AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #1 Skrevet 9. juli 2014 Hei! Håper noen kan hjelpe meg her; For 2 uker siden gikk bedriften jeg arbeidet i konkurs. JEg var ikke forberedt på dette og fikk vite at jeg ikke ville få utbetalt lønn for juni måned. Søkte om sosialstønad fordi jeg ifkk beskjed om at jeg ikke hadde tjent meg opp nok til å ha krav på dagpenger. Idag fikk jeg svar på søknaden min og svaret var at nav AVSLO denne fordi jeg hadde tjent for mye i mai og burde ha spart den lønna jeg fikk utbetalt 1. juni slik at det kunne dekke mine utgifter i juli. Sagt på en annen måte; nav mente jeg burde ha spart 9000kr fra min forrige lønn i tilfelle jeg skulle havnet i økonomisk krise denne måneden Budsjettet mitt for juni: Bolig: 6000kr (inkl strøm og nett) Transport: 600 lån : 2300 mastercard: 1500 Mat 1500 Bursdag: 1000 (2 stk a 500) Klær til jobb: 1500 = 1440 Jeg fikk utbetalt 15000 + ca 3000 i restskatt i juni. har ingen opptjente feriepenger. Annetposten min er derfor på 3060kr. Jeg syns personlig ikke dette er noe som er helt grusomt for en person med fast inntekt når man regner med å få utbetalt lønn neste måned og. Men NAV mente tydeligvis at det var det, og at jeg derfor kunne skylde meg selv for at jeg ikke hadde penger. Skjønner ingenverdens ting jeg nå.. Trenger jo hjelp! hvertfall frem til lønnsgarantiordningen utbetaler de pengene jeg har tilgode.. Anonymous poster hash: 6b7cc...e6b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #2 Skrevet 9. juli 2014 TS her: glemte å nevne at jeg hadde et personlig lån til min søster som jeg måtte betale tilbake på 2000kr. diverse var derfor på 1040kr. Anonymous poster hash: 6b7cc...e6b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #3 Skrevet 9. juli 2014 Klag! Det er ingen liv som krever at folk skal ha en buffer. Men husk at alt annet skal være prøvd før du får sosialstønad. Så har du sparekonto, aksjer, bil eller andre verdier så må du realisere og bruke disse først. Om du står helt på bar bakke så kan de ikke nekte deg hjelp med begrunnelse om at du skulle ha spart opp fra forrige lønn. Husk at du også kan ha krav på lønnen sin fra lønnsgarantifondet. Du må søke om dette og har der krav på ubetalt lønn frem til konkurs, lønn i oppsigelsestiden og opparbeidete feriepenger. Anonymous poster hash: f865e...ac7 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #4 Skrevet 9. juli 2014 Mener du helt seriøst at du når du har så dårlig råd at du ikke har noen som helst buffer overhode, så kjøper du likevel bursdagsgaver til 500 kr stk?Anonymous poster hash: 2b243...9f9 10
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #5 Skrevet 9. juli 2014 Mener du helt seriøst at du når du har så dårlig råd at du ikke har noen som helst buffer overhode, så kjøper du likevel bursdagsgaver til 500 kr stk?Anonymous poster hash: 2b243...9f9 Nå var ikke det akkurat det mitt innlegg handlet om, men siden du spør så kan jeg svare; Med fast inntekt på 15000 regnte jeg med at det skulle gå fint . som du ser i innlegget mitt har jeg ikke jobbet nok til å ha opptjent meg dagpenger , men økonomien min var virkelig på bedringens vei. Jeg syns at om man jobber og klarer å betale alle regningene sine så kan man også kjøpe gaver til gode venner når man er invitert i selskap. Og til videre informasjon så fikk jeg denne jobben for ikke så lenge siden så hadde ikke hadde mulighet til å spare opp en ordentlig bufferkonto ennå, kun satt av litt til bsu:) Anonymous poster hash: 6b7cc...e6b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #6 Skrevet 9. juli 2014 Klag! Det er ingen liv som krever at folk skal ha en buffer. Men husk at alt annet skal være prøvd før du får sosialstønad. Så har du sparekonto, aksjer, bil eller andre verdier så må du realisere og bruke disse først. Om du står helt på bar bakke så kan de ikke nekte deg hjelp med begrunnelse om at du skulle ha spart opp fra forrige lønn. Husk at du også kan ha krav på lønnen sin fra lønnsgarantifondet. Du må søke om dette og har der krav på ubetalt lønn frem til konkurs, lønn i oppsigelsestiden og opparbeidete feriepenger.Anonymous poster hash: f865e...ac7 Takk for ordentlig svar:) Jeg har desverre ingen andre muligheter enn sosialstønad. Feriepenger må jeg vente på å få fra lønnsgarantifondet. Jeg har såklart søkt på dette og venter på behandling hvor post 1+2 (opptjente feriepenger og lønn) sannsynligvis blir utbetalt iløpet av 1 måned, og post 3+ 4 (feriepenger av lønn i oppsigelsestid og lønn i oppsigelsestid) vil bli utbetalt etterhvert:) Det er derfor kun juli som ble en vanskelig måned siden dette kom så brått på med konkursen. Skal ned på nav imorgen og snakke med de da:) håper på det beste! Anonymous poster hash: 6b7cc...e6b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #7 Skrevet 9. juli 2014 Nå var ikke det akkurat det mitt innlegg handlet om, men siden du spør så kan jeg svare; Med fast inntekt på 15000 regnte jeg med at det skulle gå fint . som du ser i innlegget mitt har jeg ikke jobbet nok til å ha opptjent meg dagpenger , men økonomien min var virkelig på bedringens vei. Jeg syns at om man jobber og klarer å betale alle regningene sine så kan man også kjøpe gaver til gode venner når man er invitert i selskap. Og til videre informasjon så fikk jeg denne jobben for ikke så lenge siden så hadde ikke hadde mulighet til å spare opp en ordentlig bufferkonto ennå, kun satt av litt til bsu:) Anonymous poster hash: 6b7cc...e6b Du kan kjøpe gave ja, men 500 kr er mye for en gave når man har så lav inntekt som du har. Og buffer er noe man prioriterer foran til og med bsu. Det du risikerer nå er at du må avslutte hele bsusparingen din for å bruke de pengene til å leve. En må nemlig, logisk nok, bruke det en har av egne midler før en får sosialstøtte. Anonymous poster hash: 2b243...9f9 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #8 Skrevet 9. juli 2014 Som den over her skriver så må du bruke evnt sparepenger før du får sosialstønad. De sjekker kontoen din hva du har brukt penger på. Du har jo og Mastercard på 1500 og betale!! Det du har til gode i firmaet kan ta lang tid å få utbetalt. Uansett så er 500 kr dyrt for presang hvis du nettopp har slitt med dårlig økonomi. Men det er bedre å snakke med de ansikt til ansikt enn via telefon. Husk og ta med alle nødvendige papirene. Håpe det ordne seg for deg. Anonymous poster hash: 1cdd5...dee
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #9 Skrevet 9. juli 2014 Du kan kjøpe gave ja, men 500 kr er mye for en gave når man har så lav inntekt som du har. Og buffer er noe man prioriterer foran til og med bsu. Det du risikerer nå er at du må avslutte hele bsusparingen din for å bruke de pengene til å leve. En må nemlig, logisk nok, bruke det en har av egne midler før en får sosialstøtte.Anonymous poster hash: 2b243...9f9 Svar på ts sitt spørsmål istedet for å be h*n være synsk. Ts ønsker gode råd, ikke tåpelig pekefingre. Anonymous poster hash: e457e...32b 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #10 Skrevet 9. juli 2014 Som den over her skriver så må du bruke evnt sparepenger før du får sosialstønad. De sjekker kontoen din hva du har brukt penger på. Du har jo og Mastercard på 1500 og betale!! Det du har til gode i firmaet kan ta lang tid å få utbetalt. Uansett så er 500 kr dyrt for presang hvis du nettopp har slitt med dårlig økonomi. Men det er bedre å snakke med de ansikt til ansikt enn via telefon. Husk og ta med alle nødvendige papirene. Håpe det ordne seg for deg.Anonymous poster hash: 1cdd5...dee De kan ikke sjekke kontoutskrift for hva penger er brukt til. Det eneste som de kan forlange er saldo på kontoene. Men at noen gjør det... ja dessverre er det mange kommuner som bryter loven der. Anonymous poster hash: f865e...ac7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #11 Skrevet 9. juli 2014 Kan du ikke hente ut igjen penger du i år har satt inn på BSU? Anonymous poster hash: 96eb0...49d 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #12 Skrevet 9. juli 2014 Du har jo og Mastercard på 1500 og betale!! Anonymous poster hash: 1cdd5...dee Hva mener du? Nav kan ikke kreve at man bruker av kreditter eller tar opp lån. Du må regne med å bruke det du har satt inn på bsu i år, dersom situasjonen din er kortsiktig, er den langsiktig må du regne med å ta hele bsu'en. Utover det bør du klage på vedtaket, de kan ikke gi avslag fordi du "burde spart" når kontoen din er tom nå, og du ikke har noen midler. Søk også om nødhjelp, dersom du er helt blakk, dette er det vanligvis 48 timers behandling på, og da får du noe matpenger, mens du venter på klagesaken din. Anonymous poster hash: de2eb...356
Chloe- Skrevet 9. juli 2014 #13 Skrevet 9. juli 2014 Klær til jobb 1500? Hva er dette for slags klær? Du har jo uansett ikke jobb nå, så dette kan du selge unna. Forøvrig: Du har lån OG mastercard og bruker 1000kr i bursdagsgaver? Det er jo helt absurd. 2
Gjest Skrevet 10. juli 2014 #14 Skrevet 10. juli 2014 Er det virkelig så ille? Jeg har lån, mastercard og tjener har bare 11000 utbetalt i mnd! Alikevel sitter jeg igjen med 2-3000 på slutten av mnd! Man lever etter evne ;-)
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #15 Skrevet 10. juli 2014 Kvinneguiden i et nøtteskall. Fokuserer på størrelsen på en bursdagsgave som er TOTALT urelevant i stedet for å faktisk besvare spørsmålet TS kommer med. Om vedkommende så brukte alle pengene sine på Tusenfryd har det 0 å si for saken. Jeg syns avslaget er meget merkelig, fikk du noen annen begrunnelse? Anonymous poster hash: 8bc3b...29e 9
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #16 Skrevet 10. juli 2014 Kvinneguiden i et nøtteskall. Fokuserer på størrelsen på en bursdagsgave som er TOTALT urelevant i stedet for å faktisk besvare spørsmålet TS kommer med. Om vedkommende så brukte alle pengene sine på Tusenfryd har det 0 å si for saken. Jeg syns avslaget er meget merkelig, fikk du noen annen begrunnelse?Anonymous poster hash: 8bc3b...29e Så du synes det er greit at vi alle sløser bort alle pengene våre hver måned og så skal det offentlige trå til hver gang noen får uforutsette utgifter eller nedgang i inntekt? Hvorfor spare så man greier seg selv i vanskelige tider når man bare kan snylte på det offentlige er visst det nye livsmottoet i våre dager.Anonymous poster hash: 2b243...9f9 4
Gjest Skrevet 10. juli 2014 #17 Skrevet 10. juli 2014 Så du synes det er greit at vi alle sløser bort alle pengene våre hver måned og så skal det offentlige trå til hver gang noen får uforutsette utgifter eller nedgang i inntekt? Hvorfor spare så man greier seg selv i vanskelige tider når man bare kan snylte på det offentlige er visst det nye livsmottoet i våre dager.Anonymous poster hash: 2b243...9f9 Uforutsette utgifter eller nedgang i inntekt? Så du kan helt ærlig si at om du brått mister jobben på dagen og ikke får utbetalt lønn så greier du deg helt fint? Betale lån, faste utgifter, mat, bensin o.s.v? Jeg er ikke så ung lengre (27), men veldig få av mine venner tjener så godt at de sitter igjen med flere tusen i mnd, de fleste går i null og har de noe til overs går det til å betale ned evt huslån!
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #18 Skrevet 10. juli 2014 Oisann! Her var det mange rare svar. For å svare de litt etter litt; Jeg har ikke sparepenger, hadde jeg hatt sparepenger ville jeg ikke ha søkt om sosial stønad. jeg har en BSUkonto, men denne kan faktisk ikke nav be meg om å åpne opp iom at formålet med NAV er at bruker skal kunne være selvhjulpen etter støtteperiode (og jeg ber forøvrig bare om hjelp 1 måned! enten nødhjelp eller sosialhjelp) Klær til jobb: Jeg jobbet i en klesbutikk hvor vi var pålagt å kjøpe klær fra jobben som vi kunne gå med. jeg jobbet 80% og hadde arbeidet der i 2 mnd, ergo jeg trengte faktisk å kjøpe litt. Jeg fikk desverre ingen annen begrunnelse enn at nav hadde kommet frem til konklusjonen om at det ikke ville være urimelig å avslå søknaden min da jeg (etter deres beregninger) burde sitte igjen med 9191 kr etter forrige lønn som jeg fikk utbetalt 1.juni. Jeg syns det er rart hvordan flere her graver i mitt personlige liv. JA, jeg har mastercard og ja jeg har et lån. Men hvor mange her kan si at de ikke har et lån? Jeg betaler ned disse utgiftene fast og betaler ned langt mer enn minstebeløpet på mastercardet. Jeg mistet uten forvarsel jobben grunnet konkurs og etter å ha jobbet et sted i 2 måneder og vært student / arbeidssøkende før det har man ganske enkelt ikke mulighet til å spare seg opp en buffer. Når det er sagt kjenner jeg så godt som ingen på min alder som har en buffer på strl med det jeg hadde trengt for å dekke denne måneden. Anonymous poster hash: 6b7cc...e6b 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #19 Skrevet 10. juli 2014 Uforutsette utgifter eller nedgang i inntekt? Så du kan helt ærlig si at om du brått mister jobben på dagen og ikke får utbetalt lønn så greier du deg helt fint? Betale lån, faste utgifter, mat, bensin o.s.v? Jeg er ikke så ung lengre (27), men veldig få av mine venner tjener så godt at de sitter igjen med flere tusen i mnd, de fleste går i null og har de noe til overs går det til å betale ned evt huslån! Jeg greier meg fint et par mnd uten inntekt ja. Jeg har spart opp en buffer slik at det går greit. Men da har jeg ikke kunnet sløse heller da i perioden hvor jeg sparte opp bufferet. Og jeg har valgt å ikke kjøpe dyrere bolig enn at jeg har mulighet til å kunne fylle på på bufferet hver mnd i tillegg til lånebetaling. Anonymous poster hash: 2b243...9f9 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #20 Skrevet 10. juli 2014 De forventer at du henter ut de penger du i år har satt inn på BSU-konto. Når du har brukt opp disse kan du kalle deg blakk og søke igjen. Anonymous poster hash: 96eb0...49d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå