AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #1 Skrevet 9. juli 2014 Jeg sliter så sinnsykt i matveien, og dette resulterer i at jeg ikke orker å være sosial lenger. Hjelper vel heller ikke at jeg har møtt mye motstand og lite forståelse pga at jeg ikke tåler ditt og datt. For det første har jeg Cøliaki, en kronisk sykdom i tynntarmen, som gjør at jeg overhodet ikke kan spise noe med gluten i seg. Dessuten reagerer jeg også på melkeprodukt pga melkeprotein... Det hjelper vel heller ikke at jeg itillegg sliter en del med blodsukkeret, og står i fare for å få diabetes, og har dermed kuttet ned veldig mye stivelse som ris, potet, gulrot, og jeg har kuttet mye ned på sukker som brus og godt. Så om noen ønsker å invitere på middag hjemme, så kan ikke jeg vite hva de skal lage... iblant må jeg spørre, og jeg ønsker jo ikke å være frekk. Men det kan være slitsomt når det blir severt det ene og det andre. Lite forståelse får jeg også "Du kan vel spise litt innimellom?" eller jeg møter folk som blir sure på meg fordi jeg ikke kan spise lasagnen de har lagd ... og ikke kan jeg spise salaten fordi det er parmasan og krutonger oppi, og ikke kan jeg smake på desserten, som er gele og vaniljesaus. Så jeg har kuttet ut så og si hele mitt sosiale liv i matveien. Hva kan gjøres? Anonymous poster hash: 4ef5a...6a4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #2 Skrevet 9. juli 2014 Kanskje ha noen enkle forslag på lur om ting som du vet du kan spise? Noe som er enkelt å lage. Eller foreslå å ta med mat selv.............. Anonymous poster hash: 5ebb9...cd3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #3 Skrevet 9. juli 2014 Gi faen om folk blir "sure" eller sier "du må jo prøve!".. Du hadde jo gjort det om du kunne, MEN DU KAN IKKE. Det er deres problem, ikke ditt. Ta med egen mat om du skal noen plass. Er det folk du kjenner godt så vet de vel om det og kan lage noe annet? Anonymous poster hash: e8107...97f 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #4 Skrevet 9. juli 2014 Hør med vertsskapet hva som skal serveres. Ta med eget alternativAnonymous poster hash: 4e5f5...074
Gjest Lille-pus Skrevet 9. juli 2014 #5 Skrevet 9. juli 2014 (endret) Rå gulerøtter har lav glykemisk indeks, så det er ingen grunn til å kutte gulerøtter. Spis dem rå. Kan du ikke få hjelp av en dietetiker siden du jo alt har påvist cølliaki. Jeg er helt sikker på at folk ikke gjør dette for å være slem med deg, - men du må hjelpe dem med hva du kan spise. Og det er vel ikke så viktig å kunne spise absolutt alt? I mange tilfeller er det jo så enkelt som at krutonger og parmesan serveres i egne skåler slik at de som gjerne vil ha kan forsyne seg selv. Dette forstår folk så lenge de ikke presenteres for bare umulighetene og forbudene. Hvis ikke så kan du jo risikere at alle slutter å invtere deg. Endret 9. juli 2014 av Lille-pus 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå