Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Tenker å flytte inn med kjæresten i september. Da har vi vært sammen i 7 mnd, og jeg er 19 og han 22.

Men hva bør man egentlig tenke over før man blir samboere? Ting jeg har tenkt på er oppvask osv.

Er det sånn at det blir fortere slutt om man blir samboere tidlig?

Anonymous poster hash: 4d1bc...126

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

skal dere ha delt eller felles økonomi?

skal dere ha en egen konto for ting som skal gå til felles utgifter som mat, strøm, tv osv?

det er VELDIG greit å tenke økonomi før man flytter sammen så man ikke går på en smell

Anonymous poster hash: c5fc9...430
AnonymBruker
Skrevet

Du flytter ikke inn utennå skrive samboerkontrakt!

Anonymous poster hash: f0332...07f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere begge bodd alene og vet hvordan man får et hushold til gå rundt? Flytt aldri sammen hvis en av dere svarer nei, for da må den andre leke mamma til dere er på samme funksjonsnivå og det har drept mange parforhold.

Kan dere snakke om alt, inkl mensflekker i senga og kredittkortgjeld?

Lag liste over det som trengs å gjøres og vær dønn ærlige på hva hver enkelt synes er lavterskel og hat og fordel oppgaver deretter. Begge må gjøre ting som er lavterskel og ting som er hat.

Finn ut om dere har samme standard for dagligrent og gjesterent og finn den gyldne middelveien

Samboerkontrakt er obligatorisk: http://gratisrettshjelp.no/?wpfb_dl=317

Ha liste over hvem som kjøper hva av større ting og hvem som har tatt med hva inn i samboerskapet.

Snakk gjennom langtidsplaner. Hvor vil du være om fem år geografisk, økonomisk og jobbmessig. Får dere begge realisert drømmer og mål?

Hvor ofte skal dere ha besøk? Hvordan behandler dere besøk? Hvor mye alenetid forventer dere? Er det ok å dra på ferie alene med venner? Hvor mye tid er det greit å bruke på venner? Hvor mye tid og penger på hobbyer?

For ikke å glemme: les litt om hvordan man krangler på en god måte og bli enige om krangleregler.

Anonymous poster hash: 972fe...db1

• Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Anonymine
  • Liker 1
Gjest Christina146
Skrevet

Har dere begge bodd alene og vet hvordan man får et hushold til gå rundt? Flytt aldri sammen hvis en av dere svarer nei, for da må den andre leke mamma til dere er på samme funksjonsnivå og det har drept mange parforhold.

Anonymous poster hash: 972fe...db1

Vel, vet ikke helt om den stemmer alltid. :opplyser:

Her har ikke jeg bodd alene, men det har han lenge. Likevel er det jeg som holder "orden" i leiligheten.

Misforstå meg rett, når jeg ber han om å gjøre noe, gjør han det altså. :danse:

Vil foreslå felles konto som flere her, og ikke minst, gi hverandre rom til tider.

Masse masse lykke til TS! :hoppe:

Skrevet

Greit å ha en oversikt over hvem som eier hva, som nevnt over, men vær også bevisst på at dersom den ene tjener mye mer enn den andre, så vil ikke den med minst penger ha mulighet til store innkjøp, selv om en kanskje bruker like mye i mnd på andre ting, feks mat og husholdningsartikler.

Eksen min tjente dobbelt så mye som meg, og hver gang vi skulle kjøpe noe nytt til huset var det han som betalte. Med min lønn den gangen var feks 4000 kr en stor engangsutgift, så jeg kunne ikke betale 4000 på vaskemaskina. Men det var jeg som hadde ansvaret for alt av handling, og jeg brukte nok 4000 kr i mnd på mat, dopapir, såpe, vaskemidler osv. Resultatet var at jeg satt igjen med ingenting som jeg hadde kjøpt, fordi alt jeg hadde kjøpt var oppspist og oppbrukt. Nå skiltes vi fredelig, og jeg fikk med meg en del ting, men dersom vi skulle hatt liste over hvem som kjøpte hva, hadde jeg ikke kommet godt ut av det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...