Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har lest i ferieloven at alle har krav på 4 uker og 1 dag ferie, noen har en ekstra uke, blant annet der jeg jobber og det betyr at vi har 25 arbeidsdager ferie i løpet av et normalår.

Disse feriedagene blir vi trukket for i juni slik at vi ikke blir trukket for de den måneden vi faktisk tar ut ferien. Dersom man har en 60 % stilling og kun jobber 3 dager i uken står det i ferieloven at alle fem dagene teller som feriedager. Så vidt jeg har forstått betyr dette at du også kun blir trukket for 15 feriedager i juni, da man ikke skal bli trukket for en feriedag man i utgangspunktet ikke får lønn på. Stemmer det så langt?

Jeg er nå i en posisjon der jeg deler av året har fått 20 % permisjon uten lønn grunnet videreutdanning. Jeg er altså i en 100 % stilling og har fått innvilget 20 % permisjon uten lønn, dvs jeg blir trukket for det antallet dager jeg ikke er der fra lønna mi hver måned. Mitt spørsmål ifb med dette blir om den dagen jeg allerede blir trukket i lønn for i løpet av uken skal telles som ferie?

Jeg legger til at i juni ble jeg trukket for 25 feriedager i lønn.

Jeg syns det er veldig merkelig om en av de 25 dagene som jeg ble trukket for i juni skal falle bort, dvs regnes som ferie dersom den faller på en av de dagene jeg også blir trukket i lønn grunnet permisjon. Da trekkes jeg i lønn to ganger for samme dag. Først i juni og så på lønna for den måneden. Er det slik eller skal jeg kunne ta ut disse dagene der jeg ikke tar ut permisjon uten lønn?

Tilleggsspørsmål ift neste år: Har man krav på å ta ut 25 feriedager samme året dersom man har 20 % ulønnet permisjon frem til og med juni og ikke tar ut noe ferie før juli og utover? Dette kommer selvsagt til å merkes med mindre utbetalt beløp i juni.

Anonymous poster hash: 4706d...43d

Anonymous poster hash: 4706d...43d
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...