Gå til innhold

Er det bare jeg som er FOR hygienisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett barn og min venninne har to barn.
Det hører til historien at jeg har delt omsorg med barnefar til mitt barn og at min venninne bor sammen med sin barnefar og de lever ett hektisk familieliv, hvor de sjonglerer flere jobber, hus og hjem. De er generelt ryddige mennesker, og jeg har full forståelse for at de ikke har tid til å vaske huset daglig.

Når vi var der på besøk for noen dager siden, var det flere ting jeg "hang meg opp i".
Det var sol og varmt, og vi satt ute, mens barna hoppa på trampoline, lekte med sand og syklet.
- Hennes barn løp barbent, inn og ut av huset. Problemet mitt der er at det må jo bli utrolig mye sand og dritt inne. Det blir jo som om vi skulle gått over alt med sko. Hvor mange steder har ikke skoene våre vært i løpet av en dag?!
- De har en hund som bæsjet på plenen, og venninna mi gikk så klart å tok det opp med en gang, men jeg klarer ikke å la være å tenke at det fortsatt ligger igjen små partikler fra den hundedritten, som ungene tråkker oppi med sine barbente ben, og videre drar med seg inn i huset, opp i sofaen eller på trampolinen.
- Jo varmere det ble, tok ungene av seg mer klær og løp til slutt rundt nakne. De var nakne på trampolina, på syklene, de satt i gjørma og lekte med bøtte og spade, og til slutt løp de inn. Når jeg gikk etter for å se hva de drev med, har de hoppet opp i senga til foreldrene og lekte der. Da tenker jeg så klart på all sanda og dritten de drar med seg opp i senga, og senga for meg, er ganske "hellig" ettersom det er der jeg går å legger meg etter en lang dag og ikke ønsker å ligge å sove og rulle i "dritt".

Hjemme hos meg selv er jeg opptatt av at barnet mitt lærer seg å vaske seg på hendene etter utelek, og etter å ha spist mat, så ikke skitt, fett og møkk sprer seg rundt i leiligheten her. Jeg er heller ikke spesielt fan av seige, klissete barnefingre, og jeg er litt "nazi" på akkurat håndvask. Ellers er jeg vel ganske "normal"..

Huset mitt er heller ikke støvfritt, men jeg støvsuger 2-3 ganger i uka og vasker så fort barnet drar til sin far. Jeg er ellers ganske ordensmenneske, og alle ting har sin plass i leiligheten. Jeg føler meg "rotete" mentalt, om ting ikke er i orden hjemme, men føler ikke at det tar helt overhånd heller..

Jeg er klar over at jeg er LITT "overhygiensk", men er jeg HELT ute på jordet?

Anonymous poster hash: 81704...e46
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Dette med å være barbeint og dette med å hoppe i seng skjønner jeg jo at medfører at noe dras med inn, men det er vel ganske vanlig å gjøre. Sko er greit, barbeint er greit, mens det å løpe rundt i sokker ute og så inn ikke er greit, sånn har det i hvert fall vært i mitt hode. Hopping i seng hadde jeg neppe fått lov til selv som barn hvis jeg hadde mye dritt på føttene, men farlig er det jo ikke, så det får de nesten avgjøre selv.

Hundedritten. Hunder gjør fra seg på gress, og det plukkes opp. Det er ikke verre enn andre steder. Slike små partikler er ufarlige. Da må man selvsagt være så nøye man kan med en pose, men at det kommer noen bakterier her og der synes jeg da virker greit.

Man hiver ikke dritt og grus inn i huset, men at noe kommer inn i huset med barn som løper inn og ut er uunngåelig. Jeg synes dette hørtes helt normalt ut av dem, i hvert fall ikke noe farlig, og følgelig synes jeg ikke det er noe å reagere på. Forskjellige måter å gjøre det på, ingen av dem farlige.

Anonymous poster hash: 204ae...b20
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

jeg som syns unger bare har godt av å leke med all dritten utendørs syns det der hørtes ekkelt ut :( åsså i senga da!

Anonymous poster hash: c14b0...d8f
  • Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg skjønner hvorfor du reagerer. Det er jo sant at det blir masse dritt som blir dratt med inn når man går barrføtt sånn som det der. Og at skitne unger skal leke i sengetøyet vil selvsagt gjøre det litt skittent. Jeg hadde nok ikke reagert likevel da. Jeg tenker: Det er sommer, la barna leke, så får en heller bytte sengetøy oftere eller vaske oftere. Jeg vil ikke nekte barna mine å løpe rundt barrføtt, og å springe inn og ut av huset og leke seg og være full av energi, det er jo bare deilig.

Du har jo selvsagt lov å tenke hva du vil om hygienen hos andre. Men jeg skjønner liksom ikke helt hva du tenker å gjøre med det?

Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg så mye, men foreldresengene bør de ligge unna i en sånn situasjon.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du overdriver veldig.

Anonymous poster hash: 5e6c4...7b2

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde virkelig ikke brydd meg.

Anonymous poster hash: 6eff3...ba5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alt utenom det siste med naken i sofa og seng er for meg ok. Du skulle bare visst hvor mye bakterier du selv dras inn i huset fra buksa di som du har sittet på offentlige møbler (benk, buss, kafestoler) med, mobilen din som du tar på og så tar på sofaen etc.

Her er slepphemdt på barbenthet, er alt for deilig å gå barbeint til at jeg kam frata barna den gleden. Ikke gidder jeg å mase om å ta av sko hver gang de skal en kjapp tur inn do heller. Hva tror du barna som har sittet i sandkasse, på disse og vippe drar med seg inn i klær og kropp? Vaske hender er fint, men det dras inn alle bakteriene likevel. Håndtakene tar du jo på på vei inn på badet når hendene er skitne så tar du på det samme håndtaket litt senere også, og vips bakterier.

Barna sitter jo like mye i gjørme og drar det med inn med eller uten klær på. Man må bare vaskenlitt oftere inne når man er slik som meg og ikke slik som deg

Anonymous poster hash: 0bbc4...c85

• Liker 5
Skrevet

Noe kan jeg være enig med deg i, som at jeg ville sørget for at barna ikke løp oppi restene etter hundedritten. Ville heller ikke hatt barn som har sittet i gjørma, oppi senga. Men når det gjelder å gå barbeint ut og inn - mener du at de skulle vasket føttene hver gang de løp inn, eller at de ikke kunne gå barbeint i sin egen hage?

Handler dette også litt om forskjellen på å bo i hus og leilighet? Ser jo at det dras inn mer rusk om sommeren, når vi flyr ut og inn mellom hagen og stua mange ganger om dagen. Sånn ble det jo ikke når vi bodde i leilighet. Men for min del tenker jeg at dette er noe som hører med når man bor i hus sommerstid, hvis man ikke vil bruke all sin ledige tid på å vaske og/eller kjefte.

Skrevet

Møkkete unger får bra immunforsvar.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ok naken i sofa og seng skulle det stå ovet

Anonymous poster hash: 0bbc4...c85

Skrevet (endret)

Å hoppe i senga er i grunn det eneste jeg reagerer på. Og vi bruker også enten bleie eller truse på. Jeg støvsuger sand og gress fra gulvet nesten hver dag nå om sommeren, men sånn er det bare. Barn må få være barn og nyte sommerferien.

Endret av Sol79
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jentene mine får løpe inn og ut av huset barfot hele sommeren. Da vasker jeg heller over gulvet en gang ekstra etter at de har lagt seg. Å være i foreldre senga (eller barnesenga for den del) men skittne ben er ikke lov her.

At hunden må bæsje er da bare slik naturen er. Jeg får som oftest opp all bæsj etter min hund, gjør jeg ikke det henter jeg en bøtte varmt vann og heller på om det er der barna mine løper barfot.

Å sykle naken er ekkelt uansett. Mine barn har alltid truse på ute. Å få sand i rumpa eller rumpeskit på sykkelen er ikke noe jeg syns noe om ;)

Anonymous poster hash: 9a389...b95

• Liker 3
Gjest Whitestripes
Skrevet

Jeg synes du overdriver veldig. Partikler? Virkelig? Det eneste jeg er enig med deg i, er hopping i senga. Det er unødvendig.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som ikke hadde vært aktuellt her hjemme hos oss, er skittne kropper i senga, og sofaen for den saks skyld.

Ellers ser jeg ikke noe galt i resten. I dag var det 30 varmegrader her, og da pakker ikke jeg på barna klær fordi det kan komme bakterier på ting og tang... Hender at jeg slenger på ei truse ja.

Orker da virkelig ikke å mase om klær og sko/ løping inn og ut, hele tiden... Da hadde jeg ikke gjort annet på sommerstid.

Anonymous poster hash: 52a99...235

AnonymBruker
Skrevet

I møbler er ikke ok. Da er det badekaret først, og slutt på uteleken, for dagen!

Vi veit jo ikke om sengetøyet skulle vaskes før noen tok natta i senga?

Trampolinen kan jo tørkes av med en våt klut om kvelden?

Ynes ikke du er så ille hysterisk.

Anonymous poster hash: 7f287...568

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke rulle rundt i senga og i sofaen etter å ha vært ute hele dagen og er full av søle og gress. Resten er hysterisk, i mine øyne.

Anonymous poster hash: ab086...a11

Skrevet

Jeg synes alt dette er ok "hygienemessig", selv om jeg hater å ha det minste sandkorn i senga når jeg skal sove, så jeg ville skiftet på senga etter at ungene hoppet i den.

Derimot ville jeg ikke latt ungene gå nakne ute, ville hatt på dem truse/bleie dersom de gjorde andre aktiviteter enn å bade.

• Liker 2
Gjest Lypcha
Skrevet

Jeg tenker som flere her at det er sommer og barn må få lov til å være barn. Man får vaske gulvet litt oftere hvis det er det som skal til. Samtidig er jeg som deg at man vasker hendene når man har vært ute å lekt og før man skal spise (og etter) osv. Hopping i seng og sofa er ikke greit. Det er deres hus og deres barn. De får gjøre hva de vil så får du bestemme over eget barn og hva dere gjør hjemme. Jeg hadde ikke orket å bry meg om andre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke problemet. Barn har godt av å være (mye) ute. Å kreve at de vasker seg hver gang de går inn og ut virker hysterisk (jeg går selv out og inn av huset fra 1-12 ganger i timen sommerstid, så det ville blitt MYE vasking!) Ute tråkker jeg som barna barbeint og skitten rundt, og setter meg på hagemøbler fuglene har brukt. Bryr meg ikke om bakteriene, jeg har normalt oppegående imunfrosvar og blir ikke syk av det.

At barna får nærkontakt med skitt har de ikke vondt av (vi blir jo fortere og oftere syke vinterstid, og vet at det skyldes ikke kulden men at vi er så mye inne at immunforsvaret blir "slapt" og tiltaksløst.). Barn skal gjøre ekle ting. De skal spise sne og gumle på pinner de har funnet i skogen (som ville dyr helt sikkert har tisset på) og slikke fingrene etter å ha klatret rundt på lekestativ sammen med masse andre snørrete unger.

Om barna velter seg nakne i sengen er et valg. Mange har jo hunder som ligger der - det er hygienemessig mer tvilsomt. Sofaen derimot er vel hjemmets mest møkkete møbel (vi setter oss der med bukse vi har brukt ute og vasker den aldri..) så litt sand fra eller til utgjør ikke noe problem.

Anonymous poster hash: 43094...ad2

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...