd siden, har ikke hørt noe fra henne (har heller ikke informert om at det er skjedd, men våre foreldre er nære venner).

Nå fikk jeg SMS nr 3 (forrige kom i november) på 2 år, der hun skriver hun hører jeg skal gifte meg, og lurer på om det er slik at hun ikke får komme.

Hva i all verden sier man til slikt?

Nå ble jeg tatt helt på senga.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg ville sagt i en slik situasjon selv...

Men hvis dere omtrent har null kontakt så forstår jeg godt at du ikke ba henne, men, dere var jo bestevenner en gang i tiden...

Er vel derfor hun reagerer når hun ikke er bedt...

Kanskje du skal prøve og forklare for henne, si det som sant er, at når dere omtrent ikke har hatt kontakt, så syntes du det var ugreit og invitere henne, dere blir jo så mange allerede... :-?

Skrevet

Jeg tror jeg enkelt og greit ville svart som du sa, at dere kun skal ha de dere omgås med. Trenger ikke lange forklaringer...

Gjest Xavia
Skrevet
Min tidligere bestevenninde som bor 15 min unna meg har jeg ikke sett eller snakket med på snart 2 år. Hun er ikke invitert i bryllupet. Ingen dramatikk bak dette' date=' [b']men vi inviterer kun de vi omgås med.

Gjør dere??

Jeg som trodde jeg leste i en tidligere tråd at dere inviterte mange dere nesten ikke hadde kontakt med, og faktisk håpet at noen ville takke nei....

Gjest Poirot
Skrevet

Gjør dere??

Jeg som trodde jeg leste i en tidligere tråd at dere inviterte mange dere nesten ikke hadde kontakt med, og faktisk håpet at noen ville takke nei....

Det var familie. (Forøvrig var det ikke mange vi håpet ville takke nei, kun 4-5 stykker)

Vi har ikke invitert venner vi ikke ser jevnlig.

Forøvrig må du GJERNE svare på problemstillingen min.

Skrevet

Jeg ville ha svart som sant er at man dessverre må begrense gjestelisten i bryllupet (de fleste må i hvert fall det), grunnet pris og plass, og at dere derfor kun inviterer familie og nære venner/venner dere omgås jevnlig. Hun må jo også huske at det er lenge siden dere har hatt noe særlig kontakt?

Personlig syns jeg ikke det ville være noen "dårlig" unnskyldning, vi ba heller ikke tidl. nære venner som vi ikke lenger ser noe til. Det er jo dessverre slik at man ikke kan få bedt alle. Derimot så vi oss nødt til å be noen ekstra som faktisk ba seg selv... :o (Men det gikk greit for oss, for vi hadde ikke kuvertpriser).

Gjest Xavia
Skrevet

Kanskje hun har fått høre at dere inviterer fjern og nær av familie, og derfor synes det er rart at ikke hun blir invitert. Muligens?

Og hva man sier til slikt? Jo hvorfor ikke si det som det er? At dere kun inviterer mennesker dere omgås med + familie? Det tror jeg at jeg hadde gjort i hvert fall.

Skrevet

Kan du ikke fortelle henne at dere har valgt å invitere de dere til daglig har kontkat med. Jeg har selv ingen bryllups dato satt men er forlovet..har tenkt litt på en eventuell gjesteliste og funnet ut at pga penger må endel utelates og det blir naturlignok de jeg ikke har sett så mye i den siste tiden.....

HVis noen av dem spør meg hvorfor de ikke er invitert når jeg engang kommer så langt at jeg har en dato og invitasjoner er sendt ut kommer jeg til å si det som det er at hvis vi i det hele tatt skal ha råd til å gifte oss må vi invitere de nærmeste vennene bare...

Tror ikke jeg hadde reagert om det var meg som var den "gamle" vennen og fikk et sånnt svar....

Skrevet

Vi skal kun ha nærmeste familie, av en god grunn, nemlig økonomi. Så det beste er vel å si som sant er at det er kun familie og de dere omgåes som blir bedt. Om hun blir sur, so what? Dere har jo ikke så mye kontakt alikevell så da må det bli hennes problem (mener nå jeg) :wink:

Skrevet

Nei, hva sier man til slikt? Og så over SMS, da! :o

Jeg synes ikke hun kan forvente seg å bli invitert når dere ikke omgås lenger.

Jeg var i utgangspunktet bedt i bryllup til en tidligere bestevenninne, men det ikke noe av å dra i det etter brutt vennskap (lang historie).

Er ellers enig med hva som er sagt tidligere her, si som sant er at siden dere ikke omgås lenger ser du det ikke naturlig å invitere henne. Det er dyrt med stort bryllup, og dere kan ikke invitere alle dere har hatt som venner gjennom livet. Det er sånn det er, noen venner "forsvinner" bare, hvis du forstår det jeg mener? Du skal i hvert fall ikke ha dårlig smavittighet!

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg må jo si at jeg syns det er frekt å spørre om en ikke er invitert. Men siden hun allerede har gjort det ville jeg svart at vi inviterer bare familie og de vennene vi har kontakt med i dag. Enkelt og greit.

Skrevet

Jeg synes også man skal si det som det er, kort og greit, og like gjerne uten å begynne å forklare om pengebegrensninger og sånn. Det sier seg liksom selv.

og hvis noen skulle forklare meg hvorfor jeg ikke var bedt (ikke det at jeg pleier å spørre, men sammvittighetsfulle venninner kan begynne å forklare likevel) føles det egentlig best med en KORT forklaring, ikke masse utbroderinger.

Skrevet
Jeg må jo si at jeg syns det er frekt å spørre om en ikke er invitert. Men siden hun allerede har gjort det ville jeg svart at vi inviterer bare familie og de vennene vi har kontakt med i dag. Enkelt og greit.

Enig.

Men siden hun spør på DEN måten kan du jo svare at du inviterer kun de vennene som vil holde kontakt på mer enn bare SMS.... :tunge1:

Skrevet

Vil bare legge til en liten ting....

Jeg var i min venninnes bryllup for ganske mange år siden, da hadde vi fremdeles en del kontakt.

Da jeg giftet meg noen år senere var kontakten helt borte, og hun ble ikke invitert.

Men i dag har vi funnet igjen kontakten, og jeg må si jeg synes det er dumt at hun ikke var i bryllupet.

Må få legge til at kontakten forsvant fordi vi skled fra hverandre, og var på "ulike stadier i livet", ikke pga krangling.

Dette bare som et apropos.....

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg syns det er frekt å spørre hvorfor ikke man er bedt i et bryllup, jeg! Uansett om man er perifere bekjente eller familie. Det er ingen som har noe med hvem å gjøre hvem som blir bedt og ikke! Det er jo opp til brudeparet.

Og ikke skjønner jeg hvorfor din tidligere venninne reagerer heller, siden dere ikke har hatt kontakt på 2 år.

Jeg syns du skal skrive sms til henne jeg - bruke samme metode som henne - og gi henne grunnen: Dere har ikke hatt kontakt i det siste, og ønsket heller å be familie og folk dere har med å gjøre. Enkelt og greit.

Og så håper jeg virkelig at denne venninna lar det ligge...

K

Gjest Anonymous
Skrevet

De fleste må vel droppe enkelte venner. Man kan ikke be absolutt alle man kjenner og har kjent gjennom livet.

Jeg har forklart enkelte venner at vi rett og slett måtte sette strek et sted. Det har de forstått.

Si noe lignende til venninnen din. Det bør hun ha forståelse for.

Forresten er det ikke helt høflig å sende slike hint om å bli bedt i bryllup... :roll:

Skrevet

Hadde jeg mottatt en slik SMS, hadde jeg fått helt bak-over-sveis! Det er da ikke normalt å spørre om noe slikt? Syntes det er veldig uhøflig.

Om jeg hadde fått en slik melding, hadde jeg enkelt og greit skrevet tilbake "Hei! Det var lenge siden sist! Hvordan står det til? Hadde vært koselig og møttes en dag. Ang. bryllupet: Vi har bedt mange i familien og de vennene vi omgås ofte, må prioritere vet du. Koster en del penger det her :-) . Hilsen...."

Selv om hun er virker litt teit, trenger jo ikke du ta igjen med samme mynt :wink:

Du kan jo også svare; "Nei, det stemmer det. Du er ikke invitert. Har bedt familie og de vi omgås ofte. Hilsen"

Men det er kanskje ikke vits i å fyre opp under flammen...

Gjest Poirot
Skrevet

Takk for mange gode råd. Har nå sendt sms tilbake, der jeg skrev at det blir mest familie (kun 1/6 er venner) og vi inviterte kun de vi ser mest til, men at jeg håper jeg ser henne i kirken og kanskej utdrikningslag.

Skrevet

Tror at vi kan havne opp i en liknende problemstilling som deg, og da kommer vi til å si at vi har invitert kun

de "nærmeste" vennene og familie.

Skrevet
Takk for mange gode råd. Har nå sendt sms tilbake' date=' der jeg skrev at det blir mest familie (kun 1/6 er venner) og vi inviterte kun de vi ser mest til, men at jeg håper jeg ser henne i kirken og kanskej utdrikningslag.[/quote']

Høres veldig greit ut...

Skulle forresten til å si at det jo bare er å dukke opp i kirken hvis man på en måte vil ta del i det hele uten å være invitert. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...