Gå til innhold

Dere som må jobbe litt ekstra for å gå ned

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør dere det, hvor mye måtte til og hvor lang tid brukte dere?

Har ikke gått til legen(men legetime skal bestilles når neste lønning kommer), men det kan se ut som at jeg har stoffskifteproblemer. Har alltid vært tung og kan gå opp en til flere størrelser på bare én litt dårlig måned.

Vil veldig gjerne bli friskere og vil høre litt historier før jeg lager meg en plan!

Er også interessert i å høre fra dere som har prøvd 5:2-dietten og historiene deres! Jeg trenger ikke å høre fra dere som ikke har noe annet å si enn at "trenddietter funker ikke" uten å ha satt dere noe mer inn i akkurat denne dietten :)

Anonymous poster hash: 98fa8...b6b
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

5:2 dietten fungerer for mange. Det er bare en annen vei mot kaloriunderskudd. Men det kommer an på ditt forhold til mat, livsstil, disiplin osv.

Det er bare å teste ut, du taper ikke noe på det, annet enn evt. litt mindre motivasjon hvis du sprekker.

Anonymous poster hash: 5bdc5...fc4
AnonymBruker
Skrevet

5:2 dietten fungerer for mange. Det er bare en annen vei mot kaloriunderskudd. Men det kommer an på ditt forhold til mat, livsstil, disiplin osv.

Det er bare å teste ut, du taper ikke noe på det, annet enn evt. litt mindre motivasjon hvis du sprekker.

Jeg vet at mange går ned i vekt på dietten, men hva med andre virkninger? Bedre overskudd, friskere helse og så videre? Vil gjerne høre fra erfaringer da artikler på internett ofte bare er de som det virkelig har fungert perfekt for, og det er jo ikke alle...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at mange går ned i vekt på dietten, men hva med andre virkninger? Bedre overskudd, friskere helse og så videre? Vil gjerne høre fra erfaringer da artikler på internett ofte bare er de som det virkelig har fungert perfekt for, og det er jo ikke alle...

5:2 gir ikke noe bedre helse eller overskudd enn andre. Som sagt er det bare kutting i kalorier mer drastisk på et par dager.

For de fleste er det motsatt - dagene man faster har man lite energi.

Nå tar jeg en fastedag nå og da for å forsikre kaloriunderskudd, men balanserer mest moderat kaloriunderskudd hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Trenddietter fungerer hvis man holder seg til den, men slik er det jo med kosthold ellers også. Er sikkert bedre å ha en langvarig kosthold- og livsstilsendring. Men det er jo bare å prøve seg frem og se om det funker for deg.

Anonymous poster hash: 94e4d...054
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må være streng. Legger på meg av å se på ett kakestykke. Jeg spiser lavkarbo/ketolyse, og trener 3-5 dager i uka.

Anonymous poster hash: 19379...3df

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du at du har stoffskifteproblemer?

Anonymous poster hash: 90cfb...348

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du at du har stoffskifteproblemer?

Anonymous poster hash: 90cfb...348

Hvorfor tror du at jeg tror det? Fordi symptomene passer, selvfølgelig.

ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg trente en del styrke, altså vektløfning. Fungerte ganske bra for meg. Nå trenger jeg egentlig å shredde litt for å få ned fettprosenten og muskelmassen til å synes litt mer, men har ikke vært i form i det siste, så bare sittet i senga og spist potetgull, egentlig. Så fort jeg kommer i form skal det endres!

Men ja, en kombinasjon av vektløfning og kondisjonstrening er vel kanskje det beste? Men ikke start for hardt! :) Men du burde vel kanskje sjekke med legen om du har et stoffskifteproblem først?

Skrevet

Hva mener du med å måtte jobbe ekstra for å gå ned? Når du går opp en str i løpet av en mnd, hvor lang tid tar det for deg å gå ned samme mengde? Hvor mange kalorier spiser du til vanlig, og når du slanker deg? Hvor høy er du og hvilket vektområde ligger du på? Hvor aktiv vil du si at du er?

• Liker 2
Gjest Nanne70
Skrevet

Hva er 5-2 dietten?

En "diett" der du spiser 500 kcal to dager i uka, og spiser som normalt (men sunt) resten av uka. For noen er dette en enklere måte å gå ned i vekt på enn streng kalorirestriksjon hele tiden. Du kan jo Google den, så finner du mer informasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Når du er hos legen, ta en full sjekk. Stoffskifte, blod, vitamin/mineralmangel osv. Så har du alt på bordet.

Nå sier du ikke noe om hvilke symptomer du har ellers, men jeg kan legge til at det å gå raskt opp ikke trenger bety stoffskifte. Jeg varierer veldig i vekt selv - holder mye vann rundt mens og etter inntak av salt og kan veie mer bare pga. dette. Jeg går også veldig raskt opp i vekt, men det tas av når jeg faktisk kutter drastisk og konsekvent i kalorier.

Så disse "fluktuasjonene" er ikke indikator i seg selv.

Jeg ville startet med en "normal" diett. Dvs. regn ut din TDEE (hva du forbrenner ved daglig aktivitet) og legg deg under det. Endre de "åpenbare" tingene - dvs. kutte usune matvarer. Deretter bytte ut raske karbohydrater med mer protein og sunt fett. Så ser du raskt at du kan bli mett på langt mindre kalorier.

Jeg er ikke overvektig men veide mer og har nå bare noen "forfengelighetskilo". Disse er selvsagt hardere å få av enn overflodige kilo, så jeg har testet ulike ting - 5:2, juice detox, osv. Alt fungerer når du holder deg til det, spm. er bare om du klarer det i lengden.

Det beste for meg er rett og slett 1300 kal. om dagen. Det tilsvarer ca. en halvkilo i uken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...